דברי פי חכם חן.ח"ו אינו חוכא ואיטלולא, אבל זה מה שהיה רק בשני חודשים בשנה.
ובעניין אלול, יש גמ' על זה, שלא היה אלול מעובר מימות... ועד עתה.
אך בדורות מאוחרים יותר הגמ' מספרת שקרה שלא באו עדים ואלול התעבר, ונודע לבני בבל שהם צמו ביום הלא נכון.
זאת אומרת, לקדש, קידשו ע"פ הראיה.
אבל דאגו להיכנס לשבלונה מסוימת סביבות תשרי עקב יו"כ. (שלא יהיה צמוד לשבת. ומפני שא"א לצום יומיים כיו"ט רגילים.)
איך זה מסתדר?
מסתדר.
וחוכא ואטלולא זה לא. (א. כי רוב השנה זה לא ככה, ב. בגלל שזה אכן תלוי בראיה.)
ומתוך דבריך תשובה, שזה יתכן רק לרבנן ולא לאחרים.