יותר קל לשכנע 200 איש-ואני חושב שהסיכוי לשיתוף פעולה עם מי שהזכרת, יבוא אחרי שתהיה אוירה מתאימה בציבור לכך. ולדעתי נדרש לכך קמפיין עצום בסדר גודל של קמפיין בחירות ויותר.
או 200,000 ?
יותר קל לשכנע 200 איש-ואני חושב שהסיכוי לשיתוף פעולה עם מי שהזכרת, יבוא אחרי שתהיה אוירה מתאימה בציבור לכך. ולדעתי נדרש לכך קמפיין עצום בסדר גודל של קמפיין בחירות ויותר.
לפעמים יותר קל לשכנע 200,000, ואני חושש שזה המקרה כאןיותר קל לשכנע 200 איש-
או 200,000 ?
הטלפון שנתת לי יש שם ספרה מיותרת. אחרי ה-33 יש 11 או 111?הרב אליעזר יוטקובסקי מאוד חם על הנושא הזה תדבר איתו
יותר קל לשכנע 200 איש-
או 200,000 ?
בפרט שיש הפועלים להיפך.
קשה מאד לשכנע את מי שהתמכר לאשליה.לפעמים יותר קל לשכנע 200,000, ואני חושש שזה המקרה כאן
חבל המאמצים הזמן והמחשבהאשמח מאוד לקבל תגובות - במייל המצויין בתוך הקונטרס. [כאן אינני יודע אם כדאי לדון בזה, מאחר שהנושאים הם בעיקר תורניים ואינם מתאימים לבמה זו.]
חבל המאמצים הזמן והמחשבה
שום רעיון לא יצליח
נכון מאוד. וזו בדיוק הסיבה שאנו מציפים כאן את הרעיון כאן, כדי שיעמדו על נקודות התורפה וננסה לפותרם. הרעיון כבר השתפר מאוד על ידי הערות שקבלנו כאןבכל רעיון יש בעיות
בישום שלו בפועל (ברעיון היפה של @YBM למשל, נופלת בעיה מי ערב שהילדים יוכלו להחזיר את החוב הרי ההורים ירחמו על הילדים...)
גם שאין דרך להטמיע בציבור
וגם שיש אנשים שהאינטרס שלהם שהמצב ימשך
ראשית, משמח לראות שיש אנשים שעומלים על פתרונות בנושא הכאוב ביותר בציבור החרדי ואולי בעיקר בציבור הליטאי.כפי שאני זוכר יש כאן נציג של הגמח המרכזי. אבקש מאוד ממי שיודע מיהו לתייג אותו כאן. תודה רבה.
לכבוד הרב .. שליט''א , נציג הגמ''ח המרכזי פה ק''ק פרוג
רצינו להציע לפני מעלתו רעיון, שכדאי מאוד לשקול בכובד ראש. ואקדים את הרקע.
ביום שישי האחרון פרסמנו כאן סקר בענין התחייבויות הנישואין בציבור הליטאי. עד עתה ענו כמאה נסקרים (שזה לא הרבה, אבל בכל זאת נותן אזושהי אינדיקציה) ומתשובותיהם עולה שהסכום הממוצע שמתחייב אברך בציבור הליטאי לדירות ילדיו הוא 500 אש"ח לבת ו150 אש"ח לבן, ולפי זה הסך הכולל של התחייבויות הנישואין שנוטל על עצמו אברך ליטאי שיש לו, לדוגמא, 5 בנים ו5 בנות (כולל הוצאות החתונה, ההכנות, הנדוניה, השבע ברכות, ההשתתפות בשכירות עד הקניה, הקניה, והריבית על המשכנתאות) הוא יותר מ-5 מלש''ח.
ובפירוט: הסכום לדירות (לפי חישוב הנ''ל של 500 אש''ח לבת ו150 אש''ח לבן), יוצא 3 ורבע מליון, וכאשר לוקחים סכומים אלו במשכנתא ל20 שנה, כמו שמצוי (משכנתא נדוניה או הסדר אחר), יש להוסיף כ30%, דהיינו כעוד מליון, והגענו ל4 ורבע מלש''ח. הוצאות החתונה והשכירות וכו' הם כ-100 אש"ח לבת ו40 אש"ח לבן, שזה אומר עוד 700 אש''ח (ואם לוקחים גם את זה מהבנק יש להוסיף את הריבית כנ''ל), כך שהגענו כבר ליותר מ5 מליון, ותאמין לי שהלכתי על המינימום.
הכל מודים שעדיף שכל אחד יממן רק את עצמו ולא את כל ילדיו. הבעיה היא שאי אפשר להטיל עול כזה על זוג צעיר כשרוצים שהבעל ישאר בלימוד. לפיכך הצענו בסקר שהסכום יינתן לזוג כהלוואה עומדת ל-10 -12 שנה, ואז – כשהאברך יגיע לגיל 32-34 - יקח משכנתא כדי להחזיר את הסכום. באופן זה כל אחד יצטרך לממן רק דירה אחד בימי חייו.
מהתגובות שהתקבלו עד עתה עולה שרוב הציבור מעונין בכך, אבל השאלה הנשאלת בעיקר היא מהיכן ישיגו הלוואות ארוכות טווח כאלו.
האופציה המדוברת כעת היא לחלק את הסכום לשלוש: את השליש הראשון יקחו מהבנק בגרייס ל10 – 12 שנים, את השליש השני יקבלו בהלוואה עומדת ל10 – 12 שנים מקרן גמ''ח תמורת תרומה עבור כל יחידת הלוואה, ובשליש השלישי יתחלקו המחותנים, היינו שכל אחד מהמחותנים יגלגל ששית מהסכום במשך 10 – 12 שנים, עד שהזוג יקח את המשכנתא ויפרע את הסכום.
ומה שרציתי לשאול אתכם הוא כמובן לגבי השליש השני הנלקח מקרן גמ''ח, והשאלה מתחלקת לשתים:
א) האם אתם תוכלו להציע מסלול כזה מכאן ואילך, היינו שיהיה ניתן לתרום מעתה לילדים עד גיל 3, במסלול המקנה זכאות להלוואה עומדת ל10 שנים.
ב) האם תוכלו לתת אופציה כזו כבר כעת לאלו שיש להם זכאות בגמ''ח. דהיינו שכל מי שיש לו כעת יחידות בגמ''ח, יוכל ליטול במקומן כמחצית מהסכום - או קצת יותר - בהלואה עומדת ל10 שנים. ולדוגמא: זוג שיש לו זכות בגמ"ח להלוואה של 320 אש"ח במסלול הרגיל (לחתן 4 יחידות ולכלה 4 יחידות), יוכלו ליטול במקום זה הלוואה עומדת של 180 אש''ח ל10 שנים.
ברור שזה יצריך להגדיל את ההון הנזיל של הגמ''ח, אבל יש להניח שההכבדה לא תהיה גדולה כל כך, שכן מן הסתם רוב הזכאים לא ישתמשו באופציה זו. בנוסף, לפי הערכתי יש בציבור החרדי בעלי ממון המודעים למצב דלעיל וכואבים אותו, ואם נסביר להם את גודל התועלת בפתרון זה יהיו מוכנים להפקיד סכומים גדולים לצורך כך בגמ''ח המרכזי ללא חשש, שכן ידוע שהגמ"ח המרכזי הוא בעל תו אמינות ובטיחות הגדול בעולם הגמחי''ם מזה שנים.
אנא מכם, שיקלו את הרעיון בכובד ראש, למרות מורכבותו.
מדובר כאן ב''הצלת נפשות'' - של מאות הורים;
ב"הכנסת כלה" (ו'היתר עגונות'...) - של מאות בנות בוגרות, היושבות בביתן שנה ועוד שנה עקב המצב המתואר, וצערן גדול מנשוא;
וב"תלמוד תורה כנגד כולם", שכן דוקא מתווה זה הוא שיתן את הרוגע וישוב הדעת האמיתי לאברכים הצעירים להגות בתורה בשלווה, בלא נקיפות מצפון, ובלא דאגות עתיד, אשר כיום מכבידים על אברכים צעירים רבים (איכותיים ועדינים, המוכרים לי, ואין כאן המקום להאריך בזה).
בהערכה ובברכה מרובה מאוד
ועד ''לא יהיה בך אביון"
כל עוד שראשי הישיבות רוצים עבור התלמידים שלהם את הטוב ביותר כי הם חושבים על המשך העיסוק שלהם בתורה בעתיד. לא יעזור מה שאנחנו ההורים נתכנן ונבנה תכניות. הדרישות ימשיכו להיות דרישות ואנחנו שרוצים לחתן את בנותינו עם בחורים טובים נצטרך לשלם מחוסר ברירה.
רעיון שמונח בו משהו כזה שמראש מסוכם שלאחר איקס שנים זה עובר לילדים לא יילך, כי שוב יתחילו לדון כמה נותנים ואם זה רק לתקופה או לתמיד...
כבר ניסו ביתד נאמן במשך השנים הרבה מאוד פעמים להציף את הענייןכבר כתבתי שלדעתי הדרך הטובה להטביע בציבור הוא ע''י קמפיין מאסיבי, חזקה על תעמולה שאינה שבה ריקם.
ענית יפהלשאלתכם, הגמ"ח המרכזי עצמו אני לא מאמין שיסכים/יוכל לתת 'הלוואות עומדות' של סכומים כאלה גבוהים לכל כך הרבה שנים. זה לא מעשי בשום צורה!
הסכום שהיום רגילים ההורים לתתו לזוג הצעיר כמתנה לקניית הדירה, לא יתנו אותו להם, אלא יפקידוהו בגמ"ח, והגמ"ח יתן אותו לזוג הצעיר בתורת הלוואה עומדת ל10-12 שנה (ואולי הגמ''ח גם יוסיף קצת הלוואה משלו לפי ההון שיהיה בגמ''ח), ולאחר השנים הללו יטלו בני הזוג משכנתא ויחזירו את ההלואה לגמ"ח, והוא יחזירה להורים
מה שעניתאין ולא יהיה שום פיתרון בנושא הזה, אם זה לא יעבור דרך ראשי הישיבות והרבנים! נקודה.
יכולים ההורים לתכנן אלפי תיכנונים. כל עוד שראשי הישיבות רוצים עבור התלמידים שלהם את הטוב ביותר כי הם חושבים על המשך העיסוק שלהם בתורה בעתיד. לא יעזור מה שאנחנו ההורים נתכנן ונבנה תכניות. הדרישות ימשיכו להיות דרישות ואנחנו שרוצים לחתן את בנותינו עם בחורים טובים נצטרך לשלם מחוסר ברירה.
זה לא עונה מספיק.ברור שצריך הסכמה של גדולי הדור, אין שום ספק בכלל
ברור שקמפיין נרחב הוא בסיס לכל הדבר הזה.לכבוד הרב רובין שליט"א
יישר כח גדול על ההתייחסות המפורטת.
וראשית אקדים , שמאז שכתבתי לך מכתב זה המתווה המוצע עבר שידרוג משמעותי בזכות הערות שקיבלתי פה
והנה המתווה החדש בקצרה:
הסכום שהיום רגילים ההורים לתתו לזוג הצעיר כמתנה לקניית הדירה, לא יתנו אותו להם, אלא יפקידוהו בגמ"ח, והגמ"ח יתן אותו לזוג הצעיר בתורת הלוואה עומדת ל10-12 שנה (ואולי הגמ''ח גם יוסיף קצת הלוואה משלו לפי ההון שיהיה בגמ''ח), ולאחר השנים הללו יטלו בני הזוג משכנתא ויחזירו את ההלואה לגמ"ח, והוא יחזירה להורים
ברור שגם לפי מתווה זה עדיין יש צורך עצום בגמ"ח המרכזי - גם לפי מתכונתו כעת - בין לצורך החלק שהזוגות נוטלים היום על עצמם, ובין לצורך החלק שההורים נותנים כהלוואה
המחשבה על המשך העיסוק בתורה של החתן בעתיד, היא אחת הסיבות המרכזיות למתווה המוצע, שכן מתווה זה הוא שמקנה לחתן שלוות נפש אמיתית לאורך ימים. בעוד שלפי המצב דהיום אין כאן שלוות נפש אמיתית כלל, גם אם יקבל דירה שלמה, שהרי בעוד שנים לא רבות כבר יתחיל לדאוג על 5 מליון שיצטרך לארגן לנישואי הילדים... (מלבד נקיפות המצפון ובעיות נוספות הנוצרות לפעמים מחמת המצב הקיים, שאף הן מונעות שלוות נפש)
ברור שצריך הסכמה של גדולי הדור, אין שום ספק בכלל
הרעיון הוא לצאת בקמפיין נרחב בעז''ה, שאנו מקוים שיצליח להחדיר את התפיסה הנזכרת לעיל, שהדבר הטוב ביותר לחתנים עצמם הוא ליצור את השינוי המוצע, המבטל לחלוטין את המושג של מתנה לצורך קניית דירה, ומחליף אותה בהלוואה לטווח ארוך. שכן זה המהלך היחיד שיכול להקנות לחתנים שלוות נפש להגות בתורה כל ימי חייהם.
זה שימשיכו לדון כמה נותנים לא מפריע לי כל זמן שמדובר על הלוואה. מה גם שכאשר מדובר על הלוואה לא בטוח בכלל שכל אחד ירצה הלוואה גדולה, ואדרבא יתחילו לחשוב יותר ברצינות אולי בכלל יותר כדאי בפריפריה
כבודו ממעיט בכוחה של המציאות.לא יעזור לצאת בקמפיין שאין מאחוריו מספר דמויות חשובות ודומיננטיות מקרב ראשי הישיבות החשובות והמובילות, שיישבו ויחשבו ויעמיקו במתווה ויענו על כל שאלה שקיימת ושתעלה בהמשך. והם גם יעמדו מאחורי הדברים כשזה ייצא לפירסום. רק אז יש לזה סיכוי.
אחרת, לצערי חבל על כל המאמץ!!
זה נראה לי רעיון פגז, הבעיה שהוא מצריך גם את המשמעת המפורסמת של גור...."שיהיה אפשר חמש שנים אחרי החתונה, לתת לזוג הצעיר כמה שרוצים. (נראה לי שזה המתווה בחסידות גור)
כ90 אחוז דווחו שההבטחה קוימה במלואה. הנקודה היא שבדרך כלל ההבטחה מקויימת על ידי נטילת משכנתא על הדירה הקנויה, כך שהמידע הסופי יהיה רק אחרי 25 שנה.. ורוב המשיבים הם זוגות צעירים פחות מ-5 שנים מהחתונה..זה נראה לי רעיון פגז, הבעיה שהוא מצריך גם את המשמעת המפורסמת של גור....
השוק הליטאי הוא שוק חופשי.
אין פיקוח.
גם אף אבא לא רוצה בשביל הבת שלו, את השוטה שמבטיחים לו עולם ומלואו, והוא מסרב לקחת.
כל עוד יש מי שמבטיח, ויש כאלו שמאמינים משום מה להבטחות. הבעיה תימשך.
רק ניפוץ בועת האשליה יועיל כאן.
@YBM
אני עדיין סקרנית לגבי תוצאות הסקר.
איזה אחוז משלמים, ואיזה אחוז מהסכום המובטח?
המתווה המדובר עוסק רק בשאלה אם הסכום ניתן כמתנה או כהלואה, אבל לגבי עצם גיוס הסכום לצערנו אין לנו שום בשורה . ולכן גם אם זה יקרה והמתווה יתקבל, בעזרת ה', אכן "כדאי וראוי ונכון להצטרף לתוכנית שנותנת את ההלוואה הגדולה ביותר שניתן לקבל כיום בקרב הגמחים ובפריסה הנוחה ביותר" (מנסיון).ושוב אני מציע לכולם, כל עוד שזה לא קורה. כדאי וראוי ונכון להצטרף לתוכנית שנותנת את ההלוואה הגדולה ביותר שניתן לקבל כיום בקרב הגמחים ובפריסה הנוחה ביותר
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: