שלוש אוניות אזרחיות הפרו את המצור הימי הרוסי על אוקראינה תוך ליווי של מטוסי נאט"ו
שלוש ספינות מטען אזרחיות - אחת מישראל, אחת מיוון ואחת עם רישום טורקי-גיאורגי - עברו ביום ראשון את ההסגר הימי הרוסי בים השחור ועגנו באחד מנמלי היצוא של אוקראינה בדלתה של הדנובה.
זה קרה 22 ימים לאחר שרוסיה ביטלה הסכם עם אוקראינה שאיפשר יצוא בטוח של עשרות מיליוני טונות של תבואה, ואיימה לעצור תנועה ימית לנמלים האוקראינים.
הספינות לא ניסו להסתיר את כוונותיהן והפעילו את משדרי הרדיו שלהם, והפכו את מיקומם ואת המסלול שלהם לגלויים לכל מי שיש לו גישה לאינטרנט ואתרי מעקב אחר כלי שיט.
את הספינות ליוו שייטת של מטוסי נאט"ו שכללה מטוס סיור אמריקאי, מטוס ראדאר אמריקאי, כטב"ם אמריקאי ומטוס של נאט"ו.
קייב פיתחה מחדש את נמלי הדנובה שלה כחלופה בזמן מלחמה לאודסה.
טילים רוסיים פוגעים בקביעות באודסה, אך התקפות על נמלי הדנובה הן פחות תכופות, ככל הנראה בגלל הקרבה של נמלים אלה לשטח נאט"ו.
יש רק כמה מאות מטרים מאיזמאיל לאדמת רומניה ותקיפה של מזל"ט רוסי ב-24 ביולי על מחסן תבואה ברני (נמל נוסף באוקראינה על הדנובה) כמעט פגעה בשטח ברומניה.
פריצת המצור המוצלח ביום ראשון יכול לאותת למשלחים בינלאומיים שזה בטוח למדי לחדש את הפעילות מנמלי אוקראינה.
במכון ISW ציינו ש"נראה כי הכוחות הרוסיים אינם מוכנים או אינם מסוגלים לעצור בכוח ולחפש כלי שיט ניטרליים הפונות לאוקראינה דרך הים השחור למרות שלכאורה קבעו תנאים לעשות זאת".
השאלה עכשיו היא האם חברות יקחו את הסיכון לנסוע לאודסה כיוון שלנמלי הדנובה אין את היכולת המלאה להחליף את אודסה כנמל תבואה.
Sunday’s successful blockade run could signal to international shippers that it’s reasonably safe to resume operations from Ukrainian ports.
www.forbes.com