אתגר נספח כללי לאתגר החודשי #1: קומיקס

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@אבימי שיפוט מעניין ומכבד מאד. קריאת המשובים עצמה נותנת המון בכל הנוגע להבנה של בניית קומיקס.
אהבתי את ההסבר על האטמוספירה-
ֿאתם מתרגמים את התפיסה המופשטת של האירוע לאמצעים מוחשיים. יש אינסוף דרכים להציג אטמוספירה.
רוצה לקחת את הנקודה הזאת איתי הלאה גם לסיפורת הכתובה. למרות שאין ספק שבוויזואל זה כיף ומעניין אפילו יותר.

להגיבן הערת בנוגע לתסריט שמתאים יותר לסרט ופחות לקומיקס. אשמח להסבר- חשבתי שסיפור או קומיקס שמתאים לתפקד כסרט (או, במילים אחרות, שהקוראים יכולים לחוש אותו כסרט) בעצם הצליח בכל המישורים, עד כדי כך שהוא ממש חי וזורם כהתרחשות אמיתית. סרט הוא בעצם תיעוד כמעט חסר מגבלות של ההתרחשויות, שלא כמו סיפור או קומיקס, שמוגבלים למילים או לתמונות ספצפיות. איזו עליונות יכולה להיות למדיום של הקומיקס על המדיום של הסרט? למעט אולי, הרובד הנסתר של המחשבות, אותן אפשר להביע בסיפור ובקומיקס על ידי מילים. (למרות שגם את המחשבות- אפשר להביע בסרט בעשרות צורות משמעותיות לא פחות מאשר מילים. כמו למשל, שפת גוף לחוצה במקום מחשבה לחוצה, פלש זיכרון במקום הקשר לעבר, דיבור עם סאבסטקסט במקום בועת חשיבה וכדומה).
אשמח לדעתך.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L

הנף מקלדת

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@בת שבע אינגבר-הבלין תודה שהשקעת מהזמן שלך! ביקורת מעולה!
בעניין העלילה- האמת חיכיתי לזה, בעקבות ההארות שקיבלתי כשהעליתי את הקטע שלי. דייקת את הבעיתיות של הסיפור. (אבל גם פירגנת, היית נחמדה!)

לגבי הפוזיציה אני שוב מוצאת את עצמי מתוסכלת מעט. אתם הציירים מחזיקים מן מידע סודי כזה שאתם פתאום שולפים ואני, מה אני מבינה בפוזיציות. בקושי אני מסתדרת עם בניית עלילה.
תוכלי קצת להסביר איך זה עובד?
 
נערך לאחרונה ב:

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אוקי... אז למה:

לא שיש לי בעיה עם הציון, פשוט לדעת מה אפשר לשפר.


אם אי פעם זה יצא כקומיקס בפועל... בעז"ה.
אין שום בעיה, אתם מעולים, תמשיכו ככה. כיוון שתמיד יש להיכן להשתפר, אז זה מרגיע מאוד שהמקום שלכם ממש גבוה.
@סיפור8 - אכמל, לצערי. נקודה חשובה מאוד להבנה. בא רק נגיד שכשם שטקסט הוא לא צורה מצומצמת של קומיקס, כך קומיקס הוא לא צורה מצומצמת של וידאו (קולנוע). וככל שקומיקס יותר נופל להגדרת "סיפור מאוייר בכבדות" כמו רוב הקומיקסים במגזר, ככך הטענה שלך יותר צודקת.
ממליץ על ספרו של סקוט מקלאוד "להבין קומיקס", כל נאום או הסבר שאתן הוא גרסה מצומצמת של ההסברים שלו. :)
@אבימי :שיחקתם אותה
מבט על קהל התלמידים כולם מוחים דמעה
תלמידים: היה כיף אבימי
אבימי יוצא, תלמיד מאוכזב עוקב אחריו בדרך לאוטו.

שאפו על הכל. חזור לקהילתנו.
לא יכלתם לפרגן לי איזה "אבימי יוצא בסלטה משולשת עם ירי בRPG באמצע הקפיצה פגיעה בול במסוק מלא רעים, תנועת יד חוטף סופגניה שם ביס נוחת בצורה מושלמת בפוזיציית סופרמן."
טוב, בסדר.
העונג כולו שלי, אמיתי. קריאה נרגשת לכולם.ן: היה לכם טוב לכתוב קומיקס? תמשיכו עם זה. תכתבו עוד כמה עמודים ופנו למאיירים, משקיעים, מולים. קחו את זה קדימה. מבחינתכם זה ניצול של כשרון וידע שקיימים ויכולים להשתלב עם הקריירה הנוכחית שלכם היום (עובדה שאתם כותבים), ולנו זה מוצרים מהממים ומספקים.
 
נערך לאחרונה ב:

נודד

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
גם אני מצטרף להנ"ל.
@אבימי באמת ניתוח מעמיק ומכבד.
אני קיבלתי את השיפוט הצודק מיד לאחר הכתיבה, כך שלא הייתי מתוח במיוחד. אבל היה מרתק לקרוא על שאר המתמודדים.

תודה רבה
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
קריאה נרגשת לכולם.ן: היה לכם טוב לכתוב קומיקס? תמשיכו עם זה. תכתבו עוד כמה עמודים ופנו למאיירים, משקיעים, מולים. קחו את זה קדימה. מבחינתכם זה ניצול של כשרון וידע שקיימים ויכולים להשתלב עם הקריירה הנוכחית שלכם היום (עובדה שאתם כותבים), ולנו זה מוצרים מהממים ומספקים.
מוסיפה לנאמר את חותמתי הצנועה ברגש רב.
ומוסיפה נאום יחיד: אני כבר שם! עם או בלי שאר מטרות האתגר, כתבתי קומיקס לראשונה בחיי, אז גם אם כולם יכריזו שכל העסק לא תרם להם כלום, הרי שאני כבר יודעת על לפחות מישהי אחת שהוא תרם לה :D
עוד לא שוקלת הסבה, אבל בהחלט מוסיפה את ההתנסות הזאת למאגר היצירות שהתנסיתי בהן, וחושבת ברצינות לעשות עם זה משהו בעתיד.
אז שוב תודה. על האידיאל, על המסירות, על ההכוונה.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אתגר נפלא! נהנתי מכל רגע.
מחכה לאתגר הבא...
@סיפור8 - אכמל, לצערי. נקודה חשובה מאוד להבנה. בא רק נגיד שכשם שטקסט הוא לא צורה מצומצמת של קומיקס, כך קומיקס הוא לא צורה מצומצמת של וידאו (קולנוע). וככל שקומיקס יותר נופל להגדרת "סיפור מאוייר בכבדות" כמו רוב הקומיקסים במגזר, ככך הטענה שלך יותר צודקת.
נדמה לי שיהיה נכון להגיד שהכח של קומיקס מול אמצעים ויזואלים אחרים, הוא האפשרות לדלג.
בסרט טוב, יש מעבר מאוד ברור בין משפט של בן אדם, ובין התגובה אליו. בקומיקס ניתן לעצור אפילו באמצע משפט אחד.
בסרט, חייבים להבהיר איך אדם עבר ממצב א' למצב ב'. בקומיקס אפשר לסכם זאת בשתי מילים של קריינות, ולרוץ הלאה.
קריאה נרגשת לכולם.ן: היה לכם טוב לכתוב קומיקס? תמשיכו עם זה. תכתבו עוד כמה עמודים ופנו למאיירים, משקיעים, מולים. קחו את זה קדימה.
ועוד כמה שנים, כשסוף סוף תתממש התמונה, ו@אבימי ישתלשל ממסוק מרוטש בצעקת ניצחון, הוא יוכל להכריז:
"הייתי הראשון שאמר להם להתחיל! מהפכת הקומיקס התחילה אצלי, כשופט יוצא דופן ונדיר!"
תודה רבה, על האתגר והשיפוט.
אז גם אם כולם יכריזו שכל העסק לא תרם להם כלום, הרי שאני כבר יודעת על לפחות מישהי אחת שהוא תרם לה :D
בוודאות, גם אני לא מ"כולם" הזה. האתגר תרם לי המון. תסריט שלישי בחיי, קומיקס ראשון. למדתי הרבה יותר ממה שחשבתי שאספיק בחודש וקצת. תודה עצומה!
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה


וואו! כיף לראות. נותן המון מוטיבציה. באמת יישר כח לכל המשתתפים, סיפורים מיוחדים.

ראשית כל לשופטים, @אבימי ו @בת שבע אינגבר-הבלין,
שמלבד הזמן והמאמץ שהקדישו לאתגר הזה בהתנדבות ובמסירות, גרמו לי להתפעל בעיקר מאהבת המקצוע והאידיאל שנשבו מהם כל הזמן. תודה על ההתגייסות, המלאכה והשיפוט המקסימים.
כל מילה!
תודה לכם שופטים יקרים, @אבימי ו @בת שבע אינגבר-הבלין . מעריכים מאד את ההשקעה והמקצועיות, לא מובן מאליו.

וגם לך @מ. י. פרצמן מגיעה תודה על ניהול עם המון אנרגיה, חיוביות ואופקים. אני אישית הרגשתי שמדובר באתגר מרתק שפתח בפניי שערים לעולם חדש לגמרי בעולם הכתיבה.
 
@בת שבע אינגבר-הבלין תודה שהשקעת מהזמן שלך! ביקורת מעולה!
בעניין העלילה- האמת חיכיתי לזה, בעקבות ההארות שקיבלתי כשהעליתי את הקטע שלי. דייקת את הבעיתיות של הסיפור. (אבל גם פירגנת, היית נחמדה!)

לגבי הפוזיציה אני שוב מוצאת את עצמי מתוסכלת מעט. אתם הציירים מחזיקים מן מידע סודי כזה שאתם פתאום שולפים ואני, מה אני מבינה בפוזיציות. בקושי אני מסתדרת עם בניית עלילה.
תוכלי קצת להסביר איך זה עובד?
תודה על המחמאות. ולגבי הפוזיציה - כן, באמת בעולם הקומיקס יש עניין מתסכל. סופר לא יכול להיות לגמרי רק סופר וצייר לא יכול להיות לגמרי רק צייר. אבל נדמה לי שזה מדגם לכל העידן שלנו, אנשים היום צריכים להבין בעבודה אחת במספר תחומים. ממליצה בחום ללמוד אפילו קורס של שיעור אחד או שניים על צילום ו\או בימוי. נושא הפוזיציות די נפתר.
אבל הנה כמה טיפים
1. כל עמוד מעמודי הקומיקס יש מה שנקרא "מיקוד". כדי לא ליצור עומס על העיניים ולאפשר זרימה טובה בוחרים את החלק העיקרי של הסצנה בעמוד - נגיד ילד הולך ברחוב, נופל, בוכה - החלק עם התגובה הרגשית החזקה הוא הנפילה. ולכן שם הריבועים שמתארים את הנפילה יהיו גדולים יותר.
מה שאני עושה אני בדרך כלל מחלקת את עמוד הקומיקס קודם ל3 פאנלים (כל פאנל מתחלק לריבועים אחר כך)
והפאנל שבו אתמקד (נגיד האמצעי) יהיה גדול יותר משני האחרים. אחר כך אבחר מי יהיה הריבוע הבולט בפאנל.
2. פוזיציה! מילת הקסם. הנה הכללים שלה:
- תמונה מרחוק מראה פחות רגש ויותר תנועה.
- תמונה מתקריב על הפנים מביעה את הרגש.
- פוזיציה שבה ה"מצלמה" נמוכה והדמות מביטה מלמעלה למטה משדרת: רוממות של הדמות\איום של הדמות
- פוזיציה שמראה את הדמות במבט מלמעלה כשהיא למטה משדרת: חוסר אונים של הדמות\ קטנות של הדמות.
- בדו שיח שמתפרש על כמה ריבועים חשוב לשנות פוזיציה של ה"מצלמה" על הדמויות פעם מקרוב, פעם מרחוק,
פעם מלמעלה, פעם מלמטה - אחרת משעמם (עקרת בית/שיקום שכונה חורג ושייך לז'אנר מסוג אחר)
- חיתוך של ריבוע לצורות אלכסוניות ופחות ריבוע רגיל נותן תחושה של תנועה וטוב מאד לקטעי אקשן
- כשרוצים לייצר תנועה חזקה מאד\לרגש את הקורא טוב להוציא את הדמות מהמסגרת.
כל הכללים הללו הם לא חצובים באבן אלא קווים מנחים. כמו בצילום ובימוי מעבר לידיעת הכללים הידע שנצבר מהתבוננות בעבודות אחרות הוא שנותן את הטאץ'.
בהצלחה
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה על המחמאות. ולגבי הפוזיציה - כן, באמת בעולם הקומיקס יש עניין מתסכל. סופר לא יכול להיות לגמרי רק סופר וצייר לא יכול להיות לגמרי רק צייר. אבל נדמה לי שזה מדגם לכל העידן שלנו, אנשים היום צריכים להבין בעבודה אחת במספר תחומים. ממליצה בחום ללמוד אפילו קורס של שיעור אחד או שניים על צילום ו\או בימוי. נושא הפוזיציות די נפתר.
אבל הנה כמה טיפים
1. כל עמוד מעמודי הקומיקס יש מה שנקרא "מיקוד". כדי לא ליצור עומס על העיניים ולאפשר זרימה טובה בוחרים את החלק העיקרי של הסצנה בעמוד - נגיד ילד הולך ברחוב, נופל, בוכה - החלק עם התגובה הרגשית החזקה הוא הנפילה. ולכן שם הריבועים שמתארים את הנפילה יהיו גדולים יותר.
מה שאני עושה אני בדרך כלל מחלקת את עמוד הקומיקס קודם ל3 פאנלים (כל פאנל מתחלק לריבועים אחר כך)
והפאנל שבו אתמקד (נגיד האמצעי) יהיה גדול יותר משני האחרים. אחר כך אבחר מי יהיה הריבוע הבולט בפאנל.
2. פוזיציה! מילת הקסם. הנה הכללים שלה:
- תמונה מרחוק מראה פחות רגש ויותר תנועה.
- תמונה מתקריב על הפנים מביעה את הרגש.
- פוזיציה שבה ה"מצלמה" נמוכה והדמות מביטה מלמעלה למטה משדרת: רוממות של הדמות\איום של הדמות
- פוזיציה שמראה את הדמות במבט מלמעלה כשהיא למטה משדרת: חוסר אונים של הדמות\ קטנות של הדמות.
- בדו שיח שמתפרש על כמה ריבועים חשוב לשנות פוזיציה של ה"מצלמה" על הדמויות פעם מקרוב, פעם מרחוק,
פעם מלמעלה, פעם מלמטה - אחרת משעמם (עקרת בית/שיקום שכונה חורג ושייך לז'אנר מסוג אחר)
- חיתוך של ריבוע לצורות אלכסוניות ופחות ריבוע רגיל נותן תחושה של תנועה וטוב מאד לקטעי אקשן
- כשרוצים לייצר תנועה חזקה מאד\לרגש את הקורא טוב להוציא את הדמות מהמסגרת.
כל הכללים הללו הם לא חצובים באבן אלא קווים מנחים. כמו בצילום ובימוי מעבר לידיעת הכללים הידע שנצבר מהתבוננות בעבודות אחרות הוא שנותן את הטאץ'.
בהצלחה
ממש תורה שלימה, אה?
תודה שהשקעת ופירטת בצורה בהירה כל כך!
יצאתי עם הרבה ידע חדש באתגר הזה
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
שבוע טוב, חודש טוב, חנוכה שמח ושנה טובה!
רוצו לראות את הסקירה המרשימה של פרוג על האתגר שלנו >>

מתייגת את כל המתוייגים שמשום מה אינם מיתייגים במאמרים:
@מרים יעל @יוסף יצחק פ. @נ. גל @דוכסוסטוס @הזדמנות @הדוויג @דיונון @הנף מקלדת @Reizy Esh @נודד @סיפור8 @Talya kadosh @Natan Galant @BEYOND @הגיבן @אליעזר פרנקל @מ. אברהמוב @אנאל- ציור עם לב @אבימי @בת שבע אינגבר-הבלין
וואו. איזו רשימה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  16  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה