ראש לשועלים
מהמשתמשים המובילים!
רק עיתונאים או גם עיתונאיות?
לבחירת הציבור.רק עיתונאים או גם עיתונאיות?
חשוב לציין את עיתון משפחה שאצלו גם במגזין עלו בזהירות נושאים רגישים. דירה לכל ילד עלה במגזין (עדיין זכורה לי הייטב הקריקטורה של אבישי חן על החתן שחונק את מחותנו בעניבה תוך לחיצת מזל טוב...). עקיצות כספיות עולות פעם בפעם בזהירות- רק לפני כמה שבועות הייתה להם כתבה נרחבת בעניין. הנושרים בכלל זה נושא נרחב שמדובר שם.מבחינתי כיום, ישנה בעיה אמיתית בעיתונות החרדית.
שלא נותנת לי לכתוב שם של עיתונאי.
דיברו על זה בשרשור, אבל אוסיף את השנקל שלי.
העיותנות החרדית היא עיתונות מטעם, ובצדק, יש בזה חלוקה אחת מטעם המפלגה, וחלוקה נוספת מטעם המגזר.
גהיינו אדם שכותב ביתד/המודיע/המבשר/יום ליום/הדרך וכו' מייצג את עמדת המפלגה.
ובמקביל כל עיתונאי במגזר מייצג את עמדת המגזר. ומחייב לנורמות החברתיות של המגזר. וזה כולל גם עיתונאי עיתונות בלתי מפלגתית ועד לבלרי רכילות באתרי חדשות חרדיים.
אממה, מכיון והמגזר ניכס לעצמו צדקנות וטהרנות, העיתונאות כולה מיישרת קו איתה, ולכן לא יכול להיות חרדי גנב, ולא יכול להיות חרדי שעקץ מליונים, ואפילו כמעט ולא יכולים להיות פגיעות חמורות בחברה.
אמנם ישנם לבלרי רכילות באתרים שניסו לפרוץ את הטאבו אבל פרצו גדרות נוספות יחד, ומנסים להתאים את עצמם לערכים ממקומות אחרים, ובכך גרמו לנזק למקצוע יותר מאשר תועלת.
אבל
היחיחידים שבאמת עשו פריצת דרך בעולם העיתונות החרדית
הם עיוני הנשים, כולל חלק מהעיתונים השמרניים, בהעלאת נושאים שבעבר היו מודחקים, עד בלתי חדירים ועבירים.
שידוכים / גרושים / מחלות נפש / נושרים / חתונות והצאות / דירות לכל ילד.
אני זוכר לפני שנים רבות שחיים ולדר כתב סדרת מאמרים בעיתון בית נאמן על שידוכים ואימי ע"ה יצאה מדעתה איך אפשר לכתוב כאלו דברים, והרי ילדים קוראים את זה...
היום זה לא נושא לדיון, כמעט הכל נכתב בזהירות הראויה כמבון, אבל נכתב. ומדובר.
לכן אשמח לשמוע דווקא את הנשים, ואת העיתונאיות ועורכות של קטיפה / בתוך המשפחה / לבית ואפילו קראט. מאוד אשמח ללמוד ואולי ללמד את עיתונאות המיינסטרים הגברית איך לנהציף נושאים בצורה רגישה.
הרשימה הזאת נהדרתהמילה עיתונאי מעלה ראקציה קשה אצל חלק מהאנשים כאן, הם רואים בהם את המקור לרוע הפושה בעולם ומאיים על האנושות על כל גווניה.
כשהטיתי את הדיון לשאלה מיהו עיתונאי ומהו עיתונאי, בוודאי שלא הייתה כוונתי לעיתונאי המתואר בויקיפדיה או במילון אבן ספיר.
מקצוע העיתונאי בעולם כולו מורכב מחושף שחיתויות שומר הסף של הדמוקרטיה, כל אחד והפרשנות שלו למילה דמוקרטיה (שמאל/ימין). לזכות הציבור החרדי ייאמר שברוב רובו של התחום אין הדבר כך. רובם אמונים על ספרו של ה'חפץ חיים' בפרשנויות נרחבות.
ומכיוון שחובבי המילה הכתובה אנו הבה נטה את הדיון למטרה אחרת: להעלות על נס את הכותבים המוכשרים במגזר החרדי בתחום העיתונאות. רשימה חלקית בלבד.
שלומי גיל
יוסי אליטוב
אליעזר שולמן
ישראל יוסקוביץ
ישראל פלר
דוד דמן
יעקב רייניץ
בנימין חינקיס
מוישה גוטמן
ישראל קצובר
מנחם בן ישי
מאיר גולד
יאיר וינשטוק
אליעזר גרינצייג
ואני מדגיש וחוזר ומדגיש. אל נא אחי תרעו. בואו נעשיר את הכתיבה של כולנו. בואו נבחן יחד את פרי עטם בלבד ולא איש איש ודעותיו.
10. זה דבר ראשון.הרשימה הזאת נהדרת
כי באמת כולם כאן נושאים את התעודה בכיס הקטן, ליד הרב קו
כולם מתפרנסים מכתיבה בעיתונים - ולכן הם עיתונאים.
אני מניח שמי שהיתה לו שאלה "מיהו עיתונאי" - קיבל כאן את הרשימה, וכעת יודע מיהו עיתונאי.
אך האם משה גוטמן שכותב בעיקר סיפורים, וגם הולך לפעמים לאיזה חקלאי לשאול אותו איך הוא משבית את שדה התירס שלו, הוא אכן עיתונאי?
ודוד דמן שמספר על השכן הגוי שלו בטור אישי -נחשב לעיתונאי?
ישראל קצובר הוא סופר צבאי (אולי הכי עיתונאי מכל הרשימה)
יוסי אליטוב הוא פרשן ופובליציסט
יאיר וינשטוק הוא סופר ועורך, לא הייתי מגדיר אותו כעיתונאי
גם את בנימין חינקיס לא הייתי מגדיר ככזה, למרות שהוא עובד בעיתון.
יש פה כמה שאם תשאל אותי מה הם כותבים? מה הסגנון שלהם? איפה הם עובדים?
אין לי אפשרות לענות על השאלה הזאת, כי הם כותבים בסגנון כל כך שבלוני וחסר זהות, שמבחינתי "פרופיל מרתק על מקומות הנופש של גדולי ישראל", יכול להיכתב תחת שם העט "אפרים דורלכר ונחום שפיץ - נאות דשא - שפיצברגן" ועדיין לא תהיה לכתבה שום משמעות, ואיש חוץ ממני ועוד שני קוראים שחשוב להם לדעת איפה האדמו"ר מלומזה אוכל שלשודעס, וכמה מ"ר מוקצים לו להתהלך מדי יום שקוע בשרעפים, ובאיזה נאות דשא הוא יצא להצטלם.
גם כתבת מגזין על איזה עשיר שבמקרה רכש מלון, וכמה הוא מחובר לדת, והנה תמונה של סבא שלו בבוכנוואלד, ליד חנוכיה עתיקה שהוא ידליק ביום הראשון, וכמה הוא התחיל מאפס והיום הוא תורם מלא כסף למוסדות של סורוצקין או משהו כזה, לא חשוב לי מי כתב אותה, אלא כמה שילם היחצ"ן שלו - שלחו את הכתב שהיה פנוי באותו יום, והוא גם הרוויח מסע היסטורי מרתק בסמטאות הסודיות של האנוסים בונציה (תמונה של הכתב במעיל וקסקט ליד שער נעול של מקווה טהרה היסטורי, לידו מקומי עם שן זהב וצרור מפתחות גדול - בכותרת "אמיצ'י שומר על בית הכנסת כי נגלה אליו הרמח"ל בחלום")
אני מחפש תעודת זהות עיתונאית - במה כל אחד עוסק, איך הוא בונה את הכתבות שלו, מה האג'נדה שלו - מאוד חשוב.
לא מתאים לי לראות שעיתונאי שביום יום יושב בין יושבי קרנות, ימרח בשמאלץ של "רגשי קודש" ויהי-המקום-לחרדת-אלוקים-ויהי-לפלא, כשהוא לא מאמין למילה שהוא כותב
כתיבה עיתונאית היא לא עבודה, היא אמנות, שמתחילה מבחירת הנושאים, מבניית שפה, סגנון, מבנה, תהליך עבודה.
לא כל אחד שקצת מוכשר בניסוח, יכול להיקרא עיתונאי, גם אם הוא נשלח בזוגות עם כתב אחר פעם בשנה לראיין את ביבי, וגם זה בגלל שהכתב היותר טוב לא מסכים להצטלם לכתבה כדי שלא ינייעסו עליו בשטיבל.
- בשום פנים ואופן אין להעיר/לבקר/להשמיץ/להשפיל/לבזות/לחרף/לגדף/למחות/לקלל וכדו' כל שם שיועלה כאן. משתמש שיחרוג מכך יורחק מיידית.
נפלא. מסכים לגמרי.הרשימה הזאת נהדרת
כי באמת כולם כאן נושאים את התעודה בכיס הקטן, ליד הרב קו
כולם מתפרנסים מכתיבה בעיתונים - ולכן הם עיתונאים.
אני מניח שמי שהיתה לו שאלה "מיהו עיתונאי" - קיבל כאן את הרשימה, וכעת יודע מיהו עיתונאי.
אך האם משה גוטמן שכותב בעיקר סיפורים, וגם הולך לפעמים לאיזה חקלאי לשאול אותו איך הוא משבית את שדה התירס שלו, הוא אכן עיתונאי?
ודוד דמן שמספר על השכן הגוי שלו בטור אישי -נחשב לעיתונאי?
ישראל קצובר הוא סופר צבאי (אולי הכי עיתונאי מכל הרשימה)
יוסי אליטוב הוא פרשן ופובליציסט
יאיר וינשטוק הוא סופר ועורך, לא הייתי מגדיר אותו כעיתונאי
גם את בנימין חינקיס לא הייתי מגדיר ככזה, למרות שהוא עובד בעיתון.
יש פה כמה שאם תשאל אותי מה הם כותבים? מה הסגנון שלהם? איפה הם עובדים?
אין לי אפשרות לענות על השאלה הזאת, כי הם כותבים בסגנון כל כך שבלוני וחסר זהות, שמבחינתי "פרופיל מרתק על מקומות הנופש של גדולי ישראל", יכול להיכתב תחת שם העט "אפרים דורלכר ונחום שפיץ - נאות דשא - שפיצברגן" ועדיין לא תהיה לכתבה שום משמעות, ואיש חוץ ממני ועוד שני קוראים שחשוב להם לדעת איפה האדמו"ר מלומזה אוכל שלשודעס, וכמה מ"ר מוקצים לו להתהלך מדי יום שקוע בשרעפים, ובאיזה נאות דשא הוא יצא להצטלם.
גם כתבת מגזין על איזה עשיר שבמקרה רכש מלון, וכמה הוא מחובר לדת, והנה תמונה של סבא שלו בבוכנוואלד, ליד חנוכיה עתיקה שהוא ידליק ביום הראשון, וכמה הוא התחיל מאפס והיום הוא תורם מלא כסף למוסדות של סורוצקין או משהו כזה, לא חשוב לי מי כתב אותה, אלא כמה שילם היחצ"ן שלו - שלחו את הכתב שהיה פנוי באותו יום, והוא גם הרוויח מסע היסטורי מרתק בסמטאות הסודיות של האנוסים בונציה (תמונה של הכתב במעיל וקסקט ליד שער נעול של מקווה טהרה היסטורי, לידו מקומי עם שן זהב וצרור מפתחות גדול - בכותרת "אמיצ'י שומר על בית הכנסת כי נגלה אליו הרמח"ל בחלום")
אני מחפש תעודת זהות עיתונאית - במה כל אחד עוסק, איך הוא בונה את הכתבות שלו, מה האג'נדה שלו - מאוד חשוב.
לא מתאים לי לראות שעיתונאי שביום יום יושב בין יושבי קרנות, ימרח בשמאלץ של "רגשי קודש" ויהי-המקום-לחרדת-אלוקים-ויהי-לפלא, כשהוא לא מאמין למילה שהוא כותב
כתיבה עיתונאית היא לא עבודה, היא אמנות, שמתחילה מבחירת הנושאים, מבניית שפה, סגנון, מבנה, תהליך עבודה.
לא כל אחד שקצת מוכשר בניסוח, יכול להיקרא עיתונאי, גם אם הוא נשלח בזוגות עם כתב אחר פעם בשנה לראיין את ביבי, וגם זה בגלל שהכתב היותר טוב לא מסכים להצטלם לכתבה כדי שלא ינייעסו עליו בשטיבל.
האם בעיתונות חילונית כותבים: חילוני גנב? חילוני עקץ מליונים?ולכן לא יכול להיות חרדי גנב, ולא יכול להיות חרדי שעקץ מליונים,
אבל
היחיחידים שבאמת עשו פריצת דרך בעולם העיתונות החרדית
הם עיוני הנשים, כולל חלק מהעיתונים השמרניים, בהעלאת נושאים שבעבר היו מודחקים, עד בלתי חדירים ועבירים.
שידוכים / גרושים / מחלות נפש / נושרים / חתונות והצאות / דירות לכל ילד.
לא ביקשתי לכתוב חרדי גנב, אין צורך לציין שהוא חרדי. נא לא להוציא דברי מהקשרם.האם בעיתונות חילונית כותבים: חילוני גנב? חילוני עקץ מליונים?
אם מטאטאים אותם מכל הסיבות הנכונות מתחת לשטיח הם לא מפסיקים להתקיים, להפך הם מתגברים, כן צריך בחכמה ובשיקול דעת, לא להפוך לצהוב, אלא לדווח, וללמוד וללמד לקח, ולטכס עצה.
לאלו שנעלבים מהדיווחים על 'חרדי גנב', אמר לי פעם יהודי צדיק [במובן הצול"י של המילה]: כמו שכותבים על אדם שנשך כלב ולא על כלב שנשך אדם, כך חותרים תמיד להבליט ידיעות חריגות יותר, ולכן לא כותבים סתם 'חילוני גנב', אלא רק "מקרה חריג" של 'חרדי גנב'.
אה נכון. אז לא. חבל.ייתכן, אך כוונת המפרסמים כך כוללת עוד דברים, פחות נעימים, וכך גם ההשפעה על הציבור...
סיקרנת
אפשר לצרף לרשימת העיתונאים גם עיתונאיות?
רק עיתונאים או גם עיתונאיות?
לבחירת הציבור.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכג
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים: