'מלמדו אמנות' - נראה להם!

עכביש

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
D I G I T A L
חברים!

האמת, הקרדיט לאתגר הגדול הוא לנו.
אם לא התחרות שפתחנו מול קהילת המאיירים, מי היה חושב על רעיון כזה.

ומה, הם רוצים שנביא להם אמנות... הו...
מישהו יכול עלינו?...

בואו נעיף את האתר.
הרוששיבע (מתחיל בא' נגמר ב'מי', לא אנונימי..) עם החָרשים אילמים :(
הוא, לא איתנו, אז אם אין אנו לנו - מילאנו.
וברצינות, @אבימי, נו, באמת. מישהו יעיף מבט על ציור, מול קטע מושחז של @... ?

סבורני שהאתגר הזה הוא מעולה. סבורכם גם אתם?
בואו נארגן פה תחרות, החברה המוכשרים יביאו פה קטעים פורימיים / שנונים / חדים / מרגשים - ירימו אותנו, יעיפו אותנו.


באמת, יש לנו את זה. קדימה!

ושאף אחד פה לא יקיים בנפשו ויתאפק אמן. צאו מהקונכיות, השחיזו עטכם, ערבבו את השטן.

מי ראשון.

----

האשכול הזה לחומרים. האשכול הסמוך לדיונים.​
 
נערך לאחרונה ב:

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
זורק משהו בשביל הסיפתח, שלא ישקע האשכול.


.


זֶבֶל זֶבֶל מִטַּפְטֵף
זֶבֶל זֶבֶל אֵיךְ לֹא כֵּיף
צוּרִישַׁדָּי שָׁכֵן חָדָשׁ
תַּרְבּוּת דִּיּוּר כְּמוֹ בְּחַבָּשׁ

רַק הַיּוֹם הָיְתָה שְׁטִיפָה
עַכְשָׁיו הַגּ'וֹרָה מְצִיפָה
מִפֶּנְטְהָאוּז עַד יְחִידוֹת
מְטֻנָּף כְּמוֹ גַּן חַיּוֹת

זֶה הַבֵּן שְׁלוּמִיאֵל
עוֹד לֹא בֵּן שֶׁבַע הָעוֹלֵל
שַׂקִּית לַזֶּבֶל הוּא לוֹקֵחַ
זוֹרֵק בַּחוּץ מִיָּד בּוֹרֵחַ

וְאִם שְׁכֵנִים מִתְלוֹנְנִים
צוּרִישַׁדָּי מִיָּד עוֹנִים
הֵי אַתֶּם בְּעַצְמְכֶם
יֵשׁ קוֹרָה בֵּין עֵינֵיכֶם

כְּשֶׁרָצִינוּ לְהַרְחִיב
בִּמְקוֹם לַחְתֹּם הִתְחַלְתֶּם רִיב
עַכְשָׁיו אֶת הַבִּנְיָן נַחֲרִיב
בַּעֲגָלָה וּזְמַן קָרִיב.

***

זֶהוּ עוֹד שִׁיר עַל שְׁכֵנִים
מִתּוֹךְ מֵאוֹת שֶׁמּוּכָנִים
הַמְּצִיאוּת יוֹתֵר כּוֹאֶבֶת
בְּתוֹךְ עַמִּי אֲנִי יוֹשֶׁבֶת

רַק יוֹם אֶחָד יֵשׁ בְּשָׁנָה
בּוֹ כָּל הַבִּנְיָן הִשְׁתַּנָּה
מִשְׁלוֹחַ לְצוּרִי מֵאִתָּנוּ
אִם רַבְנוּ כְּבָר הִשְׁלַמְנוּ

כִּי כָּל הַפּוֹשֵׁט יָד נוֹתְנִים
מְבַקְּשִׁים וּמִיָּד נַעֲנִים
בֵּין הַמִּשְׁתֶּה וְהַלָּצוֹן
נַצְּלוּ אֶת עֵת הָרָצוֹן!
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
זה באמת נשלף לך מהשרוול?
 

ארבע

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
פושטת יד

לא פחות מאלף, לא פחות
מאלף פעמים
שנקשתי על שער.
אמרו: לא ננעלו שערי
הדמעה והצער.

לוואי על המלך טוב
לוואי נא אמצא חן בעיניו...
נואשת- מכה
נואשת- נוקשת
נואשת- מבקשת.

ועדיין עקה
ועדיין
השער לא סב
על ציריו.
 

דיו וקסת

משתמש מקצוען
קריצה בט"ז אדר

פורים עבר, מוקפים גם פרזות,
שככו הדי הפיצוצים, התחפושות ארוזות.
הת"תים מסכמים ומחשבים את הכספים,
וכולם שמחים אך צרודים ועייפים.

הולך בחור ברחובה של עיר,
מולו עובר עוד בחור צעיר.
ופניו מוכרות לו, בהחלט מוכרות,
הן בשכרותם שוחחו שיחות נפש חודרות.
הם משתדלים לא להביט זה לזה בעיניים,
מתנהגים כאילו לא קרה דבר לפני יומיים.
נחפזים בדרכם ומסמיקים קלות,
"זה לא קשור אלי, הייתי שיכור כלוט".

שוב בחור ברחובה של עיר,
גם מולו עובר בחור צעיר.
ופניו מוכרות לו, לא מן הסתם,
הן שוחחו הם שיחות מעמיקות בשכרותם.
האחד מסמיק קמעא, את שתיקתו לא שובר,
להמשיך בדרכו בחופזה הוא סובר.
אך השני, על פניו בת שחוק שובבית,
הוא קורץ קריצה רבת משמעות ולבבית.
קריצה זו היא אקט משמעותי,
היא תהפוך את הקשר לאמיץ ואמיתי.

בפורים חשים רבים קרבת אלוקים,
לבוראם מה מאד מתקרבים ומשתוקקים.
כביום כיפורים מתפללים בדבקות,
ומקבלים על עצמם קבלות להתחזקות.
משנכנס יין יצא הסוד ממילא,
והנפש את סוד כיסופיה מגלה.

פורים עובר והאדם את בוראו פוגש,
הוא יכול להיחפז לדרכו מבלי להתרגש.
"הייתי שיכור, לא הייתי אני",
אך דרגה נעלה היא לנהוג כמו השני,
'לקרוץ' כאומר "אני עדיין זוכר,
זה הייתי אני, אני ולא אחר.
אתה זוכר שדיברתי איתך שם בפינה?
בא נהיה חברים כל השנה"...

ומובטח שהפושט ידו לשמר את הקשר
משמיים נותנים לו יד, בונים את הגשר
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
שלום חברים!

תמיד הייתי מוצא את עצמי מדפדף בפורום זה ולא בפורום בניה ושיפוצים או דין וחשבון, משום מה, כנראה שמקומי כאן.
ותודה ל @אבימי שהתייחס באישון לילה והגיב ויעץ.

מקווה שתהנו!

דף בודד מיומנו של ישראל (29) אברך-קרית-סייפר בעליה של מכונית מהדגם הנכסף טאיוטה קורולה 2003 עם קילומטראז' נמוך.

*****

בעיקרון אני משתדל לעצור לכולם. למה לא. זאת אומרת לפעמים יש כאלה שאין לך חשק לעצור להם אבל אז אדרבה אני מחזק את עצמי שבזכות החסד הקב"ה יעזור שלא יהיה תיקונים והטסט יעבור בשלום כולל הזיהום אויר שתקע אותי פעם קודמת וכו'.

בבוקר אני לומד בליבוי חופץ בדברי יויסף ואחרי צהריים מיישיב בישיבה קטנה לנוער מתמודד בכפר רפאל ככה שיוצא לי די הרבה לסוע. כן. זה לא ממש משיב על שאלות בגמרא אלא יותר מפז"ח כלומר מפזר חום ואהבה לצעירים.
אקיצר, איפה הייתי? אה, כן.
בכניסה למודיעין עמדו שני ישיב'ע בוחרים משלנו, עם כובע וחליפה, אחד עומד ופושט ידו, וחברו מרוחק מעט כדי לא להלחיץ את הנהג. טכניקות של ותיקים. בהזדמנות אלמד.
מיד ראיתי שהם מישיבת שקדיה.
עצרתי. הם התקרבו ושאלו אם אני לכיוון דרום. אמרתי להם תכנסו ונקדם אותכם. בהמשך נראה.

עלו. מימיני מיכאל ומאחורי רפאל.

המיכאל שאל, אפשר לעשן כאן? משנענה בחיוב הושיט ידו לקופסת הסיגריות שלי, שלי! שלף הצית שאף ונשף עד שנמלא הבית עשן. הבטתי בו בתדהמה.

חברו מאחורי אוזני פתח בשיחת פלאפון קולנית.
מה נשמע? עליתם? אאוטלנדר? יפה. בטח תגיעו לפנינו. אנחנו ב...קצת ישן כזה. העיקר הלך מהר. נראלך נשאר משהו מארוחת צהריים? אם לא נלך ליוחאי. אתה חייב לי 23₪ זוכר? בלה בלה בלה.
הבטתי בו במראה והוא השיב לי בחיוך קורן.

המעשן סיים את הסיגריה ונפנה להביט סביבו.
אז מה? כל יום אתה נוסע בשעה הזו? בערך.
מזתומרת אתה גר בדרום או בקרית ספר? קרית ספר.
אה. ומה ישך בדרום? עבודה.
עבודה? יפה. אם אתה מחזיק רכב כנראה משלמים טוב. אחי בכולל ורק שוכר מסיטי קאר לפעמים. למה אתה באמת מחזיק רכב ולא שוכר גם? לא משתלם?

שתקתי.

אני נכנס פה, ביישוב הקרוב, הודעתי להם לפתע.
השניים נבהלו מעט. פה? ממש פה? זה מקום מת.
אולי עד חולדה לפחות?
לא. עד פה.
טוב. קבלו עליהם את הדין.
עצרתי בשוליים ודוממתי את הרכב.
חבר'ה, שניה, אמרתי.
עוד מעט פורים. מכירים את הכלל כל הפושט יד נותנים לו? ודאי, הנהנו בראשיהם. הלוא ת"ח הם.
יפה. ומה הפירוש? שכל הפושט יד- נותנים לו אבל הוא לא לוקח לבד.
המעשן השפיל מבט. חברו נראה נבוך.

נתתי להם להתבשל שניות ארוכות ואז התנעתי ואמרתי אני מגיע ממש קרוב לשקדיה. מתאים לכם?
מצוין!
חזרתי והשתלבתי בכביש. הנסיעה עברה בדממה.
לבסוף עצרתי והם יצאו כשאחד מהם לוחש "שכוייח" מבוייש.
זהו. עד כאן הסיפור ואני כותב אותו כתשובת המשקל לדרך בה נהגתי אני לשבת בטרמפים כמנהג בעלי בתים חשובים. והשם הטוב יכפר
 

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כל הנותן פושטים לו יד - - -

גם כן השכנים האלה. לא מתביישים. זה משלוח מנות זה? תראו איזה משלוח מושקע עשינו, ומה אני מקבלת?

זהו. שנה הבאה הם עוד יראו מה זה. השכנים האלה! לא משקיעה כלום. הם יקבלו ממני את מה שהם מביאים. את הגלילית של שוכמכר אתן למרנצקוועצ'ער יחד עם הבננית של מרציאנו. אה, הם גם שמו בננית? טוב, נשים להם תותית במקום, יחד עם צ'יטוס ואיזה ביסלי מסכן וזהו. מילהשלי.

היחידים שבעיקרון הייתי נותנת להם משהו יפה זה אלו הצעירים מקומה שניה שרואים שהשקיעו את הנשמה עם כל מיני סוגים של גבינות מלוחות ומתובלות, ודגים מעושנים למיניהם, בתוך איזה מן מגש קריסטלי משו, וכמה פטיפורים לקינוח. אבל תאמינו לי זו לא חכמה, אלה תמיד אוהבים להשוויץ. בכל דבר הם מוכרחים להיות הכי הכי. גם-כן הם. לא סובלת את הסגנון. על הפרנציפ אתן להם משהו פשוט, רק כדי ללמד אותם שאפשר לקיים את המצווה בהידור גם ככה. לא מוכרחים לנקר עיניים.

ומשפחת שוורצבוכובסקי, לא זוכרת מאיזה קומה, נכון, הם השקיעו והביאו לכל שכן איזה קיגעל ירושלמי מעשה ידי הבת שעוד לא למדה מספיק את המלאכה, אבל למה הם חושבים שעם זה יקנו אותי? וחוץ מזה, מה עם ההכשרים? בסדר, אנחנו לא המחמירים הכי גדולים, אבל מי שמביא מאפה בית או תבשיל כלשהו, ראוי שיציין את ההכשרים על כל דבר. כן, ויוודא גם שהניקיון וההיגיינה הכללית שלהם יספקו אותי. לא נאה להם - אז לא. כך שגם להם אני לא חייבת כלום.

במחשבה שניה, תאמינו לי, הייתי מכינה לכל השכנים משלוחים יפים רק כדי ללמד אותם מה ואיך צריך להביא; אבל כבר נמאס לי כל השנה ללמד אותם שוב ושוב עוד ועוד דברים, כמו למשל: לא לשלוח שקיות אשפה מטפטפות [וכמו שאמר המםשורר: זבל זבל מיטפטף...] - לטובתם. פשוט אפשר לראות לפי הסימנים מאיזה דלת נשלחה האשפה, לא מאמינה שכיף להם עם זה; לא לשלוח ילדים עם איגלויים וארטיקים לחדר מדרגות; לשמור על השקט בין שתיים לארבע וחצי [כן, אני רוצה לישון עוד חצי שעה]; לדאוג שהריח בבית יסגיר את סוג מרכך הכביסה שבשימוש אצלם, ולא את כמויות השתייה שהילדים שתו לפני שהלכו לישון...

בסדר. לא אכפת לי להיות הסנובית של הבניין. מכירה את אלו שמלגלגים ואומרים שבכל בנין חייב להיות שכן סנוב כזה, מושלם וטוב, שכל היום רק מנסה לחנך את השכנים, ולהסביר לעצמו כל הזמן בצורה שגם אחרים יבינו, למה הוא יותר מוצלח מהם, ולמה הם לא מתנהגים כמו שצריך. נכון, אבל העניין הוא שבדרך כלל השכן הזה קצת צודק; וחוץ מזה, ותאמינו לי, בכיף הייתי מוותרת על התפקיד, אבל אף אחד לא יעשה את זה יותר טוב ממני...

*​

בפועל, כשהגיע פורים, עלה לי בראש שוב ושוב המשפט "כל הפושט יד נותנים לו" כמו איזו מנטרה [בעקבות התחרות - איך לא..]; אלא שתחת אדי האלכוהול [בעיקר של בעלי...] התערבבו לי המילים ל"כל הנותן פושטים לו יד", ומול כל דפיקה בדלת, וכל משלוח באשר הוא ובעליו, פשטתי יד ולב מבלי לאמוד את תוכנו,
ותאמינו לי -
נפתח לי עולם חדש,
עולם של רעות,
עולם של ידידות
!
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
והנה שלי.
@עבדקן תודה על הכיוון.
הע/ארותיכם בבקשה.


בס"ד

יום ראשון לסדר.

ישבתי בכיתתי על במת העץ המיועדת להרחיב את אופק ראייתי עד לאחרון עשרים ותשע התלמידים.

קולי עדיין צרוד מהשיעור בן הארבעים וחמש דקות שהעברתי לתלמידי החביבים. כן חביבים, אצלי כולם בגדר חביבים. זה לא קל, אני עובד על עצמי קשה מאד. אבל לאחר כשלושה חדשים מפרכים של תחילת הזמן כולם נהיים חביבים אצלי. שהרי בכל אחד טמון טיב כלשהי. כן, כולל יוסי עם הערותיו התמידיות הגובלות את גדרי החוצפה. וגם את מוטי שבלשונו המחודדת שולח חיצים, ובכושר שילוטו מרעיש עולמות של פזיזות וחוצפה. ובשעה בה אני מנסה להעמידו על רגליו, מיתמם עצמו ומסתכל עלי בעיניים תמימות כתינוק בן ז' ימים המסתכל על סנדקו, ומתקשה להבין מה נטפלתי בדיוק אליו.

שעת החזרה החלה, זוהי שעת האיכות שלי. לראות את כולם יושבים בזוגות רכונים מעל גמרותיהם. כולם כאחד עם רצונות טובים של יום ראשון. מנסים להבין את קושיית הגמרא, ובחיוך מגלים שזה מה שהפריע גם ל'תוספות'. מתענגים על דברי רש"י שהסברתי להם בטוב טעם ודעת - המבאר את שיטתו של רב חסדא בבהירות נפלאה.

המחזה נוסך בי כוחות מחודשים וסיפוק רב.

בתוך כל זה, צדו עיני את שמוליק. ילד מחונן, צייתן, ולומד. לא תמיד מצליח להתרכז בכל שעת השיעור, אבל פחות או יותר מבין את הסוגיא. אמנם לא ראש ברזל וכישרונות יוצאות דופן, אבל בעל הבנה ישרה, ממלא את המבחנים ברובם וקוצר אחוזיו בקלות. אף פעם לא נתקלתי איתו בהתנהגות בעייתית. בקצרה; מסוג הילדים שלא מקשים עלי את מלאכתי באסיפת הורים. הייתי מגדיר אותו כילד פשוט מאד - לא מהבעיתיים ולא מן החריפים.

אבל משום מה, אני רואה אותו יושב ליד החברותא שלו, בתנוחה שאינה מתאימה לאופי שלו. רגליו צמודות אחת אל אחת פרושות בצורה ישרה, נוגעות ברגלי הכסא של זה שיושב לפניו, ערפו נושק את משענת כסאו תוך שהוא מוריד את הגמרא אליו בצורה אלכסונית מסתכל בתוכה בלית ברירה וחוסר עניין. היה נראה כי אם לא החברותא שיושב לידו ולא מרפה ממנו, היה מיישר את עיניו לתקרה ובוהה בה.

'בטח סוג של עייפות או עצלות' אמרתי לעצמי 'גם זה יעבור'. אבל בתוך תוכי ידעתי שזו סתם התחמקות, מתוך ניסיוני רב השנים הייתה לי הרגשה שזה לא בדיוק כך. משהו במבטו ובעיניו הכבויות, הטריד אותי.

זאת הייתה רק ההתחלה. ההמשך המוזר היה שכשהגיע המנהל לבחון את הילדים בסוף השבוע. הוא שאל שאלה את שמוליק, אבל שמוליק, לא עונה. בכדי להקל עליו שואל אותו המנהל שאלה קלה מאד אשר גם החלשים שבכיתה ידעו להצביע שהם יודעים את התשובה. אבל שמוליק, בשלו. לא מגיב. אפילו לא מסמיק כאחד שמנסה להיזכר ואינו יודע, פשוט יושב ומפנה את מבטו אלי כמשדר 'תראה, אני לא יודע את החומר!' הבנתי שהילד רוצה משהו, אבל לא הצלחתי להבין מה.

גם כשניסיתי לתת לו מחמאה שתמיד הוא חרוץ ויודע כל כך טוב, ואני בטוח שבשבוע הבא הוא ידע מצוין כמו כל פעם, לא רצה לקבל את דברי רק חייך מאולצות, והלך לדרכו.

משם, זה התגלגל לריב שהיה לו עם שימי, חברו הטוב דווקא. כאשר שימי בכה אלי בקול מחניק ש'תמיד אני חבר טוב של שמוליק ואפילו ביקרתי כבר כמה פעמים בבית שלהם, והוא נותן לי אפילו וופלים בהפסקה, ופתאום הוא עושה את עצמו כאילו הוא לא חבר שלי ובעט בי חזק פה' כשהוא מחוה על רגלו, ומכנסיו 'חתומים' בחותמת התואמת למידת נעל כמו זו של שמוליק.

הופתעתי מאד מהתנהגותו המוזרה והפרועה כאחד. מאז תחילת השנה איני זוכר מקרה בו הרים יד על הזולת. ופתאום פה, הוא שולח יד, פושט רגל, ועוד על חבריו הטובים.

סימנתי לעצמי ביומן לקחת אותו לידיים, לנסות לפצח את החידה בשם שמוליק, ולראות מה עובר עליו. מילד עדין שקט ונעים הליכות, הוא נהפך לבעייתי ומחולל מהומות.

גם כשהוא התחצף למפקח לימודי החול, לא רציתי להעניש אותו. ראיתי והבנתי שהתנהגותו איננה נובעת מרוע. יש משהו שמעיק עליו.

כך הסתיים לו השבוע, מעונן, מעורפל, חסר פשר.

* * *

במשך כל השבת צפה דמותו של שמוליק מול עיני. מצאתי את עצמי מנסה לחשב את צעדי קדימה, במשימת שמוליק שנחתה עלי, כעלה שלכת על ראשו של עובר אורח תמים.

ישבתי על הכורסה בשבת אחרי הצהריים. כאשר למרגלותיי על רצפת הסלון, יושבים להם נכדי שקועים כולם במשחק וסחר המדבקות.

מה יצא לך צביקי? שואל אותו שלומי.

שתי 'שלושים ושתיםמים'! זועק צביקי בחדווה.

וווויייי, שלושים ושתים זה 'יקר'. אתה רוצה לעשות החלפות? מציע שלומי כאחד הסוחרים הממולחים, אני נותן לך ארבע שישים ושבע'אים ואתה תתן לי 'שלושים ושתים' אחד. מסכים? שלש תמורת אחד!

צביקי מהסס. ושלומי מנסה לשכנע אותו: שישים ושבע זה לא סתם 'זול' שאתה זורק לזבל, זה בסך הכל 'פוּשט' ותוכל לקנות איתו עוד המון יקרים.

שטויות!! מתעצבן צביקי, בכלל לא שווה. יש לי מלא פוּשטים ואין לי מה לעשות איתם. את הזולים אני יכול לפחות להדביק על האופניים או לתת לרותי לשחק בהם.

לאן בדיוק התפתחה המשא ומתן לא הספקתי לראות. אבל אני, את המסר שלי לקחתי: לא שווה להיות פּוּשְׁט. אף אחד לא יסתכל עליך לטב או למוטב.

* * *​

את צהרי יום ראשון - הזמן אותו אני אמור להעביר עם חלשי הכתה ולהכין אותם לקראת השיעור הבא – הקדשתי הפעם לשבת עם שמוליק.

לא היה קל לשכנע אותו לבוא איתי.

אמרתי לו שאני צריך להכין את השיעור ואני רוצה 'חברותא' שיעזור לי ב'תוספות' של סוף העמוד.

אך הוא התחמק "שהמלמד יבקש מיואל וישי הם הכי טובים, ויש להם את הראש הכי טוב בכתה. הם אפילו קיבלו 'כרטיס מתמיד' מהמנהל. המלמד, לא נראה לי שאני מתאים לזה, אני סתם ילד פשוט... אני יודע ללמוד רק פשוט, לא כמו יואל וישי"

השערתי התאמתה מול עיני.

הטבתי את משקפי ולחשתי לו כאחד הממתיק סוד: נכון, יש עוד ילדים שיש להם ראש טוב, אבל רק אתה יכול לעזור לי ללמוד את התוספות. אתה יודע למה? כי כדי ללמוד איתי אני לא צריך סתם ילד פשוט שיש לו ראש טוב וזהו. אני מחפש ילד כמוך! מיוחד! ילד שכיף ללמוד אתו, ילד עם כישרונות בדיוק כמוך שאוהב את התורה ומתנהג בדרך ארץ למופת.

ראיתי איך שהוא בולע את דברי אחד לאחד ושותה אותם בצימאון גדול.

מאז נקטתי האי כללא בידי: כל הפּוּשְׁט – יד נותנים לו.
 
נערך לאחרונה ב:

דיו וקסת

משתמש מקצוען
בס"ד

יום ראשון לסדר.

ישבתי בכיתתי על במת העץ המיועדת להרחיב את אופק ראייתי עד לאחרון עשרים ותשע התלמידים.

קולי עדיין צרוד מהשיעור בן הארבעים וחמש דקות שהעברתי לתלמידי החביבים. כן חביבים, אצלי כולם בגדר חביבים. זה לא קל, אני עובד על עצמי קשה מאד. אבל לאחר כשלושה חדשים מפרכים של תחילת הזמן כולם נהיים חביבים אצלי. שהרי בכל אחד טמון טיב כלשהי. כן, כולל יוסי עם הערותיו התמידיות הגובלות את גדרי החוצפה. וגם את מוטי שבלשונו המחודדת שולח חיצים, ובכושר שילוטו מרעיש עולמות של פזיזות וחוצפה. ובשעה בה אני מנסה להעמידו על רגליו, מיתמם עצמו ומסתכל עלי בעיניים תמימות כתינוק בן ז' ימים המסתכל על סנדקו, ומתקשה להבין מה נטפלתי בדיוק אליו.

שעת החזרה החלה, זוהי שעת האיכות שלי. לראות את כולם יושבים בזוגות רכונים מעל גמרותיהם. כולם כאחד עם רצונות טובים של יום ראשון. מנסים להבין את קושיית הגמרא, ובחיוך מגלים שזה מה שהפריע גם ל'תוספות'. מתענגים על דברי רש"י שהסברתי להם בטוב טעם ודעת - המבאר את שיטתו של רב חסדא בבהירות נפלאה.

המחזה נוסך בי כוחות מחודשים וסיפוק רב.

בתוך כל זה, צדו עיני את שמוליק. ילד מחונן, צייתן, ולומד. לא תמיד מצליח להתרכז בכל שעת השיעור, אבל פחות או יותר מבין את הסוגיא. אמנם לא ראש ברזל וכישרונות יוצאות דופן, אבל בעל הבנה ישרה, ממלא את המבחנים ברובם וקוצר אחוזיו בקלות. אף פעם לא נתקלתי איתו בהתנהגות בעייתית. בקצרה; מסוג הילדים שלא מקשים עלי את מלאכתי באסיפת הורים. הייתי מגדיר אותו כילד פשוט מאד - לא מהבעיתיים ולא מן החריפים.

אבל משום מה, אני רואה אותו יושב ליד החברותא שלו, בתנוחה שאינה מתאימה לאופי שלו. רגליו צמודות אחת אל אחת פרושות בצורה ישרה, נוגעות ברגלי הכסא של זה שיושב לפניו, ערפו נושק את משענת כסאו תוך שהוא מוריד את הגמרא אליו בצורה אלכסונית מסתכל בתוכה בלית ברירה וחוסר עניין. היה נראה כי אם לא החברותא שיושב לידו ולא מרפה ממנו, היה מיישר את עיניו לתקרה ובוהה בה.

'בטח סוג של עייפות או עצלות' אמרתי לעצמי 'גם זה יעבור'. אבל בתוך תוכי ידעתי שזו סתם התחמקות, מתוך ניסיוני רב השנים הייתה לי הרגשה שזה לא בדיוק כך. משהו במבטו ובעיניו הכבויות, הטריד אותי.

זאת הייתה רק ההתחלה. ההמשך המוזר היה שכשהגיע המנהל לבחון את הילדים בסוף השבוע. הוא שאל שאלה את שמוליק, אבל שמוליק, לא עונה. בכדי להקל עליו שואל אותו המנהל שאלה קלה מאד אשר גם החלשים שבכיתה ידעו להצביע שהם יודעים את התשובה. אבל שמוליק, בשלו. לא מגיב. אפילו לא מסמיק כאחד שמנסה להיזכר ואינו יודע, פשוט יושב ומפנה את מבטו אלי כמשדר 'תראה, אני לא יודע את החומר!' הבנתי שהילד רוצה משהו, אבל לא הצלחתי להבין מה.
הקטע נפלא,
אבל, שתי הערות.
א. לדעתי דרוש קצת ליטוש לשוני.
ב. אילו התחרות הייתה תחרות סיפורים -זה היה קטע מצוין. אבל כיוון ש -כפי שאמרו לפני - אנו מתמודדים מול קטעי אנימציה, ציור, צילום, ושאר תחומים שבהם לא צריך להתאמץ ליהנות מהיצירות, הייתי מציע לקצר את הקטע באכזריות!
הוא צריך להיות כמה שיותר קצר וקולע. חותר אל המטרה. צריך לקצץ את כל השומנים המיותרים ולחתור אל הקליימקס. זו דעתי בכל אופן.
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
הקטע נפלא,
אבל, שתי הערות.
א. לדעתי דרוש קצת ליטוש לשוני.
ב. אילו התחרות הייתה תחרות סיפורים -זה היה קטע מצוין. אבל כיוון ש -כפי שאמרו לפני - אנו מתמודדים מול קטעי אנימציה, ציור, צילום, ושאר תחומים שבהם לא צריך להתאמץ ליהנות מהיצירות, הייתי מציע לקצר את הקטע באכזריות!
הוא צריך להיות כמה שיותר קצר וקולע. חותר אל המטרה. צריך לקצץ את כל השומנים המיותרים ולחתור אל הקליימקס. זו דעתי בכל אופן.
עדיין לא שלחתי את זה.
מתמצא בשיפוצים?...
 

מכונתכתיבה

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
D I G I T A L
בס"ד

תודה ל @כנפיים על הרעיון

שלוש פעמים נעלתי את הדלת ליתר ביטחון. אולי המפתח יגן עלינו מפני העולם.

הילדים ישנו ושמוליק בעלי לא היה כאן כדי לאכול איתי ארוחת ערב ולהקפיץ לי חביתה שטוחה,
כמו שאני אוהבת.
הוא נמצא שם באיזה בייסמנט שפרויליך השיג לו עם הקשרים שעדיין נותרו לו.
מאז שפרויליך נכנס לנו לחיים, האברכיות של שמוליק הפכה להיות לסמל סטטוס בלבד.
למעשה הוא ישב ערב ערב לצדם של שולחנות ברחבי השכונה ונאם על ההשקעה המשתלמת של השנה.
כששמוליק מתאר משהו אתה יכול לראות תמונה מוחשית מול העיניים. לדמיין שאתה צועד בתוך העתיד.
אז ככה הם השתכנעו. וככה הם חתמו. וככה האדמה בלעה אתה את פרויליך ושמוליק ועדתו.


המקרר הקטן שדינה'לה השיגה לי בהיחבא נושף ברעשנות, או אולי הקירות הריקים מגבירים את צעקתו.

עשרות פעמים פתחתי אותו היום ועדיין קיוויתי למצוא בו בריה חדשה.

העגבניה הצימוקית נותרה רכונה לצדו של בדל של מלפפון קמוט.

חתכתי את העגבניה לקוביות, וטיגנתי, שפכתי עליה מעט שמן, למטבוחה צנועה.

נתי בן ה10, מביא כל יום רביעי לחם מהחלוקה של 'חסדי וויספיש' כך שאנחנו לא מזי רעב.

הטלפון צלצל בדיוק שנגסתי בלחם את הביס הראשון של 'המוציא'.

רצתי מהר, אולי זה שמוליק, אולי 'עגבניות' חדשות בפיו, לפי הטף.

אבל לא, זו הייתה דינהלה, מסתבר שהיא ממשיכה בניסיונותיה הכושלים לרומם את רוחי.

לא נורא. לפחות אשמע קול אנושי בין הקירות הלבנים המחזרים אחר רהיטיהם. ואינם.

"חנה מה נשמע? (היא לא חיכתה לתשובה) מחר את מגיעה לקנות איתי ממתקים למשלוחי מנות!

אל תדאגי אני אשלם!(ממש נאנחתי לרווחה) אנחנו נעשה יחד משהו מיוחד!" היא נאמה בלהט

איבדתי ריכוז לרגע, משלוחי מנות? "וורוד כזה עם שייק גדול ועסיסי, נכון מהמם?"

"אני לא שולחת לשכנים משלוחים" עניתי ביובש, נוגסת בלחם במהירות.

"למה? את עדיין חושבת שלא סלחו לכם? לשמוליק?" כמעט נשנקתי, מה היא חושבת לעצמה?

"דינהלה!" דפקתי על שולחן הפלסטיק בהתרעמות, "הזיכרון של האנשים ארוך יותר מסלילי הסרטים של פורים. תשכחי מזה. המבטים שאני חוטפת מעבר לעינית של הדלת מספיקים לי לכל החיים. אם אני אדפוק להם בדלת הם יחזירו לי תבנית ביצים על הראש, או עגבניות גרודות על המצח " .

"חנה יקירתי" היא השיבה בקול נרגש, כתלמידה שלמדה את התשובה מראש, ורק המתינה להמטיר אותה במבחן הצפוי.
"את טועה לחלוטין! בפורים- כל הפושט יד נותנים לו! גם על המריבות הכי גדולות! אם את פושטת יד לסליחה, אז תקבלי מחילה!" קולה הרועם פסק בהישמע סימן הקריאה האחרון.

"והפושט רגל דינהלה? אצטרך להודות להם אם יסתפקו בבעיטה?".

ובזאת לחצתי על הכפתור האדום, מנגבת בזעף נתזי עגבנייה מהשולחן האפור.

***

בפורים עלו לרגל פושטי יד לסליחה. ופושטת הרגל נתנה את ידה למחילה. ליהודים הייתה אורה ושמחה .


אודה להערותיכם והארותיכם
 
נערך לאחרונה ב:

דיו וקסת

משתמש מקצוען
אודה להערותיכם והארותיכם
יש משהו יפה בקטע שמתחיל 'מהאמצע', והקורא צריך להשלים את הפאזל ולעשות את ההקשרים בכוחות עצמו.
מי שעשה את זה בכישרון מחריד הוא @יואל ארלנגר ב'בשר מספר חמש', כנ"ל @תמיד בעליה ב'תגיע למקומו'.

אבל פה לקחת את זה צעד אחד יותר מדי. חסרים יותר מדי חלקים בפאזל מכדי שהקורא יוכל להשלים אותם לבד.
אני מציע טיפה להרחיב (במקום שמוליק, בעלי שמוליק. במקום 'הסיפור עם פרויליך', לזרוק איזה רמז. ומי זה 'נתי'?).
נקודה נוספת: יש פה שני סיפורים שונים. העוני שלהם, והמריבה הנושנה עם השכנים. למקד. מה הסיפור?
סיפור כל כך קצר לא יכול להכיל את שני הגוונים הללו אם הם לא משרתים את העלילה.


בקריאה נוספת הבנתי שככל הנראה הסיפור הוא שבעלה של המספרת 'דפק' את השכנים עם חובות ופשט את הרגל, וזה מה שעומד מאחורי שני המוטיבים.
אם צדקתי - להרחיב.
אם לא - אני צריך לעבור עוד כמה שיעורים אצל שרוליק הולמס...
 

מכונתכתיבה

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
D I G I T A L
@עבדקן תודה רבה על התגובה המפורטת.
אכן צדקת בניחוש. נשאיר את שרוליק הולמס בצד...
האמת שניסיתי לתת כאן הצצה לחיים לאחר פשיטת רגל. לא רציתי שיצא ארוך.
אם זה לא מובן בקריאה ראשונה אערוך זאת.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אמנם אני ילד חדש בכיתה ואעפ"כ אכתוב את זוית הראיה שלי לסיפור.

רב הנסתר על הנגלה. ממש מגילת הסתר...
ניסיתי להשלים את הסיפור בראש, מי רב עם מי, מי מרגיש אשם ומי הקרבן.

מה שקצת הפריע לי זה ששמוליק לא בסביבה כבר שלוש שנים, אבל אם הטלפון מצלצל מיד חושבים עליו כאופציה.
נראה היה עדיף להרחיק אותו רק שלוש שבועות או חודשים.

עריכה: עד ששלחתי ראיתי ש @עבדקן ראה את הדברים כמוני, ולאחר התיקון נופלת ממילא התמיהה על שלושת השנים
 

מכונתכתיבה

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
D I G I T A L
מה שקצת הפריע לי זה ששמוליק לא בסביבה כבר שלוש שנים, אבל אם הטלפון מצלצל מיד חושבים עליו כאופציה.
הכוונה הייתה שהסיפור עם פרויליך והעסק התחיל לפני שלוש שנים. לא ששמוליק נעלם אז.
באמת כתבתי את הסיפור מהבטן ישר לפרוג:)
מקווה שזכיתם להארת פנים לאחר ההסתר הגדול...
שמחה להארות בכל התחומים. זה ממש חשוב לי. תודה!
 

דיו וקסת

משתמש מקצוען
לאחר התיקון, טוב יותר?
כן, עכשיו זה טוב.
בגלל שביקשת יש לי עוד שלוש הערות קטנות
א. נעלתי את הדלת שלוש פעמים (ולא 'שלוש פעמים נעלתי את הדלת')
ב. 'למעשה הוא ישב ערב ערב' - המילה למעשה מיותרת. אפשר להחליף ב'כולם עוד זוכרים איך הוא ישב ערב ערב' או משהו כזה.
ג. 'נתי בן ה-10' - לא ככה אמא מספרת על בן. (הייתי משאיר את המשפט המקורי על כנו, ומוסיף אחריו משהו כמו: מסכן שלי, רק בן עשר וכבר צריך להתרוצץ בין חלוקות)

ואם הסיפור הזה זוכה בארוחה זוגית, תביאו לי מהקינוחים, כן? ;)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה