דיון מסר מתוכנן?

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
כל סופר כותב כל החיים את אותו הסיפור בווריאציות שונות.

הכתיבה מנציחה את תחנות חייך ומשקפת את ההתפתחות האישית שלך.
אבל היא לגמרי לא מקובעת!

שתי אמירות שונות לגמרי. האמירה שלך קרובה למה שכתבתי אני, והאמירה של מנחם גרילק לדעתי סותרת.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
שתי אמירות שונות לגמרי. האמירה שלך קרובה למה שכתבתי אני, והאמירה של מנחם גרילק לדעתי סותרת.
לדעתי הוא כן התכוון בערך למה שכתבה @א-ירושלמית , לא צריך לדייק את 'כל החיים' כפשוטו. (וזה משה גרילק אגב, לא אחיו מנחם גרילק ז"ל).
אתם לא מסכימים שבכל היצירות של רותי קפלר יש חוט שני פנימי מסויים?
כנ"ל מיה קינן, כנ"ל נעמי צוובנר, וכנ"ל עוד רבים
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
נכון לגמרי. החוט הפנימי זה עצם הלוז של האדם. הדבר הכי בסיסי שלו.
ועדיין, יש לו תחנות בחיים. הוא מתפתח, מציב שאלות חדשות, עונה עליהן ומתקדם. ספרות איכותית משקפת את התהליך בלי קשר לשאלה ולתשובה הבסיסיים שמנחים את האדם בדרך חייו.

ובלי קשר, גלשתי לסוג של נושא השקפתי :)
 

anotherית

משתמש סופר מקצוען
לדעתי הוא כן התכוון בערך למה שכתבה @א-ירושלמית , לא צריך לדייק את 'כל החיים' כפשוטו. (וזה משה גרילק אגב, לא אחיו מנחם גרילק ז"ל).
אתם לא מסכימים שבכל היצירות של רותי קפלר יש חוט שני פנימי מסויים?
כנ"ל מיה קינן, כנ"ל נעמי צוובנר, וכנ"ל עוד רבים

לגמרי,
כל אחת מהסופרות הנ"ל שהבאת הם דוגמא מעולה לזה שכל סופר כותב את אותו הסיפור בווריאציות שונות.
מיה קינן בעיקר
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
משה גרילק אמר פעם משפט יפה:
כל סופר כותב כל החיים את אותו הסיפור בווריאציות שונות.
מצאתי כאן ציטוט דומה של חיים ולדר:
"למען האמת, כל סופר מכניס את רגשותיו ואת הביוגרפיה האישית שלו בתוך ספריו. "
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
אתם לא מסכימים שבכל היצירות של רותי קפלר יש חוט שני פנימי מסויים?
כנ"ל מיה קינן, כנ"ל נעמי צוובנר, וכנ"ל עוד רבים
לגמרי. ועל חיים ולדר, בכלל.
ועדיין, איני מסכימה עם המשפט המצוטט. אולי אצליח להסביר למה, אנסה בהמשך.
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
משה גרילק אמר פעם משפט יפה:
כל סופר כותב כל החיים את אותו הסיפור בווריאציות שונות.
התחברתי למשפט, אבל אני לא רואה בו התייחסות למסר החוזר, אלא לסיפור החוזר.

בעיני יש הבדל בין הסיפור החוזר - שבדרך כלל אינו מועבר בעלילה אלא ברובד מתחת לעלילה, למסר החוזר.
הסיפור החוזר הוא המציאות כפי שהיא; המסר הוא הרצוי. הסיפור כנה; המסר בדיוק להפך. בסיפור יש חולשה ובמסר יש יהירות. הסיפור מבולבל והמסר דוגמטי.
אמריקאית שגדלה בבית גזעני ובבגרותה גילתה את אור קבלת האחר - המסר הקבוע בספריה יהיה שוויון; הסיפור החוזר יהיה הקריעה בין מי שהיא לבין מה שהיא מבינה. אצל מי שידע עוני בילדות - המסר הקבוע יהיה סוציאליות, הסיפור החוזר יהיה סיפור של ילדות עשוקה.
ובסוף, הכנות שבסיפור האמיתי הזה הוא מה שמחבר קוראים ומרגש אותם וגורם להם לחשוב עליו בלילה.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L

anotherית

משתמש סופר מקצוען
לא מסבירה את @כנפיים
מביאה כאן את דעתי: בהנחה שאדם לא נשאר כל החיים באותו מקום - גם הסיפור שהוא מביא לא יהיה אותו דבר. גם אם הוא מביא בו את חייו.

נו, נו,
קשה להאמין שיראו הבדל בכתיבה של סופר לפני שהוא התחיל ללמוד הלכות לשון הרע ואחרי.
וגם אם עשה עבודת חיים, יש עובדות שלא משתנות.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
לא מסבירה את @כנפיים
מביאה כאן את דעתי: בהנחה שאדם לא נשאר כל החיים באותו מקום - גם הסיפור שהוא מביא לא יהיה אותו דבר. גם אם הוא מביא בו את חייו.
נכון, אבל עדיין נשאר לאדם דברים בסיסיים מאד שהם יסודות חייו.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
וגם אם עשה עבודת חיים, יש עובדות שלא משתנות.
נכון, אבל עדיין נשאר לאדם דברים בסיסיים מאד שהם יסודות חייו.
בעצם למה ללכת ככה? בואו נלך הפוך - סופרים שהוציאו ספרים במשך הרבה שנים, האם הסיפור השתנה או לא?
יש לי עכשיו בראש 2 שלדעתי השתנו.
ועוד הרבה מאד שלא....
 

סיפורים

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
הפקות ואירועים
המילה מסר מעבירה בכולנו רתיעה מסוימת.
למה?
אולי מימי הבצ'פר העליזים שבהם אולצנו לחפש את המסר במאמר העיוני המשעמם יותר או פחות.
אולי כי יש מי שהגזים עם המסר והך אותו למעצבן כל כך עד שעדיף היה בלעדיו.

אם נשנה את המילה מסר במילה הפחות יומרנית אמרה - מה בא הסיפור לספר לנו מעבר לעלילה שלו.
אני מאמינה שהתגובות תהינה שונות.
ובכלל, סיפור טוב, לטעמי, אמור להביע משהו ברובד הפנימי שלו.
הכי מומלץ זה לחשוב על אמרה (לא אוהבת את המילה מסר, קשה לי איתה) לפני הכתיבה.
האמרה לא מחייבת את העלילה, לא מחייבת את המיקום, את המהירות, את ההתרחשות.
אמרה טובה גם תחזור כמה פעמים בספר. ואם הסופר הוא סופר טוב הוא יביע את האמרה שלו כל כך מעולה, עד שעד שלא נגיע לסוף הספר לא נבין במה מדובר.
הסבר? קדימה.
את הספר אדום לבן של דבורי רנד מי לא קרא? עלילה מעולה ששזורה באומנות שאין דומה לה.
מה קורה שם באמת? דבורי לקחה את הרעיון של בית סוהר, האמרה שלה היתה שכולנו יכולים להיות בבית סוהר.
בספר הזה בית הסוהר הוא הרבה מעבר לרקע והשראה, אלא מה שנשאר לנו מהספר.

הרבה פעמים בעקבות האמרה ימצאו את עצמם ילד ומבוגר, איש או אשה, שכן או חבר. בסיטואציה נוספת. לפעמים הם יפעלו אותו הדבר בסיטואציות שונות, לפעמים יגיבו הפוך.

וכשהקורא יסיים את הסיפור, יפהק קלות ויגיד: "ואם הוא שונה ממני, אז מה?". או "לפעמים לא הכל בשליטה שלנו", "יש לכל אחד כל ביד". ואחרון: "אם לא עכשיו, אז מתי"

ואם ככה. אנחנו כיוצרים יכולים לסמן לעצמנו וי קטן. הצלחנו!
 

לילך אור

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
צילום מקצועי
ואני מסכימה עם @לילך אור שאם אכן יחזור מסר כזה על עצמו, את הקורא לא יעניין שזה המסר של החיים שלך. הוא יקיא אותו.
בדיוק
מסר לדעתי הוא משהו שהקורא ייקח איתו. ולטעמי הוא יבוא בין כך ובין כך. רק שעם מודעות אפשר לגרום לו להיות חיובי יותר.
יפה!
לגמרי,
כל אחת מהסופרות הנ"ל שהבאת הם דוגמא מעולה לזה שכל סופר כותב את אותו הסיפור בווריאציות שונות.
מיה קינן בעיקר
זה מפריע לקריאה שלכם?
מעניין אותי.
מצאתי כאן ציטוט דומה של חיים ולדר:
"למען האמת, כל סופר מכניס את רגשותיו ואת הביוגרפיה האישית שלו בתוך ספריו. "
הוא צודק.
בעיני יש הבדל בין הסיפור החוזר - שבדרך כלל אינו מועבר בעלילה אלא ברובד מתחת לעלילה, למסר החוזר.
נכון מאד.

מה שאומר, סיפור חוזר - קורם לקוראים להקיא. מסר חוזר - בסדר?
לא מסבירה את @כנפיים
מביאה כאן את דעתי: בהנחה שאדם לא נשאר כל החיים באותו מקום - גם הסיפור שהוא מביא לא יהיה אותו דבר. גם אם הוא מביא בו את חייו.
נכון :)
נו, נו,
קשה להאמין שיראו הבדל בכתיבה של סופר לפני שהוא התחיל ללמוד הלכות לשון הרע ואחרי.
וגם אם עשה עבודת חיים, יש עובדות שלא משתנות.
אבל הסטטוס כן משתנה, ומה שמעסיק את הסופר בחייו האישיים.

@סיפורים
התגובה שלך שווה אשכול בפני עצמו :)
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L

סיפורים

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
הפקות ואירועים
@סיפורים
התגובה שלך שווה אשכול בפני עצמו :)
האמת היא שהתגובה היא חלק מחומר שהעברתי בימים היפים בהם מסרתי קורסי כתיבה.
מקווה לסדר את זה פעם אחת בצורה נורמלית ולהעלות לכאן דיון טוב על בנית עלילה.

תודה בכל אופן!
 

miri012

משתמש מקצוען
אתם לא מסכימים שבכל היצירות של רותי קפלר יש חוט שני פנימי מסויים?
כנ"ל מיה קינן, כנ"ל נעמי צוובנר, וכנ"ל עוד רבים

בגדול כן, אבל בהנחה שמדברים על היצירות הפופולריות של הסופרות הנ"ל, רובן נכתבו בטווח של 10 שנים בערך. לדעתי, בחייו של אדם בוגר זהו פרק זמן מכובד אבל לא ארוך במיוחד.
כלומר, רוב בני האדם לא עוברים שינויי השקפה ותפיסה מקצה לקצה בזמן כזה, ברמה שזה יתבטא באופן מובהק בכתיבה או בעשייה אחרת שלהם. מעניין יהיה לבחון יצירות קדומות ממש של אותן סופרות ולהשוות בין המסרים.

ויש כמובן כותבים אלמותיים כמו חיים ולדר שלגביהם זה מדוייק מאד.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  63  פעמים

לוח מודעות

למעלה