דרוש מידע קבלת מלגת דתות מהכולל

מצב
הנושא נעול.

צ ב י

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נכון, אבל לצערי לזה התוועדנו רק עכשיו...
אנחנו מאוד חשים בעולם הזה ולא ידענו כלום מהחיים....
איך הוא בכלל אמור היה לדעת שיש תאריכים מסויימים שבהם ניתן לעבור?
לא ידעתי שקיים מושג כזה בכלל וגם לא הוא....עד ללפני כמה ימים...שכבר היה מאוחר מדי.
כל האברכים יודעים את זה (אולי לא אברכיות)
ומי שלא נרשם בזמן נקרא מפסיד ברשלנות
כיום סה"כ אתם מבקשים טובה מראש הכולל ויש להודות לו על זה
 

יודיתתתתתתת

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
הוא לא הוציא אותו מהכולל האברך יצא מעצמו
הוא לא הוציא אותו מהדתות, עובדה הוא עדיין רשום שם
נא לקרוא את תחילת האשכול שוב
האברך יצא ולא רשם את עצמו במקום החדש ברשלנות ובשל כך צריך טובות מהראש הכולל הנעזב שהיום מבקש דמי טיפול וזה לגיטימי
קראתי
טוב אז ככה התפתחות בעלילה:
מסתבר שהראש כולל לשעבר הוציא את בעלי מהרשימה בגלל שהגיע ה-10 לחודש וזה היה בשבילו בעייתי לשקר שהוא נמצא שם אבל הראש כולל הנוכחי לצערנו לא הספיק לרשום את בעלי...ועכשיו ממש נדפקנו...
זה אומר שחודשיים עכשיו אין מלגות בכלל...
ולא צריכה לספר כמה כל שקל חשוב לזו"צ....
יש פתרונות עבורנו? עצה?
הראש כולל לשעבר לא יסכים לשמוע כלום..להשערתי...
 

י.אדרי

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
כל האברכים יודעים את זה (אולי לא אברכיות)
ומי שלא נרשם בזמן נקרא מפסיד ברשלנות
כיום סה"כ אתם מבקשים טובה מראש הכולל ויש להודות לו על זה
סליחה, אבל אתה קצת מגזים...
א.אין לך שמץ של מושג מאיפה באנו...מי אמר לך שאנחנו מכירים בכלל את העולם הזה?
ב.בעלי הוא אחד האחרונים שמתעסק בנושאים האלה, והוא לא ידע! גם אם נראה לך שכן...
לא צריך להיות ראש בקיר...מעירכים מאוד את טובת הראש כולל שהחזיק אותנו אבל לעניות דעתי היה אפשר גם להגיד לנו שאנחנו צריכים לעבור מקום עד תאריך מסויים...הרי הוא ידע שאנחנו עדיין רשומים אצלו, מה הבעיה להגיד דבר כזה פשוט???
 

מקצה הארץ-:)

משתמש מקצוען
יש כמה וכמה ראשי כוללים וישיבות שסבורים.. שהדתות שייכים להם להחזיק את הישיבה או הכולל, ז"א המדינה נותנת להם שיעשו בהם כרצונם
לקחת אחוזים מהדתות מקובל מאוד ודי מובן [ה600 שהוא נותן זה אחרי האחוזים
זה לא שהם סבורים כך, אלא זה נכון חוקית! בדקתי את זה טוב (דברתי גם עם ח"כ משה גפני ואישר לי את זה).
אז תכלס כמה המדינה משלמת באמת עכשיו? יותר מ-600?
639 ש"ח בדיוק.
שלום וברכה,
אשמח לשמוע דעתכם בנושא...
בעלי למד בכולל במשך 2,3 חודשים ועזב... (מכמה וכמה סיבות) אבל מעוד סיבה עיקרית שדי שברה את גב הגמל- שהראש כולל ממש התייחס אליו בצורה קשה ומשפילה מאוד....ובעלי בן אדם צנוע ות"ח אמיתי עם מידות זהב...הוא פשוט הרגיש שמתנכל אליו.
תכלס, הוא עבר כולל מאז ונמצא בכולל אחר אבל הראש כולל בכולל הנוכחי לא הספיק להעביר אותו ברישום של הדתות.
מה שבעצם קורה עכשיו זה שהראש כולל לשעבר משלם לו את המלגות, הוא משלם יותר לאברכים שלו ושולח את אחד התלמידים להתקשר לבעלי להגיד לו להעביר לו בהעברה בנקאית את הסכום העודף... (הוא משלם לאברכים 800 והדתות משלמים 600) אז בעלי מחזיר 200 בעצם...
עד כאן הכל היה עובר, אבל אז הוא התחיל להגיד לנו כבדרך אגב, שנשלם לו את המעשרות מהדתות (60 ש"ח) ונכון, זה סכום קטן ומה אכפת לי לשלם למקום שמחזיק תורה, אבל הצורה, הדרך, הגישה....פשוט חסר כל הגיון...
בפעם הראשונה בעלי ממש עמד על זה שנמחול ונעביר על המידות-והעברנו לו...
ועכשיו- הוא דרש פעם שנייה שנעשה לו העברה, גם על הדתות וגם על המעשרות...וזה היה כבר מעל לכוחותי...
שנינו הסכמנו לא להעביר, גם כי יש לי מספיק מקומות שאני מעוניינת להעביר אליהם את המעשרות שלי, וגם, בעיקר כי נראה לי לא צודק לשלם לבן אדם כ"כ לא הגון שבא אלי בגישה כ"כ משפילה..
אבל מה שקרה זה שבעלי פתאום הציג לי את המשוואה שייתכן והוא לא ישלם לו דתות בחודש הבא כי לא העברנו לו מעשרות...בעלי טוען שנעביר לו את המעשרות ונשתוק ואז הוא יעביר לנו....אני מרגישה שככל שנתן יותר ככה הוא ייקח יותר.... מרגישה שמנצלים אותנו..ואין לי מה לעשות נגד זה...האם באמת ייתכן שראש כולל לא יעביר מלגה לאברך שרשום אצלו? יש מציאות כזאת? מה אפשר לעשות? אשמח לשמוע פתרונות...
נ:ב:מאמינה שבסוף בעלי יעשה את ההעברה כי יש לו לב טוב מדיי והוא לא מסוגל לכעוס כמוני...
והכי פשוט ונכון לשאול רב גדול שיש לו כתפיים רחבות בענין (אפשר את הרב מוצפי באתר https://www.doresh-tzion.co.il/QASearchResult.aspx) או כל גדול אחר וכך תהיו שאננים ובטוחים בצדקת דרככם בכל אשר יאמר אליכם.

וכדאי לעיין כאן בפרוג בשרשור "עד מתי אפשר להירשם לקבלת דתות? ואיך?" (איני יודע איך לתייג את זה) שם תמצאו את מבוקשכם וכך רשם שם @A052

חבל לכתוב בלי ידיעה.
הרישום לפני ה1/11 לא רלוונטי לכלום.
טכנית ניתן לרשום גם ב34/13.

מעשית מועדי הקליטה הם;
1-10/01 תחילת שנה לועזית, וגם באיזור חנוכה שבו ישנם שינויים בכוללים.
1-10/05 תחילת זמן קיץ.
1-10/09 תחילת זמן אלול.
1-10/11 תחילת זמן חורף.

אין לזה כפי שאתה רואה, גם שום קשר לרבעון.

משום מה התקבע אצל האברכים המושג הזה, במציאות זמני הרישום בכל שנה הם כפי שכתבתי.
 

צ ב י

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
א.אין לך שמץ של מושג מאיפה באנו...מי אמר לך שאנחנו מכירים בכלל את העולם הזה?
ב.בעלי הוא אחד האחרונים שמתעסק בנושאים האלה, והוא לא ידע! גם אם נראה לך שכן...
נכון אין לי שמץ של מושג מאיפה באתם
אני גם תיכוניסת חוצניק ללא משפחה בארץ
כשבאתי היו לי מלא חורים בהשכלה האברכית ישראלית שגרמו לי המון פעמים לשלם את המחיר. אבל זו לא סיבה להפיל את זה על ראש הכולל שעבר הוא התנהג אתכם כמו שהיה מתנהג כל ראש כולל שעזבו אותו. הפוך ראש הכולל החדש הוא היה צריך לרשום אותכם ולא עשה.....
בעלך לא ידע כי הוא כנראה שקוע בלימוד ואני מאוד מעריך את זה. אבל אי אפשר בגלל זה לבא בטענות על אחרים שלא עשו כלום.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
לפי הנכתב כאן שהתקציב מתחלק למס הלומדים בפועל (מס הארכים בכל הארץ..)
הרי שזה גזל גמור !!
לכתוב על אדם שעובד ויצא מהכולל לחלוטין.. (ולא כמו המקרה כאן שעבר כולל - וזה ענין פרוצדוראלי)
זה גזל מכל שאר האברכים!!!
לא כל כך מבין את הטיעון

יש שאלה מרכזית ברורה והיא אחת וממנה הכל נגזר

השאלה ההלכתית(ולא המוסרית ששם התשובה שונה בתכלית כמובן)
למי שייך הכסף שהמדינה נותנת?? האם שייך לראש כולל או שייך לאברכים


יש צדדים לכאן ולכאן ולא ניתן לבוא בטענה לראשי הכוללים שלוקחים את הכסף לכיסם(אומנם זה מעשה שאינו הגון ,לא מוסרי וכו אבל השאלה הלכתית כנ"ל)

וממילא זכותו של ראש הכולל לעשות ככל העולה על רוחו (ובפרט שלכספי המדינה אין דין ממון ואין לו בעלים)
(ואני אומר את זה בתור אחד שנפגע רבות ביחד עם עוד הרבה מאוד אברכים מהעניין
ולאחר בירור הבנתי שאין לי טענה הלכתית כנגד ראש הכולל ,אלא רק טענה מוסרית מוצפנית וכו)
 

חיים של תורה

משתמש מקצוען
סליחה, אבל ניהלתם פעם כולל?
אתם יודעים איך זה מתנהל מהצד השני?
או שאתם כותבים את הברברת הזולה שהאברכים אוהבים לדבר?
לא ניהלתי באופן אישי, אבל כן יש לי קשר אישי מאוד קרוב עם כמה ר"כ ואני יודע איך זה עובד.

כאחת שעומדת מאחורי מערכת של מעל עשר כוללים,
יכולה להעיד שראש כולל ממוצע יורק דם
בשביל לאפשר לאברכים לשבת וללמוד.
זה נכון, ואנחנו מאוד מאוד מכבדים, וכמו שכתבתי רובם ככולם צדיקים ות"ח גדולים שכל רצונם זה לגדל מקום תורה.

חשבתם כמה הראש כולל צריך
להשפיל את עצמו ולהתרים אחרים
בשביל שכל אחד אחר יוכל ללמוד ברוגע?
מאיזה סיבה הוא "חייב" לשלם לאברכים על הזכות ללמוד
יותר משהם חייבים לשלם לו?
אבל צריך לזכור שאף אחד אבל אף אחד, לא חייב את הראש כולל לפתוח את הכולל, הוא עשה את זה על דעת עצמו ועם כל הסיכונים והטרדות והיריקת דם שזה כולל.
המשרה של ראש כולל
זה עבודה שחורה והתנדבותית..
יכול להיות, אבל לפעמים יש בזה הרבה מאוד כבוד, וזו הסיבה שאלו שהם לא צדיקים ות"ח פותחים כולל.
וזה כמובן חוץ מהר"כ שלוקחים לעצמם משכורת משומנת מכספי התרומות (לא אומר שזה אסור אבל זה עוד סיבה למה לפתוח כולל).
חשבתם כמה כסף והשקעה,
מתח וזמן ראש הכולל משקיע בעמותה
בשביל שהאברכים יוכלו לקבל את המילגה?
שוב, מאוד מאוד מעריך, אבל כל זה הוא עושה מרצונו הטוב בלי שאף אחד חייב אותו.

לא לחינם לפני כל תחילת זמן, יש המון מודעות בלוח המודעות בבית כנסת על כולל שמחפש (מקבל...) אברכים לזמן הבא.
יש לך כסף ואתה רוצה להחזיק ת"ח? בכבוד, אין לך ואתה יורק דם? אז תפסיק לקבל עוד אברכים כשאין לך לשלם לקודמים.
מרן ר"י הגראי"ל שטיינמן, היה ממש צועק על הר"כ שמקבלים עוד אברכים כשאין להם כסף לשלם לקודמים, והיו תקופות שהוא ממש אסר על הרב סורוצקין לקבל עוד אברכים לכולל.
אבל מה לעשות שכשכל שיש לך יותר אברכים, אז אתה מכובד יותר ומקבל מקום יותר חשוב במזרח?
אז בשביל כבוד אנשים מוכנים לירוק דם יותר מכך.

וחוץ מזה, בעבודה משלמים הרבה הרבה יותר, ובחיים לא שמעתי מעביד שאומר לעובד שהוא יורק דם בשבילו כדי לשלם לו משכורת!

שוב, מאוד מאוד מעריך את רוב ככל הר"כ, שבאמת מוסיפים המון לאברכים ברוחניות, ומחזיקים את האברכים בגשמיות, אבל יש כאלו שהם ממש לא צדיקים, והם עושים זאת נטו משיקולים אישיים ועליהם כל הנידון.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
לא ניהלתי באופן אישי, אבל כן יש לי קשר אישי מאוד קרוב עם כמה ר"כ ואני יודע איך זה עובד.


זה נכון, ואנחנו מאוד מאוד מכבדים, וכמו שכתבתי רובם ככולם צדיקים ות"ח גדולים שכל רצונם זה לגדל מקום תורה.


אבל צריך לזכור שאף אחד אבל אף אחד, לא חייב את הראש כולל לפתוח את הכולל, הוא עשה את זה על דעת עצמו ועם כל הסיכונים והטרדות והיריקת דם שזה כולל.

יכול להיות, אבל לפעמים יש בזה הרבה מאוד כבוד, וזו הסיבה שאלו שהם לא צדיקים ות"ח פותחים כולל.
וזה כמובן חוץ מהר"כ שלוקחים לעצמם משכורת משומנת מכספי התרומות (לא אומר שזה אסור אבל זה עוד סיבה למה לפתוח כולל).

שוב, מאוד מאוד מעריך, אבל כל זה הוא עושה מרצונו הטוב בלי שאף אחד חייב אותו.

לא לחינם לפני כל תחילת זמן, יש המון מודעות בלוח המודעות בבית כנסת על כולל שמחפש (מקבל...) אברכים לזמן הבא.
יש לך כסף ואתה רוצה להחזיק ת"ח? בכבוד, אין לך ואתה יורק דם? אז תפסיק לקבל עוד אברכים כשאין לך לשלם לקודמים.
מרן ר"י הגראי"ל שטיינמן, היה ממש צועק על הר"כ שמקבלים עוד אברכים כשאין להם כסף לשלם לקודמים, והיו תקופות שהוא ממש אסר על הרב סורוצקין לקבל עוד אברכים לכולל.
אבל מה לעשות שכשכל שיש לך יותר אברכים, אז אתה מכובד יותר ומקבל מקום יותר חשוב במזרח?
אז בשביל כבוד אנשים מוכנים לירוק דם יותר מכך.

וחוץ מזה, בעבודה משלמים הרבה הרבה יותר, ובחיים לא שמעתי מעביד שאומר לעובד שהוא יורק דם בשבילו כדי לשלם לו משכורת!

שוב, מאוד מאוד מעריך את רוב ככל הר"כ, שבאמת מוסיפים המון לאברכים ברוחניות, ומחזיקים את האברכים בגשמיות, אבל יש כאלו שהם ממש לא צדיקים, והם עושים זאת נטו משיקולים אישיים ועליהם כל הנידון.
כל מילה!!!
פשוט כל מילה!!!
לא מאמין שיש בן אדם אחד שלא מסכים איתך(אלא אם כן הוא נגוע בדבר)
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
כמה קולמוסים נשברו על העניין הזה כבר.
היום אנשים עושים מה בא להם, ואין פוצה פה ומצפצף.
כרגיל רוב הראשי כוללים הם יהודים צדיקים ת"ח גדולים שכל רצונם לגדל מקום תורה.
אבל יש ר"כ שמתנהגים כמו ילד בכיתה א'.
קודם כל זה ברור שהמדינה נותנת את הכסף לאברך ולא לר"כ, זאת עובדה וניתן לראות את זה בהסבר על התקציב, מי שטוען אחרת מוזמן להביא מקור לדבריו.
הסיבה היחידה שזה מגיע לר"כ כי יש כמה תנאים שצריך לעמוד בהם כדי לקבל את הדתות (30 אברכים, התייצבות יום יום, וכו') ורק כמסגרת הם יכולים לאכוף את זה.
ולכן אם הם רואים שהכולל לא עומד בתנאים הם קונסים את הר"כ, כדי שיהיה לו עניין לעמוד בזה.
בעיני זה ממש מגעיל שלוקחים אחוזים מהדתות, זאת הדוגמא הכי מכוערת של גזילת כבשת הרש.
יש עוד משהו מאוד מכוער, שלפעמים בתחילת השנה מלגת הדתות יורדת, ולכן מורידים לאברכים את הסכום, ואחריזה בהמשך כשהמדינה מעלה בחזרה את התקציב (וזה תמיד רטרואקטיבי), יש ר"כ ש"שוכחים" להוסיף זאת לאברכים.
בכלל כל העניין הזה שהר"כ עומד כמו מורה בכיתה ג' ורושם איחורים של 10 דקות, הוא מגעיל מאוד.
כידוע מרן ר"י הגראי"ל שטיינמן היה לו משנה סדורה בעניין, והוא היה אומר לכל הר"כ שהם לא בעלים על האברכים.
ואני אישית חושב שכל ר"כ שמוריד על איחורים וחיסורים (סבירים), וטוען שזה כמו בעבודה, שיתחיל לשלם כמו שכר מינימום 4,200 ש"ח.
תשמע אני ביררתי הלכתית את העניין ומדיבור עם כמה תלמידי חכמים חשובים
יצא שאין לי דרך דינית לתבוע את הראש כולל שלי שלקח אז את הכסף
כי הכסף לפי ההלכה שייך לו

כמובן שמוסרית וערכית ומצפונית זה כבר עניין אחר
 

חיים של תורה

משתמש מקצוען
תשמע אני ביררתי הלכתית את העניין ומדיבור עם כמה תלמידי חכמים חשובים
יצא שאין לי דרך דינית לתבוע את הראש כולל שלי שלקח אז את הכסף
כי הכסף לפי ההלכה שייך לו

כמובן שמוסרית וערכית ומצפונית זה כבר עניין אחר
יכול להיות, אבל אני חושב שצריך לעיין בחוק ולפי זה להכריע (כוונתי שהרבנים שאיתם דברת).
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
יכול להיות, אבל אני חושב שצריך לעיין בחוק ולפי זה להכריע (כוונתי שהרבנים שאיתם דברת).
לא דיברתי עם רבנים דיברתי עם התלמידי חכמים חשובים בכולל שלי
שטענו שעל פי הלכה הכסף שייך לראש כולל(למרות שהם בעצמם נדפקו)
ובקיצור כל הנושא הארוך כאן מסתכם בשאלה הלכתית פשוטה

וחבל שאנשים כבר חורצים גורלות לכאן ולכאן(מבלי ללמוד את הנושא לעומקו להלכה)

הדבר היחיד שניתן לומר ברורות שמאוד מאוד לא מוסרי עד גבול החוצפה והרשעות לקחת את הכסף
לאברכים שאין להם (אלא אם כן הודיעו להם על זה מראש שככה זה עובד)


אבל הנושא הוא הלכתי ממוני ולא השקפתי ומוסרי
 

ציפי-ה

נשארתי סקרנית בהחלט...
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי
הכל טוב ויפה יש המון ראשי כוללים שמשקיעים
את עצמם
ויש...
את זה מוצאים בכל תחום.

יש אברכים משכמם ומעלה, ויש..
יש בעלים מסורים, ויש...
יש גרפיקאים/עורכים/מעצבים מיוחדים, ויש...

אף אחד אבל אף אחד, לא חייב את הראש כולל לפתוח את הכולל, הוא עשה את זה על דעת עצמו
תתפלאו לשמוע,
אבל הרבה ראשי כוללים קיבלו הוראה לקחת על עצמם כוללים.
והרבה אחרים קיבלו בקשות חוזרות ונישנות מחברי קהילה
שחיפשו כולל טוב וקרוב.

ואפשר להגיד את זה, על כל אחד שמתנדב,
להקים משהו טוב בלי לבקש דמי השתתפות מהנהנים.
עצוב מאד שזו הגישה כלפי המתנדבים שבעם.

לפעמים יש בזה הרבה מאוד כבוד,
ויותר מדי הרבה פעמים - ההיפך ממש..
כמובן חוץ מהר"כ שלוקחים לעצמם משכורת משומנת מכספי התרומות
וכשאין כספי תרומות?
הראש כולל הוא הראשון שמוותר על המשכורת שלו,
בשביל שישאר לאברכים.

ולמה ברור לכם שראש הכולל צריך להכין חומר לימודי
לבדוק מבחנים,
למלא טפסים, לכתוב אישורים
ועוד הרבה מאד עבודה מסביב בהתנדבות?
לחינם לפני כל תחילת זמן, יש המון מודעות בלוח המודעות בבית כנסת על כולל שמחפש (מקבל...) אברכים לזמן הבא.
להיפך הוא הנכון,
אצלנו מתקבלים עשרות פניות בכל בין הזמנים
ועוד הרבה מאד פניות במהלך הזמן
של אברכים המעונינים ללמוד.
חלקם מוכנים אפילו לוותר על המילגה ובלבד להתקבל.

הם רק שוכחים שאחרי תקופה,
הם ישמיצו את ראש הכולל על זה שהוריד להם מהמשכורת.

בעבודה משלמים הרבה הרבה יותר, ובחיים לא שמעתי מעביד שאומר לעובד שהוא יורק דם בשבילו כדי לשלם לו משכורת!
נכון,
ולכן שום אברך לא מקבל כאן משכורת על עבודה.
לראש כולל אין שום חובה לסייע לו ללמוד,
הוא לא הבן שלו ולא מחויב ללמדו תורה.

כשאדם עובד הוא נותן שרות כלשהו למעביד או ללקוח,
לכן הוא מקבל משכורת או תשלום עבור העבודה שלו.
כשאדם לומד משלמים לו דמי בטלה בלבד- כהגדרת הרב שטיינמן.

אבל אם בכל אופן אתם מתעקשים להשוות,
אז לא שמעתי על עובד
שמאחר/מחסיר/ לא ממלא את חובותיו בעבודה
ומצפה שישלמו לו משכורת מלאה.

וברוך ה' קרוב לעשר שנים אנחנו מנהלים כוללים,
וזכינו שבכוללים שלנו משלמים בזמן לכולם,
ובאופן עקרוני לא מורידים מהמילגה של האברכים.


העבודה היא קשה ולוקחת המון אנרגיות וכח
אפילו רק בחלק הניהולי,
שלא לדבר על חלק ההתרמות וכיסוי הבנק.
והמטרה היא באמת שלכמה שיותר אברכים
יהיה כמה שיותר הזדמנויות ללמוד ולקבל תשלום עבור הלימוד.

אבל נימת הזלזול וכפיות הטובה שמשתמעת
מוציאה את הטעם והחשק לפעול הלאה בענין.

מה שבטוח,
שלאור בקשות מאד מאד רבות
של אברכים צעירים שהתחתנו ואין להם כוללים רציניים,
שקלנו ברצינות היענות בחיוב למסגרת נוספת
של כוללים שיפתחו בזמן חורף הקרוב
ולאפשר לעוד 17 אברכים להצטרף למערכת,
השרשור הזה, ובפרט ההודעה המצוטטת
גרם לי להבין, שככל שנעבוד יותר קשה
האבנים של כפיות הטובה יהיו כואבים יותר
ולכן הכי חכם יהיה לרדת מכל רצון ונסיון של השתדלות
להקים מסגרות נוספות.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

תגובות
0
צפיות
199

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה