בסטיה קלה מהנושא הנדון כאן לעיל, אך יכול להיות שייך לנושא האשכול:
'מקורות קדומים למאמרים נודעים'
הנה יש בשפת אמת על חנוכה ועוד, מאמר לפעמים בשם
הרד"ק ולפעמים בשם
הרבי רבי בונם מפרשיסחא, אשמח לשמוע את דעתכם הגדולה, האם יש הבדל בין שני המאמרים, ואם כן מהו ההבדל?
- במזמור שיר חנוכת ארוממך כי דליתני. כתב הרד"ק כי דליתני הוא לשון שפלות וגם לשון התנשאות כמו דלה לנו (חנוכה תרנ"ג). (אגב, זה לשון הרד"ק שם: 'ארוממך ה' כי דליתני, שטבעתי בבור החטא ואתה העליתני ממנו').
- אא"ז מו"ר ז"ל הגיד בשם הרה"ק מפרשיסחא ז"ל פי' ארוממך ה' כי דליתני לשון הגבהה ולשון דלות. (וישב תרל"ב).
- וכן במזמור שיר חנוכת. כי דליתני הגיד אא"ז מו"ר זצלה"ה בשם הרב מפרשיסחא זלה"ה כי פי' דליתני הגבהתני וגם לשון שפלות. (חנוכה תרל"א).
- כמ"ש אא"ז זצלה"ה פי' אודך כי עניתני כו', וזה ארוממך כי דליתני עיין מה שכתבתי בשם הרב הקדוש מפשיסחא זצלה"ה ואני מוסיף הפירוש עמוק יותר כי דליתני הפי' דלות והגבהה כמו שכתב שם. (ליקוטים חנוכה).
שמעתי כבר שיעורים עם הסברים מפולפלים ואפי' עמוקים על ההבדל ביניהם, גם אמר לי מישהו שבתחילה השפ"א שמע את זה מזקינו החידושי הרי"ם בשם
הרה"ק מפרשיסחא (ואלו השנים הראשונות המופיעות לעיל), ובשנים מאוחרות יותר הוא מצא את זה ב
רד"ק והביא את זה בשמו (שזה המופיע בשנת תרנ"ג המאוחרת בהרבה מהאחרים), אבל עכ"ז אשמח לשמוע דברים המתיישבים על הלב יותר.
אם כבר הזכירו קודם את ביאור הגר"א על משלי, נביא עוד דבר מעניין,
השפ"א בפסח שנת תרנ"ד כותב וז"ל:
שמעתי מפי
מו"ז ז"ל [-החידושי הרי"ם] מה דכתי' כשלחו כלה גרש יגרש דאיתא בשם האר"י ז"ל שלא הספיק בצקם כו' שיש נ' שערי טומאה ואילו נשתהו עוד רגע אחד היו נכנסין לשער הנ' והקדים הקב"ה לגאלנו ע"ש. ואמר
הוא ז"ל כי אעפ"כ אם היו ח"ו מגיעין לשער הנ' הי' מפלה לגמרי לכל הסט"א. כי הלא הכל נברא בעבור בנ"י. והרשעים הרגישו זאת לכן כשהגיע לסוף מדריגתן כלה גרש יגרש. שהבינו שלא יהי' תקומה למפלתן עכ"ד.
ובפירוש
הגר"א על משלי פרק טז כתב וז"ל:
ואמר כל פעל גו' וגם רשע גו' כי נ' שערי בינה נבראו בעולם ושער הנ' לא נתגלה עד ביאת הגואל שהוא סוד עלמא דחירו והיינו כי להס"א אינו רק מ"ט שערי טומאה שער נ' אין לו וכאשר נתמלא כל המ"ט שלו אז יתבער הוא מן העולם כי יבער כאשר יבער הגלל עד תומו ולכן יתגלה שער הנ' ויתבער הוא מן העולם וזהו כל פעל גו' הוא נש"ב וגם רשע גי' הוא מ"ט שערי טומאה ליום רעה כי בפרוח רשעים גו' להשמדם גו'.
הנה ראינו את אותו ווארט גם מ
החידושי הרי"ם וגם מ
הגר"א שקדם לו.