דיון ספרות יגון ואנחה

  • פותח הנושא רפ
  • פורסם בתאריך

רפ

משתמש סופר מקצוען
פעם אמרה לי חברה שהיא לא מסוגלת לקרוא ספרים על השואה.
ואני, שמגיל 13 קראתי את "ניחוח פרחי שלג" ו"לך לך בני" 3 פעמים בשנה, לא הבנתי אותה.
"אנשים עברו את זה ואת לא יכולה לקרוא על זה?" שאלתי אותה בפליאה.

***

מאז החתונה, קשה לי לקרוא על גירושין, אלמנות, או בעיות קשות בנישואין,
ומאז שנולד הילד הראשון, קשה לי לקרוא על לידה שקטה, מוות עריסה וילדים פגועים.
סיפרתי על כך לחברתי והיא שאלה בפליאה: "אנשים עוברים את זה ואת לא מסוגלת לקרוא על זה?"


בשנים האחרונות הספרות החרדית עברה סוג של מהפך, ולא אני המצאתי את זה.
הרבה נושאים שפעם לא היו נידונים ביותר מ-4 עיניים, היום נמצאים על השולחן. מטבע הדברים, הנושאים האלו ברובם לא עוסקים בצד השמח של החיים.
כרגע אני לא רוצה לדון מה המעלות ומה החסרונות של המצב הזה. הוא קיים ולא ישתנה יותר.

הנושא שמעניין אותי הוא הצרות והקשיים שמופיעים לאחרונה בספרים בכמות כל כך גדושה, והצורה בה הם מוגשים.
אין ספק שקריאה על קשיים וצרות עשויה ללמד הרבה, לחדד רגישות ולפתוח כיווני מחשבה חדשים.
כל השאלה היא באיזו צורה.

לטעמי יש שני סוגים עיקריים של ספרות שמדברת על קשיים/בעיות/צרות:

1. ספרות שמתארת התמודדויות בצורה בריאה (התיאור בריא, לא שההתמודדות בהכרח בריאה).

מאפיינים:
  • הקורא יכול להזדהות עם הגיבורים ולהתמודד עם הקריאה גם בלי ערימות טישיו ועיניים אדומות, ועדיין להפיק תועלת גדולה מהקריאה.
  • הקושי מאוד ממוקד, אדם אחד לא יתמודד עם מידי הרבה צרות. (אני חושבת שגם בחיים האמיתיים רוב האנשים שמתמודדים עם קשיים לא מתמודדים בכל הזירות).
  • הדרך שבה הגיבורים מתמודדים עם הקשיים, ברורה, ויכולה ללמד אותנו להבין איך אנשים מתנהגים כפי שהם מתנהגים. (אולי גם לעזור לנו להתמודד עם קשיים דומים? ספק)
דוגמאות:
  • לחיות וחצי
  • המשך יבוא
2. ספרות שנראה שמטרתה בעיקר להתעמק בקושי של הגיבורים.

מאפיינים:
  • ירידה לפרטים צהובים שלא תמיד רלוונטיים.
  • הנושאים יהיו קיצוניים מאוד. לא מספיק לדבר על אמא לילד פגוע, לדוגמא. חייבים להוסיף שההורים גרושים/חולים, היא התעכבה בשידוכים זמן רב, לבסוף מצאה את שחיפשה והזוגיות מצוינת. הם חיכו זמן רב לילדים, ואז נולד הילד הפגוע, וזמן קצר לאחר מכן הבעל נפטר מתאונת דרכים או משהו.
  • סיפורים פשוטים יותר, לא יסחטו מהקורא מספיק רגשות.
  • הרבה פעמים לא ברור התהליך של היציאה מהקושי. דברים פתאום יקרו מעצמם, החולה האנוש יחזור לאיתנו על ידי תרופה חדשה שפותחה ממש בחודשים האחרונים, הגיבורה תקלוט פתאום שהכל משמיים ותמשיך לחיות עם הדברים שהיא לא יכולה לשנות.
דוגמאות:
  • צונזר.
לסיכום: לדעתי, גם ספרים על קשיים, וגם ספרים על צרות קשות ורעות, לא אמורים לגרום סבל למי שקורא אותם.

מה דעתכם?
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
אני חושבת שספר טוב הוא שיקוף של החיים. ובחיים יש גם קושי וצער, ויש שקבלו מהם מנה לא מבוטלת. סופר שמשתמש במרכיבים הללו בספריו עשוי לטעון שהוא כותב מציאות. הבעיה (שלי, לפחות) נעוצה בכך שלעתים נוצר הרושם שהשימוש בסבל הוא סוג של טכניקה ספרותית, אמצעי לסחיטה רגשית / סחיטת דמעות / סיפוק לונה פארק או מרחץ רגשי לקורא שוחר החוויות. לטעמי יש פה זילות ביחס לסובלים. הספרים הללו, בעיני, עשויים גרוע, גם אם הם נחשבים רבי מכר.

"אנשים עוברים את זה ואת לא מסוגלת לקרוא על זה?"

למה, באמת, יש קוראים שמסתייגים מחשיפה לכאב שהזולת חווה? בגלל הוזלת הסבל או מסיבות אחרות? אשמח אם תתייחסו גם לנקודה הזו.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אני בטוח שרוב ההודעות יצדיקו את הקו שהוצג בהודעה הראשונה בטוב טעם. בפרט שכבר היו כאן כמה הודעות בסגנון זה, משולבות בתוך אשכולות קיימים.
לכן אני רוצה למשוך קצת דווקא לצד השני.

הספרים מהסוג השני נחטפים, זו עובדה.
הקוראים אוהבים את הספרות הזו.
השאלה היא האם במקום לחנך את הסופרים כאן, יש צורך לחנך את הציבור.

גם על ספרי קומיקס ניסו לחנך את הציבור שלא ראוי לצרוך אותם, אבל כוחות השוק היו חזקים יותר.
אז ב"ה למדו לאחוז את השור בקרניו ולהוציא ספרי קומיקס איכותיים, ויש עוד הרבה לאן להתקדם אבל קומיקס זה לא הנושא, רק כמשל לדוגמה.

אז במקום לחנך את הציבור אולי ננסה להבין למה.
למה הציבור אוהב את הספרות הזו?
האם הוא מתמכר אליה כחומר שלילי?
אולי דווקא אנשים אוהבים ומתפייסים עם החיים הקטנים שלהם לאור ההיתקלות במקרים חריגים יותר?
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
למה, באמת, יש קוראים שמסתייגים מחשיפה לכאב שהזולת חווה? בגלל הוזלת הסבל או מסיבות אחרות? אשמח אם תתייחסו גם לנקודה הזו.
לא פגשת אנשים שאומרים לך הם לא מוכנים לקרוא ספרות שואה?
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
למה, באמת, יש קוראים שמסתייגים מחשיפה לכאב שהזולת חווה? בגלל הוזלת הסבל או מסיבות אחרות? אשמח אם תתייחסו גם לנקודה הזו.
חושבת שזה לא ענין של הסתייגות מחשיפה לכאב של הזולת, אם זה היה כאב מציאותי שבנ"א אמיתי חווה אותו, אז יש מקום בהחלט להיחשפות וסימפטיה, הרבה פעמים תוך כדי כאב גדול גם לנו, כי יש לזה מטרה, מישהו נצרך לזה.
אבל חסר כאבים כדי ללכת לכאוב עם גיבורי ספרים? זה לא סבל מיותר? אולי יש כאלו שמרגישים שזה נותן להם? מענין.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
לא פגשת אנשים שאומרים לך הם לא מוכנים לקרוא ספרות שואה?

בטח פגשתי. אפילו כתבתי על כך כתבה (הועלתה כאן באחד האשכולות).
את הבורחים מנושא השואה אני יכולה עוד להבין - השואה היתה שטנית. התרחשו בה זוועות שבן אנוש אינו יכול לתאר וקשה לו להכילן. איך אומרים? מי שיצא מהשואה נורמלי הוא הלא נורמלי. אבל אלו שאינם רוצים מגע עם סבל מצוי יותר (גם אם נדיר) - מעניין אותי למה זה.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
. אבל אלו שאינם רוצים מגע עם סבל מצוי יותר (גם אם נדיר) - מעניין אותי למה זה.
לגבי סרבנים אלו, אני מניחה שאם הסבל בדוי מלבו של הסופר (בשונה מספרות שואה ברובה ) ולתחושתם התיאור הספרותי שלו לא מביא להם שום תועלת הם יסתייגו מקריאה עליו.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
את הבורחים מנושא השואה אני יכולה עוד להבין - השואה היתה שטנית. התרחשו בה זוועות שבן אנוש אינו יכול לתאר וקשה לו להכילן. איך אומרים? מי שיצא מהשואה נורמלי הוא הלא נורמלי.
אותם אני דווקא פחות מבינה.
@y&m הטיבה להגדיר זאת (למיטב זכרוני) כסוג של התנהגות מפונקת.
לא חושבת שצריך לרוץ לקרוא את ק. צטניק ודומיו אבל לא להימנע גם מספרי חובה (בעיני) כמו הרוח שגברה על הדרקון.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
שח לי לאחרונה מנהל סניף של רשת ספרים ידועה בציבור החרדי:

גם אם אני שם את הספרים הללו במדף נידח, הקוראים מחפשים אותם. קוראות באות ושואלות על הספר החדש שהיה אמור לצאת, האם הגיע כבר סוף סוף.
ולאחר שמגיע, כל ספר חדש כזה נחטף כמו לחמניות טריות.

(לו יצויר שלחמניות היו עולות 80 ש"ח ליחידה).
 

רפ

משתמש סופר מקצוען
לא חושבת שצריך לרוץ לקרוא את ק. צטניק ודומיו אבל לא להימנע גם מספרי חובה (בעיני) כמו הרוח שגברה על הדרקון.
למה קל לקבל את זה שיש כאלו שלא מסוגלים לקרוא ספרים של ק. צטניק ודומיו,
ואי אפשר לקבל את זה שיש כאלו שלא מסוגלים לקרוא את הרוח שגברה על הדרקון?
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
חושבת שזה לא ענין של הסתייגות מחשיפה לכאב של הזולת, אם זה היה כאב מציאותי שבנ"א אמיתי חווה אותו, אז יש מקום בהחלט להיחשפות וסימפטיה, הרבה פעמים תוך כדי כאב גדול גם לנו, כי יש לזה מטרה, מישהו נצרך לזה.
אבל חסר כאבים כדי ללכת לכאוב עם גיבורי ספרים? זה לא סבל מיותר? אולי יש כאלו שמרגישים שזה נותן להם? מענין.

בזכותך אחדד:
השאלה שלי למעשה היא האם ההסתייגות מספר המכיל מינוני סבל גבוהים או חושף בפני הקורא טרגדיה לא קלה היא חוסר רצון לכאוב בגין יצירי דמיון, כשלכאורה מדובר בסבל חסר מטרה, או שמא הנושא עצמו מרתיע? ואולי בכלל מטעם אחר, שגם אותו אשמח לשמוע.

לפני תקופה חלקתי את רשמי מהספור של ג. שפר ב'בתוך'. אני ממש אוהבת את הסיפור הזה - הוא מציף סיפור חיים לא קל בכלל, אבל בלי להידרש למינוני סבל מוגזמים, סיפור מעולה ומרגש בלי עודף דרמטיזציה וטרגדטיזציה. הגיבה אחת השומעות: אני לא קוראת סיפורים כאלו, לא אוהבת לקרוא על חיים קשים. לא מסוגלת. אבל החיים שם לא קשים בכלל! הם לא קלים, מכילים התמודדות מורכבת, אבל אופן הכתיבה כל כך לא מאיים ומייסר. אז באמת מתעניינת לדעת למה הרתיעה גם במקרה כזה, של כתיבה מעודנת.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
למה קל לקבל את זה שיש כאלו שלא מסוגלים לקרוא ספרים של ק. צטניק ודומיו,
ואי אפשר לקבל את זה שיש כאלו שלא מסוגלים לקרוא את הרוח שגברה על הדרקון?
כי בק. צטניק יש דגש מכוון על הזוועות והיעדר מוחלט של צנזורה. (או בלשונו של יחיאל דינור: "פלנטה אחרת")
ברוח שגברה על הדרקון מושם דגש על תיעוד ושימור הזכרון לדורות הבאים.
 
נערך לאחרונה ב:

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
שח לי לאחרונה מנהל סניף של רשת ספרים ידועה בציבור החרדי:

גם אם אני שם את הספרים הללו במדף נידח, הקוראים מחפשים אותם. קוראות באות ושואלות על הספר החדש שהיה אמור לצאת, האם הגיע כבר סוף סוף.
ולאחר שמגיע, כל ספר חדש כזה נחטף כמו לחמניות טריות.

(לו יצויר שלחמניות היו עולות 80 ש"ח ליחידה).

מבלי להתנשא,
ההמון לעולם יהיה המוני
אנינות הטעם, ההבנה בדקויות של איכות שמורה ליחידי סגולה.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
מבלי להתנשא,
ההמון לעולם יהיה המוני
אנינות הטעם, ההבנה בדקויות של איכות שמורה ליחידי סגולה.

זו חרב פיפיות.
אי אפשר לטעון על ספרים מהסוג הראשון שהם טובים בזכות שהציבור אוהב אותם ועל הסוג השני שהם המוניים בגלל שהציבור אוהב אותם.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
אי אפשר לטעון על ספרים מהסוג הראשון שהם טובים בזכות שהציבור אוהב אותם ועל הסוג השני שהם המוניים בגלל שהציבור אוהב אותם.

היכן טענתי כך?
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מבלי להתנשא,
ההמון לעולם יהיה המוני
אנינות הטעם, ההבנה בדקויות של איכות שמורה ליחידי סגולה.
זה משהו שהסופר צריך לזכור בבואו לכתוב ספר. האם לכתוב בהתאם לדרישת ההמון- תריסר לחמניות בפרוטה, או לעמוד בגאון על עקרונותיו ולהגיש סביצ'ה. :)

(הבהרה: הנ"ל לא נכתב בהקשר לספר ספיצפי).
 
נערך לאחרונה ב:

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
היכן טענתי כך?

לא אמרתי שטענת כך.
מסכים שאהבת הציבור היא לא מדד לאיכות ספר - לשני הצדדים.
אבל היא כן יכולה להצביע על צורך מסוים שהסגנון הזה מספק אצל הציבור.
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
בזכותך אחדד:
השאלה שלי למעשה היא האם ההסתייגות מספר המכיל מינוני סבל גבוהים או חושף בפני הקורא טרגדיה לא קלה היא חוסר רצון לכאוב בגין יצירי דמיון, כשלכאורה מדובר בסבל חסר מטרה, או שמא הנושא עצמו מרתיע? ואולי בכלל מטעם אחר, שגם אותו אשמח לשמוע.

לפני תקופה חלקתי את רשמי מהספור של ג. שפר ב'בתוך'. אני ממש אוהבת את הסיפור הזה - הוא מציף סיפור חיים לא קל בכלל, אבל בלי להידרש למינוני סבל מוגזמים, סיפור מעולה ומרגש בלי עודף דרמטיזציה וטרגדטיזציה. הגיבה אחת השומעות: אני לא קוראת סיפורים כאלו, לא אוהבת לקרוא על חיים קשים. לא מסוגלת. אבל החיים שם לא קשים בכלל! הם לא קלים, מכילים התמודדות מורכבת, אבל אופן הכתיבה כל כך לא מאיים ומייסר. אז באמת מתעניינת לדעת למה הרתיעה גם במקרה כזה, של כתיבה מעודנת.
כנראה מתחלק לטיפוסים, קורא שנכנס לספר, מזדהה איתו, הרבה פעמים זה מציף אצלו כאבים רדומים שלו, ולא תמיד זה במקום ובזמן, ולעיתים מיותר, מכביד ואפילו הורס.
אבל הקלילים שמרחפים על הספרים, והעלילה הולכת לצידם, כנראה פחות נרתעים.
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
זה משהו שהסופר צריך לזכור בבואו לכתוב ספר. האם לכתוב בהתאם לדרישת ההמון- תריסר לחמניות בפרוטה, או לעמוד בגאון על עקרונותיו ולהכין סביצ'ה. :)

הדימויים הקולינריים שלך (:

(הודעה ראויה לקירדוט)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה