שיתוף - לביקורת מילים יכולות להחיות!

אדם מהשורה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
אני מתגורר בלונדון ועוסק בסחר ביהלומים. ה' חנן אותי בחושים חדים שסייעו לי לצבור רכוש לא מועט בלשון המעטה. אני לא עומד לחשוף פה את כל סודות המקצוע, אבל הכלל הראשון בעסקי היהלומים הוא להתביית על ההזדמנויות הנכונות. השני הוא להסתער עליהן כמו טיל שיוט בלי להתקשקש ובלי למצמץ. אל תצטטו אותי אבל רבות מהעסקאות בתחום נחתכות במהירות ומשולמות בכסף קש שמחליף ידיים בדיסקרטיות. כך קורה שלא אחת אני מוצא את עצמי נושא על גופי כמויות גדולות של מזומנים.

אחת ההזדמנויות הללו היתה לפני שבועיים. יצאתי מבית הכנסת בגולדרס-גרין בשעות החשיכה, כשבכיסי בוכטה של שטרות בעובי מילון אנגלי-עברי כרוכה בגומייה עבה. צעדתי בזריזות בסמטה לונדונית אפלה, מנסה לחמוק מטיפוסים בלתי נעימים, כשלפתע הסתערו עלי שני ז'לובים חמושים, שהרעימו לעברי את המשפט העתיק השגור בפיהם של שודדים ורוצחים: "או הכסף או הנפש!"

לפי ההיגיון הייתי אמור להשלים עם הנזק ולהיפרד לצמיתות מחבילת השטרות בלי משחקים מסוכנים. מקסימום להשאיר לעצמי את הגומי... אל תשאלו אותי שאלות מיותרות כי אין לי כל דרך להסביר למה פעלתי באופן הבא. ככל הנראה הקב"ה כיוון את הצעדים שלי ונטע במוחי את הרעיון המופרך. לא יודע מאיפה שאבתי את הכוחות, אבל במקום להושיט לשניים את חבילת השטרות, פניתי למי שנראה בעיני כבכיר ביניהם ושאלתי אותו: "תגיד לי, מה אתה רוצה ממני? בשביל מה אתה צריך הכסף שלי?!"

השודד, המום מהתעוזה שגיליתי, נרתע לרגע קצר אבל לא התבלבל. הוא נופף באקדח מול רקתי וירה בגסות: "אני רוצה ללכת עכשיו לפאב כאן בפינת הרחוב, לרוקן כמה צ'ייסרים של ויסקי ולהשתכר עד צאת הנשמה. תן כבר את הכסף, לפני שנמלא לך את המוח בעופרת!"

"האמת שאתה נראה לי אדם הגון ועדין", ציינתי, "אם זו הסיבה, הנה אני נותן לך עכשיו במתנה עשרים לירות שטרלינג, לך תשתה כמה שבא לך!"

אל תשאלו איך צץ במוחי רעיון כה מוזר. הייתי אמור לאבד עשתונות ולהתמוטט. אבל הקב"ה פשוט שם לי בפה את המילים הנכונות. הבריון חטף את השטר והסתלק מהמקום בלי לומר מילה. באותו לילה התקשרתי לרב שלי וסיפרתי לו את החוויה המצמררת שעברתי. הרב שמע את המאורע ופסק לאלתר: "ניצלת ממות, מחר בבוקר אתה בא לבית הכנסת ומברך הגומל!"

אולי אתם חושבים שבזה הסתיים הסיפור, אבל האמת שהוא עוד לא התחיל!

אני אדם עסוק מאוד, הביזנס תובעים את רוב שעות היום. אבל למרות זאת אני משתדל לקום בכל יום לפנות בוקר וללמוד דף גמרא בחברותא אחרי התפילה, כדי שלכל הפחות אתחיל את סדר היום העמוס שלי בטעם מתוק של תורה.

שלושה ימים אחרי השוד הכושל, הלכתי כרגיל לפנות בוקר לעבר בית הכנסת. תאורת הרחוב היתה עמומה, אבל גם בחושך הצלחתי להבחין בצלליות יהודים מסתובבים בבהלה לפני בית הכנסת. מזווית עיני קלטתי גוי רחב גרם מתקדם לעברי בפסיעות מהירות. המחשבות התרוצצו לי במוח כמו עכבר במלכודת. "אולי באים לשדוד אותי עכשיו פעם שניה? מי יודע אם גם הפעם העסק יסתיים בשלום?!"

הענק המתנשף הצמיד את פניו לפני עד שהרחתי את העששת שנגסה בכל פה בשיניו המרקיבות: "זה אתה! נכון? זה אתה!"

התברר שהגוי הזה ממתין ברחוב כבר עשרים דקות, ניגש לכל יהודי שמגיע לבית הכנסת, מתבונן בו מקרוב ומנסה לזהות האם פניו תואמות לפני האיש אותו הוא מחפש. אימה מזוקקת טיפסה לי במעלה העורף. "ה' ישמרנו, מה הוא רוצה? מה הוא עלול לעשות?! מי יודע? אולי העבריין שמע שאני בן אדם אמיד ובא לכאן הבוקר להשלים את המלאכה"...

הגוי פנה אלי במבטא לונדוני מחוספס: "לפני שלושה לילות, אני וחברי התנפלנו עליך ורצינו להרים את הכסף שלך. תשמע, נתת לי עשרים ליש"ט בשביל אלכוהול, אבל בסוף הצלחתי לשתות רק בשלוש עשרה לירות. באתי להחזיר לך עודף"...

הפחד התחלף בתדהמה מהולה בחוסר הבנה. "אולי תסביר לי מה קורה כאן, ממי אתה עושה צחוק?! לפני שלושה לילות התנפלת עלי ודרשת ממני כסף באיומי אקדח. ופתאום נהיית כזה אדיב וטוב לב עד שבמקום לשדוד אותי, אתה בא ומחזיר לי עודף?!"

"אומר לך את האמת", סיפר הגברתן, "אני כבר בן עשרים ושבע, אבל ממתי שאני זוכר את עצמי, הייתי ילד מופרע וחסר מעצורים! ההורים שלי היו אומרים לי תמיד 'אתה אפס מאופס, מה יצא ממך?!' המורים ביסודי היו מטיחים בי 'פרא אדם, חדל אישים, כלום לא יצא ממך!' אני לא זוכר שאי פעם אבא ואימא או אחד מהמורים שלי בבית ספר אמר עלי מילה טובה.

כשראיתי אותך באותו לילה, הייתי אחרי יום מתוח. התכוננתי לפרוק עליך את העצבים ולחסל אותך גם אם תיתן את הכסף וגם אם לא... אבל כשאמרת לי שאני נראה אדם עדין והגון, זו היתה הפעם הראשונה בחיי ששמעתי בן אדם אומר עלי משהו חיובי. החלטתי לקחת ממך את עשרים הלירות ולהחזיר את ההפרש. הנה קח לך בבקשה את העודף, מגיע לך ממני שבע לירות שטרלינג!"

הבריון סיים את הנאום והפנה אלי את גבו, מותיר אותי תוהה כיצד שתי מילים הצליחו גם להחיות את ליבו הפצוע של עבריין מלידה וגם להשאיר אותי בחיים!
 

אדם מהשורה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
לכבוד החכמים ויודעי העטים!

זהו סיפור הביכורים שלי הרואה אור במסגרת הקהילה הנכבדה. מדובר בסיפור אמיתי שקיבלתי מכלי שני. (אצלכם הוא רק יד רביעית, כך שאתם יכולים למכור אותו הלאה בקיזוז ירידת ערך). פרסמתי אותו בעבר בפלטפורמות שונות בסגנון ספרותי מוקפד כדרישת המערכת. כרגע אני מנסה להתאוורר מעט ולאמץ לעצמי סטייל יותר ריאליסטי, מחוספס וספונטני. כתבו לי בבקשה מה נדרש עוד כדי להשיג את התוצאה המבוקשת. אשא על גופי בגאווה את חיצי ביקורתכם הצולבת!
 
נערך לאחרונה ב:

עטרה ד

משתמש מקצוען
זה טוב מאוד, בלי שום ספק.
הסיפור מרתק וגם ההגשה טובה ומדוייקת.
בגלל שזה טוב, ניגשתי לביקורת עומק...
  • המסר ברור מידי. לטעמי האישי ניתן להוריד את כל ההסבר של הגוי. פשוט בא מחזיר את הכסף והולך, ואולי כן לתת איזשהוא רימזון קטן לזה שזה בגלל המשפט ההוא שאמר לגוי. אבל איך אומרים? אנחנו אוהבים להבין דבר מתוך דבר, אל תביאו לנו מסר בכפית.
  • עוד לפני שקראתי את ההודעה השניה ההומור היה נראה לי מתאמץ מידי. ואסביר: מדובר בסיפור רציני שיכול לבוא בנימה הומוריסטית. אבל זה קצת צלע. המילה 'בוכטה' לעומת מילים גבוהות במשלב לא מדובר בלשון העם, היה קצת מתאמץ. לעומת זאת התיאור של הבעובי מילון אנגלי... הוא מעולה. כי אמנם הוא קורץ יותר והומוריסטי אך בהחלט הוא מכובד יותר ומתאים לאווירה הכללית של הסיפור. העניין הוא בהומור לא לנסות להצחיק את הקוראים, אלא לכתוב מזווית של אדם שכל כולו טיפוס מעניין יותר. אם מדברים על סוחר יהלומים, אז בסדר, אפשרי שיהיה מצחיק, אבל אם נאפיין אותו חזק יותר הוא יהיה אחד פולני, עם ראש פלפל, ציני וכו'. והומור בסגנון שכתבת בהתחלה 'לא אגלה את כל סודות המקצוע' וכו' יותר טוב לדעתי מאשר סלנגים של ה'עם'.
איך כותבים מחוספס? לא יודעת אם אני עושה את זה טוב בסיפוריי, אבל פשוט כותבים כמו שמדברים. (בערבון מוגבל, כמובן)

בהצלחה בהמשך.
 

אדם מהשורה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
@עטרה ד
תודה בעד הביקורת המעמיקה שיש לה ערך ספרותי כשלעצמה. התחברתי בעיקר לחלק הראשון. אין ספק שמסר מוסווה מנטרל את מנגנוני ההגנה וחודר היישר לתודעה. אבל כאשר @אדם מהשורה מנסה לעשות את זה, המסר עלול להתפספס לגמרי ולהותיר סיפור קטוע וקורא מבולבל. אכן אתגר לסופרים דגולים שגדול ממידותיי. בינתיים אני מאכיל קוראיי בכפית אבל משתדל שהתבשיל יהיה מתובל כהלכה.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
האם לא מדובר כאן בחיים ולדר במסווה של ניק מפרוג?
הניחוח של כתיבתו ושל אופי מסריו זועק מכל פינה בסיפור הזה!
מה שאומר שזה סיפור מוצלח בהחלט.
ומצד שני - אולי כדאי לסגל סגנון חדש, שלא מחקה אחרים בצורה מובהקת שכזו... (או לפחות מובהקת בשבילי).
בכל-אופן - נהניתי מהקריאה!
 

אדם מהשורה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
@7שבע7
תודה בעד הביקורת המעניינת והמפתיעה.
מסכים עם כל מילה, חוץ מזה שלעת עתה אינני חיים ולדר. (מבטיח לעדכן אם המצב ישתנה). מדובר בסיפור אמיתי, למעט הטיפים על עסקי היהלומים שהם דווקא שלי, כך שהשימוש בהם על אחריות המשתמש בלבד!
יש בי אהבה לכתיבה בגוף ראשון, למסר ערכי ישיר, לשנינות קטנות ולסיפורים מהמציאות. ארבעה מוטיבים שמאפיינים את חיים ולדר. מעבר לזה נראה לי שסגנון הכתיבה עצמו די שונה, ואולי בעצם לא... האמת, לא קראתי אף סיפור שלו בעשור האחרון, כך שממש אין לי מושג!
 
נערך לאחרונה ב:

שלמה שקד

יוצר תוכן
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
D I G I T A L
לכבוד החכמים ויודעי העטים!

זהו סיפור הביכורים שלי הרואה אור במסגרת הקהילה הנכבדה. מדובר בסיפור אמיתי שקיבלתי מכלי שני. (אצלכם הוא רק יד רביעית, כך שאתם יכולים למכור אותו הלאה בקיזוז ירידת ערך). פרסמתי אותו בעבר בפלטפורמות שונות בסגנון ספרותי מוקפד כדרישת המערכת. כרגע אני מנסה להתאוורר מעט ולאמץ לעצמי סטייל יותר ריאליסטי, מחוספס וספונטני. כתבו לי בבקשה מה נדרש עוד כדי להשיג את התוצאה המבוקשת. אשא על גופי בגאווה את חיצי ביקורתכם הצולבת!
סיפור יפה, כתוב בצורה מעולה.
ממליץ על טיפ שקראתי פה פעם בפורום: לספר לעצמך את הסיפור בקול
ולראות איך הוא נשמע, כי בערך כך הקורא יקרא אותו.
בסיפורך למשל הפריע לי השפה הגבוהה של הגוי
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
סיפור מוכר...
יש איזו תחושה של מריחה מסוימת. היה אפשר למחוק כמה וכמה שורות, בלי שהסיפור יאבד משהו, ואולי אפילו ירוויח...
עודף סימני הקריאה והשאלה [כמעט כל פיסקה מסתיימת באחד כזה] משווה לסיפור דרמטיות מופרזת.
שלושה ימים אחרי השוד הכושל, הלכתי כרגיל לפנות בוקר לעבר בית הכנסת. תאורת הרחוב היתה עמומה, אבל גם בחושך הצלחתי להבחין בצלליות יהודים מסתובבים בבהלה לפני בית הכנסת. מזווית עיני קלטתי גוי רחב גרם מתקדם לעברי בפסיעות מהירות. המחשבות התרוצצו לי במוח כמו עכבר במלכודת. "אולי באים לשדוד אותי עכשיו פעם שניה? מי יודע אם גם הפעם העסק יסתיים בשלום?!"

הענק המתנשף הצמיד את פניו לפני עד שהרחתי את העששת שנגסה בכל פה בשיניו המרקיבות: "זה אתה! נכון? זה אתה!"

התברר שהגוי הזה ממתין ברחוב כבר עשרים דקות, ניגש לכל יהודי שמגיע לבית הכנסת, מתבונן בו מקרוב ומנסה לזהות האם פניו תואמות לפני האיש אותו הוא מחפש. אימה מזוקקת טיפסה לי במעלה העורף. "ה' ישמרנו, מה הוא רוצה? מה הוא עלול לעשות?! מי יודע? אולי העבריין שמע שאני בן אדם אמיד ובא לכאן הבוקר להשלים את המלאכה"...
נשמע שלונדון היא עיירה סטייל המערב הפרוע. על משטרה שמעו שם?
 

אדם מהשורה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
בסיפורך למשל הפריע לי השפה הגבוהה של הגוי
גם לי היא הפריעה.
הוא נשמע כמו גוי עם שורשים יהודיים, לך תדע! אולי לכן היהלומן ניצל בסוף.
אשתדל לאלף אותו לדבר כמו גוי אמיתי.
 
נערך לאחרונה ב:

ש' קנר

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
באמת הצלחת לשדר אמינות וגוף ראשון.
כשהתחלתי לקרוא היה נשמע כאילו הסיפור הוא על עצמך ממש,
קלטתי שזה לא כך רק בהמשך.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה