אני עוד לא סגור אם הוא מד"ב או פנטזיה. נראה לי שהוא נוטה יותר למד"ב.למד"ב של תמר לבין.
הוא ז'אנר פנטזיה? (עדיין לא קראתי אותו..)
אני עוד לא סגור אם הוא מד"ב או פנטזיה. נראה לי שהוא נוטה יותר למד"ב.למד"ב של תמר לבין.
הוא ז'אנר פנטזיה? (עדיין לא קראתי אותו..)
אוקי, יש פה כיוון... האמת שעכשיו עולים לי לראש המון ספרים ש'מתנהגים' ככה, כמו הסדרה "מרגל להשכרה", לדוגמא.צודקת. לא תמיד זה חייב להסתדר (לא רוצה להיכנס לדיונים חורגים, אבל בספר 'אחד מאלף', למיטב זכרוני, שני הילדים הגאונים מגיעים לישיבה שבה לומדים בחורים גאונים - שבדיעבד מתברר שהם (והראש ישיבה שלהם) - רובוטים אנושיים = מה תגידו? הם התפללו בלי מניין ואמרו קדושות וברכות לבטלה כל הזמן הזה?).
אני חושב שזה צריך להיות בלתי מורגש - כלומר, 'אנחנו יודעים שהגיבור יהודי (חרדי) והוא מתפלל 'פה ושם' וכהאי גוונא' - מה זה בדיוק 'פה ושם' - לא נתעמק בזה יותר מדי.. - כך לפחות הקורא ירצה.
יש שיחלקו על הדעה הזו.
המתכון לספר מד"ב טוב, אצלינו -בהחלט.
ואותם שיחלקו לא יקראו את מה שהוא יכתוב.
אני מדבר על אותם שאוהבים את הז'אנר, מעוניינים לקרוא ספרות נקייה, ופחות עסוקים בצנזורה ובבחינה של כל ספר באשר הוא, האם הוא ראוי להכנס למדף ספרי הגות ומחשבה בספרייתם.
בעז"ה אכן תקרא אותו. בלי נדר אשתף מהתהליך בהמשך. (אגב, ממליצה לך לקרוא את הספר של @נודד , הוא ממש יפה.)ואגב, אני מסוקרן לקרוא את הספר..
השם שלי הוא... טאדדם...למד"ב של תמר לבין.
אין לי מושג מה עומד מאחוריו.. סקרנת..רוצים לשמוע את הסיפור המלא של השם שלי? כדאי לי לפתוח על זה פורום?
פופולארי אולי. טוב?... נו נו.המתכון לספר מד"ב טוב, אצלינו -
קמצוץ כישרון, מעט עבודה. לתיבול: המון אומץ.
נכון בדיוק. אם קונים אתה מחפש, אז תן להם את מה שהם רוצים, ותשאיר את כל המבקרים החינוכיים והרוחניים באבק. מה אכפת לך. אבל אם יצירה איכותית ברצונך ליצור - יש כאן שאלה נפרדת. למה לכתוב כפי שרצית לכתוב את מה שרצית לכתוב, (כולל השמטת האידישקייט)? ואם התשובה טובה מספיק אז גם הסיפור בעז"ה...אוקי, יש פה כיוון... האמת שעכשיו עולים לי לראש המון ספרים ש'מתנהגים' ככה, כמו הסדרה "מרגל להשכרה", לדוגמא.
וגםאו שתכתוב פנטזיה המתרחשת בעולם זר ומתעלמת לגמרי מן הנושא הדתי, כל עוד הספר איכותי, מרתק, נקי, ובלי קונפליקטים כפירתיים מובהקים, אין סיבה שהוא לא ייקרא בשקיקה על ידי קהל חובבי הז'אנר.
הצעתי פתרונות לקונפליקט הלכתי - השקפתי מובנה בז'אנר.אני מדבר על אותם שאוהבים את הז'אנר, מעוניינים לקרוא ספרות נקייה, ופחות עסוקים בצנזורה ובבחינה של כל ספר באשר הוא, האם הוא ראוי להכנס למדף ספרי הגות ומחשבה בספרייתם.
אני לא ראיתי את זה.נראה שכולם מסבירים
בקרוב... (הייתי אומרת שזה יותר סיפור שהתגלגל בצורה מטופשת מדי, מאשר דרמה מטלטלת עד ההחלטה קורעת הלב של "איזה שם לבחור?!")אין לי מושג מה עומד מאחוריו.. סקרנת..
דרך אגב, ביררתי בפרוג בזמנו, מה עדיף לי להדפיס על הספר שלי - שם מלא, חלקי, שם מומצא, ראשי תיבות וכד'..
הרוב יעצו לכתוב את השם המלא (הנימוקים נמצאים שם).. ובעז"ה כשאוציא ספר - זה מה שאכתוב..
האם זה שונה?פופולארי אולי. טוב?... נו נו.
אנשים שבודדו מהעולם זו סיבה מספיק טובה? שואלת באמת. גם לא איכפת לי להוסיף את האידישקייט בעולם שבחוץ, אבל בגלל המציאות ההזויה שהולכת להיות שם, מרגיש לי מוזר להגיד שכולם יהודים. זה מתחיל רק בעובדה שהממשלה מגייסת את כל הגברים לצבא, ("צייוינים!" -למרות שזה מדינה אחרת) ונגמר בווירוס לא רצוני, כמעט כמו היתונשים, שלגמרי לא סימפתי לסביבה. זה, כמובן, חוץ מהגיבור המסכן שלי, שלא פוגש נפש חיה במהלך כל 20-25 השנים שהראשונות שלו.למה לכתוב כפי שרצית לכתוב את מה שרצית לכתוב, (כולל השמטת האידישקייט)? ואם התשובה טובה מספיק אז גם הסיפור בעז"ה...
תינוק שנשבה. אין לו מה לעשות. הקוראים גם יבינו שהוא לא שומר תומ"צ - כי אין לו ברירה, הוא לא מכיר משהו כזה. (באם מתאים, בסוף הסיפור, כשהוא מגלה שהוא יהודי או משהו בסגנון - הוא חוזר ליהדותו = אפי אנד).אנשים שבודדו מהעולם זו סיבה מספיק טובה? שואלת באמת. גם לא איכפת לי להוסיף את האידישקייט בעולם שבחוץ, אבל בגלל המציאות ההזויה שהולכת להיות שם, מרגיש לי מוזר להגיד שכולם יהודים. זה מתחיל רק בעובדה שהממשלה מגייסת את כל הגברים לצבא, ("צייוינים!" -למרות שזה מדינה אחרת) ונגמר בווירוס לא רצוני, כמעט כמו היתונשים, שלגמרי לא סימפתי לסביבה. זה, כמובן, חוץ מהגיבור המסכן שלי, שלא פוגש נפש חיה במהלך כל 20-25 השנים שהראשונות שלו.
באמת חייבת עצה, אני אשמח ממש אם תעזרו לי, ומודה ממש! מראש לכל העונים.
ראיתי כאן הרבה שאמרו כמעט את הדבר ההפוך.אני רק שאלה.
בעקבות הדיון כאן נראה שכולם מסבירים שבספרות פנטזיה יהודית כמו גם בספרות מתח חובה קדושה לשים בפנים המון מסרים יהודיים. (לא מדברת על כך שהספר חייב להיות נקי, זה ברור בכל הז'אנרים. וגם שהמסר הכללי יהיה יהודי וחיובי.)
מה שציינת כאן אינו מסר יהודי, אלא מעשים חיצוניים שהדמויות עושות שבדרך אגב הינם יהודיים. מאחורי המעשים האלה יהיה מסר כלשהו, אולי יהודי ואולי לא, תלוי בהקשר של העלילה. נניח שהגיבור צריך לפתור בעיה בעזרת כוח הזרוע. תחילה הוא נעצר להתפלל לעזרה אלוקית, ולאחר מכן הוא אכן פותר את הבעיה בכוח הזרוע. התפילה הזאת היא "דבר" יהודי שנמצא בסיפור. הוא אינו משדר מסר יהודי. אולי המסר האמיתי הוא: אין לתפילה משמעות, ובסופו של דבר על הגיבור (ואנחנו) - לפתור בעיות בכוחות עצמינו ותכלס, חבל שהגיבור בזבז זמן על זה.ז"א שאין סיכוי במהלך ספר מתח שסוכן השב"כ החוזר בתשובה לא יעצר בשיאה של משימת ההתאבדות לתפילת מנחה.
ז"א שרוכב הדרקונים שמארבע כנפותיו משתרבבות בחן פתילות ציצית מקפיד לתת לצדקה מידי בוקר לפני התפילה.
את מתארת סיפורת שמטרתה "לייצג". כלומר, להעניק לקוראים דמויות ראויות לחיקוי, מסרים ראויים לחיקוי ועולם ראוי לחיקוי, כן הלאה. חיקוי זו מילת היסוד כאן. אם הדמוית הינן כבר נשות אברכים אז אין צורך שהן גם תתפללנה כי יש כבר משהו חינוכי לחיקוי. על פי הגיון זה, אי אפשר לכתוב פנטזיה, ואף יש בעיה לכתוב אקשן וכל דבר אחר שאינו דרמה חברתית.לעומת זאת, ספרות חרדית קלאסית שעוסקת בתסבוכות חברתיות\ התמודדויות למיניהן לא יפריע לאף אחד אם לא יוזכר בספר את תפילות שחרית בהנץ של הגיבורה הגרושה המגדלת בגבורה את בנה החירש.
לפעמים אנחנו מתחמקים מדבר שיכול ליצור בעיות בסיפור, כי אנחנו חוששים שלא נמצא פיתרון, אבל הרבה פעמים דווקא שם נמצא סיפור יותר איכותי. רק את יכולה לדעת את התשובה לשאלה הזאת. האם זה משפר את הסיפור?אנשים שבודדו מהעולם זו סיבה מספיק טובה?
מדע בדיוני בד"כ לוקח נקודת זמן כלשהית בעולם שלנו, ושואל: איך העולם היה נראה הלאה אילו כך וכך היה. כלומר לוקחים את הקיים, ומדמיינים מה יכול להיות מעבר. מכיון שבעולמנו אכן קיים אידישקייט, השאלות שעולות לי מיד הן: האם אידישקייט עדיין קיים בזמן של הסיפור? אם לא, מדוע? אם כן, מדוע אין לדמויות קשר לזה? האם יהיה להם בעתיד קשר לזה? איך אידישקייט בכל זאת משחק כאן תפקיד, בעצם.גם לא איכפת לי להוסיף את האידישקייט בעולם שבחוץ,
אני אומרת שאם יש לך תשובות טובות לשאלות האלה, מעולה! אני לא אומרת שכולם חייבים להיות יהודים, או שהגיבור חייב לקיים מצוות לכל אורך הסיפור, או אפילו שהגיבור חייב להיות יהודי. התשובה צריכה להיות שלך, לא שלי ולא של אף אחד אחר. זה הסיפור שלך, ורק את יכולה לדעת אם התשובה שלך משפרת את הסיפור, או מתחמקת.מרגיש לי מוזר להגיד שכולם יהודים... ("צייוינים!" -למרות שזה מדינה אחרת)...הגיבור המסכן שלי, שלא פוגש נפש חיה במהלך כל 20-25 השנים שהראשונות שלו.
ראיתי כאן הרבה שאמרו כמעט את הדבר ההפוך.
לא הייתי ברורה בכלל.אני לא ראיתי את זה.
מאמינה שהורים לא ירצו לתת לבני הנוער שלהם ספר שהוא נטו נקי, בלי שום ערך מוסף.
גם ככה יש הרוטנים על ספרי יונה ספיר שאינם בעיתיים אך מלבד תפילת מנחה פה ושם (בדגש על ה'שם') אין בהם תוכן יהודי.
אין גם אידישקייט יותר מידי, אם לא בכלל.
אפשר לומר את זה גם על הספר שלי "אויב כפול" שמפורסם פה, האמת, אבל כאן זה אולי יותר. כרגע, בכל אופן.
אם ארצה להכניס פה שבת, חגים, בית כנסת, זה יהיה ממש מסובך בשבילי, כי יש לי גיבורים שבודדו מהעולם מגיל 0
מה אומרים? אנשים ינדו את הספר?
שאלה חזקה ממש, בשבילי.מדע בדיוני בד"כ לוקח נקודת זמן כלשהית בעולם שלנו, ושואל: איך העולם היה נראה הלאה אילו כך וכך היה. כלומר לוקחים את הקיים, ומדמיינים מה יכול להיות מעבר. מכיון שבעולמנו אכן קיים אידישקייט, השאלות שעולות לי מיד הן: האם אידישקייט עדיין קיים בזמן של הסיפור? אם לא, מדוע? אם כן, מדוע אין לדמויות קשר לזה? האם יהיה להם בעתיד קשר לזה? איך אידישקייט בכל זאת משחק כאן תפקיד, בעצם.
(לא קראתי את כל ההודעות - אי שם בעתיד זה יקרה, אז סורי אם מישהו כתב משהו ולא התייחסתי)יש לי שאלה.
אני כרגע באמצע לכתוב ספר מד"ב, והעלילה היא בעיניי האחת הטובות שהגיעו אלי משמים, ככה שהיא ממש יקרה לי.
אבל: בנוגע לאשכול-
מדובר על מדענים שערכו ניסוי, ונער שבעל כורחו נאלץ להציל את העולם.
בספר לא מצויינת שנה, אם כי די ברור לי שבמעורפל יידעו שהיא בעוד הרבה הרבה שנים.
בספר אין בעיה חינוכית מהסוג של הטכנולוגיה, אין אלימות (רק מלחמה ושלטון נוראי, אבל אין אלימות פיזית או מילולית, רק סדיזם).
בקיצור, אין בעלילה שום דבר שיגרום לפקפק בקניה של הספר גם לילדים בני 12.
אבל-
אין גם אידישקייט יותר מידי, אם לא בכלל.
אפשר לומר את זה גם על הספר שלי "אויב כפול" שמפורסם פה, האמת, אבל כאן זה אולי יותר. כרגע, בכל אופן.
אם ארצה להכניס פה שבת, חגים, בית כנסת, זה יהיה ממש מסובך בשבילי, כי יש לי גיבורים שבודדו מהעולם מגיל 0
מה אומרים? אנשים ינדו את הספר?
לא בהכרח. אפשר לומר שיהיה 'יקום' נוסף. נגיד, אם יתברר שבמאדים יש חיים, ותקום שם מושבה של עשרים אלף איש (כמו שנאמו לנו שיקרה רבים ומפורסמים (וכן, גם סופרי מד"ב)) - אולי לא ישמרו ב'עולם' הזה תומ"צ - אבל בעולם ה'ישן והמוכר' כן ישמרו.בעז"ה
אני חושבת שהשאלה אם אפשר לבנות עולם ללא תורה ומצוות, או ללא אלוקים ח"ו (ואני מוסיפה ח"ו לא כי אני צדיקה, אלא כי כך ראיתי שכתוב במקורותינו), תלוי בתפיסה של הסופר- האם הוא רואה את העולם כאפשרי בלי תורה ומצוות או ללא אמונה. כלומר, האם תו"מ, ובכלל, הקשר עם אלוקים, הוא דבר נוסף על העולם- ולפיכך אפשר לצייר את העולם בלעדיו, או שהוא חלק בלתי נפרד מהעולם ומהמציאות.
עכשיו, אני יודעת שהמשפטים הנ"ל מציבים דרישה גבוהה. אבל אני חושבת שהם גם מזמינים לחשיבה אישית על הנושא. האם סיפור ללא אלוקים, בעולם שבו אלוקים מחייה את המציאות, משגיח על כל מה שמתרחש ויש לו ציפיות מאיתנו- האם יש לו משמעות?
מה שאת טוענת בעצם זה שאי אפשר (או לא צריך, לא יודעת איך לנסח) לכתוב פנטזיה 'יהודית'?בעז"ה
הכל אפשרי, יקום מקביל, בן אדם שלא יודע מיהדות, חוצן שלא צריך ללבוש ציצית...
אם אנחנו רוצים למצוא טריקים שישאירו אותנו ללא הקב"ה בתמונה כביכול אבל עדיין כשרים למהדרין, הכל אפשרי.
העניין הוא שהקב"ה הוא הכל, והוא מתווה ומשגיח, ועל פיו נעשים כל המעשים, וישנה מטרה לעולם הזה וגם דרך להגיע למטרה.
ולכן סיפור שמוציא את המציאות האלוקית כביכול מהעולם, מוציא את הכל.
היום אין "אלילים אחרים", אבל העולם המערבי בהחלט הביא לנו אתגר מסוג שונה- העולם המערבי, על הסרטים, הספרים והתרבות שלו, היטיב לצייר לנו עולם שלם שכביכול נע בכוחות עצמו, כשהאדם הוא במרכז.
יהודי מאמין רואה את העולם אחרת מלכתחילה, ולכן גם הסיפורים שלו הם אחרת.
מה שאת טוענת בעצם זה שאי אפשר (או לא צריך, לא יודעת איך לנסח) לכתוב פנטזיה 'יהודית'?
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: