עזרה עזרה דחוף - מי מנוי לתוכנית ערבים קופת העיר מעל ל-14 שנה?

מור יוסף

משתמש פעיל
עד כמה שידוע לי שום ביטוח לא נותן ל-10 ילדים 200,000 ש"ח כל אחד.
בבקשה לקרוא בהודעותיי הקודמים
כשיש 2 - 3 ילדים ערבים מרוויח
רוב אנשים גם לא מתים כשהם לא חיתנו אף אחד

עוד נקודה שלא כתבתי לפני כן, ערבים לא משלם למי שמת בתאונת דרכים או בכל טרגדיה שיש עליה ביטוח.
ביטוח חיים כן משלם.
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
בבקשה לקרוא בהודעותיי הקודמים
כשיש 2 - 3 ילדים ערבים מרוויח
רוב אנשים גם לא מתים כשהם לא חיתנו אף אחד

עוד נקודה שלא כתבתי לפני כן, ערבים לא משלם למי שמת בתאונת דרכים או בכל טרגדיה שיש עליה ביטוח.
ביטוח חיים כן משלם.
ערבים לא מרוויח כי הוא לא גובה.
ורוב האנשים לא עושים ביטוח חיים בגלל חשבונות שונים
וצדקה הרבה נותנים.
 

יענקל'ה

משתמש פעיל
יש את זה כיום
זה היה יצחק כהן.
זה פועל כיום ברוב הכוללים הגדולים.
ויש לזה קצבה של 288,000 ש"ח לאברך שנפטר בתשלומים חודשיים.
זה לא ביטוח חיים רגיל, אלא מעין המשך תשלום הדתות ל20 שנה וגם קצת יותר.
בהתחלה זה היה מעל 300,000 וזה ירד לאט לאט.
זה הולך שהפרמיה יורד מהדתות של האברך ומנגד יש תוספת של הפרמיה לאברך.
הטענה של המתנגדים הייתה שברגע שנתחיל לשחק עם הדתות של האברכים ויש כאלה שיקבלו יותר ויש שפחות זה יכול להגיע גם למקומות של תוספת לאברך שעבר קורס עזרה ראשונה מול אברך שנשאר בכולל.
טענות המתנגדים לא התקבלו. והעסק יצא לדרך.
לא שמעתי על זה.
מה גודל התשלום החודשי?
ועדיין ההבדל בין ביטוח קבוצתי של 1000 אברכים או 60,000 הוא אדיר (אם היה ביטוח חובה לכלל האברכים)
נ.ב. הכתיבה שלך מעולה והוסיפה לי דברים שלא ידעתי ( ולמה אין אפשרות לחצי לייק ? כלו' משו כמו: לא מסכים עם מה שנכתב אבל מודה לך על שכתבת)
 

יענקל'ה

משתמש פעיל
מה? מי מת בלי יורשים?
אחד למליון
אין להם אחים אחיות בני דודים וכו'
אנשים מתבלבלים בין ערבים שנותנים כסף לפי הילדים במקרה מות. ולא נותנים לילדים נשואים
לביטוח חיים שנותן סכום ידוע שלא משתנה בלי קשר לשאלה אם יש בכלל ילדים או מה מצבם (אם נשואים וכדו')
בנוסף ענין התנאים בערבים שלפיהם יש יתומים שלא יזכו לקבל עזרה כי לא למדו בישיבה וכדו' דבר שלא קיים בביטוח חיים
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
לא שמעתי על זה.
מה גודל התשלום החודשי?
ועדיין ההבדל בין ביטוח קבוצתי של 1000 אברכים או 60,000 הוא אדיר (אם היה ביטוח חובה לכלל האברכים)
נ.ב. הכתיבה שלך מעולה והוסיפה לי דברים שלא ידעתי ( ולמה אין אפשרות לחצי לייק ? כלו' משו כמו: לא מסכים עם מה שנכתב אבל מודה לך על שכתבת)
אין באמת תשלום חודשי.
זה מבחינה חוקית יורד לאברכים שעשו את זה (דרך הנהלת הכולל) ויש תיקון בחוק שנותן לאברכים הספיציפיים הללו תוספת קטנה של ערך הנקודה (שזה צורת חלוקת כספי הדתות לכל אברך) ואז זה משתווה לדתות הרגיל.
אני לא יודע למה יש כוללים שלא עושים את זה
זה נקרא פוליסה דרך עמותת ברכת הארץ ויש אברכים שמקבלים מכתבים הבייתה עם עדכון מה הם מבוטחים.
זה היה אמור להיות לכל האברכים וזה לא ביטוח חיים כי זה לא משנה למצב רפואי.
בכולל עטרת שלמה רשומים לזה וכבר יש כמה אלמנות שמקבלות את הקצבה הזו.
2. תודה על הפרגון.
3. נכון, שיש משהו מפתיע לחשוב שהחכי"ם של דגל הם סתם אנשים קטנים שתוקעים דברים.. ופתאום שומעים שיש צד שני.. וזה הסתכלות וחשיבה על טווח ארוך... ואז זה עושה בראש כזה: אופס... אולי זה צודק?...
4. התועלת בלייק שלם היא בדיוק כמו חצי לייק.. ולכך לא חשו חכמים לדייק כ"כ.
 
נערך לאחרונה ב:

מור יוסף

משתמש פעיל
ערבים לא מרוויח כי הוא לא גובה.
ורוב האנשים לא עושים ביטוח חיים בגלל חשבונות שונים
וצדקה הרבה נותנים.
מה הקשר לשאלה שלי
איך יכול להיות שעמותת חסד גובה אותו דבר כמו ביטוח חיים??

מה גם שלערבים יש הרבה נקודות יציאה שהם לא צריכים לשלם
ערבים לא משלם למי שיש לא ביטוח חיים
ערבים לא משלם למי שמת מתאונת דרכים
ערבים לא משלם למי שיש לו דירה נוספת בבעלותו
וכו' וכו'

התחשיב הכלכלי לא מובן.
 
נערך לאחרונה ב:

זושא כץ

משתמש מקצוען
אנשים מתבלבלים בין ערבים שנותנים כסף לפי הילדים במקרה מות. ולא נותנים לילדים נשואים
לביטוח חיים שנותן סכום ידוע שלא משתנה בלי קשר לשאלה אם יש בכלל ילדים או מה מצבם (אם נשואים וכדו')
בנוסף ענין התנאים בערבים שלפיהם יש יתומים שלא יזכו לקבל עזרה כי לא למדו בישיבה וכדו' דבר שלא קיים בביטוח חיים
אין כזה תנאי
מי שלומד בישיבה או לא
יש דרישה לחיי תורה
וגם שהנישואין מוטלים על ההורה
במקרה של בחור עובד , גם בחיי אביו הוא מחתן את עצמו בכל הקשור לדירה.
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
מה הקשר לשאלה שלי
איך יכול להיות שעמותת חסד גובה אותו דבר כמו ביטוח חיים??

מה גם שלערבים יש הרבה נקודות יציאה שהם לא צריכים לשלם
ערבים לא משלם למי שיש לא ביטוח חיים
ערבים לא משלם למי שמת מתאונת דרכים
ערבים לא משלם למי שיש לו דירה נוספת בבעלותו
וכו' וכו'

התחשיב הכלכלי לא מובן.
היא לא גובה כמו ביטוח חיים. כי זה נגבה לפי יתום קיים ולא לפי סיכונים עתידיים.

וערבים משלם כשיש דירה נוספת שאינה יכולה להימכר או שאינה מספקת לכל הילדים

וכמה אנשים אתם מכירים שמתו מתאונת דרכים?

ושוב: ערבים אינו ביטוח
הוא גובה רק כשיש יתום שמגיע לו
ולכן אפשר לשאול למה שאני לא יעשה ביטוח חיים , שזה יותר זול מערבים...
אבל ערבים אינם צד בעניין.
אני חושב שהתשובה כדלעיל
אנשים תורמים צדקה ולא רוצים לחשוב שיש אופציה שהם ימותו.
 

מור יוסף

משתמש פעיל
היא לא גובה כמו ביטוח חיים. כי זה נגבה לפי יתום קיים ולא לפי סיכונים עתידיים.

וערבים משלם כשיש דירה נוספת שאינה יכולה להימכר או שאינה מספקת לכל הילדים

וכמה אנשים אתם מכירים שמתו מתאונת דרכים?

ושוב: ערבים אינו ביטוח
הוא גובה רק כשיש יתום שמגיע לו
ולכן אפשר לשאול למה שאני לא יעשה ביטוח חיים , שזה יותר זול מערבים...
אבל ערבים אינם צד בעניין.
אני חושב שהתשובה כדלעיל
אנשים תורמים צדקה ולא רוצים לחשוב שיש אופציה שהם ימותו.
לא הבנת אותי!
אני שואל שאלה כלכלית
תתעלם שנייה למה ערבים גובה ומתי ואיך. תסתכל בסוף החודש כמה זה עלה לך.
איך יכול להיות שחברה ריווחית שמרוויחה המון כסף מביטוחי חיים, עולה אותו דבר כמו ערבים?
הרי יש אחוז מסויים של תמותה שהביטוח צריך לשלם, אותו אחוז תמותה כמו שיש לערבים, הלא כן?!
חייב להיות שזה ריווחי לחברת הביטוח גם אם יש קצת אנשים שמתים כי הרווח הרבה יותר גדול מתשלומי הביטוח
השאלה מתעצמת ועולה לאור הרבה נקודות יציאה שיש לערבים ואין לחברת הביטוח.

בבקשה להיצמד לשאלה וקצת לנסות להבין
 
נערך לאחרונה ב:

זושא כץ

משתמש מקצוען
לא הבנת אותי!
אני שואל שאלה כלכלית
תתעלם שנייה למה ערבים גובה ומתי ואיך. תסתכל בסוף החודש כמה זה עלה לך.
איך יכול להיות שחברה ריווחית שמרוויחה המון כסף מביטוחי חיים, עולה אותו דבר כמו ערבים?
הרי יש אחוז מסויים של תמותה שהביטוח צריך לשלם, אותו אחוז תמותה כמו שיש לערבים, הלא כן?!
חייב להיות שזה ריווחי גם אם יש קצת אנשים שמתים והרווח יותר גדול מתשלומי הביטוח

בבקשה להיצמד לשאלה וקצת לנסות להבין
@מקצועי בלבד
אולי תדע לענות
 

חני בנני

משתמש סופר מקצוען
אתה מכיר בחור עובד שמקבל דירה?
הוא מתבקש לעזור לאבא שלו במעשרות...
אני מכירה בחורים עובדים שקיבלו חלק מדירה
אני לא מכירה בחורים לומדים שקיבלו דירה שלמה
עם העסק של המעשרות הם יסתדרו לבד, הם לא צריכים עזרה מפרוג.
 

חני בנני

משתמש סופר מקצוען
ואגב לא כל מי שמחתן ילדים זקוק למעשרות מאחרים.
 

אני וביתי

משתמש מקצוען
לא הבנת אותי!
אני שואל שאלה כלכלית
תתעלם שנייה למה ערבים גובה ומתי ואיך. תסתכל בסוף החודש כמה זה עלה לך.
איך יכול להיות שחברה ריווחית שמרוויחה המון כסף מביטוחי חיים, עולה אותו דבר כמו ערבים?
הרי יש אחוז מסויים של תמותה שהביטוח צריך לשלם, אותו אחוז תמותה כמו שיש לערבים, הלא כן?!
חייב להיות שזה ריווחי לחברת הביטוח גם אם יש קצת אנשים שמתים כי הרווח הרבה יותר גדול מתשלומי הביטוח
השאלה מתעצמת ועולה לאור הרבה נקודות יציאה שיש לערבים ואין לחברת הביטוח.

בבקשה להיצמד לשאלה וקצת לנסות להבין
מה מקבלים בביטוח חיים? כמה כסף לכמה שנים? וכמה משלמים כל חודש?
אין באמת תשלום חודשי.
זה מבחינה חוקית יורד לאברכים שעשו את זה (דרך הנהלת הכולל) ויש תיקון בחוק שנותן לאברכים הספיציפיים הללו תוספת קטנה של ערך הנקודה (שזה צורת חלוקת כספי הדתות לכל אברך) ואז זה משתווה לדתות הרגיל.
אני לא יודע למה יש כוללים שלא עושים את זה
זה נקרא פוליסה דרך עמותת ברכת הארץ ויש אברכים שמקבלים מכתבים הבייתה עם עדכון מה הם מבוטחים.
זה היה אמור להיות לכל האברכים וזה לא ביטוח חיים כי זה לא משנה למצב רפואי.
בכולל עטרת שלמה רשומים לזה וכבר יש כמה אלמנות שמקבלות את הקצבה הזו.
2. תודה על הפרגון.
3. נכון, שיש משהו מפתיע לחשוב שהחכי"ם של דגל הם סתם אנשים קטנים שתוקעים דברים.. ופתאום שומעים שיש צד שני.. וזה הסתכלות וחשיבה על טווח ארוך... ואז זה עושה בראש כזה: אופס... אולי זה צודק?...
4. התועלת בלייק שלם היא בדיוק כמו חצי לייק.. ולכך לא חשו חכמים לדייק כ"כ.
ממה שידוע לי זה לא שמשלימים לאברך את כל הסכום אלא שחלק יורד מהדתות וחלק משרד החינוך מוסיף.
מה שכן הסכום שמשרד החינוך מוסיף יורד מהתקציב הכללי כך שבסוף זה יורד על חשבון האברכים גם.
אז אם לא הצטרפת לביטוח גם ירד לך הקצבה החודשית בגלל שערך הנקודה קטן וגם אין לך ביטוח שיקול.
 
נערך לאחרונה ב:

יענקל'ה

משתמש פעיל
אין באמת תשלום חודשי.
זה מבחינה חוקית יורד לאברכים שעשו את זה (דרך הנהלת הכולל) ויש תיקון בחוק שנותן לאברכים הספיציפיים הללו תוספת קטנה של ערך הנקודה (שזה צורת חלוקת כספי הדתות לכל אברך) ואז זה משתווה לדתות הרגיל.
אני לא יודע למה יש כוללים שלא עושים את זה
זה נקרא פוליסה דרך עמותת ברכת הארץ ויש אברכים שמקבלים מכתבים הבייתה עם עדכון מה הם מבוטחים.
זה היה אמור להיות לכל האברכים וזה לא ביטוח חיים כי זה לא משנה למצב רפואי.
בכולל עטרת שלמה רשומים לזה וכבר יש כמה אלמנות שמקבלות את הקצבה הזו.
2. תודה על הפרגון.
3. נכון, שיש משהו מפתיע לחשוב שהחכי"ם של דגל הם סתם אנשים קטנים שתוקעים דברים.. ופתאום שומעים שיש צד שני.. וזה הסתכלות וחשיבה על טווח ארוך... ואז זה עושה בראש כזה: אופס... אולי זה צודק?...
4. התועלת בלייק שלם היא בדיוק כמו חצי לייק.. ולכך לא חשו חכמים לדייק כ"כ.
לתועלת הציבור
ttps://www.prog.co.il/threads/%D7%91%D7%99%D7%98%D7%95%D7%97-%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%9D.561197/
 

רחשי הלב

משתמש מקצוען
התמהמהתי הרבה בתגובה גם בגלל חוסר זמן וגם בגלל רצון לבדוק את העובדות לפני שאני כותב.
אז יש פה כמה נידונים:
א. מה עדיף, ערבים או ביטוח חיים.
ב. מי עושה פה כסף על חשבון היתומים האומללים וכמה (דמי ניהול, כספים שנגבו ולא מועברים ליתומים ועוד האשמות שהופרכו פה).
ג. העדר שקיפות.
ד. תקנות שנראות לפעמים דרקוניות.
לא קראתי כעת את כל האשכול אז יתכן שפספסתי משהו, תעדכנו אותי. יש גם כל מיני נקודות טפשיות שאין המקום והזמן להאריך (כגון - ערבים של קופת העיר נוסדה אחרי שבועד הרבנים היו 2 קבוצות פעילות.... עובדתית זה שטויות. התחילו ביחד, ועוד ועוד).

א. הסיבה העיקרית שבגללה רבבות יהודים הצטרפו לפרויקט ערבים היא בגלל שמדובר בצדקה המהודרת ביותר. אדם נפטר ל"ע, בודקים את הנתונים ואת המצב בבית, ולפי זה מחליטים להפעיל את הפרויקט. אם הכל תקין מפעילים את הגביה ותוך זמן קצר מאוד יש חשבון בנק על שם היתומים ובו שוכנים לבטח סכומי עתק לטובת היתומים. בלי עלויות, בלי עלונים, בלי סיפורי זוועה ותוך שמירה על כבוד האלמנה והיתומים. לפעמים הסכום המגיע מערבים אינו מספיק ויש צורך לפתוח קרן. שאלו את בני המשפחה של הנפטרים כמה דם יזע ודמעות נשפך על כל שקל שמצליחים להתרים. ערבי רתימה, כיתותי רגליים ימים ולילות ברחבי הארץ, הרבה בושה ואי נעימות ועוד, ובכל שקל מכספי ערבים כל הדבר הזה נחסך.
לכן כשבאים לדון על ביטוח חיים מול ערבים, זה צריך להיות שיקול מרכזי.
לצערי לא מכיר מספיק עלויות ותנאים של ביטוח חיים כדי להבין את כל השיקולים בעד ונגד, ראיתי שהובאו פה הרבה נתונים והמעוניין יקחם משם.
ב. צריך לדעת שאין דבר כזה לגבות כסף בפרויקט ערבים ובגלל קריטריונים לא מעבירים אותם ליתומים. אם המשפחה לא עומדת בקריטריונים לא מתבצעת גביה כלל. לגבי דמי ניהול של קרנות השקעות כאלו ואחרות, העובדה המוחלטת היא שכל העומדים בראש פרויקט ערבים, שהם העומדים בראש קופת העיר אינם משתכרים אגורה שחוקה מקופת העיר ולא מפרויקט ערבים בכל דרך ישירה או עקיפה. נכון, קשה להאמין ששלושה אנשים שלכל אחד מהם יש עיסוקים תורניים נוספים מוכנים למסור את גופם, נפשם וממונם למען הכלל שלא על מנת לקבל פרס וגם כבוד לא יוצא להם מזה בזכות כל מיני נשמות טובות שיודעים לספר סיפורי מעשיות 'מידיעה אישית' ומוציאים את דיבתם רעה (המציאות מוכיחה שאין אדם בעולם, ממשה רבינו ועד היום שעשה משהו טוב וטהור ולא 'חטף' השמצות, אז כנראה שהכלל 'אין עשן בלי אש' לא תקף כאן), אבל זו המציאות. לא משכורות, לא דמי ניהול ולא כל שם וחניכה. שום כלום!!
ג. בעניין השקיפות, כבר דיברו פה מזה וצריך לדעת 2 דברים. האחד - עובדה ברורה וידועה היא שקופת העיר נהנית כבר 25 שנה מיום היווסדה מאמון מוחלט של כל הרבנים כולם ללא יוצא מן הכלל. ביניהם רבנים 'משופשפים' מאוד שקשה לכנות אותם תמימים. יש לזה סיבות ידועות. הרצון של כל אחד לראות במו עיניו את הנתונים בלי לסמוך על מי שאנשים הרבה יותר גדולים ממך סומכים עליהם בעיניים עצומות נובע ממקומות לא טובים. הנכונות הזו לאכול כפתי כל שמועה או בדל שמועה על קופת העיר אין מקורה במידות טובות. בדרך כלל אלו האנשים שהכי פחות תורמים באופן כללי...
שנית, באיזו שקיפות אתה מעוניין? אתה רוצה פרטים על כל משפחה שקיבלה כמה קיבלה? ומה עם פרטיות היתומים שזו היתה מטרת הפרויקט? הלא אם יכתבו נתונים בלי שמות תקפוץ ותגיד שבכוונה מסתירים נתונים ומי יודע אלו שחיתויות מסתתרות שם...
קופת העיר מוציאה מדי פעם חוברת עם הסכומים שהועברו במהלך תקופה מסויימת על ידי פרויקט ערבים, לא יודע מה עוד אפשר לעשות כדי שתהיה עוד שקיפות.
ד. לגבי התקנות - תקנות פרויקט ערבים נקבעו אך ורק על ידי גדולי הדור ובראשם מרן הגר"ש וואזנר זיע"א שרוב ההוראות לגבי תפקוד קופת העיר בכללה הם ממנו. מי שיש לו בעיה מוזמן לעלות לקברו ולנסות לקבל תשובות. ראשי פרויקט ערבים ודאי לא אמורים לדברר את הרב וואזנר. מה גם שלכל תקנה שם יש הסבר הגיוני המתקבל על הדעת.
הסיבות שהרב וואזנר דרש מראשי הקופה לעמוד בתקיפות על כל הקריטריונים הם שתיים. האחת - כשמדובר בפרויקט ענק המגלגל סכומים דמיוניים, חובת האחריות מחייבת להיצמד לקריטריונים בלי שום פשרות וויתורים. אחרת זה יהפוך לשטיבל ויתפרק מהר מאוד. השניה - אמון הציבור בפרויקט מבוסס על כך שיש בו תקנות מסודרות. זה לא יחזיק מעמד אם הציבור ידע שכל התקנות והכללים גמישים לכאן או לכאן...

הוזכרה באשכול טענה על כך שיש ציבורים שמקבלים העדפה על פני ציבורים אחרים.
נכון ששלושת ראשי קופת העיר שייכים לציבור הליטאי, אבל רבני קופת העיר היושבים באספות המאשרות את התמיכות נמנים על כל החוגים. הגרמ"ש קליין והגרמ"מ שפרן לא 'פראיירים'.
מי שמתעניין בנתונים, הנה אחד: הציבור שהכי תורם לקופת העיר הוא הציבור הליטאי, והציבור הכי נתמך הוא הציבור הספרדי. חסידויות שלמות חיות לעצמן עם קופות קהילתיות ואולי זו הסיבה לתחושה כאילו הציבור החסידי נתמך פחות.

דבר נוסף שחשוב לציין בכאב, יש ציבור מסוים שהכריז מלחמה על קופת העיר. הקופה סופגת מהם השמצות לרוב, הם אינם תורמים שקל שחוק לקופת העיר, אבל חלקם היחסי בנתמכים לא השתנה כהוא זה. בחלוקות של ערבי חגים מספרם גדול מחלקם היחסי בציבור!! זה לא מונע מהם לנסות ולפגוע שוב ושוב בקופת העיר.
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
אגב שמדברים פה על המיזם הנפלא של "ערבים", שהציל כ"כ הרבה משפחות,
רוצה להזכיר את המיזם החשוב והמשלים "למחייתם", שנותן ליתומים (ל"ע) כסף למחיה השוטפת - וכמו ערבים, בלי הלבנת פנים, בלי קמפיינים, ובלי שכל המשפחה צריכה לכתת רגליים. אוטומטית.
כאן כתבתי על זה קצת.
 

גימפעל

משתמש מקצוען
ראיתי כאן באשכול סיפרים אישיים מכלי ראשון וכדומה,
רק שתדעו שיש כלל שמילתא דעבידא לגלויי לא משקרי אינשי,

רבבות אנשים הם לא עדר כבשים, לצערינו כל אחד ואחד מאיתנו מכיר אישית כמה אלמנות ויתומים וכל אחד בודק בסביבתו ויודע ורואה שהם עוזרים ומעבירים כסף לפי התקנון,

אילו היו נכונים הסיפורים האלו הציבור לא היה ממשיך לתרום הו"ק כל חודש,
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  54  פעמים

אתגר AI

תרפיה בבעלי חיים • אתגר 143

לוח מודעות

למעלה