מי יכול לפצח את החידה?

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
בהשראת הימים התעוררתי לחשוב, כמה מוזר: מדוע אומרים "תְּהִלָּה"- ביחיד ו"תְּהִלִּים" ברבים? לא נכון יותר לומר "תְּהִלּוֹת"- לבורא העולם?

האם זה לא דומה ל-
פְּנִיָּה- פְּנִיּוֹת וכדו'?

מה המקור לצורת ריבוי כזו?

אודה למי שיחכימני!
 

אריה123

משתמש מקצוען
D I G I T A L
לפני החשיבה על פיצוח החידה, להזכירך שכבר אומרים את זה כך בתפילת שחרית: "תהילות לקל עליון, ברוך הוא ומבורך"

והנה משהו מעניין בנושא:

"יש ספרים קדמונים שאומרים שלספר תהילים קראו "ספר תהילות" והאמת שמבחינת הדקדוק העברי הריבוי של המילה "תהילה" כמו "תהילה לדוד" הוא תהילות. אבל התפשט השם בכל המקומות שהתהילים נקראים בשם תהילים וגם אנחנו בשיעורים נשתמש בשם הזה."
מאתר: http://www.haleluya.info/index.aspx?id=679&t=5&item=8381
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
נכתב ע"י מיכל123;1321969:
לפני החשיבה על פיצוח החידה, להזכירך שכבר אומרים את זה כך בתפילת שחרית: "תהילות לקל עליון, ברוך הוא ומבורך"

והנה משהו מעניין בנושא:

"יש ספרים קדמונים שאומרים שלספר תהילים קראו "ספר תהילות" והאמת שמבחינת הדקדוק העברי הריבוי של המילה "תהילה" כמו "תהילה לדוד" הוא תהילות. אבל התפשט השם בכל המקומות שהתהילים נקראים בשם תהילים וגם אנחנו בשיעורים נשתמש בשם הזה."
מאתר: http://www.haleluya.info/index.aspx?id=679&t=5&item=8381

את מי ציטטת? האתר חסום לי.
מענין לעקוב ממתי התחיל ה'שיבוש'!
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
תשאלי את אותה השאלה על תפילין. ביחיד - תפילה...
 

שמולי

משתמש רשום
עימוד ספרים
בספרי הראשונים אכן מצאנו שקוראין לו ספר תהילות, ראה למשל הקדמת ראב"ע לתהילים.
בפירוש ר"י חיון לתהלים, הקדמה הז':
"שם הספר הזה שמו תהלי' כי תוכו מלא תהלות ולפעמים יקראוהו תלי' וישמיטו הה' .. או ירצו לפי שיכוללו בו תלים של תהלות כמו תל עולם".
ואף שביאורו קאי על השמטת הה' - לכאורה יתאים גם לבאר למה עשו לו ריבוי זכר.

חשבתי על טעם נוסף: בספרי אמ"ת הסדר המקובל הוא תהלים-משלי-איוב, אך לפעמים הוא גם תהלים-איוב-משלי. אילו היו קורין לו תהילות, שהוא גם צורת נסמך, היה אפשר לטעות כי מדובר בספר אחד ששמו תהילות איוב...

וראה: http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_52492_237.pdf
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
איכה נקרא 'קינות', ובתנ"ך יש 'קינים והגה והי'.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
גם: מילים ומילות
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
וחלונים וחלונות...
קיצורו של דבר, יש הרבה כאלה.
 

RacheliArt

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
תגידו, המילה הלל(hallel) זה נקבי או זכרי?
יש מצד אחד את תפילת ההלל(נקבי)
ואת הלל השלם(זכרי)
ומצינו אצל חלק מילדי וילדות הדתי לאומי הנושאים שם זה, לרוב בנות אך גם בנים.
 

יואל ארלנגר - קקטוס

אוהב קצת מהכל
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י RacheliArt;1322922:
תגידו, המילה הלל(hallel) זה נקבי או זכרי?
יש מצד אחד את תפילת ההלל(נקבי)
ואת הלל השלם(זכרי)
ומצינו אצל חלק מילדי וילדות הדתי לאומי הנושאים שם זה, לרוב בנות אך גם בנים.
תפילה זה נקבה....
 

בנימין41

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י RacheliArt;1322922:
ומצינו אצל חלק מילדי וילדות הדתי לאומי

אצלם גם דניאל יכול להיות שם של בת....

ואגב, "הדס" זה שם של בת, נכון? (כך מקובל גם אצל "חרדים" למיניהם)

אז למה אסתר נקראה "הדסה"? מוכח ש"הדס" הוא זכר.

ולגבי "הלל"

הלל שלם, הלל הגדול. כך נאמר במשנה.
אין שום מצב שהלל הוא לשון נקבה.

הלל הוא לא תפילה. לא אומרים "להתפלל הלל", אלא "לומר הלל".
 

אריה123

משתמש מקצוען
D I G I T A L
נכתב ע"י בנימין41;1323525:
ואגב, "הדס" זה שם של בת, נכון? (כך מקובל גם אצל "חרדים" למיניהם)

אז למה אסתר נקראה "הדסה"? מוכח ש"הדס" הוא זכר.

המדרש כותב: "תחת הסרפד יעלה הדס", במקום המן תבוא אסתר... מוכח שהדס היא נקבה.
 

בנימין41

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י מיכל123;1323543:
המדרש כותב: "תחת הסרפד יעלה הדס", במקום המן תבוא אסתר... מוכח שהדס היא נקבה.

במחילה, ממש לא הבנתי.
כתוב "יעלה הדס" לא "תעלה"
 

אריה123

משתמש מקצוען
D I G I T A L
נכתב ע"י בנימין41;1323545:
במחילה, ממש לא הבנתי.
כתוב "יעלה הדס" לא "תעלה"

זו שאלה טובה, אבל אחרי הכל, כתוב כאן ש'הדס' זו אסתר.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י מיכל123;1323593:
זו שאלה טובה, אבל אחרי הכל, כתוב כאן ש'הדס' זו אסתר.

אם אסתר נמשלה להדס, זה לא אומר שהדס הוא לשון נקבה...

ואם עם ישראל נמשל לכלה, אז עם ישראל הוא לשון נקבה?
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
גם תמר הוא לשון זכר ושם של בת - מהתנ"ך, לא מהמצאה של דורנו. אז מה?

חני
 

בנימין41

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אכן, תמר הוא שם לנקבה עוד מימות תמר אשת יהודה.
אך השינוי מ"הדסה" ל"הדס" ללא מקור, מנא לן?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה