מים הם סודה בלי גזים

  • פותח הנושא מ"ם
  • פורסם בתאריך

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
ב"ה.


3.jpg

אם אתם רוצים לדעת מי זה הבן אדם, תשאלו מה הוא שותה.

אני, רק סודה. של טמפו. הכי טוב כשר לפסח כי שמה הגיזוז יותר חזק. סודה קר של טמפו. רק עם מים וחמצן. הרי זה מה שבנאדם צריך כדי לחיות: מים וחמצן.

היה פעם אחד. כשהיינו בחורים נסענו שלושה ימים למירון ושכחנו להביא סודה. אל תשאלו. שלושה ימים היינו צריכים לחיות רק על מים. ואוכל. זה לא כמו היום שיש לך תחנות דלק בכל מקום.

חבר שלי יענקלה, גם הוא היה איתנו אז. הוא אוהב לספר את זה על שנסענו שבוע במדבר לראות את הר סיני, לפני שהיה ההסכם שלום, ולא לקחנו פותחן לבירה. אבל הוא טיפוס של קוקה קולה קר. לנדא מזיע, כמו שהוא קורא לזה. לכן הוא ככה מנפח וממתיק את הסיפור כמו ימבמבם. אני איש של סודה ואני אומר לכם מה היה באמת. זה היה למירון.

דווקא באותה נסיעה למדתי שמים זה לא כזה גרוע. אפשר לחיות עם זה. הרי מה זה מים בסך הכול, סודה בלי גזים.

...והנה אנחנו יושבים ויענקלה שואל: אז מה הפאנץ'?

מה זה פאנץ'? נשענתי לאחור.

בוכקע רכן להשיב. הוא מתכוון לפאנץ' ליין. שורת המחץ. מה קרה בסוף הסיפור?

זוכמיר. הוא מזכיר לי את ההונגרי שסיפרו לו שפעם לא היה מניין אז לקחו חמישה אנשים ושמו אותם מול המראה של בנויס ירושלים, האולם שמחות. וכך היה מניין. חה. אז כשסיפרו את זה להונגרי הוא שאל: נו, און בסוף האט מען געדאווענט? בסוף התפללו? חה.

יענקלה, הסיפורים שלו תמיד עם מלא פאנץ'. הוא מספר לכולם על אבא שלו מהפלמ"ח ואיך שהוא עצמו היה על טנק בשיישת הימים. רק אני יודע את האמת שישבנו יחד במקלט עם המשפחות, הוא ואחים שלו אכלו פופיטעס וארבעס עם טרנזיסטור צמוד לאוזן ושאלו כל רגע: נו, הערבים כבשו כבר את תל אביב?


4.jpg


ככה זה, אנשים אוהבים להמציא דברים. עכשיו עם הקורונה אנשים יושבים בבית משועממים, ממציאים כל הזמן בדיחות. למשל אחד בדיחה טובה: הקורונה זה כמו טיסות. כולם רואים סרטים והחרדים כל הזמן מארגנים מניינים.
זה אהבתי דווקא. לא כמו הבדיחה על ההוא שהשנה בשריפת חמץ זרק לשירותים גם את הלולב וההושענות.

אבל אפילו שאהבתי, אני בטיסה בזמנו לא הייתי צריך מניינים. התארגנתי מראש כמו המלך קינג ג'ורג'. מעריב בזכרון משה, שחרית בבורו פארק. לידי יושב אחד שנוסע לאותה מטרה כמוני, אבל בבלגיה. בווילרייק ובאה-די געם. אם ילך טוב ייסע גם ללונדון.

כשהוא שומע שאני טס כמוהו, ל"מבצע מזוזה", הוא צוחק. מספר לי.

פעם בווילרייק, שזה הרחביה של אנטוורפן, היו שני שכנים יהלומנים. אחד יהודי אחד גוי. יום אחד אמר הגוי ליהודי: איך זה שאני משלם כל חודש הון טוטפות לכל השמירה, מוקד 99, שמירה כהלכה, כלבים עזי נפש, ואתה כלום? אתה לא פוחד מגנבים?

אומר לו היהודי: יש לי מזוזה. חמישים אירו וסוגר את הפינה. הלך הגוי קנה גם כן. אחרי שבוע מבקש להחזיר את המזוזה. אומר לו היהודי: מה, זה לא עבד? לא, עונה לו הגוי. מאז ששמתי את המזוזה דופקים כל הזמן בדלת מבקשים צדקה... חה.

ואז עברו הדיילים עם העגלה של המשקאות.


5.jpg


בשביל זה אני אוהב להיכנס לבית הכנסת בַּלַתַּנְיֶא, ימינה מרחוב מפעל הש"ס. למה שמה ר' צבי חנון יודע להביא לי תמיד סודה קר. סודה קרה, כמו שהוא קרא לזה. ככה הוא דואג לכל מי שנכנס לשם להתוועדות, בין אם זה איש חשוב ובין אנשים כמוני. אבל אני מחזיר לו טובה, אני מספר לכל מי שרוצה את המסר: אם לוקחים בקבוק סודה סגור שעוד לא נפתח אף פעם ושמים בפריזר שעתיים ככה, הוא לא קופא! אתה מוציא אותו והכל רגיל, הסודה זז מצד לצד ושקוף. רק אם אתה פותח את הבקבוק, בום! בבת אחת הוא קופא באוויר ונהיה לבן. המסר הוא שסודה לא מתפעל מהקור סביבו. לכן.

עוד היה שם צלחת עם קצת משולשים דוכסוסטוס. זה דבר שאני מסוגל לאכול ליד הסודה, אבל רק את הטעם הטבעי. לא בטעם גריל ובטח שלא נאצי מקסיקני או חמוץ-מתוק.

מסתכל ברחמים על אלו ששותים את כל המתוק-מתוק הזה. כל הקריסטל והסופר דרינק והתן לשתות והתפוזינה של הביוקר. כשיש מצב ורוח אני שואל אותם: למה לתפוזינה אין פקק דק, כמו של הסודה? הם לא יודעים אז אני מראה להם: אם היה פקק דק, היה נופל לתוך הבקבוק. ואז איך תסגור את הסודה.

אז יש סודה, יש דוכיטוס טבעי, אפשר לספר משהו טוב.

בוכקע יושב מאחוריי, תמיד מוכן לעזור. בוכקע הזה יתומ'ל מגיל צעיר, מסכן. כרוך אחריי כמו החתולות אחרי חוה'לה קצ'לה שמביאה להם את הקוטג' אחרי התאריך. תמיד נמצא לידי. תמיד מקשיב לסיפורים וגם מלווה אותי ברחוב ועוזר בקניות. אף פעם לא דיברנו כלום מזה, זה פשוט קורה.

חוץ ממתי שאני טס לאמריקה. אין לי כסף לכרטיס בשבילו. גם ככה אני יושב צפוף בקלאס של העניים עם חניית בינתיים. וגם לחשוב חשבונות ולשדך הבנות.

"נו, שמשן, ספר משהו". אומרים החברים סביב השולחן. בשולחן הזה כולם כמוני, פחות או יותר. אבל כל אחד שותה משהו אחר. אז אני מספר.

שַׁמְשְׁן, כן? כמו בינת ג'בל. ובוכקע זה ברוך, אתם כבר יודעים.

אז מספר להם את הסיפור מהמטוס. היו פעם שכנים יהודי וגוי. הגוי היה שם מלא כסף על שמירות והיהודי לא. יום אחד הגוי שאל את היהודי, מה? אמר לו היהודי, לך תקנה מזוזה חמישים אירו. חה. חושבים שזה יכול לעזור גם לגוי הרי כתוב בפירוש שוימר דלתות ישראל.

שוין. המהומים מסביב. לא ממש צוחקים. זוכר שבמטוס זה היה יותר מצחיק, כנראה בין שמים ובין בארץ הכל שונה. מה גם שבסוף בדיוק צבי חנון התקרב אז היה צריך להעלות את הרמה.

יודעים מה, קחו סיפור עליי עצמי. כשהייתי באמריקה, בבית של אחד הגבירים.

הרוטשילד הזה, שיהיה בריא, לא היה טיפוס של סודה. הוא יש לו עגלה של משקאות, כולם חריפים, כולם בצבע של 777, כל אחד עם מספר שנים על הבקבוק כמו הכולסטרול שלי, בלי עין הרע.

האידיש שלו לא הייתה משהו והלועזית שלי, כמו שאומרים, עייפה אך רצוצה. אז קשקשנו בינינו במילים בינעירוניות מפה ושם.

קופי? טי? הוא שאל בחביבות. זו עוד סיבה שאני מעדיף להתרים באמריקה ולא בלונדון. שם היו שואלים את אותה שאלה, אבל בנימוס. לאמריקאים יש לב טוב אמיתי, בילד אין.

וגם כסף. בשביל לב טוב לא הייתי נוסע עד בורו פארק. יש הרבה גם במיישרים.

ניין, לא, נואו. הבהרתי. סודה!

הוא חייך חיוך רחב. סודה, נו פרובלם. קולה? ספרייט? פאנטה? פרסקה? ג'ינג'ר? דוקטור פפר?

הסתכלתי עליו באלכסון. רוטשילד רוטשילד אבל לא מבין מה מדברים אתו. הצבעתי על בקבוק הסודה הקטן שעמד על השולחן. סודה. כזה!

אההה. הוא חייך חיוך רחב חושף חיוך אמריקאי. סלצר!

עכשיו, שלא תבינו. אני מכבד מאוד את סלצר. הוא אפילו היה צלם בחתונה של הבן הקודם שלי. הכלה ביקשה, כי הוא ממש מקצועי ויקר שכל החברות שלה. אני עצמי לא בין מה רע בחתונה כמו שלנו, ב'בנויס' עם פויקער. למה צריך איזה מוישה גרויס שוקי לרר. טוב שלא שואלים אותי בדברים האלו.

אז הוא תרם לך בסוף, לא תרם, מה הפאנץ'? יענקלה תמיד מזלזל בסיפורים שלי.

מה זה פאנץ'? התרווחתי לאחור. זה בלועזית?

בוכקע התכופף קדימה והשיב.


6.jpg


תקשיב טוב יענקלה, אמרתי לו. אין פאנץ'. זה לא כמו איזה טילון שאתה בסוף מגיע לשוקולדה. זה לא כמו קארטאפל קוגעל שאתה מגיע לשרוף. לא כמו האהאהאא שמגיע להמלך. זה לא.

זה כמו סודה. אין לזה סוף, זה פשוט קורה.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אומרים שביום שאתה מתחיל לאהוב סודה, סימן שעברת לשלב הבא בחיים.
כנראה במיישרים זה מגיע כבר בילד אין. השלב הבא בחיים (ואיתו הסודה).
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
נפלא!
אבל את הקטע הזה לא נראה ששמשן יכול היה אי פעם להגות במחשבה אפילו -
שַׁמְשְׁן, הם אומרים. זה הכינוי של "שמשון" אצלנו. כַּביכול חכמי ירושלים ישבו וחשבו: איך בשום אופן לא מנקדים את השם הזה? אז זה יהיה הכינוי. שמשן, שלושה שוואים נחים רצופים. כמו בבינת ג'בל. ובוכקע זה ברוך, זה אתם יודעים.
זה לא יכול להיות חלק מהמונולוג שלו.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
נפלא!
אבל את הקטע הזה לא נראה ששמשן יכול היה אי פעם להגות במחשבה אפילו -

זה לא יכול להיות חלק מהמונולוג שלו.

הערה נכונה. התלבטתי בזה, האם להכניס בסוגריים של מספר יודע-כל, או לוותר.

עכשיו כשההסבר מופיע בציטוט בהודעה שלך, בטח אפשר לתקן כבפנים.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
זה טוב! תענוג צרוף ומרענן!

שַׁמְשְׁן, כן? זה בעצם "שמשון". כמו בינת ג'בל
רק אחרי ההערה הבנתי מה הקשר של בינת ג'בל. לדעתי צריך להוריד אותו כי הוא לא ברור.

אהבתי את החיתוך של הסודה לכל פרק.
הייתי מוותרת על הכוכביות.


שם היו שואלים את אותה שאלה, אבל בנימוס.
אולי צריך לכתוב מנימוס ולא בנימוס. כדי שיהיה ברור שזה סתם. (כך מובן מהקטע, לי אין כלום נגדם ;) )

מחכים לעוד! (על אף שאני שונאת סודה. מעניין אם אוהב אי פעם...)
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
זה טוב! תענוג צרוף ומרענן!


רק אחרי ההערה הבנתי מה הקשר של בינת ג'בל. לדעתי צריך להוריד אותו כי הוא לא ברור.

אהבתי את החיתוך של הסודה לכל פרק.
הייתי מוותרת על הכוכביות.



אולי צריך לכתוב מנימוס ולא בנימוס. כדי שיהיה ברור שזה סתם. (כך מובן מהקטע, לי אין כלום נגדם ;) )

מחכים לעוד! (על אף שאני שונאת סודה. מעניין אם אוהב אי פעם...)

הערות מעולות, תודה!

זה רק נדמה לי, או שבאמת לאחרונה יש כאן הערות וביקורות בונות ומקדמות ממש?
(ולא רק באשכול הזה...)
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
הערות מעולות, תודה!

זה רק נדמה לי, או שבאמת לאחרונה יש כאן הערות וביקורות בונות ומקדמות ממש?
(ולא רק באשכול הזה...)
שלי דווקא? :mad:;)
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
גם.
וגם מכלל המשתתפים, חדשים גם ישנים. מעזר גברים ומעזרת נשים.

מתחיל לחשוב על איזה פרס למבקרים המצטיינים, שמצליחים פעם אחר פעם בכישרון ובלוליינות גם לכבד את הטקסטים המבוקרים וגם לנווט את יוצריהם למקום טוב יותר.

המשיכו כך, כה לחי.
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
עזרת!
נסמך של עזרה (פתח, קמץ, קמץ) ולא של עזרה (סגול, שוא, קמץ).
נראה שזה נכתב בלשון מליצית גרידא.
אבל לגופם של דברים גם 'עזרת' שנגזר מתיבת עזרה (סגול שוא קמץ), צריכים לומר עזרת. כמו עזרת אבותינו.
רק אם היה נגזר מתיבת 'עזר' (צירי סגול), שהוא מדבר על האדם העוזר. או אז היו אומרים עזר גברים.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
נראה שזה נכתב בלשון מליצית גרידא.
אבל לגופם של דברים גם 'עזרת' שנגזר מתיבת עזרה (סגול שוא קמץ), צריכים לומר עזרת. כמו עזרת אבותינו.
רק אם היה נגזר מתיבת 'עזר' (צירי סגול), שהוא מדבר על האדם העוזר. או אז היו אומרים עזר גברים.

כפשוט.
עזר כנגדן.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
הודעה מושקעת ושווה במיוחד מאת @ראש לשועלים.
מה יהיה איתו מה, תגידו.

*


יש חקירה מפורסמת (כלומר, עכשיו היא תתפרסם), עד כמה אפשר ללכת רחוק עם הסגנון הזה.

נשאל את זה כך:
שני שכנים באותו בנין שותים סודה.
זעליג שותה סודה לצלליותיהן של נברשות קריסטל ובהט, כי במשך שנים הוא שתה את המשקאות עם הצבע של 777 עד שהם עלו לו למוח והוא הבין שהכי טוב זה לשתות סודה פשוטה בכוס פלסטיק. כשהתחיל להרוויח טוב היה קונה קוקה קולה לכל השבוע, היום, כשעובדים בחברה שלו בדרג ג' בהירארכיה קונים קוקה קולה לכל השבוע, הוא חזר לשתות סודה. מי שיקשיב לו יידע - אין כמו סודה, מסכן מי שלא מבין את זה.

בערל'ה, קומה מתחת, גם הוא שותה סודה. את הסודה הוא לוגם ברעש כשמנורת הקבלן המשתלשלת מהתקרה כמעט נוגעת בראשו. הוא היה מאד רוצה לקנות קוקה קולה, ובחלומות כמוסים מבקש בדמיונו כוסית וויסקי, אותה הוא גם חוטף בחשאי בפועל ממש בקידושים עשירים. אבל מגבלות התקציב חדות מאד, וקרקע המציאות קרובה עד להחריד. המשקה היחיד שאיננו מים אותו מרשה בערל'ה לעצמו הוא סודה טמפו מאושר עד במבצע של שש בחמש. גם אותה הוא סוגר טוב טוב כדי שלא יברחו הגזים מסעודה שלישית עד ליל שבת הבאה. זה מה יש, ובערל'ה מנסה מאד להיות מרוצה ממה שיש, גם בשביל האוירה בבית. האם הוא גם מצליח? ספק גדול.

טוב, נחזור לשאלה שלנו.
בערל'ה וזעליג שתו שניהם סודה. צעדו יד ביד (לפי ההנחיות), ופעלו בהרמוניה מושלמת.
לכאורה.
כי זעליג שתה סודה של עשירים, שממעטת מזכויותיו ומשכרו בעולם הבא, ובערל'ה שתה סודה של דלפונים, שמכבידה את כף יסוריו לקראת הליטיגציה בבית דין של מעלה. מה מפריד ביניהם? מילא השנים שבאו להתגרד בעצים של המלך, אני יודע. כבר הסבירו לי. כי הם יכלו ליגרד זה בזה. אבל אלו השכנים, אותה סודה הם שותים, זה טועם בה כצפיחית בדבש, והאחר טעם עפר מן האדמה. אנו רוצים והם רוצים. מה ההבדל?
אתמהה.

האם זה רק דמיון? תפאורה? משהו אחר?

נשאל את זה אחרת:
@חיים איש ספר הוא עורך תורני. כלומר רוצה להיות. בנוסף, הצליח חיים להצטרף לפורום כתיבה בתמיכה ועידוד המשפחה המורחבת כולה, שהכינה כבר דליים לספוג את הכבוד שינחיל לה חיים התותח.
כחניכה ראויה, העלה חיימק'ה קטע מקביל לגמרי לזה שהעלה כאן המנהל ירום הודו. אלא שחמא"ס התכוון לכל מילה בתמימות וברצינות גדולה, וזה סגנון הכתיבה (וכנראה גם הדיבור) שלו אם תרצו ואם תפגינו נגד. אז נכון שכאן, בפומבי, זה פורום של מחמאות, אבל באישי היו מריצים כל הבכירים אגרות בהולות למנהלנו ירום הודו בקריאה להוציא צו מניעה ולהשעות את המסתנן התורן מהרשאת כתיבה עד הצגת הוכחה בכתב על 12 שנות לימוד + דוגמת כתיבה בת 200 מילה שתקבל אישור מועדת רבנים מיוחדת ומאוחדת של חכמי הקהילה. 'זה או אנחנו או הוא' - יפצירו.

אז מה נשתנה @מ"ם זה מכל הניקים? האם מותר לנו בכלל לכתוב בסגנון כזה ולסמוך על העובדה שהסאטירה כאן השתלטה אפילו על הסגנון?
האם העובדה הזו ידועה לכל מי שבא בשערי האשכול, או שיש כאלו שהרימו גבה שתיים?
כאשר אנחנו מספרים סיפור תיקני, ומשלבים בו מפעם לפעם קטעי ציטוט מרהיבים, מעשה מורג, זה יפה מאד. ואין חשש למראית העין ומשים עצמו שוטה.
אבל, אם מהשורה הראשונה עד תום הכל כתוב בשפת עקלקלות, האם לא באנו לכלל 'כל מי שאינו לא חיגר ולא סומא ולא פיסח ועושה עצמו כאחד מהם אינו מת מן הזקנה עד שיהיה כאחד מהם'?
ואם נניח שכשר הדבר בעיניכם, שמא יש להגביל טכניקה זו בהגבלות חמורות, כדי למנוע גל שני של סופרים סוג ג' שידביקו הלאה סופרים סוג ד' עד סוף כל הדורות, ודמם ודם זרעיותם וכו' ה"י.

ברור, שכלל ראשון בסאטירה והומור אומר שאסור להכריז עליהם מפורשות בשום אופן, יקרא הציבור וישפוט ידע הקהל ויזהר. קטע שבפתחו שלט 'סכנה כאן בדיחה' נידון לכישלון חמוץ. השאלה אם אין דרכים אחרות שיאזנו בין האינטרסים השונים.

הגבלות לדיון:
הקצנה:
התקנת פרודיה במינון מספיק שימנע כל לזות שפתים ויבהיר לאחרון הפתאים כי פני הכותב אינם לשלום, וכי לא באמת הניף דגל לבן וחבר אל חיילי הבורות והבוז ללשון.
מבחן בוכקע: ישאל הכותב את עצמו אחת לחמישים מילה, האם לא נפל חלילה לבור. אם טרם הגיע השלב שבו הוא נהנה מההתפרקות ומהכתיבה נטולת הגינונים והטקסים, שאז הוא כמו חבר הכנסת שנשלח על ידי מרנן ורבנן להיכנס לכנסת שניה אחת להציל מיד הארי, וסופו שנתפס בלילה חשוך מסב עם הארי עצמו במזללת בירה בשרית בתלפיות.
כל עוד שומר הכותב על ריחוק מאותו דמות נטולת עמוד שדרה אינטלקטואלי - בראבו. ברגע בו יפשוט הכותב את בגדי איש המקצוע ויתיישב עם התרנגול תחת השולחן - שמא אות היא כי הגיע הזמן לעצור.

הדברים נכתבו ברוח טובה מתוך השראה שסיפקה לי ההבנה רגעית שסיפרה לי שקוראי הקטע המשעשע של רבי מ"ם נחלקים לשלושה מחנות: האחד, מבין את הפאנצ' ונהנה מכל שניה. האחר, שזה בוכקע ויענקלה והשאר, לא מבין את הפאנצ' ונהנה כמעט באותה מידה, מהבדיחות. או סתם כי הוא יודע שכאן צריך לצחוק. השלישי, זה היקים, כועס. תת רמה. בושה שאנשים כאלו קוראים לעצמם 'קהילת כתיבה מקצועית'.
הדור של היום.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ב"ה.


צפה בקובץ המצורף 645048
אם אתם רוצים לדעת מי זה הבן אדם, תשאלו מה הוא שותה.

אני, רק סודה. של טמפו. הכי טוב כשר לפסח כי שמה הגיזוז יותר חזק. סודה קר של טמפו. רק עם מים וחמצן. הרי זה מה שבנאדם צריך כדי לחיות: מים וחמצן.

היה פעם אחד. כשהיינו בחורים נסענו שלושה ימים למירון ושכחנו להביא סודה. אל תשאלו. שלושה ימים היינו צריכים לחיות רק על מים. ואוכל. זה לא כמו היום שיש לך תחנות דלק בכל מקום.

חבר שלי יענקלה, גם הוא היה איתנו אז. הוא אוהב לספר את זה על שנסענו שבוע במדבר לראות את הר סיני, לפני שהיה ההסכם שלום, ולא לקחנו פותחן לבירה. אבל הוא טיפוס של קוקה קולה קר. לנדא מזיע, כמו שהוא קורא לזה. לכן הוא ככה מנפח וממתיק את הסיפור כמו ימבמבם. אני איש של סודה ואני אומר לכם מה היה באמת. זה היה למירון.

דווקא באותה נסיעה למדתי שמים זה לא כזה גרוע. אפשר לחיות עם זה. הרי מה זה מים בסך הכול, סודה בלי גזים.

...והנה אנחנו יושבים ויענקלה שואל: אז מה הפאנץ'?

מה זה פאנץ'? נשענתי לאחור.

בוכקע רכן להשיב. הוא מתכוון לפאנץ' ליין. שורת המחץ. מה קרה בסוף הסיפור?

זוכמיר. הוא מזכיר לי את ההונגרי שסיפרו לו שפעם לא היה מניין אז לקחו חמישה אנשים ושמו אותם מול המראה של בנויס ירושלים, האולם שמחות. וכך היה מניין. חה. אז כשסיפרו את זה להונגרי הוא שאל: נו, און בסוף האט מען געדאווענט? בסוף התפללו? חה.

יענקלה, הסיפורים שלו תמיד עם מלא פאנץ'. הוא מספר לכולם על אבא שלו מהפלמ"ח ואיך שהוא עצמו היה על טנק בשיישת הימים. רק אני יודע את האמת שישבנו יחד במקלט עם המשפחות, הוא ואחים שלו אכלו פופיטעס וארבעס עם טרנזיסטור צמוד לאוזן ושאלו כל רגע: נו, הערבים כבשו כבר את תל אביב?


צפה בקובץ המצורף 645049

ככה זה, אנשים אוהבים להמציא דברים. עכשיו עם הקורונה אנשים יושבים בבית משועממים, ממציאים כל הזמן בדיחות. למשל אחד בדיחה טובה: הקורונה זה כמו טיסות. כולם רואים סרטים והחרדים כל הזמן מארגנים מניינים.
זה אהבתי דווקא. לא כמו הבדיחה על ההוא שהשנה בשריפת חמץ זרק לשירותים גם את הלולב וההושענות.

אבל אפילו שאהבתי, אני בטיסה בזמנו לא הייתי צריך מניינים. התארגנתי מראש כמו המלך קינג ג'ורג'. מעריב בזכרון משה, שחרית בבורו פארק. לידי יושב אחד שנוסע לאותה מטרה כמוני, אבל בבלגיה. בווילרייק ובאה-די געם. אם ילך טוב ייסע גם ללונדון.

כשהוא שומע שאני טס כמוהו, ל"מבצע מזוזה", הוא צוחק. מספר לי.

פעם בווילרייק, שזה הרחביה של אנטוורפן, היו שני שכנים יהלומנים. אחד יהודי אחד גוי. יום אחד אמר הגוי ליהודי: איך זה שאני משלם כל חודש הון טוטפות לכל השמירה, מוקד 99, שמירה כהלכה, כלבים עזי נפש, ואתה כלום? אתה לא פוחד מגנבים?

אומר לו היהודי: יש לי מזוזה. חמישים אירו וסוגר את הפינה. הלך הגוי קנה גם כן. אחרי שבוע מבקש להחזיר את המזוזה. אומר לו היהודי: מה, זה לא עבד? לא, עונה לו הגוי. מאז ששמתי את המזוזה דופקים כל הזמן בדלת מבקשים צדקה... חה.

ואז עברו הדיילים עם העגלה של המשקאות.


צפה בקובץ המצורף 645050

בשביל זה אני אוהב להיכנס לבית הכנסת בַּלַתַּנְיֶא, ימינה מרחוב מפעל הש"ס. למה שמה ר' צבי חנון יודע להביא לי תמיד סודה קר. סודה קרה, כמו שהוא קרא לזה. ככה הוא דואג לכל מי שנכנס לשם להתוועדות, בין אם זה איש חשוב ובין אנשים כמוני. אבל אני מחזיר לו טובה, אני מספר לכל מי שרוצה את המסר: אם לוקחים בקבוק סודה סגור שעוד לא נפתח אף פעם ושמים בפריזר שעתיים ככה, הוא לא קופא! אתה מוציא אותו והכל רגיל, הסודה זז מצד לצד ושקוף. רק אם אתה פותח את הבקבוק, בום! בבת אחת הוא קופא באוויר ונהיה לבן. המסר הוא שסודה לא מתפעל מהקור סביבו. לכן.

עוד היה שם צלחת עם קצת משולשים דוכסוסטוס. זה דבר שאני מסוגל לאכול ליד הסודה, אבל רק את הטעם הטבעי. לא בטעם גריל ובטח שלא נאצי מקסיקני או חמוץ-מתוק.

מסתכל ברחמים על אלו ששותים את כל המתוק-מתוק הזה. כל הקריסטל והסופר דרינק והתן לשתות והתפוזינה של הביוקר. כשיש מצב ורוח אני שואל אותם: למה לתפוזינה אין פקק דק, כמו של הסודה? הם לא יודעים אז אני מראה להם: אם היה פקק דק, היה נופל לתוך הבקבוק. ואז איך תסגור את הסודה.

אז יש סודה, יש דוכיטוס טבעי, אפשר לספר משהו טוב.

בוכקע יושב מאחוריי, תמיד מוכן לעזור. בוכקע הזה יתומ'ל מגיל צעיר, מסכן. כרוך אחריי כמו החתולות אחרי חוה'לה קצ'לה שמביאה להם את הקוטג' אחרי התאריך. תמיד נמצא לידי. תמיד מקשיב לסיפורים וגם מלווה אותי ברחוב ועוזר בקניות. אף פעם לא דיברנו כלום מזה, זה פשוט קורה.

חוץ ממתי שאני טס לאמריקה. אין לי כסף לכרטיס בשבילו. גם ככה אני יושב צפוף בקלאס של העניים עם חניית בינתיים. וגם לחשוב חשבונות ולשדך הבנות.

"נו, שמשן, ספר משהו". אומרים החברים סביב השולחן. בשולחן הזה כולם כמוני, פחות או יותר. אבל כל אחד שותה משהו אחר. אז אני מספר.

שַׁמְשְׁן, כן? כמו בינת ג'בל. ובוכקע זה ברוך, אתם כבר יודעים.

אז מספר להם את הסיפור מהמטוס. היו פעם שכנים יהודי וגוי. הגוי היה שם מלא כסף על שמירות והיהודי לא. יום אחד הגוי שאל את היהודי, מה? אמר לו היהודי, לך תקנה מזוזה חמישים אירו. חה. חושבים שזה יכול לעזור גם לגוי הרי כתוב בפירוש שוימר דלתות ישראל.

שוין. המהומים מסביב. לא ממש צוחקים. זוכר שבמטוס זה היה יותר מצחיק, כנראה בין שמים ובין בארץ הכל שונה. מה גם שבסוף בדיוק צבי חנון התקרב אז היה צריך להעלות את הרמה.

יודעים מה, קחו סיפור עליי עצמי. כשהייתי באמריקה, בבית של אחד הגבירים.

הרוטשילד הזה, שיהיה בריא, לא היה טיפוס של סודה. הוא יש לו עגלה של משקאות, כולם חריפים, כולם בצבע של 777, כל אחד עם מספר שנים על הבקבוק כמו הכולסטרול שלי, בלי עין הרע.

האידיש שלו לא הייתה משהו והלועזית שלי, כמו שאומרים, עייפה אך רצוצה. אז קשקשנו בינינו במילים בינעירוניות מפה ושם.

קופי? טי? הוא שאל בחביבות. זו עוד סיבה שאני מעדיף להתרים באמריקה ולא בלונדון. שם היו שואלים את אותה שאלה, אבל בנימוס. לאמריקאים יש לב טוב אמיתי, בילד אין.

וגם כסף. בשביל לב טוב לא הייתי נוסע עד בורו פארק. יש הרבה גם במיישרים.

ניין, לא, נואו. הבהרתי. סודה!

הוא חייך חיוך רחב. סודה, נו פרובלם. קולה? ספרייט? פאנטה? פרסקה? ג'ינג'ר? דוקטור פפר?

הסתכלתי עליו באלכסון. רוטשילד רוטשילד אבל לא מבין מה מדברים אתו. הצבעתי על בקבוק הסודה הקטן שעמד על השולחן. סודה. כזה!

אההה. הוא חייך חיוך רחב חושף חיוך אמריקאי. סלצר!

עכשיו, שלא תבינו. אני מכבד מאוד את סלצר. הוא אפילו היה צלם בחתונה של הבן הקודם שלי. הכלה ביקשה, כי הוא ממש מקצועי ויקר שכל החברות שלה. אני עצמי לא בין מה רע בחתונה כמו שלנו, ב'בנויס' עם פויקער. למה צריך איזה מוישה גרויס שוקי לרר. טוב שלא שואלים אותי בדברים האלו.

אז הוא תרם לך בסוף, לא תרם, מה הפאנץ'? יענקלה תמיד מזלזל בסיפורים שלי.

מה זה פאנץ'? התרווחתי לאחור. זה בלועזית?

בוכקע התכופף קדימה והשיב.


צפה בקובץ המצורף 645051

תקשיב טוב יענקלה, אמרתי לו. אין פאנץ'. זה לא כמו איזה טילון שאתה בסוף מגיע לשוקולדה. זה לא כמו קארטאפל קוגעל שאתה מגיע לשרוף. לא כמו האהאהאא שמגיע להמלך. זה לא.

זה כמו סודה. אין לזה סוף, זה פשוט קורה.
אוי. חזק ביותר.
אין, אין על הבדיחות על הצ'אלמערס.
חיים ולדר עשה מזה קריירה, 'שטיסל' עשו עליהם סיבוב בגדול, ותמיד תמיד נגלה שהקרקע פנויה לחריש עמוק נוסף.
נשאל את זה אחרת:
@חיים איש ספר הוא עורך תורני. כלומר רוצה להיות. בנוסף, הצליח חיים להצטרף לפורום כתיבה בתמיכה ועידוד המשפחה המורחבת כולה, שהכינה כבר דליים לספוג את הכבוד שינחיל לה חיים התותח.
כחניכה ראויה, העלה חיימק'ה קטע מקביל לגמרי לזה שהעלה כאן המנהל ירום הודו. אלא שחמא"ס התכוון לכל מילה בתמימות וברצינות גדולה, וזה סגנון הכתיבה (וכנראה גם הדיבור) שלו אם תרצו ואם תפגינו נגד. אז נכון שכאן, בפומבי, זה פורום של מחמאות, אבל באישי היו מריצים כל הבכירים אגרות בהולות למנהלנו ירום הודו בקריאה להוציא צו מניעה ולהשעות את המסתנן התורן מהרשאת כתיבה עד הצגת הוכחה בכתב על 12 שנות לימוד + דוגמת כתיבה בת 200 מילה שתקבל אישור מועדת רבנים מיוחדת ומאוחדת של חכמי הקהילה. 'זה או אנחנו או הוא' - יפצירו.

אז מה נשתנה @מ"ם זה מכל הניקים? האם מותר לנו בכלל לכתוב בסגנון כזה ולסמוך על העובדה שהסאטירה כאן השתלטה אפילו על הסגנון?
האם העובדה הזו ידועה לכל מי שבא בשערי האשכול, או שיש כאלו שהרימו גבה שתיים?
לדידי די ב'מבחן הפיסוק'.
לעולם לא תמצא עילג כתיבה, שיתפוס את הנקודה החמקמקה והגאונית הזו, שקודם צריך להניח פסיק, ואחר כך רווח. לא, לא רווח לפני הפסיק - א ח ר י הפסיק. ובסוף משפט - נקודה. נכון. קשה לקלוט. אבל זה המבחן אם אתה כותב או מקליד.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ואם תשאלו אותי מה צ'אלמער אמיתי היה אומר...
אני, רק סודה. של טמפו.
אני, רק טמפו. סודה? יש כזה דבר?
כי שמה הגיזוז יותר חזק.
כי שמה הגזים קופצים יותר חזק.
נסענו שלושה ימים למירון
שלוש ימים לרבי שימען.
אכלו פופיטעס וארבעס
פיצחו פאפיטעס ואכלו ארבעס.
לידי יושב אחד שנוסע לאותה מטרה כמוני,
לאותו מקום כמוני. מטרה? מה זה?
. כרוך אחריי כמו החתולות אחרי חוה'לה קצ'לה
כמו החתולות אחרי חנה'לה פון די קעצאלאך.
מה זה?
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
אני, רק טמפו. סודה? יש כזה דבר?
ושוב מעשה שהיה כך היה:
ישוב ישבתי במונית שירות (אוי אתה זוכר את זה?) שירוד ירדה מירושלים ת"ו, בני ברקה.
לידי ישב יהודי בגיל העמידה על מקל, וביקש מאתנו שנכוון אותו מתי הוא צריך לרדת.
"אמרו לי לרדת איפה התחנה של טמפו", כך הלה.
טמפו?! תהינו. איפה יש תחנה של טמפו? אולי דובק?
"לא, לא דובק. טמפו". התעקש.
בסוף נפל לנו האסימון.
"אולי קוקה קולה?!"
"אט אזוי".
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ושוב מעשה שהיה כך היה:
ישוב ישבתי במונית שירות (אוי אתה זוכר את זה?) שירוד ירדה מירושלים ת"ו, בני ברקה.
לידי ישב יהודי בגיל העמידה על מקל, וביקש מאתנו שנכוון אותו מתי הוא צריך לרדת.
"אמרו לי לרדת איפה התחנה של טמפו", כך הלה.
טמפו?! תהינו. איפה יש תחנה של טמפו? אולי דובק?
"לא, לא דובק. טמפו". התעקש.
בסוף נפל לנו האסימון.
"אולי קוקה קולה?!"
"אט אזוי".
שמעתי מעשה ונזכרתי הלכה -
אכן, 'טמפו' זה רק משקה מתוק מוגז, משקה מוגז שאינו ממותק, נקרא 'סודה'.
וכבר דרשו דורשי רשומות על הפסוק 'ברוך אתה בעיר וברוך אתה בשדה' - ברוך אתה 'ביר' [בירה], וברוך אתה ב'סאדע'...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  14  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה