תגובה שקיבלתי לפני כמה חודשים מהמשרד להגנת הסביבה על כתבה שערכתי בנושא (באפריל. כנראה עוד לא התארגנו מאז..) :
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר:
המשרד קורא לציבור להשיב את כל מכלי המשקה לבתי העסק, כפי שמאפשר וקובע חוק הפיקדון. במקביל, המשרד ממשיך לבצע אכיפה על בתי עסק המסרבים לקבל מכלי משקה ריקים מהציבור ופועל לקביעת תדירות איסוף מחייבת של המכלים הריקים מבתי העסק.
ב-1 בדצמבר 2021 נכנסה לתוקפה הרחבה של חוק הפיקדון ולפיה יחויבו בדמי פיקדון גם מכלי משקה גדולים. ממועד זה, ניתן להחזיר את הבקבוקים הגדולים לסופרמרקטים ולנקודות המכירה ולקבל תמורתם את הפיקדון, בדומה לבקבוקים הקטנים.
משום כך, לא היה עוד טעם בהצבת מיחזוריות במרחב הציבורי בפורמט ה"כלובים", שכן המכלים בעלי תג מחיר בגובה דמי הפיקדון יאספו מתוכן, ויתר מכלי הפלסטיק ללא פיקדון (כמו שמפו, תרכיזי שתייה וכו) יתפזרו ברחבי העיר וילכלכו את המרחב הציבורי. ראשי הרשויות העדיפו לפרק את המיחזוריות מסיבות אלה.
חוק הפיקדון נועד לעודד הפחתה של קניות שלא לצורך ולמנוע פסולת במקור. מטרתו לשפר את רמת הניקיון ברשות הרבים, להקטין את כמות האשפה המופקת ונטמנת, להנהיג שיטה שתעודד ותמריץ ייצור של מכלי משקה הניתנים למיחזור ולקדם שימוש במכלים ממוחזרים.
החזרת מכלי המשקה לנקודות המכירה – סופרים, מכולות וכו - היא הדבר הנכון מכל הבחינות: סביבתית, כלכלית וחברתית. כמו בכל העולם, גם אזרחי ישראל שהסביבה חשובה להם מחזירים את הבקבוקים לנקודות המכירה, מקבלים את דמי הפיקדון ותורמים לסביבה בריאה ונקייה, מסייעים לכלכלה הישראלית ועוזרים בחסכון בחומרי גלם.
חוק הפיקדון יביא לאיסוף של 77% ממכלי המשקה ולמיחזור של לפחות 90% מתוכם. מכלי המשקה שנאספים בנקודות המכירה נקיים יחסית ויועברו למיחזור יעיל יותר עד כדי ייצור בקבוקים חדשים מהם.
בכל מקרה של אי קבלת בקבוקים לפי החוק יש לפנות למוקד מידע משותף למשרד להגנת הסביבה ולמועצה הישראלית לצרכנות בטלפון: 03-5100190, כדי שהמשרד יוכל לבצע אכיפה כנגד רשתות אשר אינן עומדות בהוראות החוק.
באשר לעמותות: המשרד רואה חשיבות חינוכית וסביבתית באיסוף באמצעות מוסדות חינוך, תנועות נוער, ישיבות ומיזמים קהילתיים אחרים, ואולם בהתאם לחוק, המשרד אינו יכול לחייב יצרנים ויבואנים או מי מטעמם לבצע את האיסוף ממקורות אלו.
המשרד להגנת הסביבה מודע לקושי בהשבת מכלי משקה גדולים באמצעות איסוף קהילתי מבורך, שנוצר עקב הודעת תאגיד אל"ה על סיום פעילותו בתום שנת 2022, וכיום מתקיימת בשוק תחרות בין מספר חברות איסוף במקומו של תאגיד אל"ה, בתקווה כי המצב ישתפר בתחום זה. בימים אלה המשרד בוחן את המנגנונים המתאימים כדי לוודא איסוף גם מגופים אלה - וכן את האפשרות לחיוב חוקי של קבלת מכלי המשקה מעמותות.