נאבד

שירה17

משתמש חדש
פשוט לאחרונה יצא לי יותר ויותר לשמוע את זה מאנשים אינטליגנטים שנראים כמבינים בדקדוק.
ומעניין אותי לדעת אם הבעיה בי או בהם...
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
נכתב ע"י אורי ש;1771037:
איך תנקדו?
הזהר שהבקבוק לא יאבד.

חולם בי', א' - כאם קריאה לחולם, ב- בפתח ללא דגש.
שייך לבנין קל. לא נראה לי שאפשר לומר זאת בנפעל, יֵאָבֵד?! ממש לא נשמע לי.
לכן גם המסקנה שלי שיש לומר אבד בעבר ולא נאבד.

ואגב - אם נאבד, אז יש אפשרות לשמר את השווא (הנח) בפ' גרונית, ואז אכן יש לשים דגש בב'.

חני
 

למען דעת

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
כיצד יש לומר: "המפתח נֶאֱבד" או "המפתח אבד"? הילדים אומרים "המפתח נאבד", המבוגרים, ובמיוחד המורים, אומרים "המפתח אבד". מי צודק, הילדים או המבוגרים? שניהם, השאלה היא למה מתכוונים.
אם נלך לאור לשון המקרא, יש לומר "המפתח אבד" – "ותֹאבַדנה האתונות" נאֱמר על האתונות של שאול (שמואל א ט, ג) ועל הקיקיון (מין עץ) שזומן ליונה כתוב "שבִּן לילה היה ובין לילה אבד" – בניין קל. והרי הקיקיון לא נעלם כמו האתונות אלא נשמד. כלומר 'אבד' במקרא משמש ל'לא נמצא' ו'נהרס'.
במשנה, לעומת זאת, נמצא 'נאבד'. מן המשנה והלאה יש שימוש בפועל נאבד במשמעות 'נהרס, נשמד'.
אם כן, המפתח אבד = המפתח לא נמצא, צורה מקראית; המפתח נאבד = המפתח נהרס, הושמד, צורה חז"לית. והרי מתכוונים לכך שהמפתח לא נמצא, לכן הצורה התקנית היא מקראית: המפתח אבד, העיפרון אבד.
http://www.ybhlashon.com/PAGE6.asp
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  56  פעמים

לוח מודעות

למעלה