דרוש מידע סקר בנושא מנהג העולם על ברכת החמוציות

מה אתם מברכים על חמוציות?

  • בורא פרי העץ

  • בורא פרי האדמה

  • שהכל נהיה בדברו

  • מחמת הספק הנני אוכל רק בתוך הסעודה

  • מברך העץ כי כך נדמה לי

  • מברך האדמה כי כך נדמה לי

  • מברך שהכל כי כך נדמה לי


תוצאות הסקר יוצגו רק לאחר הצבעתכם.

גמ"ח Waze

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
התבקשתי ע"י מו"צ שחוקר את ענין ברכת החמוציות, לעשות סקר מה מנהג העולם לברך על חמוציות אשמח שתענו על הסקר. כמובן שהוא לא הולך לפסוק את ההלכה ע"פ סקר זה אבל זה יתן לו עוד סניף להגיע לפסק.
תודה מראש לעונים.
אין מה לחשוש לענות לסקר אף אחד לא רואה מה הצבעתם
 
נערך לאחרונה ב:

גמ"ח Waze

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
לאלה ששואלים אם מדובר על חמוציות מסוכרות או רגילות, זה לא משנה את הברכה.
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
התבקשתי ע"י מו"צ שחוקר את ענין ברכת החמוציות, לעשות סקר מה מנהג העולם לברך על חמוציות אשמח שתענו על הסקר. כמובן שהוא לא הולך לפסוק את ההלכה ע"פ סקר זה אבל זה יתן לו עוד סניף להגיע לפסק.
תודה מראש לעונים.

נראה לי שהיה צריך להוסיף לסקר פילוח נוסף:
- מברך העץ כי כך נדמה לו.
- מברך העץ כי ברר את הנושא.

- ישנם אנשים שמברכים העץ כי אף פעם לא שאלו או בררו את הנושא. והשאלה אם יש מקום להסתמך עליהם, גם אם הם הרבים.
 

פרלמן משה

משתמש פעיל
ב"פסקי תשובות" כתב שברכתו האדמה, ורק טעות הוא מה שיש מברכים על זה העץ.
 

pnina912100

משתמש סופר מקצוען
עריכה והפקת סרטים
גם לי היה ברור שזה העץ, לא שאלתי אף פעם כי לא חשבתי בכלל על ספק, מענין.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מאחר שהופתעתי עמוקות מהשאלה (זה היה כל כך ברור לי שחמוציות גדלות על עצים, כמו דובדבנים - הרי הם ממש אחים, ואם לא אז בני דודים, לא?) בדקתי בויקיפדיה וזה מה שמצאתי:
צמח החמוצית הוא בן-שיח ירוק עד נמוך (בדרך כלל פחות מ-10 ס"מ), בעל גבעולים דקים וקשיחים ועלים קטנים.
ומהו בן שיח? (המקור ג"כ ויקיפדיה)
שיח הוא צמח רב-שנתי מעוצה המגיע לגובה של 1-5 מטרים וענפיו הרבים מסתעפים סמוך לקרקע. אורך הגזע של שיח הוא 400-50 ס"מ. כאשר אורך הגזע הוא פחות מ-50 ס"מ, קרוי הצמח בן שיח.

במושגים הבוטניים מסביר המכלול:

  • צמח רב-שנתי (Perennial plant) - צמח המתקיים באופן רגיל במשך יותר משנה אחת. חלק מהצמחים הרב-שנתיים חיים שנים ספורות (למשל כלנית), ואחרים חיים שנים רבות מאד, עד אלפי שנים. למרבית הצמחים הרב-שנתיים יש יותר ממחזור רבייה אחד והם זקוקים ליותר משנת התפתחות אחת כדי להגיע לגיל הרבייה
אילו עוד פרטים נדרשים כדי לפסוק מה הברכה על הפרי?
 

by6199

משתמש מקצוען
D I G I T A L
על אריזות החומציות של חלק מהחברות נדמה לי קדמה רשום ברכתו העץ יחד עם חתימת הכשרות בד"ץ עדה חרדית
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
ידוע לכל מי שפעם ברר שברכתם 'אדמה', ללא כל ספק.
 

אליש

משתמש מקצוען
על אריזות החומציות של חלק מהחברות נדמה לי קדמה רשום ברכתו העץ יחד עם חתימת הכשרות בד"ץ עדה חרדית
7290010507405.jpg
 

טקסט

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
צילום מקצועי
מאחר שהופתעתי עמוקות מהשאלה (זה היה כל כך ברור לי שחמוציות גדלות על עצים, כמו דובדבנים - הרי הם ממש אחים, ואם לא אז בני דודים, לא?) בדקתי בויקיפדיה וזה מה שמצאתי:
צמח החמוצית הוא בן-שיח ירוק עד נמוך (בדרך כלל פחות מ-10 ס"מ), בעל גבעולים דקים וקשיחים ועלים קטנים.
ומהו בן שיח? (המקור ג"כ ויקיפדיה)
שיח הוא צמח רב-שנתי מעוצה המגיע לגובה של 1-5 מטרים וענפיו הרבים מסתעפים סמוך לקרקע. אורך הגזע של שיח הוא 400-50 ס"מ. כאשר אורך הגזע הוא פחות מ-50 ס"מ, קרוי הצמח בן שיח.

במושגים הבוטניים מסביר המכלול:


  • צמח רב-שנתי (Perennial plant) - צמח המתקיים באופן רגיל במשך יותר משנה אחת. חלק מהצמחים הרב-שנתיים חיים שנים ספורות (למשל כלנית), ואחרים חיים שנים רבות מאד, עד אלפי שנים. למרבית הצמחים הרב-שנתיים יש יותר ממחזור רבייה אחד והם זקוקים ליותר משנת התפתחות אחת כדי להגיע לגיל הרבייה
אילו עוד פרטים נדרשים כדי לפסוק מה הברכה על הפרי?

ראשית לא פוסקים הלכות ע"פ ויקפדיה!
וחוץ מזה במקרה אני מכיר את המו"ץ שביקש ממנו לעשות את הסקר הוא כבר יודע את כל מה שכתבתם פה, הוא מברר את הנושא כבר הרבה זמן, ובאמת יש צדדים לכאן ויש צדדים לכאן, הוא רק רצה לדעת מה מנהג העולם לברך, זה הכל. ובאמת יש מחלוקת גדולה בפוסקים גבי זה.
ואני אתן לך עוד סקופ קטן, על אננס רוב העולם מברכים בורא פרי האדמה, ולאחרונה התגלה שהאננס אמנם גדל על שיח, אבל הפרי גדל מאותו ענף כמה וכמה פעמים (שלא כמו בבננה), ולפי זה צריך לברך על אננס בורא פרי העץ, וזה גם מחלוקת גדולה בין הפוסקים, בקיצור לכל צד יש צד.
אי אפשר לפסוק בסכינא חריפא ולומר שברכתו כך או כך.
 

pnina912100

משתמש סופר מקצוען
עריכה והפקת סרטים
ועוד משהו-נראה לי הנוסח-'כי כך נדמה לי', לא כל כך נכון,
אני לא מחליטה מה לברך על מאכל כי כך נדמה לי,
אני מברכת רק מה שברור לי שכך הברכה,
אולי כדאי לשנות נוסח.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
ידוע לכל מי שפעם ברר שברכתם 'אדמה', ללא כל ספק.
ללא ספק????
כיצד מלאך לבך להכריע ללא כל ספק נגד חלק מהפוסקים כמו שו"ע הרב, המג"א, האגרות משה, הגרב"צ מוצפי ועוד
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
ללא ספק????
כיצד מלאך לבך להכריע ללא כל ספק נגד חלק מהפוסקים כמו שו"ע הרב, המג"א, האגרות משה, הגרב"צ מוצפי ועוד
סליחה. לא הייתה לי כל כוונה להכריע.
אני מעולם לא שמעתי על שיטה כזו.
ייתכן ומפני הספק נקטו לכו"ע לברך אדמה.
עמכם הסליחה.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
מצד הדין צריך להיות העץ אלא שבגלל שאינם "פירות חשובים" "מנהג העולם" לברך האדמה (לכאורה לא בגלל ספק)
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
וזאת הברכה מביא שברכתו האדמה.
"פרי החמוצית גדל בשיח שמתקיים משנה לשנה. ומאחר שגובה השיח פחות מג' טפחים נהגו לברך בפה"א (סי' רג מ"ב ג) דלא חשיב כ"כ. וכ"כ בספר ותן ברכה ח"ב עמ' 294 בשל הגרשז"א"

המ"ב במקום: "אף שגבהן פחות מג' טפחים... דעת המ"א ועוד כמה אחרונים לברך עליהן בפה"ע אך העולם נוהגין לברך בפה"א ואפשר דטעמם דלא חשיבי כ"כ פרי"
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  55  פעמים

לוח מודעות

למעלה