את הניק באבא קמא כמעט ומיותר להציג. אחד החבר'ה הכי מלהיבים בסביבה: אומנם באבא, אבל משלנו. אומנם גולש בפרוג - אבל נעלה מכולנו. אומנם קוצני - אבל גם אכפתי.
איש כזה צריך לראיין!
מר באבא קמא, שלום...
שלום וברכה.
איך הגעת לפרוג?
חיפוש בגוגל אחרי מידע מסויים הוביל אותי פרוגה.
כמה זמן אתה כבר בפרוג?
כבאבא, כשנה פלוס; עוד שנה תחת ניק אחר.
אם תמונה פתאום למנהל, אילו אשכולות תרוץ למחוק?
הייתי כנראה מוחק את כל האשכולות המחמיאים עד-כדי-מתמרחים מצד בני ובנות כל המגדרים על כתיבתו או פעילותו של ניק כזה או אחר.
כשקוראים את ההודעות שלך בפורום, עולה שאתה מנסה מאוד להשניא את הליטאים.
לא הבנתי. ממתי להביע את דעתי בצורה מכובדת, כשהדבר מתבקש, עלול להשניא מישהו על מישהו?
אתה מנסה מאוד להפיץ את משנתך האידאולוגית.
עכשיו הרגזת אותי.
מנסה - מאוד - להפיץ ?! ההפך. את רוב הדברים שיש לי לומר אני לא אומר כדי לא לפגוע באף אחד.
אה?
טוב, כמובן. חוץ ממתי שמרימים לי להנחתה, שאז אני משרבט כמה משפטים.
...ומשניא את הליטאים.
אני רואה באמירה הזו קופי לאמירה הנפוצה: "אם תלך עם שטריימל ברחוב, אתה עלול להשניא את החרדים על החילוניים", שזו אמירה גלותית לחלוטין. אם כשמישהו כותב את דעותיו באשכול שנועד להבעת דעות, הדבר גורם לכמה מהקוראים לשנוא מגזר כלשהו, הבעיה בשונאים ולא בכותב. אני מסכים שאם אכן הייתי "מנסה מאוד להפיץ", כהגדרתך, הדבר היה עלול להשניא.
יש כמה ניקים נכבדים שבהחלט רואים כמטרה את החינוך של הדור, אני לגמרי לא כזה.
אוקיי. בוא נתקדם. תגיד, איך נראה סדר יומ - - -
עוד לא גמרתי, שניה. אתה לא נחיתי עד כדי לחשוב שכתיבה על ערכי לימוד התורה, התרחקות ממודרניזציה והסתייגות מיציאה לעבודה כערך הם 'אידאולוגיה ליטאית', נכון?
אגב, באשכולות שעסקו ישירות ביחסי ליטאים - חסידים לא התערבתי. אם כי, האמת, קרה כבר כמה פעמים שכתבתי תגובות ארוכות ומושקעות, וכאשר הקשתי על 'פרסם תגובה' גיליתי שהאשכול ננעל / נמחק...
כליטאי גאה, אתה גאה בציבור שלך?
אמרת את התשובה בעצמך. אני חושב שלכולם יש במה להשתפר, ועם זאת אני גאה בזה שאני יהודי חרדי שומר תורה ומצוות, ושמח עד אין קץ שהקב"ה בחר לתת לי לעשות את זה בתוך הקהל אליו אני משתייך.
בוא נבדוק ביחד. אם אחד הבנים שלך ייהפך לחסיד ברסלב, זה יצער אותך?
התשובה הקצרה - תלוי איזה חסיד ברסלב.
יש יהודי ת"ח עצום וירא שמים, שאם בני יהיה ת"ח כמוהו אצליח להתגבר על זה שנהיה ברסלבר, אתפשר גם על חצי ממנו. שמו בישראל - רבי יוסף חשין, מגדולי הלומדים בישיבת מיר. עד פה הקצרה.
התשובה הארוכה - התקוות שלי מהילדים כוללים את הדברים הבאים: שיהיו יראי שמים עובדי ד' באמת, שיקיימו את השו"ע בשלמות עד קוצו של יו"ד, שיהיו בעלי אמונה שלמה ואמיתית בהקב"ה ובגדולי ישראל, שלא יתפסו לקיצוניות בדברים חיצוניים, שיעסקו ככל יכולתם בתורה ובגמ"ח וכן על זה הדרך. אם בני יהיה כל הדברים האלו וגם ילמד בתורת רבינו ויסע לר"ה לאומן, אבלע את זה...
יפה.
ברשותך, עוד שאלה שהרבה רוצים לדעת. אתה עושה רושם של אדם שלא נפגע נעלב ונרתע מכלום. מדוייק?
אני נפגע, נעלב ונרתע ועוד איך... מאנשים שאני סבור שיש מה להיפגע / להיעלב / להירתע מהם. וגם אז לא יודע אם לקרוא לזה 'פגיעה'. בנאדם שיטיח בי את האמת ורק את האמת בפנים, יכאיב לי מאוד. ברוב המקרים אציין בפניו שהוא צודק, אבל זה יהיה כואב.
הכרת אישית את הרב שטיינמן זצ"ל?
מרתיע לכלול במשפט אחד אותי, את רבינו הקדוש זיע"א ואת המושג היכרות אישית. אתה מתכוון אם זכיתי לפגוש אותו, להתייעץ ולקבל את ברכותיו? התשובה היא כן. הרבה.
ספר לנו!
לא יכול לציין מקרים ספציפיים, אבל בכמה מקרים הדהים אותי איך באתי עם שאלה מנוסחת היטב, ואחרי שניות ספורות התברר לי שהשאלה היא אחרת לגמרי וממילא התשובה ברורה מאליה...
למשל, פעם באתי עם שאלה, האם להיכנס לתחום מסוים שהיו בו כמה מורכבויות. הגעתי מוכן עם תשובות לכל אחת מהן וביקשתי את עצתו. הוא שלף מיד מורכבות רוחנית שלא חשבתי עליה ותהה אם אני כה בטוח בעצמי. היות והתשובה הייתה שלילית העניין ירד מהפרק.
ספר לנו עוד!
באחד מהמקרים הגעתי לשאול שאלה מהסוג שכל תשובה עליה, לחיוב או לשלילה - הייתה 'סקופ'.
קיוויתי שרבינו זצוק"ל יענה לי, היות והייתה לי נגיעה אישית משמעותית בדבר. וגם על הדרך תהיה לי תשובה מעניינת לספר לחבר'ה...
לא סיימתי את הצגת השאלה, ורבינו מושיט לי את ידו בתנועה המפורסמת שאומרת "אין לי מה להוסיף", ומפטיר בתקיפות: "אני לא יודע".
אחרי שיצאתי משם, אחד מבני הבית שלדבריו 'שמע במקרה' את הדו - שיח, יצר איתי קשר, ואמר שחשוב לו להבהיר שידוע לו שדעת רבינו לאסור דבר זה.
אנשים רוצים להכיר אותך. ספר לנו קצת איך נראה סדר יומך.
בגדול, מדבר בטלפון ועונה למיילים. בשאר הזמן לומד, אוכל וישן.
ברצינות, נו.
האמת שאני לא יכול לפרט... אבל גם אחרי המשפט הזה - חשוב לי להבהיר שאני לא עובד בשב"כ / מוסד / יחידה 8200. אני פשוט לא רוצה להיחשף סופית.
אני עובד בעבודה כזו, שבגללה אני בקשר כל יום לכל אורכו עם אנשים מכל המגזרים, הפלגים והחוגים. כן, גם כאלו שבחיים האזרחיים קשה לי לברך אותם לשלום בגלל עמדות אידאולוגיות כאלו ואחרות.
נקודת קיצון?
לפעמים אני מגחך כשיוצא לי לדבר עם אדם בדיוק אחרי שסיימתי שיחה עם המתנגד הכי מר שלו...
כתבת פעם שאתה רשם של ישיבות. זה עדיין בתוקף?
עסקתי תקופה קצרה בחיי בעיסוק הזה, ועדיין מקבל מידי פעם הצעות בתחום. אם מצליחים לעשות את העבודה הזו בלי לעבור על שום הלכה בספר חפץ חיים ושו"ע חושן משפט זו גדלות. חושבני שזה מסוג העיסוקים שאי אפשר בלעדיהם, אבל למה אני...
ספר לנו על התלבטות שהייתה לך בתחום.
לא היו התלבטויות ולפיכך אני לא עוסק עוד בעבודה הזו. בפעם הספציפית ההיא, וגם בכל פעם שמציעים לי הצעות דומות - אני מבהיר בפגישה הראשונה שלא אכפת לי לעזור, אבל אם אפגוש בחור שעתידו בישיבה אחרת ולא בישיבה הזו, לא אהסס להמליץ לו בפה מלא ללכת למקום אחר.
יפה.
לסיום, תן לאנשים את האמת שלך?
אני כופר במשפט "כל אחד והאמת שלו". יש אמת אחת. הקב"ה אמת וחותמו אמת, ואני משתדל לרדת לחקר האמת הזו ולחיות על פיה.
איש כזה צריך לראיין!
מר באבא קמא, שלום...
שלום וברכה.
איך הגעת לפרוג?
חיפוש בגוגל אחרי מידע מסויים הוביל אותי פרוגה.
כמה זמן אתה כבר בפרוג?
כבאבא, כשנה פלוס; עוד שנה תחת ניק אחר.
אם תמונה פתאום למנהל, אילו אשכולות תרוץ למחוק?
הייתי כנראה מוחק את כל האשכולות המחמיאים עד-כדי-מתמרחים מצד בני ובנות כל המגדרים על כתיבתו או פעילותו של ניק כזה או אחר.
כשקוראים את ההודעות שלך בפורום, עולה שאתה מנסה מאוד להשניא את הליטאים.
לא הבנתי. ממתי להביע את דעתי בצורה מכובדת, כשהדבר מתבקש, עלול להשניא מישהו על מישהו?
אתה מנסה מאוד להפיץ את משנתך האידאולוגית.
עכשיו הרגזת אותי.
מנסה - מאוד - להפיץ ?! ההפך. את רוב הדברים שיש לי לומר אני לא אומר כדי לא לפגוע באף אחד.
אה?
טוב, כמובן. חוץ ממתי שמרימים לי להנחתה, שאז אני משרבט כמה משפטים.
...ומשניא את הליטאים.
אני רואה באמירה הזו קופי לאמירה הנפוצה: "אם תלך עם שטריימל ברחוב, אתה עלול להשניא את החרדים על החילוניים", שזו אמירה גלותית לחלוטין. אם כשמישהו כותב את דעותיו באשכול שנועד להבעת דעות, הדבר גורם לכמה מהקוראים לשנוא מגזר כלשהו, הבעיה בשונאים ולא בכותב. אני מסכים שאם אכן הייתי "מנסה מאוד להפיץ", כהגדרתך, הדבר היה עלול להשניא.
יש כמה ניקים נכבדים שבהחלט רואים כמטרה את החינוך של הדור, אני לגמרי לא כזה.
אוקיי. בוא נתקדם. תגיד, איך נראה סדר יומ - - -
עוד לא גמרתי, שניה. אתה לא נחיתי עד כדי לחשוב שכתיבה על ערכי לימוד התורה, התרחקות ממודרניזציה והסתייגות מיציאה לעבודה כערך הם 'אידאולוגיה ליטאית', נכון?
אגב, באשכולות שעסקו ישירות ביחסי ליטאים - חסידים לא התערבתי. אם כי, האמת, קרה כבר כמה פעמים שכתבתי תגובות ארוכות ומושקעות, וכאשר הקשתי על 'פרסם תגובה' גיליתי שהאשכול ננעל / נמחק...
כליטאי גאה, אתה גאה בציבור שלך?
אמרת את התשובה בעצמך. אני חושב שלכולם יש במה להשתפר, ועם זאת אני גאה בזה שאני יהודי חרדי שומר תורה ומצוות, ושמח עד אין קץ שהקב"ה בחר לתת לי לעשות את זה בתוך הקהל אליו אני משתייך.
בוא נבדוק ביחד. אם אחד הבנים שלך ייהפך לחסיד ברסלב, זה יצער אותך?
התשובה הקצרה - תלוי איזה חסיד ברסלב.
יש יהודי ת"ח עצום וירא שמים, שאם בני יהיה ת"ח כמוהו אצליח להתגבר על זה שנהיה ברסלבר, אתפשר גם על חצי ממנו. שמו בישראל - רבי יוסף חשין, מגדולי הלומדים בישיבת מיר. עד פה הקצרה.
התשובה הארוכה - התקוות שלי מהילדים כוללים את הדברים הבאים: שיהיו יראי שמים עובדי ד' באמת, שיקיימו את השו"ע בשלמות עד קוצו של יו"ד, שיהיו בעלי אמונה שלמה ואמיתית בהקב"ה ובגדולי ישראל, שלא יתפסו לקיצוניות בדברים חיצוניים, שיעסקו ככל יכולתם בתורה ובגמ"ח וכן על זה הדרך. אם בני יהיה כל הדברים האלו וגם ילמד בתורת רבינו ויסע לר"ה לאומן, אבלע את זה...
יפה.
ברשותך, עוד שאלה שהרבה רוצים לדעת. אתה עושה רושם של אדם שלא נפגע נעלב ונרתע מכלום. מדוייק?
אני נפגע, נעלב ונרתע ועוד איך... מאנשים שאני סבור שיש מה להיפגע / להיעלב / להירתע מהם. וגם אז לא יודע אם לקרוא לזה 'פגיעה'. בנאדם שיטיח בי את האמת ורק את האמת בפנים, יכאיב לי מאוד. ברוב המקרים אציין בפניו שהוא צודק, אבל זה יהיה כואב.
הכרת אישית את הרב שטיינמן זצ"ל?
מרתיע לכלול במשפט אחד אותי, את רבינו הקדוש זיע"א ואת המושג היכרות אישית. אתה מתכוון אם זכיתי לפגוש אותו, להתייעץ ולקבל את ברכותיו? התשובה היא כן. הרבה.
ספר לנו!
לא יכול לציין מקרים ספציפיים, אבל בכמה מקרים הדהים אותי איך באתי עם שאלה מנוסחת היטב, ואחרי שניות ספורות התברר לי שהשאלה היא אחרת לגמרי וממילא התשובה ברורה מאליה...
למשל, פעם באתי עם שאלה, האם להיכנס לתחום מסוים שהיו בו כמה מורכבויות. הגעתי מוכן עם תשובות לכל אחת מהן וביקשתי את עצתו. הוא שלף מיד מורכבות רוחנית שלא חשבתי עליה ותהה אם אני כה בטוח בעצמי. היות והתשובה הייתה שלילית העניין ירד מהפרק.
ספר לנו עוד!
באחד מהמקרים הגעתי לשאול שאלה מהסוג שכל תשובה עליה, לחיוב או לשלילה - הייתה 'סקופ'.
קיוויתי שרבינו זצוק"ל יענה לי, היות והייתה לי נגיעה אישית משמעותית בדבר. וגם על הדרך תהיה לי תשובה מעניינת לספר לחבר'ה...
לא סיימתי את הצגת השאלה, ורבינו מושיט לי את ידו בתנועה המפורסמת שאומרת "אין לי מה להוסיף", ומפטיר בתקיפות: "אני לא יודע".
אחרי שיצאתי משם, אחד מבני הבית שלדבריו 'שמע במקרה' את הדו - שיח, יצר איתי קשר, ואמר שחשוב לו להבהיר שידוע לו שדעת רבינו לאסור דבר זה.
אנשים רוצים להכיר אותך. ספר לנו קצת איך נראה סדר יומך.
בגדול, מדבר בטלפון ועונה למיילים. בשאר הזמן לומד, אוכל וישן.
ברצינות, נו.
האמת שאני לא יכול לפרט... אבל גם אחרי המשפט הזה - חשוב לי להבהיר שאני לא עובד בשב"כ / מוסד / יחידה 8200. אני פשוט לא רוצה להיחשף סופית.
אני עובד בעבודה כזו, שבגללה אני בקשר כל יום לכל אורכו עם אנשים מכל המגזרים, הפלגים והחוגים. כן, גם כאלו שבחיים האזרחיים קשה לי לברך אותם לשלום בגלל עמדות אידאולוגיות כאלו ואחרות.
נקודת קיצון?
לפעמים אני מגחך כשיוצא לי לדבר עם אדם בדיוק אחרי שסיימתי שיחה עם המתנגד הכי מר שלו...
כתבת פעם שאתה רשם של ישיבות. זה עדיין בתוקף?
עסקתי תקופה קצרה בחיי בעיסוק הזה, ועדיין מקבל מידי פעם הצעות בתחום. אם מצליחים לעשות את העבודה הזו בלי לעבור על שום הלכה בספר חפץ חיים ושו"ע חושן משפט זו גדלות. חושבני שזה מסוג העיסוקים שאי אפשר בלעדיהם, אבל למה אני...
ספר לנו על התלבטות שהייתה לך בתחום.
לא היו התלבטויות ולפיכך אני לא עוסק עוד בעבודה הזו. בפעם הספציפית ההיא, וגם בכל פעם שמציעים לי הצעות דומות - אני מבהיר בפגישה הראשונה שלא אכפת לי לעזור, אבל אם אפגוש בחור שעתידו בישיבה אחרת ולא בישיבה הזו, לא אהסס להמליץ לו בפה מלא ללכת למקום אחר.
יפה.
לסיום, תן לאנשים את האמת שלך?
אני כופר במשפט "כל אחד והאמת שלו". יש אמת אחת. הקב"ה אמת וחותמו אמת, ואני משתדל לרדת לחקר האמת הזו ולחיות על פיה.