ביקורת ספרות סוף העולם דרומה - ביקורת עמוסת ספויילרים

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ראשית - התנצלות כנה בפני כל המעריצים, שפתחו את הפוסט רק כדי לקרוא מנת הלל לסופרת (מנה שמגיעה לה בצדק). בלי נדר, כשארגע מזעמי, אשתדל לפרסם גם פוסט מחמיא יותר.
בכל פעם ש @יונה ספיר מוציאה ספר חדש, אני מבטיחה לעצמי שאני לא אקרא אותו, בלי נדר.
לאחר שאני גומרת את הספר ביממה אחת, מגיעה ההבטחה שזו הפעם האחרונה שאני קוראת את ספריה.
ומה קורה כשיוצא הספר הבא? נו, זה כבר ברור מאליו. גם הוא נגרס תוך יממה מהרגע שהוא מגיע לידיי.
אני לא אגיד שהפעם האיום רציני (כי הוא לא), אבל כן אגיד שהיממה האחרונה עברה על ידי בגריסה מהירה של הספר "סוף העולם דרומה".
וכרגיל, העלילה הייתה צפויה על גבול הפשטנית. סוכנות הביטחון הישראלית עושה בלאגן בקצה העולם "כי אין ברירה", סוכן אחד וכמה אזרחים מצילים את המדינה מהרדיקאליים ומהאנטישמיים. זה נהדר, רק שזה כבר הספר העשירי שנע באותה עלילה. (החל מהספר משפט שדה, המשך ב8 הספרים של מרגל להשכרה. על המצולע אפשר להתווכח, אבל זה כבר עניין לפוסט נפרד שכנראה לא יכתב.) איך אומרים? זה מתחיל להיות שבלוני. אולי אפילו בלי "מתחיל להיות". זה פשוט שבלוני.
באופן מדהים, למרות שהעלילה אמורה להיות מובלת על ידי אמוציות - היא מובלת על ידי אינטרסים. שכלתניים, קרים, מחושבים. במידה רבה גם האמוציות אינן רגשות אמיתיים, אלא רצף קלישאות ארוך.
מוטי מקשיב - אז הוא יקבל את כל המידע על מגש כסף. מכולם, כולל הפושעים.
יאיר עדין - אז הוא יבצע את הצעד האמיץ ביותר.
הנרי חסר רגש (ציטוט: הפסיכולוג לימד אותו שיש לאנשים רגשות בכללי. סוף ציטוט.) - ולכן הוא יצליח במסע אך יאבד את חבריו בדרך. מי שמע על ההבדל בין בעיות תקשורת ובין פסיכופטיה? כנראה שלא הנרי, כי האישיות שלו מאוד קלישאתית ולא דומה למציאות של אנשים כמותו.
הדמויות שטוחות, הקונפליקטים כמעט לא קיימים. רק רצף התרחשויות שמכריח אותן לבצע בדיוק את מה שהן, או את מה שהן לא.

עד כאן עלבונות, מכאן - עלבונות מסוג אחר.
הסיבה שקראתי את הספר, היא כי הוא ספר טוב. טוב מאוד, אפילו. בשנה האחרונה קראתי רק 6 ספרי קריאה, כל השאר היו ספרי עיון או פוסטים בפרוג. "סוף העולם דרומה" הוא אחד מהם. כיוון שהוא הטוב מביניהם, הוא הספר הראשון שזכה שאכתוב את דעתי עליו.

דווקא בגלל היותו מקורי, בנוי על מחקר מעמיק, ועוסק בסוגיות שלא נידונות בספרות החרדית יותר מדי - הוא הצליח לעצבן אותי.
1. אין התייחסות לעובדה שבקור האנטרקטי, נוזלים פועלים בצורה קצת אחרת מאשר אצלנו. טיפות הדם קטנות, דיוק יפה. אני נותרתי בסימן שאלה מול פעילותם של שאר הנוזלים, כמו שמן מנוע. אפילו השאלה כיצד ממלאים דלק בלי שיקפא בדרך לא מקבלת מענה (אגב, זה קורה כיוון שדלק לא קופא בקלות).
מצד שני, אולי זו מעלה. בספרים הראשונים, @יונה ספיר מעמיסה פרטי מידע. במידה מסויימת השינוי מבורך. ובכל זאת הוא דורש דיוקים.
2. הספר מיועד לבני נוער. ככאלה, חשוב בהחלט להציב את "כיבוד ההורים" כערך ראשון במעלה. להזכיר שאי הנחת תפילין אינה מרד כלפי הסביבה, אלא מרד כלפי שמיא. חשוב ונפלא.
עם זאת, הנושא של נוער נושר הוא מורכב הרבה יותר מזה. רבים רבים לא יסכימו עם הגישה שמביאה הסופרת (ואני בתוכם).
אותו דבר הטריף את דעתי גם כשקראתי את "טווח אפס" מקיר לקיר, בו הוצגו אג'נדות שמאל כעובדות פשוטות. כאן כמו כאן, יש ערבוב בין אג'נדה ובין עובדה. בעיניי - זה כמעט בלתי נסלח.
מצד שני - גם אני חוטאת בכך, ולעיתים במזיד. האם אפסול בגלל זה את כל הספרות הקיימת?
נושא לדיון.
3. אם כבר שמאל, דעות השמאל הירוק מרצדות לאורך הספר. בלי לפרט הרבה, ה"רעים" בסיפור אינם אלו שאחראים למותם של בני אדם, אלא אלו שרוצים לפגוע ביהודים דווקא. נהדר, עד כאן מוסכם.
אבל את התשובה לבעייתיות בגישת השמאל, לא מביאה העלילה. התיאורים הארוכים על יופי הבריאה והצורך לשמר אותה הם חלק מובנה בעלילה, כמו גם האיזכורים לסכנה המסת הקרחונים. הרעיון שחיי אדם כאן ועכשיו חשובים יותר? נו, הוא טוב להרצאות של עוז ומוטי. אישית דילגתי, למי יש כח לקרוא הרצאה כשמדף קרח נשבר לאיטו?
וכאן נעוצה בעיה נוספת - ההסבר ה"רע" מוסבר בפרוטרוט, התשובה - קצת פחות.
לפעמים זה מרגיש כאילו הסופרת מזגזגת בין האכלה בכפית, ובין חוסר מסר מוחלט.
4. הכתיבה והעלילה מעולות, יש לציין. עיבוד מדוייק לקצב התנודות, הדמויות לא מחליפות סגנון לפתע, ישנה בהירות מה קשור למה ומי מדבר על מי. נהדר. אפילו העובדה שיאיר מכיר את ג'ונס ברורה מהרגע בו מופיע ג'ונס (ואיתו החיוורון על פניו של יאיר).
נו, מה צריך יותר מזה כדי לקרוא ספר קליל, בלי להסתבך באמצע?

לסיום, רק כדי להיות נודניקית - בעמוד 591 כתוב "מאיטה". חבר עורכים נכבד, הי' מיותרת. יש שיאמרו שזו הטעות החמורה ביותר בספר. אני אשאיר את זה כאן, לדיון הקהל.
 
נערך לאחרונה ב:

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
ביקורת מצוינת.
לא קראתי את הספר אבל הביקורת הרגישה לי כללית ומכוונת יותר למוטיבים חוזרים בספריה של הסופרת ולכן אני מרשה לעצמי להתייחס בעיקר לנקודות האלו.
בכל פעם ש @יונה ספיר מוציאה ספר חדש, אני מבטיחה לעצמי שאני לא אקרא אותו, בלי נדר.
הבטחתי לעצמי את אותה הבטחה לפני שנתיים ומסתבר שאני עומדת בה בינתיים :)
אותו דבר הטריף את דעתי גם כשקראתי את "טווח אפס" מקיר לקיר, בו הוצגו אג'נדות שמאל כעובדות פשוטות. כאן כמו כאן, יש ערבוב בין אג'נדה ובין עובדה. בעיניי - זה כמעט בלתי נסלח.
כמו שציינת זה מוטיב חוזר בספרות הקיימת וכולנו חוטאים בו. מהצד שני ישנו גם ענין הכמות ובספרות החרדית בדרך כלל אג'נדות משמשות כעובדות אפילו במודע ולו רק בגלל שספרות חרדית מתיימרת בדרך כלל להעביר מסר כלשהו, אבל מכיוון שזהו מוטיב חוזר בעיני אין כאן משהו יוצא דופן. ובערת אגב: לא רק בספרות, גם בידיעות חדשותיות שאמורות להיות עובדתיות יצא לי לראות את זה. לא שלא קיים בעולם הכללי אבל בולט יותר אצלנו.
לפעמים זה מרגיש כאילו הסופרת מזגזגת בין האכלה בכפית, ובין חוסר מסר מוחלט.
איזה מסר הצלחת למצוא בסדרת מרגל להשכרה לדוג'?
אני לא חסידה של מסרים בכלל לא, אני בעד גם לכתוב בלי מסר. הבעיה היא שבעמודי התודות בדרך כלל היה כתוב מסר קלישאתי ומודבק כמו אם X המהולל יכול גם אתם יכולים או איזה יופי זה להתיישר עם תקנון סמינר או משהו כזה (כן, כן) שגרם לי לגלגל עיניים ולתהות למה לחפש בכוח להכניס מסרים. נראה לי אפשר לנסח את המשפט מחדש: חוסר מסר מוחלט שמוביל להאכלה בכפית.
 
נערך לאחרונה ב:

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
איזה כיף לקרוא את הביקורת שלך בדיוק כשגמרתי את הספר.
אהבתי את המקוריות של הלוקיישנים, במיוחד את כלי השייט שנתנו אחלה אווירה.
היו דברים צפויים בספר במידה מסוימת, מהרגע שידעתי שיש סוכן ישראלי בספינה של רוי הבנתי שידי ישראל במעל מהניסוי ועד ההרעלה (נכון שארגנטינה הצטרפה, אבל עדיין).

וגם רוי עצבן אותי מאוד בתור סוכן העל הכי מוכשר שיש שאמור לפקד על קבוצה של הסוכנים הכי טובה בכדור הארץ. הוא פשוט היה עיוור וחירש. מה זה צריך להיות שהוא נותן שככה יקחו ממנו את האקדח רק כי הוא בסערת רגשות?
שהוא מתבונן כל כך בציפור עד שהוא לא שם לב שמישהו בא מאחוריו?
שהוא ככה מתפרץ על מדען?
בוקי היה עושה מרוי הזה קציצות...
ציפיתי לסוכן על ברמה של מינימום המצולע (שהוא דווקא פיקד על חבורת סוכנים ממדינות שונות בהצלחה רבה יותר).
וגם הסוכנים עצמם היו חבורת נמושות, ככה סתם לחלות בלי לעשות כלום? כשאתם יודעים שיש באוניה את אנשי הביון הטובים ביותר שבשנייה יכולים להפוך לאויבים מרים??
הייתי מצפה לבריתות שקטות בין סוכנים שונים, להסתרת מכשירי קשר או בריחה מהספינה מתוך רצון לפתור את התעלומה בכוחות עצמם. יש להם קצת בחילה? מי ישמע! באימונים בבית הספר לסוכנים היה קשה הרבה יותר.

ויאיר, ג'ונתן, זבולון וחיים אחלה חבורה, אהבתי אותם.
חמוד איך שהם התמודדו עם כל מיני מצבים.
מתסכל שזה היה מתוכנן, אבל לא נורא;)
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הבטחתי לעצמי את אותה הבטחה לפני שנתיים ומסתבר שאני עומדת בה בינתיים :)
מותר לשאול מה הסיבה שגרמה לך להחליט זאת?
איזה מסר הצלחת למצוא בסדרת מרגל להשכרה לדוג'?
הרבה... לא כולם חיוביים או יהודיים בדווקא. למשל: עידוד הדחקת רגשות, ומצד שני הבהרה שזה לא לכל החיים. עידוד שימוש באינטואציה. עידוד למידה וחקר. "תג מחיר" מעודדים טרור. השב"כ ישרי דרך. הצבא ראוי להערצה. מסרים בנושא חינוך ילדים, זוגיות נכונה, חברות אמיתית (החברות של אלי ואייל למשל מוצגת בתור "החברות המושלמת". האם אכן חברות נכונה היא חברות שדורשת לעזוב הכל ולעזור לחבר בכל מצב? לא יודעת, אבל זה המסר שעולה מהספר...). אפילו המסר שילד שמתקשה בלימודים לא אמור לקחת ריטלין, אלא לקבל תמיכה גורפת מההורים.
עם רוב המסרים שלה לא הסכמתי, מודה. אבל הם שם, אי אפשר להתכחש לכך.
נראה לי אפשר לנסח את המשפט מחדש: חוסר מסר מוחלט שמוביל להאכלה בכפית.
מסכימה. תודה על הניסוח:)
וגם רוי עצבן אותי מאוד בתור סוכן העל הכי מוכשר שיש שאמור לפקד על קבוצה של הסוכנים הכי טובה בכדור הארץ. הוא פשוט היה עיוור וחירש. מה זה צריך להיות שהוא נותן שככה יקחו ממנו את האקדח רק כי הוא בסערת רגשות?
שהוא מתבונן כל כך בציפור עד שהוא לא שם לב שמישהו בא מאחוריו?
שהוא ככה מתפרץ על מדען?
בוקי היה עושה מרוי הזה קציצות...
ציפיתי לסוכן על ברמה של מינימום המצולע (שהוא דווקא פיקד על חבורת סוכנים ממדינות שונות בהצלחה רבה יותר).
וגם הסוכנים עצמם היו חבורת נמושות, ככה סתם לחלות בלי לעשות כלום? כשאתם יודעים שיש באוניה את אנשי הביון הטובים ביותר שבשנייה יכולים להפוך לאויבים מרים??
הייתי מצפה לבריתות שקטות בין סוכנים שונים, להסתרת מכשירי קשר או בריחה מהספינה מתוך רצון לפתור את התעלומה בכוחות עצמם. יש להם קצת בחילה? מי ישמע! באימונים בבית הספר לסוכנים היה קשה הרבה יותר.
לדעתי זו לא בעיה בעלילה אלא בסופרת. יונה ספיר הביאה סגנון כתיבה שבו הסוכן תמיד מצליח בהכל. לכן, כשמגיע ספר שבו הסוכן לא מצליח בהכל, אלא רק בחלק, זה אמנם מציאותי הרבה יותר - אבל זה לא מה שהקהל רצה.
איך אומרים? היא אוכלת את מה שהיא בישלה...
יש 2 הבדלים מרכזיים:
א.
אייל משחק סולו, וגם בוקי ושאר הידידים. הם פועלים בקבוצות קטנות או לבד.
רוי מפקד על 50 (!) סוכנים. איך בדיוק הוא אמור לנהל פעילות חשאית עם קבוצה כזו?
רוב ההצלחה של אייל וידידיו מסתמכת על השקט והסוד. אצל רוי זה פשוט לא יכול להיות קיים.
ב.
המוסד הוא לא סוכנות ביון רגילה. דרך הפעולה שלה שונה מאוד משל רוב סוכנויות הביון בעולם.
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
לדעתי זו לא בעיה בעלילה אלא בסופרת. יונה ספיר הביאה סגנון כתיבה שבו הסוכן תמיד מצליח בהכל. לכן, כשמגיע ספר שבו הסוכן לא מצליח בהכל, אלא רק בחלק, זה אמנם מציאותי הרבה יותר - אבל זה לא מה שהקהל רצה.
איך אומרים? היא אוכלת את מה שהיא בישלה...
אני לא מבינה בסוכנים ;), אבל סוכן על ברמה שרוי מתיימר להיות אמור להיות קצת יותר ממה שהוא היה.
אני לא מדברת על ההצלחות שלו, אלא על איך שהוא היה מובל ולא מוביל ועל עוד כמה נקודות (כמו להציע לסוכנים שלו כדורים נוגדי בחילה שהוא קיבל מחשוד מספר אחת שלו)
אייל משחק סולו, וגם בוקי ושאר הידידים. הם פועלים בקבוצות קטנות או לבד.
רוי מפקד על 50 (!) סוכנים. איך בדיוק הוא אמור לנהל פעילות חשאית עם קבוצה כזו?
רוב ההצלחה של אייל וידידיו מסתמכת על השקט והסוד. אצל רוי זה פשוט לא יכול להיות קיים.
ב.
המוסד הוא לא סוכנות ביון רגילה. דרך הפעולה שלה שונה מאוד משל רוב סוכנויות הביון בעולם.
גם כשמדובר בסוכן שאמור להיות הכי טוב בעולם?
בכל זאת הוא זה שנבחר לפקד על כולם. עם כל הכבוד למוסד הישראלי, אמורים להיות סוכנים מצוינים גם מחוץ אליו.
והיו 10 סוכנים אם אני לא טועה.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
מותר לשאול מה הסיבה שגרמה לך להחליט זאת?
בהחלט.
אי שם באזור הספר החמישי או השישי של הסדרה התגבשה אצלי ההכרה שאני לא אוהבת הרבה דברים בסדרה הזאת. שהכתיבה קלישאתית וערכאית קצת, שהדמויות בעיני לא מציאותיות בהרבה מהמקרים ועוד כל מיני דברים נחמדים.
אבל אז הייתי קהל שבוי כמו שאומרים, הכרתי את הגיבורים והייתי מחוברת אליהם עדיין ולא יכולתי ככה ללכת בלי לדעת מה קורה איתם. אבל אז נגמרה הסדרה ואני שוחררתי לחיים טובים ולשלום, ולפחות כרגע אין לי איזשהו צורך ללכת ולקרוא שבלונת מתח מוכרת בתוספת הכפית המדוברת.
אולי אני נשמעת ביקורתית קצת כלפי ספרות מתח ואקשן, זה לא סתם. יושבת לי בראש כבר הרבה זמן איזו ביקורת כללית על ז'אנר ספרי המתח מסוג מסוים מאד שפרץ לחיינו ועל המוטיבים החוזרים שלא לומר מאפיינים אותו - בתכנון בעז"ה להעלות יום אחד.
הרבה... לא כולם חיוביים או יהודיים בדווקא. למשל: עידוד הדחקת רגשות, ומצד שני הבהרה שזה לא לכל החיים. עידוד שימוש באינטואציה. עידוד למידה וחקר. "תג מחיר" מעודדים טרור. השב"כ ישרי דרך. הצבא ראוי להערצה. מסרים בנושא חינוך ילדים, זוגיות נכונה, חברות אמיתית (החברות של אלי ואייל למשל מוצגת בתור "החברות המושלמת". האם אכן חברות נכונה היא חברות שדורשת לעזוב הכל ולעזור לחבר בכל מצב? לא יודעת, אבל זה המסר שעולה מהספר...). אפילו המסר שילד שמתקשה בלימודים לא אמור לקחת ריטלין, אלא לקבל תמיכה גורפת מההורים.
עם רוב המסרים שלה לא הסכמתי, מודה. אבל הם שם, אי אפשר להתכחש לכך.
צודקת. אפשר לקרוא להם מסרים. קלישאתיים משהו אבל מסרים. אולי בגלל שלא הסכמתי עם רובם התעלמתי מהם באופן לא מודע.
 

מירי11111

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ביקורת מעולה!

אז הסיפור הראשון שלה שקראתי, זה הסיפור הזה, וקראתי אותו מהסיבה המאוד קלישאתית, שאת עיתון קטיפה אני מקבלת לתיבת דואר, ומתחילה לקרא מהסוף....

האמת הייתי בטוחה שיש המשך. לא חשבתי שזה מסתיים ככה. כאילו רק עכשיו מתחילה העלילה


ותודה, עד עכשיו חשבתי שאני היחידה שלא קראתי את ספרייה ומי יודע מה אני מפסידה.
היא עוד לא ברשימה המתארכת לצערי, של סופרים שאני מסננת... אבל עכשיו לפחות לא צריכה להשקיע מהם יותר מדיי
 

יובל אמיל רז

איור דיגיטלי וקומיקס
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
ביקורת מעולה!
(את גם טוב כותבת בעצמך בלי קשר לתוכן...)
לגופו של עניין, אני מסכים מאוד עם הביקורת הצודקת על י. ספיר בהקשר של סגנון ודמויות חוזרות ונשנות.
לא קראתי את כל הסדרה של 'מרגל להשכרה' אלא רק כמה בודדים, ובכנות - נהניתי. הסיפורים היו מלאי אקשן ומתח כמו שצריך עד הרגע האחרון.
אבל, כשבאתי לקרוא את 'משפט שדה' ושאלתי חברים מה דעתם, ואם שווה לקרוא וכו', הרבה אמרו לי משהו בסגנון של ''זה סיפור קלאסי על אייל גלבוע, רק שם קוראים לו אביתר פלד...''
אכן ברוב ספריה, משתמשת יונה ספיר בדמויות סטריאוטיפיות ושטחיות מאוד, שעם התקדמות הסיפור אנחנו לא מגלים בהם עומק חדש, אלא יכולות חדשות.
כמו שנהנה מקומיקס טוב על סופרמן, וכשנגלה שהוא נקלע לפלונטר מורכב, אנחנו לא ניחשף לפתע לדמות אנושית להפליא, שתפתור את הבעיה בחיוך חינני ומילה טובה - אלא נגלה שסופרמן גם יכול להחזיר את הזמן אחורה...
לא בתור הסתייגות, אבל עם כל זה מוכרחים לציין שיונה ספיר היא סופרת מוכשרת ביותר, ואת כישרון הכתיבה וההתבטאות המעולים שלה, אף אחד לא ייקח ממנה, וכקהל פוטנציאלי נשמח מאוד לגלות עוד עומק ורובדים חדשים בדמויות שלך (כמובן אחרי שהיא תכניס אותם פנימה)...
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
להציע לסוכנים שלו כדורים נוגדי בחילה שהוא קיבל מחשוד מספר אחת שלו
משהו באמת צרם לי במעבר בין חשדנות וידידות בקשר של רוי ויולי.
נראה לי שהיה כאן ניסיון ליצור קשר דומה לזה של פול ואייל (בעלי יכולות משלימות, לוחמנות רק מן השפה ולחוץ, שני הצדדים מחפשים חבר בעולם של שקרנים). עם זאת, התחושה שלי הייתה שאכן כאן הקשר נבנה על חוסר רצינות של רוי, ולא על הוכחות רצון טוב של שני הצדדים.
גם כשמדובר בסוכן שאמור להיות הכי טוב בעולם?
בכל זאת הוא זה שנבחר לפקד על כולם. עם כל הכבוד למוסד הישראלי, אמורים להיות סוכנים מצוינים גם מחוץ אליו.
מוזכר גם שרוי יודע מצוין שהוא הגיע לתפקיד בגלל פוליטיקה ולא בגלל יכולות.
האמת הייתי בטוחה שיש המשך. לא חשבתי שזה מסתיים ככה. כאילו רק עכשיו מתחילה העלילה
אם מדובר היה בספר אקשן - הייתי מסכימה איתך. כאן מדובר בז'אנר אחר - בילוש.
הייתה תעלומה, הגיבור פתר אותה. נגמר הספר.
זה מבנה הז'אנר.
אכן ברוב ספריה, משתמשת יונה ספיר בדמויות סטריאוטיפיות ושטחיות מאוד, שעם התקדמות הסיפור אנחנו לא מגלים בהם עומק חדש, אלא יכולות חדשות.
כמו שנהנה מקומיקס טוב על סופרמן, וכשנגלה שהוא נקלע לפלונטר מורכב, אנחנו לא ניחשף לפתע לדמות אנושית להפליא, שתפתור את הבעיה בחיוך חינני ומילה טובה - אלא נגלה שסופרמן גם יכול להחזיר את הזמן אחורה...
מדויק.
עם זאת, יש לסייג שגם בדרך ההפוכה יש בעייתיות קשה - כאשר רק העמקה פותרת בעיות. לגיבורים אין יכולות חדשות מלבד היכולת להתבגר.
גם זה וגם זה בעייתי, כי זה לא מציאותי. בחיים שלנו, לפעמים נגלה יכולות שלא ידענו על קיומן אצל הסובבים (או אצלנו) ולפעמים לא תהיה ברירה אלא להתבגר.
כך שכמו בכל דבר, כנראה שגם כאן נדרש דבר אחד פשוט - איזון.
אני לא מבינה מה הבעיה שלה להפוך את אחת הדמויות לאייל גלבוע!
ואני ממש עצבנית על הספר הזה!!!
היה יותר מתאים שהיא תכתוב אותו ע"ש רות רפפורט ותכניס לסדרת הנוער שלה.
אוף!
כל הרעיון הוא לנסות לכתוב סגנונות חדשים, שבהם לא סוכן אחד מציל את העולם, ובאופן כללי אין עולם להציל.
מסכימה עם הטענה שזה לא יונה ספיר הקלאסית, אבל יש גבול כמה אפשר לצפות מסופרת שתכתוב את אותו הסיפור במילים אחרות. היא עשתה את זה 10 פעמים, למה שזה יקרה שוב?
 

אש קודש!

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מסכימה עם הטענה שזה לא יונה ספיר הקלאסית, אבל יש גבול כמה אפשר לצפות מסופרת שתכתוב את אותו הסיפור במילים אחרות. היא עשתה את זה 10 פעמים, למה שזה יקרה שוב?
אבל היה בספר משהו יותר ילדותי, את לא מסכימה איתי?
 

אש קודש!

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לא בטוחה שאנחנו מגדירות "ילדותי" באותה צורה.
תוכלי להסביר את הצד שלך בצורה מפורטת יותר?
לא יודעת להגדיר.
רדוד מעט?
פחות אטרקטיבי?
קבוצת בחורים שנקלעה למצב ביש ומצליחה להינצל ובאחד מהם תלוי שלום המדינה?
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לא יודעת להגדיר.
רדוד מעט?
פחות אטרקטיבי?
קבוצת בחורים שנקלעה למצב ביש ומצליחה להינצל ובאחד מהם תלוי שלום המדינה?
בעיניי - זו אותה בעיה שקיימת בחצי מספרי מרגל להשכרה.
נער הגבעות מחליט לענות על כל הסטראוטיפים שטבע השב"כ, הופך את הימין למאפייה עוצמתית שהשב"כ לא יכול להתמודד איתה, אבל בו זמנית - חסר כל שליטה על אנשיו?
סוכן מוסד יכול להסתדר בכל איזור בעולם בצורה מושלמת, מלבד המזרח הרחוק? רק שם הוא "פשוט לא מבין" את התרבות, ורק שם יש לו מה ללמוד מהמקומיים?
כל הספרים לוקים באותה בעית רדידות, רק שכאן זה בולט קצת יותר, בגלל הסוגה.
האטרקטיביות חסרה (לדעתי) פשוט בגלל שהציבור ציפה לסוכן על שיצוץ, והוא לא צץ. אבל סטטיסטית, הסיכוי שיצוץ גיבור כזה ויציל את העולם, שווה לסיכוי שבנו של מיליארדר חרדי יציל את העולם.
 

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
הי
עכשיו קראתי את הספר
ומכיון שמותר להקפיץ שרשורים עד שלוש חודשים
ושלוש החודשים עוברים מחר, אני מרשה לעצמי להקפיץ
ביקורת מדויקת, מציפה את מה שחשבתי עליו במהלך הקריאה
נקודה שלא כתבו עליה פה
נראה שיונה ספיר מאוד התלהבה על הסיפור של שקלטון
אחרת אין סיבה למה כל עמוד שני כולל היזכור שלו
קלטנו, הסיפור מיוחד
אין צורך לדבר עליו כל רגע.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  18  פעמים

לוח מודעות

למעלה