דיון על הקנקן, מה שיש בו, ואיך מגישים אותו לשולחן: צורות הגשה בטקסט

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
לאחרונה נתקלתי בכמה סוגי טקסטים, הן פרוזות והן טקסטי הגות,
שרמת התוכן והכתיבה שלהם הייתה בינונית ומטה,
אבל צורת ההגשה הויזואלית שלהם הייתה יפה.

הכותב השקיע בשבירת שורות מקורית, בניקוד, או בצורת הגשה ויזואלית אחרת שגרמה לתת המודע שלי להסתכל על הטקסט בקצת יותר הערכה וכבוד משהייתי מייחסת אליו לולא צורת ההגשה האומנותית.
העובדה הזו גרמה לי לתהות: האם הכבוד שייחסתי לטקסט מוצדק?
האם יש מקום לשקול איכות של טקסט לפי רמת החשיבה שהושקעה מאחוריו, הגם שהחשיבה התייחסה למימד ההגשה של הטקסט, ולא לתוכן שלו,
או שלהפך: סונוורתי מהחיצוניות, שוחדתי, וכעת אני כבר לא חפה מספיק כדי לשפוט את הטקסט כראוי לו?

אחדד את השאלה:
האם אחד ממרכיבי אומנות הטקסט הוא גם צורת ההגשה שלו,
או שאין ערך לצורת הגשה ללא השקעה בבסיס?

אשמח לשמוע את דעתכם.
 

חני גרשון

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
אני חושבת שבהחלט יש לתת לצורת ההגשה שיקול בבואנו להעריך טקסט. ישנם מרכיבים רבים מאוד לכתיבה טובה, והגשה היא אחד מהם. ללא ספק.
אבל, וכאן מגיע אבל גדול - לדעתי, הכתיבה היא הקריטריון הראשון והמשמעותי. כתיבה טובה בהצגה שגרתית תעלה בהרבה על כתיבה דלוחה בהצגה מרשימה.
יש משהו מעודד בזה; כתיבה טובה אפשר לשפר עם הזמן, ועל ידי כתיבה מתמשכת. ולפעמים... הגשה אומנותית היא פרי יצירתיות שתלויה בכישרון. לא תמיד באמת אפשר להפוך יצירתיות שכזו לטבע ראשון.

אני חושבת שהדברים נוגעים גם לכל השאלות האחרות: האם עלילה טובה מחפה על כתיבה גרועה, וכדו'. אבל עם כל הריספקט - קוראים לתחום כתיבה ספרותית. לא עיצוב ספרותי. התחום הראשון המשמעותי ביותר - זו הכתיבה הטובה, האיכותית, הדיוק בכל מילה והאותנטיות.
עד כאן נאומי לאומה.
:)
 

רחל סרולוביץ

כתיבה שיווקית וקופירייטינג
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
לדעתי, בהגשת טקסט שני המרכיבים חיוניים, אך לא האחד על חשבון השני.
לדלג על איכות הטקסט והתוכן שלו ולהשקיע בוויזואליות כמובן חוטא למטרה,
אך גם לצורת ההגשה אני מייחסת חשיבות לא מעטה.
לא פעם ולא פעמיים נתקלתי בטקסטים או התבקשתי לקרוא כאלה
שהוגשו בצורה גולמית וקשה לקריאה מבחינה וויזואלית, והתקשיתי להתעמק בתוכן כיאות.
ובמקרה בו ההגשה הוויזואלית עולה על רמת התוכן, גם אז לא אצליח להתרשם.
אתן דוגמא מהעולם שלי כקופירייטרית-
מודעה יכולה להיות יפהפיה ומבורכת בפונטים חדשניים ובעיצוב של המילה האחרונה,
אך אם הניסוח שלה לא מדויק והכותרת לא מבטאת את המסר כראוי-
המודעה לא תעבוד נקודה.
ולהיפך- גם כאשר הקופי חד ומדויק כראוי, אך מוגש בתיבת טקסט פשוטה ובפונט אריאל-
הוא לא יתפוס את עינו של קהל היעד.
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כתיבה יפה עושה מחצה, עלילה טובה עושה מחצה, לא??
האמת היא שהנושא הזה העלה בי פן אחר לחלוטין של 'צורת הגשה' - העימוד
היו כבר כמה ספרים שנראו יפה מאוד, מרווח, פונט קריא וחדשני, כותרות יפות, וזה חיפה על חלק מהתקלות בספר עצמו.
היו ספרים שהעימוד שלהם היה צפוף מאוד, או שגיאות כתיב (זה כל כך עצוב לפגוש אותן, והכי גרוע - שגיאות כתיב בתקציר. רחמיי על הסופרים שיש להם שגיאת כתיב בתקציר) וזה בהחלט הורס את חוויית הקריאה.

לגבי צורת הגשה מקורית, אחד הספרים המקוריים ומרעננים בתחום הוא לדעתי 'עדיין קיים' של אפרת מץ. בתור תולעת ספרים ותיקה (ושלא אוהבת ז'אנר טרגדיה בכלל) פשוט נהניתי!
הספר הצליח לחדש לי חוויית קריאה בצורה שהרבה זמן לא הצלחתי לפגוש. אם זה הפתקים בתחילת הפרקים, שייצרו סיפור משל עצמם, אם זה שבלונות הכתיבה המגוונות לכל אחד (*** חשבתי איך להגדיר, החלטתי לתת דוגמא ;) )
 

פניני ריין

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הגשה יפה שווה הרבה יותר ממה שאנשים חושבים.

להבדיל אלף הבדלות בין הקדוש לחול-
זוכרת לדוגמה שאי-פעם בימי הסמינר העליזים, כשלמדתי נביא, היה לי ספר שבו הפסוקים היו מעוצבים בכתב יפה, מעומדים בטורים, מרווחים ומושכים את העין.
לא יודעת מה בדיוק גרם לזה, אבל היה הרבה יותר קל להבין אותם.
משהו בסדר הכללי עשה סדר גם בראש.

וחזרה לעניינו- עיצוב הופך את הטקסט לקריא, ברור ונעים יותר, ויכול בהחלט לחפות על כתיבה בינונית. שזה לא כל כך גרוע, אגב.
האסון האמיתי קורה בכתיבה טובה ואיכותית שנפלה על מעמד עם אינטלגנציה מרחבית נמוכה או למטה מזה.
אף אחד לא אוהב לפתוח ספר ולראות המון שחור בעיניים.
[כמו שכל מנהלי החשבונות שונאים את תוכנת שע"מ רק בגלל המסך השחור והכתב שנותר עוד מימי מכונת הכתיבה]

נ.ב. תעשו חיפוש בקהילת כתיבה על כמות הביקורת שיש בנוגע לשורות מרווחות/ מצומצמות מדי, טקסטים שמועתקים מתוכנות לא מוצלחות, קטעים צפופים מדי וכו'-
תופתעו.
 

אוראל סולטן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מצטרף לדעה של הרוב כאן. עימוד ועיצוב טוב משפיעים אפילו יותר מידי על הטקסט.


בוא ניקח דוגמא מה"פ:

בלי כל המילים שגדלות וקטנות בספר, כנראה שהוא לא היה תופס כ"כ הרבה, וכן צורות העיצוב המיוחדות שאנחנו פוגשים באמצע הספר.
כנ"ל 'עדיין קיים' שהוזכר כאן.
שלא נתחיל לדבר על כריכות...
(אני השתמשתי קצת בטריק הזה כאן, וראיתי ש @הלוחשת לתווים השתמשה במשהו דומה כאן.
אבל בסופו של דבר זאת רק גחמה חולפת, שלא עוזרת בחיפוי על כתיבה רדודה, ואם יש כתיבה טובה, זה נותן לה קצת שיפור.).
 

הלוחשת לתווים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
הנדסת תוכנה
לדעתי הצורה שבה מוגש הטקסט מאד חשובה לחווית הקריאה, כי המשך הקריאה תלוי בחוויה.
אתם מכירים את האפשרות של יישור ל2 הצדדים בוורד?
הריני לעדכן! היישור הזה לא נועד כדי שסופרים ישתמשו בו!! והמקש הזה, אנטר? הוא דווקא ממש נחוץ.
מותר לפעמים לעבור שורה בלי להשתמש במעבר שורה האוטומטי..
בתחנונים, כתבתם משהו, השקעתם- קחו עוד דקה כשאתם מעלים את הקטע לציבור,
תסדרו את הרווחים, צמצמו את השורות המיותרות (למה הם נוצרות??) אל תצמצמו יותר מדי אבל...
ועוד משהו, נכון שתפקיד של מגיה זה לפסק את הקטע, אבל כל עוד אתם לא מתכוונים להשתמש בשירותיו של מגיה כזה או אחר, סימני הפיסוק נמצאים גם על מקלדת רגילה...
עד כאן בקשות אישיות שלי לסופרים שביננו.

ולענייננו- אני חושבת שהניראות משפיעה על מה שנקרא- חווית משתמש.. וגם קצת על התוכן.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יי כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יי כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

דמות 3D הטובה ביותר • אתגר 133

לוח מודעות

למעלה