סיפור סיפורי אלף יום ויום #10 / היגיון של אחר-צהריים גשום אחד

Angular

משתמש סופר מקצוען
היגיון של אחר-צהריים גשום אחד


יש כלל, אמר פעם דני לסטודנטים באיזה כנס של חלוקת תארים. והכלל הוא, שלאן שלא תגיע בחיים – אם תמצא שם איזה עיתונאי, אז או שאתה ממש טוב, או שאתה גרוע.

עכשיו הוא יושב בבית הקפה, ברחוב צדדי של דרום עמק הסיליקון, ומולו יושב עיתונאי. עם המאק ואצבעות דבוקות למקלדת וכל התפאורה. חמוד כזה, שנאוצר מכשכש. מרחרח את האזור.
"אז זה בית הקפה שאתה יושב בו עם משקיעים?"

לדני ווילסון יש עיניים בהירות ורעמת שיער שמתחיל להלבין, שני כפתורים פתוחים בחולצה, שרוולים מקופלים, ללא חליפה ("רק ללוויות, ועניבה גם לשם לא"), ובאופן כללי רושם של ניצול הפריווילגיות מהמקום שהשיג בחיים.
על השולחן לפניו יש לכלוך שנדבק, הוא מגרד אותו. השנאוצר עוקב אחר אצבעותיו.
"בזמנים נורמליים, אז כן. זה המקום". עונה דני.
"ולמה דווקא כאן?"
דני מגרד בסנטרו וכובש דחף להציץ שמאלה, לחלון. "אני אוהב את הבית קפה הזה", הוא אומר. "וחוץ מזה, ככה אני לא צריך לכתוב מקום ביומן הפגישות. רק שעה".

אור נעים של אחר-צהריים נשפך מהחלונות על שולחנות העץ. בית הקפה שקט וריק, רק שניהם ומלצר משועמם עם מסיכה, מדפדף בפלאפון, עקביו נוקשים על הפרקט.
דני מגניב מבט לעננים ששטים באפרוריות הנינוחה של השמיים.

"איך אתה מעריך את המשבר הנוכחי, ווילסון?"
"מעריך?"
הוא לא מעריך משברים, איך בכלל אפשר להעריך דברים שלא ניתנים לשערוך. הוא בשורט*, אם מישהו מתעניין. על מי? על הכל. שורט בין-יקומי. כזה שאומר, אני לא מאמין בשום חתיכה דפוקה של השוק הזה בתקופה הקרובה. באופן כללי הוא מקפיא עכשיו השקעות עד שעניינים יתבהרו קצת. הטיפ היחיד שלו לחברות זה לחתוך בשלושים אחוז.
"שלושים אחוז?"
"מינימום. ארבעים, אם אפשר".
העיתונאי מלכסן מבט. "אתה יודע, אתה פרנואיד יחסית למשקיע מהמקום הזה".
לא, הוא לא יודע.
הוא גם לא יודע מתי זה ייגמר ומה בדיוק יקרה, וגם לא אם המשבר הזה ידמה ל-2008 או לבועת האינטרנט ב-2000. באופן כללי ידע זה דבר חמקמק. הוא כן יודע שיותר משקיעים מפסידים כסף מאשר מרוויחים, וגם שאין הרבה שנפלו בגלל סקפטיות-יתר. הוא יודע מי היו המנצחים ומי המפסידים במשבר הקודם אבל לא ממש יודע למה, אם כי יכול לנחש.
אנשים צוברים ידע בראש ואז מעריכים אותו מהבטן. ובאמת מה שצריך לדעת הוא לסנן את הוודאי מחוסר הוודאות, ולהעריך את המשקל הנכון של כל אחד.
"תופתע לשמוע לכמה מעט אנשים יש את היכולת הזאת".

העיתונאי מגרד את אפו בקצה עט חסר-שימוש.
"ווילסון, אתה קולט שאם אתה וכל החברֶה שלך הייתם קצת יותר אופטימיים היה לנו סיכוי לצאת מהסיפור הזה בלי מיתון. משבר זה בסך הכל כדור שלג".
"אם כולנו היינו רובוטים עם כפתור הפעלה של 'שלוש ארבע ו-', הרבה דברים היו נחמדים יותר. או פחות".

אם הייתה לנו היכולת הזאת, אולי כל הסיפור היה נגמר תוך חודש, כי כולם היו נכנסים לבתים ולא יוצאים וזהו. כי מי היה מחפש כתף להישען עליה או שיחה בבית קפה. כי מי היה מתגעגע.
עד לא מזמן פחדנו שאנחנו הופכים למחשבים; הנה באה הקורונה ואנחנו עושים את כל הטעויות האלה, אנושיות כל כך. פעם חשבו שהאדם רציונלי, יודע? אחרי זה הוחלט שהוא לא. איזה מן יצור דפוק זה, שבוחן את עצמו במראה עם פרצוף רציני ואומר, רציונלי או לא רציונלי, זאת השאלה. שכל כולו חשיבות עצמית מלאת אופטימיות מתסכלת, שבעצם הכל פתיר וזה רק אנחנו שמפספסים הזדמנויות. שאפשר למנוע את הכאוס של היקום, אבל באמת אנחנו לא יכולים אפילו למנוע את הכאוס של עצמנו.

"אני סוחר", דני אומר. "ולסחור טוב זה למכור כשהשוק מתמחר ביתר, ולקנות כשהוא מתמחר בחסר".
"אבל בתקופה הזאת. במה אתה סוחר?"
"בחוסר וודאות". הוא עונה. "איכשהו, השווקים תמיד מתמחרים אותו בחסר".
לך תבין, אנשים שואלים אותי מה אני מעריך ומתי זה ייגמר, ואני אומר שאין לי מושג, כי איך יהיה. והם אומרים, אוקיי, יש מצב שגם ביוני עוד נהיה קצת בתוך זה, אבל עד ספטמבר הכל בטוח יסתדר. ואני אומר, מאיפה לכם. והם פותחים עלי עיניים, כאילו, לא הגיוני שזה יימשך אחרי ספטמבר.
"ואני שואל, לכל הרוחות, מה זה אומר בדיוק, 'לא הגיוני'. איזה מן היגיון יש לכם, באיזה אוניברסיטה למדתם אותו. אם היינו טיפונת הגיוניים אולי היינו מסתגרים עכשיו בבתים ומגדלים עגבניות בחצר. אנשים ממציאים סיבתיות לחוסר וודאות והופכים אותה לנבואה הגיונית. קח טיפ ממני, ברגע שזיהית סיסטם של טיפשות אנושית קל להעמיד את מצב ההימור לטובתך".
העיתונאי ממצמץ. "עגבניות בחצר?"
דני נאנח.

הוא קם, מבקש סליחה לרגע ופונה לשירותים. בחדרון יש דלת חירום. פותח ויוצא לאוויר הקריר של בין הערביים הקליפורני.
אנשים צועדים, מחופרים במעיל גשם. הרחובות שקטים, דני חש בהם איכות של כפר נטוש לאחר שנכבש; חריקת חלון מתנדנד וספה מעט חמימה, גחלים בקמין עוד רוחשים.
עדיין ישנה האופטימיות הרגילה באוויר, מלווה בסימן שאלה. כמו משקיע-ערך מתבגר, עדיין מחזיק בציפורניים תמונה מתאדה לאיטה של בן-העשרים שהיה, חריף ולוחמן ותמים, מושיט ידיים לאחוז בהן את העולם כולו.

דני חצה את הכביש, צועד על יד בניין זכוכית. גשם החל לטפטף.
ירח זרח מעליו; הרים את עיניו ונשם עמוק את ריח האדמה, ממצמץ לטיפות. לרגע לא זז, כאילו שוקל להינטע תחת אותה יציבות בודדה. דברים עוד עמדו במקומם, אך באוויר כבר עמד געגוע.
תקע ידיו בכיסים ופנה לביתו.

***​
העיתונאי הביט במסך, מוטרד. "למה הוא עושה את זה?"
"עושה מה?"
הוא הצביע על המסך. "הקרן שלו רכשה הרגע מניות, הן צונחות תוך כדי. מה הסיפור של האיש. בצהריים, שניה לפני שנעלם, הוא עוד הצהיר על פוזיציית שורט".
העורך הציץ מעל כתפו. "אנשים הם לא רציונליים, מה שבטוח".
העיתונאי רענן את הדף. על המסך עוד עמד ניסיונו הנואש של דני, קריאה אחרונה לדברים שהיו ואינם.
העורך קם ומתח את ידיו בעייפות. "אל תנסה אף פעם", הוא נופף בניירת מול אפו של העיתונאי, "להבין אנשים עשירים".
שניהם הנהנו לעצמם והלכו להכין קפה.


*מכירה בשורט: מכירה בחסר. הימור נגד נכס פיננסי בשוק שמשמעותו אמונה בסיכוי שהנכס ייפול.


אז הדמות של דני היא שילוב של שתי דמויות משקיעים שהיו לי בראש.
הראשון הוא משקיע אמריקאי שתואר בספר על משבר משכנתאות הסאבפריים ב-2008. כשהגיע לפגישה או אירוע שלא מצאו חן בעיניו הוא פשוט היה יוצא לרגע, ולא חוזר.
השני והעיקרי הוא אורן זאב, משקיע ישראלי מעמק הסיליקון. שמעתי וובינר שהעביר (דרך קמא-טק, למי שמעוניין) והתרשמתי, בעיקר, מהזהירות שלו. איכשהו, כשאומרים לך משקיע מעמק הסיליקון, זהירות היא לא הדבר הראשון שתחשוב עליו. כמובן שאין בנכתב להביע את דעותיו על המצב או בכלל, שאלתי ממנו רק את רוח הדברים.
אה, וגם את בית הקפה. כן, גם הוא נוהג לערוך את כל הפגישות העסקיות שלו באותו בית קפה קבוע (בזמנים רגילים, כמובן. עכשיו זה בעיקר פגישות זום). לטענתו, הסיבה לכך היא הנוחות בכך שהוא לא צריך לרשום מיקום פגישה ביומן הפגישות שלו.

טכניקת הכתיבה, אם אפשר לקרוא לזה טכניקה, היא של כתיבה תיאורית בשיבוץ דיבור ישיר. בדרך כלל היא נוחה כשלא רוצים למלא סיפור בחמישים אחוז ציטוט, וגם כשרוצים לתאר דברים בלשון כתיבה בשילוב תחושה של דיבור ישיר (שבדרך כלל מונע מלכתוב בצורה חדה או תמציתית).
מצאתי את הסגנון בעיקר בסיפורים שדורשים ציטוטים של הסברים - כדוגמת סיפורי מטופלים, שם הרופא צריך להסביר לחולה על המחלה, או ספרות עיתונאית - אבל נדמה לי שגם נעמי צוובנר משתמשת בה לפעמים, ואולי סופרים נוספים.

מקווה שתאהבו.

תודה שקראתם,
אשמח מאד לביקורת.
(ואם ביקורת זאת מילה גדולה מידי, אז גם מילה אחת-שתיים כמו: ארוך מידי, קיטשי, לא מובן, מסורבל, כתיבה לא נוחה, קו עלילה בעייתי וכו' - יעזרו מאד. ותודה רבה מראש).


 

שרה.

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כן, אהבנו.
אוהבת מאוד את הכתיבה שלך. אני מתפעלת בעיקר מהאפיונים הטובים, שמתבטא (עריכה: מתבטאים), בין השאר, בסגנון הניסוח של המחשבות. השפה והמשלב שלהן ממש מסבירות לי במי מדובר.
אשמח לשמוע עוד על טכניקת הכתיבה שתיארת בספוילר. לא מספיק הבנתי את כוונתך.
קצת ביקורת - האמת היא שבאיזשהו שלב, די בהתחלה, איבדתי את דני. לא הצלחתי להבין את הלך החשיבה שלו, מה הגישה שלו לעניין ומה הוא בעצם אומר. העיתונאי יצר רושם מבולבל לגמרי מולו, וגם אני התבלבלתי.
מניחה שזה העניין, ליצור את הרושם הזה. אם כן - הצלחת מאוד. אבל כן הייתי מבהירה קצת את העמדה שלו. הוא אומר דברים שישי בהם הרבה חוסר ודאות ולא מעט גישה פסימית, ועם זאת נראה אדיש לגמרי במהלך הראיון, אפילו משועמם.
ואז הקטע נגמר בצעד נואש.
עם זאת, מוכרחה לציין שיש בנ"ל אפקט שמוסיף אמינות לדמות שלו. הלא כולנו כאלה קצת, לא סגורים על עצמנו.
 
נערך לאחרונה ב:

@Simcha

משתמש מקצוען
כתיבה מעולה ומסוגננת היטב, מסרים נאים ומרתקים!

כהמשך לביקורתה המעולה של @שרה..
אני חש כי יש לך כמה וכמה תובנות שאת מנסה להחכים בהם את העולם אך מאחר ואת לא חשה בנוח (משום מה? בפרט עכשיו כשיש את מקדם השיתוף 'מאמר') לכתוב אותם בצורה ישירה וגבוהה, את בוחרת לשלב אותו בסיפור. אך האינטגרציה בין הסיפור לבין הרעיונות לא כל כך עולה יפה. בסופו של דבר אין כאן באמת סיפור (דני נפגש עם עיתונאי ואז הלך לנשום אויר) והכל הכל מתמקד במסרים מאחורי הסיפור. על כן, אני אישית הייתי מעדיף לקרוא אותם בצורה ישירה ולמקד בהם את השיח, הטקסט והדיון העולה בעקבותיו, במקום לגרור את הטקסט מידי כמה משפטים חזרה אל בית הקפה.
 

שרה.

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
לא לגמרי מסכימה עם זה.
בסופו של דבר אין כאן באמת סיפור
לדעתי זהו אינו סיפור, אלא תיאור סצנה. לכידה של תמונה מהחיים, ותיאור שלה. לא אמורה להיות כאן עלילה.
והכל הכל מתמקד במסרים מאחורי הסיפור
שוב, אני לא חושבת שהמטרה כאן היא להעביר מסר ולומר דרך תיאור הסיטואציה הזו כמה דברים חשובים לעולם, אלא פשוט תיאור ספרותי של דמויות. והתיאור כולל את הדעות שלהן וממילא נוצר כאן איזשהו שיח על דעות ומסרים, אך לעניות דעתי העיקר כאן הוא האיפיון, התיאור, התמונה המצטיירת במוחך כשאתה קורא.
יתכן כמובן שפספסתי את הנקודה העיקרית וכל זה רחוק לגמרי מכוונתה של הסופרת.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מצטרפת כמעט מילה במילה לתגובה הראשונה של @שרה.
אהבתי מאד את הכתיבה, למרות שלא הבנתי לגמרי מה קורה...
ויחסית לסיפור אלף יום ויום קדום יותר (לא זוכרת איזה, לא קראתי את כולם) לדעתי השתפרת המון.
אני אשמח להסבר לתוכן ולמה הסיום כך.
(שמישהו ימציא משהו לפרסומות הזזות האלה מכל הכיוונים, אי אפשר לקרוא כך)
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
תודה על המחמאות והביקורות.
כן, תמיד אני נופלת על נקודת הבהירות בסיפור. זאת אומרת, לקחתי לתשומת לב ביקורות קודמות בנוגע לסוגריים מיותרים ומרווחים בין שורות, אבל עניין ההבנה בסיפור, בשבילי, זה כמו הליכה על חבל דק.
אני פשוט שונאת סיפורים יותר מידי מסודרים וסגורים ומפורשים.
מצד שני, אני בהחלט מסכימה שזה גרוע מאד להוציא קורא מבולבל. לא מבין עד הסוף זה בסדר; מבולבל, לא.

אני חש כי יש לך כמה וכמה תובנות שאת מנסה להחכים בהם את העולם אך מאחר ואת לא חשה בנוח (משום מה? בפרט עכשיו כשיש את מקדם השיתוף 'מאמר') לכתוב אותם בצורה ישירה וגבוהה, את בוחרת לשלב אותו בסיפור. אך האינטגרציה בין הסיפור לבין הרעיונות לא כל כך עולה יפה.
אה, לא. ממש לא. אין לי שום תובנות בנוגע לכלכלת משבר או כל דבר דומה לזה. זה הוציא לי את המילים מהפה:
והתיאור כולל את הדעות שלהן וממילא נוצר כאן איזשהו שיח על דעות ומסרים, אך לעניות דעתי העיקר כאן הוא האיפיון, התיאור, התמונה המצטיירת במוחך כשאתה קורא.
ותודה על זה.
מה שכן - חשבתי לכתוב מאמר בנושא משיק לסיפור אך שונה לחלוטין, וההערה הזאת העלתה בי חשש מסוים שאולי, למרות שלא רציתי, משהו ממנו חלחל לכאן.

לכן, בעקבות הביקורות האלו, ניסיתי לערוך את הסיפור מחדש. ברור שמצאתי איפה לשפר (מתי לא מוצאים?), אבל לא ראיתי מקומות של עירוב נושאים (מלבד אולי משפט אחד), וגם לא הצלחתי לעמוד על נקודת חוסר הבהירות. אשמח אם תוכלו לכוון אותי קצת יותר ספציפית.
וממש תודה.
 
נערך לאחרונה ב:

Angular

משתמש סופר מקצוען
אה, ובנוגע להסברים - אני אשמח לתת, אם כי אני חייבת להודות שאני לא חושבת שהבנת סיפור למפרע מספיקה...

אז ישבתי ושמעתי וובינר מפי אורן זאב. משקיע מוצלח, ישראלי, חי היום בעמק הסיליקון.
וזה היה, כזה, "אבל בטוח זה לא יהיה גרוע כמו המשבר של 2008, נכון?", והוא: "אין לי מושג".
אני יכול לנסות לנחש, הוא אמר. אבל לא לדעת. אף אחד לא יכול לדעת.

וניסו להוציא ממנו מידע, ורוב התשובות שלו כללו מידה מסוימת של נכונות להכיר בעובדה, שאנחנו פשוט לא יודעים מה יהיה, ואין לנו דרך לצפות.
התובנה הזאת די היממה אותי. אנחנו יודעים כל כך פחות ממנו, ובכל זאת חושבים שאפשר לנחש כל כך הרבה. קשה לנו, ממש, להכיר בחוסר וודאות.
הגישה שלו שנגזרה מכך הייתה זהירות-יתר, או פסימיות אם תרצו. (אין משקיע שהצטער על סקפטיות יתר, זה רעיון שהגיע ממנו. כנ"ל העצה לחברות ויזמים, לחתוך הוצאות בעשרות אחוזים, שאלו מילים יפות לפיטורים המוניים).

הסיפור הזה נסוב סביב משקיע מפוקח להפליא שמכיר בחוסר הוודאות (בדומה לאורן זאב). הוא אכן משועמם בראיון, אין בכך סתירה. הוא עושה טובה כשהוא מתראיין. הוא לא עסוק במגניבות של השוק (תהיה אמיץ!) אלא בריאליות שבו, למרות שאולי זה מצטלם פחות טוב. עיתונאים לא אוהבים אנשים כאלה, אבל זה החיים.

סוף הסיפור הוא איזושהי תובנה שאותו משקיע ריאלי מבין: העולם האופטימי הזה, מלא אמונה בעצמו, אותו עולם שהוא נכנס אליו כבחור צעיר, שלא ידע מחסור ולא ידע רעב ולא ידע מלחמה, רק פריחה ושגשוג והשכלה גבוהה ומשכורות בשמיים - משהו באופטימיות הזאת עומד להיפגם. כמו שבמובן מסוים הוא נפגם ב-2008, כמו שכל מכה פוגמת בתחושה הכל-יכולה של דור ה-Y שאנחנו.
ולמרות שאולי זה טוב, ואולי זה ייגרום לעיתונאי הזה, יום אחד, להבין מה הוא רצה ממנו, ואולי זה יגדל אנשים עם יותר היגיון ופחות פנטזיות - יש בזה עצב, כמו עצב על ילד שמתבגר.
וכמו מבוגר שקלט פתאום שחדל להיות ילד, ומנסה, לרגע אחד, לגנוב חזרה את הילדות שלו - כך גם הוא.

אהמ אהמ. מקווה שהובנתי.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
הסיפור כתוב נהדר! וזו הזדמנות לכתוב שאני נהנית מהסיפורים שלך בצורה מיוחדת! כבר מאז הראשון שבהם, כשעוד לא חזרתי לכאן, אבל פתחתי וקראתי כל פעם שהעלית.
יש בכתיבה שלך קסם ממיוחד.
את מבינה את הסיטואציות לעומקן, את התחושות ואת מה שמניע את ההתנהגויות, וזה גורם לכתיבה להיות מאד אינטלגנטית ומאד נעימה, ולאפיונים להיות מדוייקים ברמה שמעוררת תחושה של היכרות מעמיקה- אפילו מדו שיח שהבאת.

לטעמי לא היה כאן בלבול, אלא תיאור טוב מאד של אדם שעסוק מאד בעצמו ובמשבר והשפעתו עליו, ומנדב מידע בקמצנות שלא טורחת להסביר מעבר למינימום ולא מצפה למצוא חן.
הרצון שלו להביט בחלון למשל, ממש העמיד מולי את התמונה שלו. מוטרד, משועמם מהראיון הזה, ויודע שלא יבינו או לא יקנו את מה שהוא יאמר.

בכל אופן כתיבה יפהפיה.
תודה!
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
הסיפור כתוב נהדר! וזו הזדמנות לכתוב שאני נהנית מהסיפורים שלך בצורה מיוחדת! כבר מאז הראשון שבהם, כשעוד לא חזרתי לכאן, אבל פתחתי וקראתי כל פעם שהעלית.
יש בכתיבה שלך קסם ממיוחד.
את מבינה את הסיטואציות לעומקן, את התחושות ואת מה שמניע את ההתנהגויות, וזה גורם לכתיבה להיות מאד אינטלגנטית ומאד נעימה, ולאפיונים להיות מדוייקים ברמה שמעוררת תחושה של היכרות מעמיקה- אפילו מדו שיח שהבאת.

לטעמי לא היה כאן בלבול, אלא תיאור טוב מאד של אדם שעסוק מאד בעצמו ובמשבר והשפעתו עליו, ומנדב מידע בקמצנות שלא טורחת להסביר מעבר למינימום ולא מצפה למצוא חן.
הרצון שלו להביט בחלון למשל, ממש העמיד מולי את התמונה שלו. מוטרד, משועמם מהראיון הזה, ויודע שלא יבינו או לא יקנו את מה שהוא יאמר.

בכל אופן כתיבה יפהפיה.
תודה!
וואי, היה צריך כאן לייק עם אימוג'י מסמיק...
תודה רבה!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כתוב נפלא כרגיל!
את הסוף לא הבנתי, למה הוא קנה מניות כשהן צונחות?
 

אי פה אי שם

משתמש מקצוען
אהבתי.

בקשר למשבר - ב2008 היה משבר כלכלי מסיבות כלכליות, ואז היה שייך אולי לשאול כלכלנים מה דעתם על המשבר.
כרגע, המשבר הכלכלי הוא מסיבות רפואיות, ואם הרופאים לא יודעים לתת תשובות ברורות, איך יתנו הכלכלנים?..
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
בקשר למשבר - ב2008 היה משבר כלכלי מסיבות כלכליות, ואז היה שייך אולי לשאול כלכלנים מה דעתם על המשבר.
כרגע, המשבר הכלכלי הוא מסיבות רפואיות, ואם הרופאים לא יודעים לתת תשובות ברורות, איך יתנו הכלכלנים?..
לא חושבת שרופאים יכולים להביע דעות בכלכלה. אנשי רפואה מספקים נתונים (כמיטב יכולתם); אנשי מספרים עושים חישובים; אנשי כלכלה מנסים להסיק מסקנות.
מה שכן, וודאי שבלגן מעשה ידי אדם קל יותר להעריך מאשר בלגן מעשה כח-עליון.

את הסוף לא הבנתי, למה הוא קנה מניות כשהן צונחות?
סופר מעצבן היה אומר, "ככה הוא עשה, מאיפה לי לדעת?"... עורך עיתון היה מציע לא לנסות להבין אנשים עשירים.
ואני אומרת שהוא רק קיבל פתאום געגוע כזה, לאופטימיות הכל-יכולה שהייתה עד לא מזמן ("מציעים לי כאן מניות של חבר- -" "תקנה! תקנה!"). זה לא מעשה רציונלי במיוחד, אבל בטח גם לא הפסד של מיליונים. רק ניסיון קטן וקצת נואש להחזיר דברים לאחור.

(ביקורת קשוחה, יש?)
 

אי פה אי שם

משתמש מקצוען

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק ח

א לַמְנַצֵּחַ עַל הַגִּתִּית מִזְמוֹר לְדָוִד:ב יְהוָה אֲדֹנֵינוּ מָה אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל הָאָרֶץ אֲשֶׁר תְּנָה הוֹדְךָ עַל הַשָּׁמָיִם:ג מִפִּי עוֹלְלִים וְיֹנְקִים יִסַּדְתָּ עֹז לְמַעַן צוֹרְרֶיךָ לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב וּמִתְנַקֵּם:ד כִּי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂי אֶצְבְּעֹתֶיךָ יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה:ה מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ:ו וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט מֵאֱלֹהִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ:ז תַּמְשִׁילֵהוּ בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ כֹּל שַׁתָּה תַחַת רַגְלָיו:ח צֹנֶה וַאֲלָפִים כֻּלָּם וְגַם בַּהֲמוֹת שָׂדָי:ט צִפּוֹר שָׁמַיִם וּדְגֵי הַיָּם עֹבֵר אָרְחוֹת יַמִּים:י יְהוָה אֲדֹנֵינוּ מָה אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל הָאָרֶץ:
נקרא  18  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה