עוגות/עוגיות עוגת גבינה - תנור בשרי ???

מצב
הנושא נעול.

שפריץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
יש תנורי פירוליטי שמכשירים את התנור מבשרי לחלבי ולהפך.
 

byy

תכנון ועיצוב פנים
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב ואדריכלות פנים
יש לי מרשם של עוגה מעולה שאופים רק את התחתית .אבל צריך לשאול אם מותר לאפות בסיס לחלבי בתנור בשרי
 

מנהטן

משתמש מקצוען
אין על העוגות גבינה ללא אפיה

בסיס עוגיות קרמל (לוטוס) עם 100 גר ימאה רכה לשטח על תבנית
למלית:
500 גבינה לבנה + 1 חבילת שוקולד לבן מומס
1 שמנת מתוקה מוקצפת עם רבע כוס סוכר (אפשר להמיר לחמוצה אם אין)
להוסיף 4 כפות אינסטנט פודינג וניל לקצפת
לערבב יחד בעדינות את הקצפת והגבינה
לשפוך על הביסקוויטים
להכניס למקפיא
בינתיים שמים על האש חצי קופסא ממרח לוטוס וכשזה נוזלי לשים על העוגה עד שיכסה הכל תוך כדי הטיית התבנית לכל הזוויות

עוגה מושלמת!!!
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אם התבנית חלבית, דעת הרבה פוסקים שאין חשש ואפשר לאפות לחילופין בשרי וחלבי.
חלילה מלסמוך על ניק בפורום, אבל כדאי לשאול רב מוסמך ובקי לפני שסומכים על משווק שמנסה לפרסם את 'יתרונו' שיש לו תא חלבי ובשרי.
 

חדש בתחום

משתמש רשום
אין בדיון דלהלן לקבוע הלכה בוודאות אלא לעורר את העניינים הנוגעים בסוגיא זו.

בירור ההלכה במקורות בקיצור
בדין אפיה בתנור בשרי עוגת חלב ישנם מספר בעיות הלכתיות:
א. דין האם 'ריחא' (היינו ריח היוצא מתבשיל בשעת אפייתו) מילתא הוא או לא. נחלקו בזה בגמ' בחולין ולהלכה נפסק בשו"ע סימן קח' - 1.שאם התנור גדול ופתוח מותר לכתחילה לאפות אפי' בשר וחלב יחדיו באותו התנור {ובגדר תנור 'גדול' היינו שמחזיק יב' עשרונים ונחלקו בזה האחרונים באריכות גדולה... למעשה בימינו לכאו' אין לתנור רגיל גדר של 'גדול' ובמקום שיש הפסד מרובה אפשר בזה, ויש להקל אם לא עלה אדים מאחד התבשילים בשעת האפיה}. 2. אם התנור גדול וסתום או קטן ופתוח לכתחילה ודאי אסור ובדיעבד מותר. 3.אם התנור גם קטן וגם סתום ואפה בשר וחלב יחד בזה לדעת הרמ"א (אשכנזים) מותר רק במקום הפסד מרובה ולדעת המחבר (ספרדים) מותר אף במקום שיש רק הפסד מועט.
ואם אחד מהם מכוסה, (ואפי' בבצק בעלמא!) מותר אפילו לכתחילה. וכן אם הם בשני קדירות שונות אפי' אם אינם מכוסים. צירוף נוסף יש לקולא אם שני המאכלים הם כחושים בוודאי שאז נחלקו האם אוסרים. עד כאן זה מדין ריחא.
(ב. בעיה שניה היא מדין זיעה העולה מהתבשיל בשעת האפיה, כעיקרון אף במקום שריחא אינה אוסרת יש בעיה של זיעה שהיא אוסרת למשל אם יש לזיעה להיכן להתפשט (גדול ופתוח). ולא נאריך בדין זה כיון שאנחנו פוסקים להקל בתנורים שלנו שההיסק שלהם הוא מתוכו וע"י כך נשרף האיסור, וגם לפי דעת החולקים אפשר לצרף הסברא שהזיעה נשרפת מחום התנור קודם הידבקה לדפנות התנור).
ג. בעיה נוספת אם השתמש בתבנית של הבשר ויש על התבנית שומן דבוק, שאז אף אם התבנית אינה בת יומה עדיין היא מבליעה לתוך התבשיל שעליה בליעת איסור, אמנם אם אין התבנית בת יומה אף אם יש בה בליעת בשר היא אינה אוסרת כיון שהיא נותנת טעם לפגם במאכל איליו היא נכנסה (בשונה משמנונית שלמרות היותה נותנת פגם במאכל היא גוף האיסור בעין משא"כ בליעה זה רק טעם והוא אינו אוסר בפגם).

ולמעשה:
1. שימוש באותו תא לבשר וחלב בזה אחר זה כשאינם מכוסים = מדין ריח אין לחוש מדין זיעה יש לחוש, ומועיל לזה הכשרת התנור ע"י היסק התנור רבע שעה על חום מקסימלי לפני האפיה הבאה. וזה היתר רק בדיעבד. ויש להקפיד על כלים נפרדים לכל אפיה. ויש שכתבו שמריך להשים בפנים תבנית עם מים שיתאדו, ויש שכתבו שהיתר זה הוא דווקא לחכות 24 שעות בין אפיה לאפיה.
2. אם השתמש בתנור רק למאכלים שהם בוודאי יבשים י"א שמותר אף בלא הכשרה.
3. אם המאכלים מכוסים היטיב מותר מעיקר הדין אף לבשלם יחד! ועדיף לא להקל בזה באופן קבוע.
4. תנור עם מערכת ניקוי עצמי (פירוליטי) נחשבת כהכשרה ומותר לאפות בו בשרי וחלבי בזה אחר זה, מיד אחר תהליך הניקוי.

באחת התגובות נכתב
'יש לי מרשם של עוגה מעולה שאופים רק את התחתית .אבל צריך לשאול אם מותר לאפות בסיס לחלבי בתנור בשרי'
זה נכנס לתוך מחלוקת ארוכה ועמוקה בדין נותן טעם אחר נותן טעם. סיכום עיקרי השיטות בה בין שיטת המחבר לספרדים והרמ"א לאשכנזים: בכלי בן יומו בשרי לא יבשל (או יאפה... עיין למעלה..) פרווה בכדי לאוכלו עם חלב, וכן להיפך. ואם כבר בישל, לשו"ע אפשר לאוכלו עם חלב ולרמא מותר רק אם כבר נתערב במאכל, אך אסור לערבו לכתחילה. ואם הכלי הוא אינו בן יומו, לדעת השו"ע מותר אף לכתחילה לבשל בכדי לאוכלו עם חלב, ולדעת הרמ"א אסור לבשלו לשם כך, ואם כבר בישל מותר לערבו עם חלב.

כל הנכתב כאן הוא לפי מה שיצא לי אחר לימוד מעמיק של הסוגיא, אך אני לא רב.... בשבוע הבא יש לי מבחן על החומר של איסור והיתר ברבנות.........אשמח לתגובות ולדיון בנושאים שהועלו.
 

עד מתי

משתמש מקצוען
אם התבנית חלבית, דעת הרבה פוסקים שאין חשש ואפשר לאפות לחילופין בשרי וחלבי.
חלילה מלסמוך על ניק בפורום, אבל כדאי לשאול רב מוסמך ובקי לפני שסומכים על משווק שמנסה לפרסם את 'יתרונו' שיש לו תא חלבי ובשרי.
מעניין שלא שמעתי שום רב שמתיר
ושאלתי כמה מורי הוראה
אשכנזים
ספרדים אולי יותר מקילים
 

bracha5

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי
אוטומציה עסקית
מעניין שלא שמעתי שום רב שמתיר
ושאלתי כמה מורי הוראה
אשכנזים
ספרדים אולי יותר מקילים
הם לא סתם יותר מקילים, כל ההתייחסות שלהם שונה לגמרי בנושא.
את יודעת שהם משתמשים בכוסות זכוכית לחלבי בשרי חמץ ופסח? (ברור שלא כולם,אבל בעיקרון)
 

DvoraVidman

משתמש סופר מקצוען
יש לי מרשם של עוגה מעולה שאופים רק את התחתית .אבל צריך לשאול אם מותר לאפות בסיס לחלבי בתנור בשרי'
זה נכנס לתוך מחלוקת ארוכה ועמוקה בדין נותן טעם אחר נותן טעם. סיכום עיקרי השיטות בה בין שיטת המחבר לספרדים והרמ"א לאשכנזים: בכלי בן יומו בשרי לא יבשל (או יאפה... עיין למעלה..) פרווה בכדי לאוכלו עם חלב, וכן להיפך. ואם כבר בישל, לשו"ע אפשר לאוכלו עם חלב ולרמא מותר רק אם כבר נתערב במאכל, אך אסור לערבו לכתחילה. ואם הכלי הוא אינו בן יומו, לדעת השו"ע מותר אף לכתחילה לבשל בכדי לאוכלו עם חלב, ולדעת הרמ"א אסור לבשלו לשם כך, ואם כבר בישל מותר לערבו עם חלב
כל שכתבת הוא לגבי הכלי עצמו (תבנית בשרית בת יומה)
אבל התנור זה לא הכלי עצמו, זה נ"ט בר נ"ט כמו שציינת. ויש לברר בנפרד.
 

DvoraVidman

משתמש סופר מקצוען
הם לא סתם יותר מקילים, כל ההתייחסות שלהם שונה לגמרי בנושא.
את יודעת שהם משתמשים בכוסות זכוכית לחלבי בשרי חמץ ופסח? (ברור שלא כולם,אבל בעיקרון)
לפי הפסיקה האשכנזית כוסות זכוכית בשרי וחלבי אין בהן שום בעיה.
רק שלא רגילים לנהוג כך בימינו.
 

CO2

משתמש פעיל
אם התנור בן יומו זה גם בעיה
וגם אם לא לא נראה לי שחלק...
תשאלי רב

יש לי מרשם של עוגה מעולה שאופים רק את התחתית .אבל צריך לשאול אם מותר לאפות בסיס לחלבי בתנור בשרי
אני שאלתי פעם רב, והוא אמר שאם אופים את זה מתוך כוונת תחילה להשתמש עם חלבי - אסור.
כמובן שכל אחת תשאל רב בעצמה.
 

עד מתי

משתמש מקצוען
אני שאלתי פעם רב, והוא אמר שאם אופים את זה מתוך כוונת תחילה להשתמש עם חלבי - אסור.
כמובן שכל אחת תשאל רב בעצמה.
זה גם תשובה שקיבלתי פעם על גרנולה במטרה לאכול עם יוגורט
 
  • תודה
Reactions: CO2

אפונה וגזר

משתמש פעיל
או אפיה של שכבה תחתונה?
תלוי אם את ספרדיה או אשכנזיה.
לאשכנזיה זה יותר בעייתי. בכל מקרה תשאלי רב.
יש תנורי פירוליטי שמכשירים את התנור מבשרי לחלבי ולהפך.
ממה שידוע לי נוהגים לא להחליף מבשרי לחלבי ולהיפך, כדי למנוע מכשולים וטעויות. בפרט לא על בסיס קבוע. וכמובן לשאול רב אם רלוונטי לכם.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה