התמהמהתי הרבה בתגובה גם בגלל חוסר זמן וגם בגלל רצון לבדוק את העובדות לפני שאני כותב.
אז יש פה כמה נידונים:
א. מה עדיף, ערבים או ביטוח חיים.
ב. מי עושה פה כסף על חשבון היתומים האומללים וכמה (דמי ניהול, כספים שנגבו ולא מועברים ליתומים ועוד האשמות שהופרכו פה).
ג. העדר שקיפות.
ד. תקנות שנראות לפעמים דרקוניות.
לא קראתי כעת את כל האשכול אז יתכן שפספסתי משהו, תעדכנו אותי. יש גם כל מיני נקודות טפשיות שאין המקום והזמן להאריך (כגון - ערבים של קופת העיר נוסדה אחרי שבועד הרבנים היו 2 קבוצות פעילות.... עובדתית זה שטויות. התחילו ביחד, ועוד ועוד).
א. הסיבה העיקרית שבגללה רבבות יהודים הצטרפו לפרויקט ערבים היא בגלל שמדובר בצדקה המהודרת ביותר. אדם נפטר ל"ע, בודקים את הנתונים ואת המצב בבית, ולפי זה מחליטים להפעיל את הפרויקט. אם הכל תקין מפעילים את הגביה ותוך זמן קצר מאוד יש חשבון בנק על שם היתומים ובו שוכנים לבטח סכומי עתק לטובת היתומים. בלי עלויות, בלי עלונים, בלי סיפורי זוועה ותוך שמירה על כבוד האלמנה והיתומים. לפעמים הסכום המגיע מערבים אינו מספיק ויש צורך לפתוח קרן. שאלו את בני המשפחה של הנפטרים כמה דם יזע ודמעות נשפך על כל שקל שמצליחים להתרים. ערבי רתימה, כיתותי רגליים ימים ולילות ברחבי הארץ, הרבה בושה ואי נעימות ועוד, ובכל שקל מכספי ערבים כל הדבר הזה נחסך.
לכן כשבאים לדון על ביטוח חיים מול ערבים, זה צריך להיות שיקול מרכזי.
לצערי לא מכיר מספיק עלויות ותנאים של ביטוח חיים כדי להבין את כל השיקולים בעד ונגד, ראיתי שהובאו פה הרבה נתונים והמעוניין יקחם משם.
ב. צריך לדעת שאין דבר כזה לגבות כסף בפרויקט ערבים ובגלל קריטריונים לא מעבירים אותם ליתומים. אם המשפחה לא עומדת בקריטריונים לא מתבצעת גביה כלל. לגבי דמי ניהול של קרנות השקעות כאלו ואחרות, העובדה המוחלטת היא שכל העומדים בראש פרויקט ערבים, שהם העומדים בראש קופת העיר אינם משתכרים אגורה שחוקה מקופת העיר ולא מפרויקט ערבים בכל דרך ישירה או עקיפה. נכון, קשה להאמין ששלושה אנשים שלכל אחד מהם יש עיסוקים תורניים נוספים מוכנים למסור את גופם, נפשם וממונם למען הכלל שלא על מנת לקבל פרס וגם כבוד לא יוצא להם מזה בזכות כל מיני נשמות טובות שיודעים לספר סיפורי מעשיות 'מידיעה אישית' ומוציאים את דיבתם רעה (המציאות מוכיחה שאין אדם בעולם, ממשה רבינו ועד היום שעשה משהו טוב וטהור ולא 'חטף' השמצות, אז כנראה שהכלל 'אין עשן בלי אש' לא תקף כאן), אבל זו המציאות. לא משכורות, לא דמי ניהול ולא כל שם וחניכה. שום כלום!!
ג. בעניין השקיפות, כבר דיברו פה מזה וצריך לדעת 2 דברים. האחד - עובדה ברורה וידועה היא שקופת העיר נהנית כבר 25 שנה מיום היווסדה מאמון מוחלט של כל הרבנים כולם ללא יוצא מן הכלל. ביניהם רבנים 'משופשפים' מאוד שקשה לכנות אותם תמימים. יש לזה סיבות ידועות. הרצון של כל אחד לראות במו עיניו את הנתונים בלי לסמוך על מי שאנשים הרבה יותר גדולים ממך סומכים עליהם בעיניים עצומות נובע ממקומות לא טובים. הנכונות הזו לאכול כפתי כל שמועה או בדל שמועה על קופת העיר אין מקורה במידות טובות. בדרך כלל אלו האנשים שהכי פחות תורמים באופן כללי...
שנית, באיזו שקיפות אתה מעוניין? אתה רוצה פרטים על כל משפחה שקיבלה כמה קיבלה? ומה עם פרטיות היתומים שזו היתה מטרת הפרויקט? הלא אם יכתבו נתונים בלי שמות תקפוץ ותגיד שבכוונה מסתירים נתונים ומי יודע אלו שחיתויות מסתתרות שם...
קופת העיר מוציאה מדי פעם חוברת עם הסכומים שהועברו במהלך תקופה מסויימת על ידי פרויקט ערבים, לא יודע מה עוד אפשר לעשות כדי שתהיה עוד שקיפות.
ד. לגבי התקנות - תקנות פרויקט ערבים נקבעו אך ורק על ידי גדולי הדור ובראשם מרן הגר"ש וואזנר זיע"א שרוב ההוראות לגבי תפקוד קופת העיר בכללה הם ממנו. מי שיש לו בעיה מוזמן לעלות לקברו ולנסות לקבל תשובות. ראשי פרויקט ערבים ודאי לא אמורים לדברר את הרב וואזנר. מה גם שלכל תקנה שם יש הסבר הגיוני המתקבל על הדעת.
הסיבות שהרב וואזנר דרש מראשי הקופה לעמוד בתקיפות על כל הקריטריונים הם שתיים. האחת - כשמדובר בפרויקט ענק המגלגל סכומים דמיוניים, חובת האחריות מחייבת להיצמד לקריטריונים בלי שום פשרות וויתורים. אחרת זה יהפוך לשטיבל ויתפרק מהר מאוד. השניה - אמון הציבור בפרויקט מבוסס על כך שיש בו תקנות מסודרות. זה לא יחזיק מעמד אם הציבור ידע שכל התקנות והכללים גמישים לכאן או לכאן...
הוזכרה באשכול טענה על כך שיש ציבורים שמקבלים העדפה על פני ציבורים אחרים.
נכון ששלושת ראשי קופת העיר שייכים לציבור הליטאי, אבל רבני קופת העיר היושבים באספות המאשרות את התמיכות נמנים על כל החוגים. הגרמ"ש קליין והגרמ"מ שפרן לא 'פראיירים'.
מי שמתעניין בנתונים, הנה אחד: הציבור שהכי תורם לקופת העיר הוא הציבור הליטאי, והציבור הכי נתמך הוא הציבור הספרדי. חסידויות שלמות חיות לעצמן עם קופות קהילתיות ואולי זו הסיבה לתחושה כאילו הציבור החסידי נתמך פחות.
דבר נוסף שחשוב לציין בכאב, יש ציבור מסוים שהכריז מלחמה על קופת העיר. הקופה סופגת מהם השמצות לרוב, הם אינם תורמים שקל שחוק לקופת העיר, אבל חלקם היחסי בנתמכים לא השתנה כהוא זה. בחלוקות של ערבי חגים מספרם גדול מחלקם היחסי בציבור!! זה לא מונע מהם לנסות ולפגוע שוב ושוב בקופת העיר.