דרוש מידע מיזם חדש של מרן עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין שליט"א למניעת חולדות ועכברים

רמת אלחנני

משתמש פעיל
המשתמש נחסם

החולדות והעכברים בב"ב: "חילול השם שכך נראים הרחובות"​

עמוד ההוראה הגאון רבי יצחק זילברשטיין מתייחס למגפת החולדות והעכברים בבני ברק, ותולה את הדבר בלכלוך והזנחה בחצרות הבניינים, ומזהיר כי זה חילול השם שכך נראים הרחובות. עמוד ההוראה מוסיף כי ראוי לעשות מבצע בשיתוף העירייה בנושא זה, לנקות את חצרות הבתים ולנאותם ביופי הראוי​


תופעת החולדות והעכברים בבני ברק ובשכונותיה ידועה ומפורסמת, וכעת התייחסות ראשונה של אחד מגדולי הדור ופוסקי ההלכה עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין, רבה של רמת אלחנן, מתייחס באופן נדיר למגפת החולדות והעברים בעיר התורה והחסידות בני ברק.

במכתב שקיבל עמוד ההוראה, ונדפס בקובץ 'ווי העמודים וחשוקיהם' היו"ל ע"י כולל בית דוד בחולון, נכתב כך: "אנו תושבי שכונת... בבני ברק, סובלים בזמן האחרון ממגפת חולדות נוראית ממש!!! ולא מצליחים להדביר אותם, נשאלנו מה יש לתקן כדי להסיר את הנגף מעלינו. והאם יש איזה סגולה, שתדביר את זה מתוכנו"?

עמוד ההוראה משיב וכותב: "יש כמה סגולות לעשות כדי להדביר חולדות, אבל כרגע זה לא מצב שצריך לעשות סגולות אלא צריך לעשות למעשה. החולדות נמשכות בעיקר למקומות מלוכלכים, ויש להם שם גם מזון בשפע שזה כולל אשפה מסוגים שונים, וגם מקורות מים, וגם גרוטאות כדי להסתתר שם".

"וזה חילול השם גדול, שבשכונות הסמוכות לעיר התורה, החצרות והרחובות נקיים, וממילא אין שם כמעט חולדות, ורק בבני ברק שהיא עיר התורה, ושם גרים אנשים יראי שמים, נראים הרחובות והחצרות כך".

בהמשך מתייחס הגר"י זילברשטיין לטענה שאולי לציבור שומרי התורה והמצוות לא אכפת מעניין זה: "ואם יאמרו, אדרבה, כיון ששם הם שקועים בחומריות, ולכן הם משקיעים ביופי חיצוני, אבל אנו משקיעים ברוחניות, ולא כ"כ אכפת לנו מהיופי החיצוני, ואיך נראה החצר". ועל כך משיב עמוד ההוראה שדבר זה אינו נכון, ומביא כמה טעמים ומקורות על כך שיש עניין ליפות את ארץ ישראל וכמו שמצינו בגמרא במסכת כתובות (קיב, א). ובפרט שמדובר בעיר של תלמידי חכמים ושם צריכים יותר לדאוג ליופי העיר, כמבואר בספר החינוך לגבי ערי הלויים, וסיים שכידוע עיר התורה זה עיר הלויים וכמו שכתב הרמב"ם בסוף הלכות שמיטה ויובל שלא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש וכו'.

ממשיך עמוד ההוראה וכותב: "התוצאה מאי שמירת הנקיות והיופי, היא לא רק העדר יופי, אלא גם מגפת חולדות, אשר התוצאה שלהם היא לא טובה, ואף יכולים להביא מחלות, ולהפחיד נשים וילדים באופן נורא. ולכן קודם שמחפשים סגולות להדביר את החולדות, צריך קודם לטפל בשורש, שהחולדות נמצאים בגלל הלכלוך וההזנחה של החצרות והרחובות, כי זה בטבע העולם שהחולדות נמשכות למקומות כאלו, ובנוסף לכך יתכן שיש כאן רמז שבשמים אינם מרוצים מהלכלוך והזוהמה שיש בחצרות של אחד מערי הלוויים ששם נמצאים שבט לוי שבדורנו, שהיא עיר התורה, וצריכה להיות גם עיר היופי".

"ויש להתאגד ולעשות מבצע [אולי בשיתוף העירייה, שיעזרו במימון הניקיון, ואולי יעשו מבצע של הוזלת ארנונה, לבניין שהוא יפה ונקי] על ניקיון יסודי של החצרות והרחובות, ולא רק שיהיו נקיים, אלא יהיה יפים ומהודרים כגון לזרוע דשא, ואולי אפילו דשא סינטטי, והקהילות ישכרו אנשים שעובדים בזה, וממילא יוזילו את העלויות, ואפשר גם לעשות מבצעים שונים לניקיון החצרות, והעיקר לדאוג שהחצרות יהיו נקיות, ויש להקים ועד שכונה שיטפלו בעניין זה וכל בנין שאינם רוצים לקנות, יש לבדוק בטעמם אם זה מחמת חוסר תקציב – יש לעזור להם, ואם זה מחמת אי שימת לב ואכפתיות, הם נקראים מזיקים לרבים, והרבנים יכולים לחייב אותם לנקות את החצרות, ואם אינם רוצים אפשר לקנוס אותם בצורות שונות", עד כאן דברי עמוד ההוראה אשר גרמו להדים רבים במגזר החרדי.
 

רמת אלחנני

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
זה מאתר 'כל רגע', כאן:



נ.ב. נהניתי מהמשפט הזה שהופיע שם מתחת לתמונה בתחילת הכתבה:

עכברים.PNG
 

הודו לה'

משתמש מקצוען
אשמח אם למישהו יש את המכתב המקורי של הרב.
לא הצלחתי למצוא.
תודה
 

ברבור1

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
באמת שתמוהים דבריו של הרב זילברשטיין בעייני
ויתכן שהרב זילברשטיין התייאש מהעייריה


אבל בוויכוח הנ"ל כמדומה שצדקת
התושבים אכן מגדילים את הבעיה,
אבל הטיפול שורש בידי העיריה....

מאז שאני זוכרת את עצמי בני ברק לא היתה עיר נקיה, אבל כמות העכרבים היא רק מאז בנו את הרכבת הקלה,...
 

רמת אלחנני

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
באמת שתמוהים דבריו של הרב זילברשטיין בעייני
ויתכן שהרב זילברשטיין התייאש מהעייריה


אבל בוויכוח הנ"ל כמדומה שצדקת
מי אמר לכם שמרן עמוד ההוראה שליט"א לא פנה לעירייה?
אבל זה לא סתירה שהוא ראה צורך לפרסם את המכתב הזה ברבים כדי שגם הציבור יהיה מודע
לא להשאיר קרטונים, לא להשאיר זבל, לא ללכלך את העיר.
 

רמת אלחנני

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
לא מבינה.
ראש העיר הנכבד, לפי הידוע לי, גר בשכונתו של הרב. למה הוא לא פונה אליו ישירות?
מה אמורים התושבים לעשות, אם אין נטילת אחריות של העיריה וטיפול מסיבי במחדל? גם אם ישתלו פרחים - החולדות יתחבאו ביניהם, כל עוד לא ממגרים אותם.
זה בדיוק כמו שאומרים למישהו עם כינים שיחפוף כל יום את הראש. אם הוא לא מוציא את הכינים במסרק סמיך - הם ימשיכו להשריץ, ולא משנה כמה ראשו יחפף
כמו שכבר כתבתי, מניין לכם שמרן עמוד ההוראה שליט"א לא פנה ודיבר עם ראש העיר הגר בשכונתו?
אבל התושבים בוודאי צריכים לקחת אחריות, תסתובבו קצת ברחובות תראו זבלים מונחים, קרטונים, אנשים משליכים אשפה חפצים ישנים רהיטים וכו' לרחובות, ומרן הרב זילברשטיין גם אומר יותר מזה, שכל וועד בית יעשה את הבניין נאה ויפה, דהיינו חוץ מהעניין שלא יהיה זבל ומלוכלך, יש גם את העניין שארץ ישראל תהיה נקייה ונאה ויפה, וכמו שהוא כתב לגבי ערי הלויים.
 

CPA

משתמש פעיל
בכל בני ברק בונים
בכל מקום בונים!! ממש ככה. חופרים וחופרים והופ אחרי חצי שנה בניין ענק. העכברים הם בכל רחבי העיר ולא ברכבת הקלה. מה גם שהעבודות שם כבר בשלב מתקדם ולא בחפירות.
ראש העיר הנכבד מוכן להקצות לעניין סכום כסף לכל בניין? לערוך מבצעים לדרבון.
אני באמת שואלת, למה ההורים שלי, שב"ה חיתנו ומחתנים, עם חובות כל משפחה שזוכה לזה - תתחיל להשקיע בחצר הבניין שלה? הם חושבים פעמיים לפני צביעת הבית שלהם ועל כל הוצאה לא נצרכת. מאיפה יקחו כסף כדי לשפץ את חזות הבניין? איך אפשר לדרוש את זה מאנשים פרטיים?
להשקיע פעם אחת בלי עלות. מבצע עם ילד אחראי בוגר (קשב ריכוז הם מצויינים במשימות מיוחדות - הרווחנו פעמיים) שאוסף כמה ילדים. מפנים את כל החצר מכל אבן מיותרת, מותר אפילו לשטוף הפחים... לא החזות הקריטית אלא הלכלוך, הרטיבות, הריחות. ולתחזק קלות. מכאן שהבניין יחליט. אם כל בניין יהיה כך זה יפתור את רוב הבעיות. מעשי: לא! בני ברקי אמיתי וחולדות זה היינו הך.
יש את הסיפור הידוע של הגר"ח קיינבסקי זצוק"ל עם החגב. אבל לא פורסם שגם שרץ הארץ כמו חולדות היה צריך לראות, אבל לא היה צריך נס בשביל זה...
 

מנוי פרימיום

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
יוצרי ai
האשמת הקרבן זו טרמינולוגיה זולה וישנה.
אני מוחה על הפגיעה בכבודו של הגר"י זילברשטיין שליט"א
עצוב מאוד שגם כאשר הרבנים פונים לתושבים הם מוצאים מילות דמגוגיה זולות כדי להתחמק מאחריות
הרב פרסם את מכתבו בפומבי כדי שהתושבים יקחו אחריות, ובמקום לעשות זאת הם בוחרים לקרוא לדבריו 'טרמינולוגיה', הזוי...
 

efrarush

משתמש מקצוען
אני מוחה על הפגיעה בכבודו של הגר"י זילברשטיין שליט"א
עצוב מאוד שגם כאשר הרבנים פונים לתושבים הם מוצאים מילות דמגוגיה זולות כדי להתחמק מאחריות
הרב פרסם את מכתבו בפומבי כדי שהתושבים יקחו אחריות, ובמקום לעשות זאת הם בוחרים לקרוא לדבריו 'טרמינולוגיה', הזוי...
צודק בכל מילה
[העיקר שמחרימים את עומר בר לב על פגיעה בגדו"י, קודם נכבד אותם אנחנו, גם אם הם אומרים דברים לא לרוחנו].
 

מנוי פרימיום

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
יוצרי ai
ציטטתי את @רמת אלחנני שהאשים את התושבים. לקחתם את השיח למחוזות ממש רחוקים.
טעות, הרב פרסם את מכתבו ברבים בשביל התושבים, לעירייה הוא יכול לפנות לבד...
 

מנוי פרימיום

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
יוצרי ai
יש כאן שאלה הלכתית בחושן משפט. האם ניתן להטיל את העול הכספי על הציבור?
אם הרב פרסם את מכתבו לתושבים זה אומר שהוא הבין שכן...

אגב, אני בכלל לא מבין איך תושבים זורקים פסולת בכל חור ובכלל לא מתחילים לחשוב שהאחריות הכספית צריכה ליפול עליהם לפחות באופן חלקי
 

reish

משתמש מקצוען
מכירים את תיאוריית החלונות השבורים?
היא אומרת שבמקום עם חלון שבור, יש סיכוי גבוה יותר שיישברו חלון נוסף.
כלומר,
אם כל בני ברק נראית כמו פח אשפה, מרבית הסיכויים שתושבים ימשיכו להניח שקיות אשפה ליד הפח, להשאיר פסולת בניה ליד הבניין, ולזרוק את עטיפות הארטיקים על המדרכה.
אבל אם יהיה כאן מבצע ניקיון והסברה מהגורמים האחראיים (קרי: העיריה), התחזוק והשימור יהיו קלים יותר.
 

דדד

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
@תמי אחת קודם כל, קצת כבוד בהודעות לגדול הדור.
אני בהחלט חושבת שגם לתושבים יש חלק בדבר.
בדיוק הייתי השבוע בב"ב, באמצע ר' עקיבא טינופת על המדרכה, מישהו שהתהפכה לו כנראה עגלה עם תפוזים, עגבניות, מעדנים ועוד שכבר לא יכולתי לזהות.
גועל נפש.
בשום מקום לא נראה ככה.
ובעלי חנויות שמשאירים סחורה מקולקלת בחוץ.
אז ברור שהאשמה העיקרית היא העיריה, אבל בפירוש גם ל(חלק) מהתושבים יש חלק בדבר.
 

בוב ספוג

משתמש מקצוען
אז ברור שהאשמה העיקרית היא העיריה, אבל בפירוש גם ל(חלק) מהתושבים יש חלק בדבר
כמו למשל מבוגרים או נשים בהריון עם ילדים קטנים שצריכים לטפס קומות רבות ברגל, כי המעלית בבניין מקולקלת למרות שמשלמים ועד בית גבוה, ולדברי הטכנאי זה קורה בגלל שאריות אוכל ולכלוך שילדים וגם מבוגרים! זורקים לפיר המעלית.
 

רמת אלחנני

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
אני לא האשמתי אף אחד, אני סך הכל הבאתי את מכתבו של מורינו המרא דאתרא עמוד ההוראה שליט"א, זה הכל.
וכששאלת מה בנוגע לעירייה, אמרתי שיתכן מאד שהוא פנה לעירייה ולראשיה, אבל זה לא סתירה שהוא (כבוד מרן הרב זילברשטיין) בחר גם לפרסם את זה לתושבים, שגם הם יקחו אחריות.

קצת דרך ארץ כלפי גדולי ישראל, מאורי דרכינו, לא תזיק לאף אחד!!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קח

א שִׁיר מִזְמוֹר לְדָוִד:ב נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה אַף כְּבוֹדִי:ג עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר:ד אוֹדְךָ בָעַמִּים יי וַאֲזַמֶּרְךָ בַּלְאֻמִּים:ה כִּי גָדוֹל מֵעַל שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ:ו רוּמָה עַל שָׁמַיִם אֱלֹהִים וְעַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:ז לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי:ח אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעְלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:ט לִי גִלְעָד לִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי:י מוֹאָב סִיר רַחְצִי עַל אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי עֲלֵי פְלֶשֶׁת אֶתְרוֹעָע:יא מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם:יב הֲלֹא אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאֹתֵינוּ:יג הָבָה לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם:יד בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה חָיִל וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

מלכות ה' • אתגר 119

לוח מודעות

למעלה