בקשת תפילה סגולה בדוקה כיצד להיוושע ביום כיפור!!! העבירו הלאה!!

ישי.כ

משתמש פעיל
אכן כן, העיקר שיתפלל על חברו באמת מתוך הלב - ולא יזכיר את עצמו כלל!!!
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אגב, האם באמת לא ניתן להתפלל גם על עצמו? איפה כתוב בגמ׳ שצריך להתפלל רק על חבירו? כתוב להתפלל על חבירו, ולכאורה אפשר שיתפלל גם על עצמו, לא כך?
עריכה:

עיינתי מעט ומצאתי שהמבי״ט בספרו בית אלוקים כותב כך: "וסיבת הדבר, כי בזמן שהאדם מתפלל על עצמו נראה שהכנעתו וכוונתו בתפלה הוא לתועלת המושג לו בתפלתו ואינה תפלה לשמה, אמנם, כשמתפלל על אחרים כוונתו בתפלה לא להשגת תועלת המושג, כי אם שמודיע ומכיר כי אין מי שיוכל להפיק רצון איש ואיש כי אם הוא ית', ולזה הוא משלים חסרון המתפלל תחלה ואח"כ למי שהתפלל עליו, כיון שהוא לא התפלל על עצמו בהיות צריך לאותו דבר ולא כיון גם כן לעצמו, כמו שאמר הכתוב באברהם 'ויתפלל אברהם אל האלקים וירפא אלקים את אבימלך', כי לא היתה תפלתו כי אם על אבימלך, ובאיוב כתיב 'בהתפללו בעד רעהו', שלא כיון לעצמו כלל כי אם לרעהו, והוא ית' שב שבותו קודם".
וכעין זה כתב החיד״א: "צריך שיכוין דוקא על חבירו, ולא שמזה ימשך גם לעצמו, וזה פירשו הראשונים (ראה 'אלשיך' איכה ב, יח יט): 'לא לנו ה'', כי אם לכבוד השכינה, 'לא לנו', שאין כוונתינו שימשך תועלת לנו".

אמנם העיר המגן אברהם (סי' קל סק"ב) שיש לשנות הנוסח שאומרים ב׳ריבונו של עולם׳ שבברכת כהנים, ולהקדים: "בין חלומות שחלמתי על אחרים ובין חלומות שחלמתי על עצמי", והטעם הוא משום שצריך לבקש על חבירו תחלה.
וביתר ביאור מובאים הדברים בשו"ע הרב (שם): "טוב לומר תחלה 'בין חלומות שחלמתי על אחרים', ואחרי כן 'בין חלומות שחלמתי על עצמי ושחלמו אחרים עלי', לפי שאמרו 'המתפלל על חבירו הוא נענה תחלה', לכן יש לו להקדים תפלתו על אחרים מעל עצמו".
העולה מכך שגם במתפלל עבור עצמו יש בו את המעלה של 'המתפלל על חבירו הוא נענה תחילה', אלא שהתנאי הוא שיקדים תחילה להתפלל על חבירו, ואז 'הוא נענה תחילה'.
 

עגורן

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
מתי יש זמן בנעילה עבור בקשות פרטיות?
אחרי יהיו לרצון הראשון?
 

ישי.כ

משתמש פעיל
עיינתי מעט ומצאתי שהמבי״ט בספרו בית אלוקים כותב כך: "וסיבת הדבר, כי בזמן שהאדם מתפלל על עצמו נראה שהכנעתו וכוונתו בתפלה הוא לתועלת המושג לו בתפלתו ואינה תפלה לשמה, אמנם, כשמתפלל על אחרים כוונתו בתפלה לא להשגת תועלת המושג, כי אם שמודיע ומכיר כי אין מי שיוכל להפיק רצון איש ואיש כי אם הוא ית', ולזה הוא משלים חסרון המתפלל תחלה ואח"כ למי שהתפלל עליו, כיון שהוא לא התפלל על עצמו בהיות צריך לאותו דבר ולא כיון גם כן לעצמו, ...
וכעין זה כתב החיד״א: "צריך שיכוין דוקא על חבירו, ולא שמזה ימשך גם לעצמו, וזה פירשו הראשונים (ראה 'אלשיך' איכה ב, יח יט): 'לא לנו ה'', כי אם לכבוד השכינה, 'לא לנו', שאין כוונתינו שימשך תועלת לנו".

העולה מכך שגם במתפלל עבור עצמו יש בו את המעלה של 'המתפלל על חבירו הוא נענה תחילה', אלא שהתנאי הוא שיקדים תחילה להתפלל על חבירו, ואז 'הוא נענה תחילה'.
ישר כוח,

בעל
הקונטרס העיד שאותו מזכה רבים אמר לו שרק כשהתפלל על חברו בתפילת הנעילה ולא הזכיר את עצמו הישועה פעלה בוודאי, כמו שכתב בשמו שאחד לא היה מסוגל שלא להתפלל גם על עצמו ולא נענה!!!

וגם מדברי המבי"ט והחיד"א שהבאת לא כתוב שיתפלל על עצמו, כתוב שהמתפלל על חברו גורם לכך שהוא יענה תחילה (משלים החיסרון) קודם לחברו.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
וגם מדברי המבי"ט והחיד"א שהבאת לא כתוב שיתפלל על עצמו, כתוב שהמתפלל על חברו גורם לכך שהוא יענה תחילה (משלים החיסרון) קודם לחברו.
כמו שציינתי, נראה שיש חילוקי דעות בין המבי״ט והחיד״א (שסוברים שלא יתפלל גם על עצמו), למג״א ושו״ע הרב (שסוברים שיכול להתפלל גם על עצמו ר׳ שיקדים את התפילה על חבירו לתפילה על עצמו).
[אבל מה לי להתווכח עם תוצאות מוכחות מניסיון אישי של כותב הקונטרס?]
 
פרק קכד:
א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי ד' שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל: ב) לוּלֵי ד'שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם: ג) אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ: ד) אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ: ה) אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים: ו) בָּרוּךְ ד' שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם: ז) נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ: ח) עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם ד' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
• • • • • •
לתשומת לבכם, אשכול זה נועד לבקשות תפילה בלבד. פטפטת ודיונים עלולים לגרום לנעילת האשכול או חסימת המשתמש. בברכת רפואה שלימה!

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה