אז אסתרק ומהללאל זכו ליחס מיוחד....כולם בין 5 ל15.
אז אסתרק ומהללאל זכו ליחס מיוחד....כולם בין 5 ל15.
בהחלט. אלו ספרים מעולים.אז אסתרק ומהללאל זכו ליחס מיוחד....
הביקורת, כמובן, מנוסחת לשיטתו של הספר. אין סיבה להתייחס לביקורות ושאלות בתיאור העלילה.מאז צאתו של יוזבד לאוויר העולם ועד ימינו, אירע מאורע משמעותי ביותר. עבורי, לפחות. @הגיבן (ת) ו @מרים יעל יצרו פודקאסט שמנתח את הפרקים הראשונים באיסתרק (לצערי כי רב, רק את הראשונים).
אחד הנושאים שהוזכרו שם, וגרמו לי להרהורי כפירה, הוא המסר המאוד חד וחותך: יש טובים, ושמם בית הביואר, ויש רעים ששמם בית דיאלידאן.
וכאן הבן שואל: מי אמר?
מי אמר שאיסתרק טוב יותר מיוסף?
מכיוון שאת איסתרק אנחנו פוגשים כבן שמתקשה לעמוד בציפיות, ומרחמים עליו? זה הופך אותו לראוי להערצה?
מכיוון שמיה כתבה שיוסף הוא אביר חסר לב, והיא מספר כל יודע?
גם לאיסתרק ישנה תאוות שלטון. גם הוא נכלולי וערמומי. וגם הוא מוכן להקריב את חייהם של עשרות אלפי כוזרים (!) בכדי להישאר בשלטון.
יבואו ויאמרו - איסתרק בכלל לא רוצה למלוך, הוא מעדיף לטייל ברחובות אתיל בתור מוכר מטאטאים. הסיבה היחידה שהוא מואיל בטובו לעמוד בראש הממלכה היא ערכיו הגבוהים והנעלים.
עד כאן נהדר, לו היינו מדברים על מלאכים.
לאורך הסדרה, מיה קינן מתזזת בין הטענה ש"אם אתה לא רואה אינטרס גלוי, חפש אינטרס נסתר", ובין הטענה שלבית הביואר אין כל אינטרסים, גם לא נסתרים.
נו, באמת.
עברנו את הגיל הזה.
לא חשבתי בכלל. מה שמדהים שלמרות העובדה הברורה כשמש שהסופרת לא חלמה על הכיוון הזה, הוא פשוט עובד. מה שמדהים עוד יותר, שהוא הופך את הסדרה מיצירה די פתטית וחסרת מודעות, ליצירה חתרנית וצינית על גבול האכזרית.אני יכולה להנות ממה שקורה, כשאני מבינה שלכל דמות יש סיבות אגואיסטיות לפעולות שלה, ולהתייחס לצביעות שיש בדבריהן, כתכונה מולדת. אולי תנסי לא לחשוב על הסופרת כשאת קוראת. תדמייני שכל הדמויות משקרות תמיד. זה בהחלט משפר את החוויה.
הסדרה היא תיעוד היסטורי נאמן - מאת הצד של המנצחים. וכעת שאנו יודעים מי המנצחים, אנחנו יכולים לבחון מחדש את הסיפור בעין מושכלת. זה מסביר הכל. תבדקו.הוא פשוט עובד.
צודקת לגמרי. אבל הספר שווה קריאה, בכל מצב.דם כל, הכתיבה נעשתה שונה מעט. אולי האופי הכללי דומה, והחדות העוקצנית נותרה כשהייתה, אבל סגנון התיאור השתנה, ומשהו בקסם שסחף (אותי אישית) בצורת התיאור של מישורי הפלאט - לא הצליח לרתק אותי כאן.
טענו לי שמ. קינן בחרה בכתיבה מובנת יותר, לי אישית היא פחות התאימה. אבל איך אומרים? הרוב קובע, והרוב אוהב.
שום רצינות ושום נעליים. תקראי וזהו.האם ועד כמה נכון לקחת את הביקורת של הקוראים ברצינות.
בהתייחסות לנושא הזה בסדרה, הציקה לי מאד הבריחה של גדעון ופדהאל. אמנם המורכבות אכן נכנסה יותר בספר פדהאל, אבל עד כדי כך שהדרך היחידה לעשיית הצדק היא עבירה על החוק ברמה כזאת?בנוגע לטענה עצמה - את הבעיה שאין בסדרה שום מורכבות תמיד העדפתי לפטור בהתייחסות אליה כסדרה שמשלבת מאפייני כתיבה של פנטזיה ואלגוריה. זה עבד מצוין כשהספרים לא ניסו בעצמם להתייחס למורכבויות, מה שגרם להרגיש שיש לספר מודעות עצמית כמה הוא רחוק מדיוק בתיאור אנשים ומצבים אמתיים. מספר לספר נעשה יותר ויותר ניסיון להיכנס למורכבות, ובפועל זה רק הנכיח כמה הוא רחוק מלהיות אמין. בפדהאל יש כבר כל כך הרבה קטעים שפשוט משוועים לכותבים בסגנון שונה שיעשו מהם מטעמים ציניים על כוח משחית ומורכבות של מהו טוב וכמה אפשר לתחזק אותו, אבל זה לא המקרה, ושוב כולם מנער ועד זקן אוחזים בקדושה בציציותיו של איסתרק (וממשיכים לרצוח בשמו כאילו היה מנהיג כת).
העבירה על החוק לא הוצרכה בכדי לאפשר את הצדק אלא זה היתה עוד נקודת מבחן שגדעון ופדהאל עברו בתהליך שלהם.בהתייחסות לנושא הזה בסדרה, הציקה לי מאד הבריחה של גדעון ופדהאל. אמנם המורכבות אכן נכנסה יותר בספר פדהאל, אבל עד כדי כך שהדרך היחידה לעשיית הצדק היא עבירה על החוק ברמה כזאת?
גם בריחה ממעצר, וגם הצלחה אדירה אחר כך כשבצירוף מקרים נדיר מאד הם פגשו במלך בשעת חירום גדולה וכך הצליח פדהאל אפילו לקבל תואר אבירות.
מרגיש לי כמו סתירה פנימית גדולה.
(מה שממש מגרה לכתוב איזה המשך אחר לבריחה. על חייו של פדהאל כעצור נמלט ועד כמה שזה סיבך אותו. לדעתי ספר טוב אמור להיות מורכב מסצנות הגיוניות, ולא מישועות ומקרים נדירים).
אבל לכאורה, לפי סגנון הסדרה עד כה, הבחירה הזאת שגויה לחלוטין. אנשים צריכים לעשות את מה שנכון כמה שהם יכולים, על התוצאות לא הם אחראיים. נכון? ולברוח ממעצר - איכשהו, זה לא נשמע לי הדבר המדויק לעשות.העבירה על החוק לא הוצרכה בכדי לאפשר את הצדק אלא זה היתה עוד נקודת מבחן שגדעון ופדהאל עברו בתהליך שלהם.
היה להם שם נקודת בחירה מסוימת ואני חושבת שלמול הבחירה שלהם הסתעפה העלילה.( יכול להיות שזה בדיוק מסוג הסיטואציה והמתווה שאפשר לאמר עליהם שהדמות לקחה עצמאות והשמיעה קולה? ניתבה את ההמשך?)
אבל הדמויות אמורות לבחור את מה שיקדם אותם. כמובן, חלק מהאופי של הדמות הוא המוסר האישי שלה: מה היא חושבת שנכון וצודק, ומה היא חושבת שפשע ובלתי מוסרי. לדוגמא, בסיפור אחד תהיה דמות שמוכנה להרוג כדי להציל חיים של אחרים שיותר יקרים בעיניה (דיזר), לעומת זאת דמות שלא מוכנה לפגוע בנפש של ציפור. זאת אמת המוסר האישית שלהם, לכאורה בלי קשר לזו של הסופר. ואפילו בלי קשר לתורה.ובעניין הסוגריים, אני לא יכולה לקבל טיעון כזה... אולי זה נכון אבל זה לא קביל.
זהבביקורת אני מעדיפה להתעלם מהרצונות של הסופר כי בעיני זה לא רלוונטי. הדמויות תוכחנה את מה שהן תוכחנה, באופן טבעי. בספר הזה, הדמויות הגיבורות - מדברות גבוהה גבוהה. הדמויות האנטגוניסטיות, אנושיות. ואנחנו יכולים להחליט אם זה גורם לנו להנאה או לא.
התכוונת בפשטות? כשאת קוראת את זה כל הדמויות צבועות (וציניות)?מצד שני, מאוד קל לי להתעלם מהמסרים שהדמויות מרצות עליהם. אני יכולה להנות ממה שקורה, כשאני מבינה שלכל דמות יש סיבות אגואיסטיות לפעולות שלה, ולהתייחס לצביעות שיש בדבריהן, כתכונה מולדת. אולי תנסי לא לחשוב על הסופרת כשאת קוראת. תדמייני שכל הדמויות משקרות תמיד. זה בהחלט משפר את החוויה.
את בטח כבר יודעת שמהתחלה צידדתי בדיאלידאן. קשת העלילה התפתחה בצורה טבעית מאוד משם.התכוונת בפשטות? כשאת קוראת את זה כל הדמויות צבועות (וציניות)?
קשה...התכוונת בפשטות? כשאת קוראת את זה כל הדמויות צבועות (וציניות)?
הי יא גיבנת, אל תהרסי לנו את הגיבורים.
(למרות שזה כיפי ומתריס להפליא לעשות תמיד הפוך מכולם)
אז יפה. הוכחת שאת מיוחדת וחריפה ונערית נורא.
אויש. סליחה. זה לא אישי. פשוט העזת לדבר סרה באיסתרק שלנו. וזה מחרפן את כל מעריצי ממלכה במבחן.
אז בסדר. תמשיכי להגיד שאנחנו תמימים ומאמינים יותר מידי לסופרת אבל מי שלא תמים- ישים לב לזה לבד ואלו שכן- רוצים להמשיך לעריץ את את איסתרק ודומיו.
אגב. תמשיכו לדבר על המוסריות הנעדרת של איסתרק בהעדפה של בנו על עקרונותיו עד שפתאום זה יגיע אליכם ונראה מה אתם מעדיפים.
ואם תגידו שאיסתרק אמור לייצג דמות מוסרית שתעדף את עקרונותיה לפני בנה- אחרי הספר הקודם התלוננו למיה שאיסתרק אנמי ומושלם מידי.
רציתם לא מושלם? קיבלתם.
היו הרבה דוגמאות שדווקא הוכיחו שכןואנחנו לא רואים שהוא באמת כל כך גרוע
שהוא משוגע קצתהיו הרבה דוגמאות שדווקא הוכיחו שכן
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: