מוכר אבל מרתק, הייתכן?

משויטט

משתמש מקצוען
הייתי מעוניין לקבל את חוות דעתכם המלומדת בעניין הבא:
ישנם סיפורים שכולם מכירים ואפילו גדלו עליהם, כמו למשל סיפורו הטרגדי של הגרף פוטוצקי; או סיפורה העגום של סגירת ישיבת וולוז'ין; יוסל'ה קמצן קדוש, ועוד כהנה סיפורים שמצאו את מקומם במזרח הקלאסיקות הספרותיות של ציבורינו.
השאלה היא, אם יקרה ותיתקלו ביצירה ספרותית, בספר או בעיתון, שמספר את הסיפור הזה מחדש, האם זה יעניין אתכם או שתדלגו עליו בקלילות?
כלומר, כשאתם בוחרים סיפור לקרוא, האם תתעקשו על כך שהעלילה תהיה חדשה ומפתיעה, או ש'תסכימו' לקרוא סיפור מוכר וידוע ואפילו לעוס, אם הוא כתוב היטב? (לפחות תבדקו אם הוא כתוב היטב?)
לכאורה מדובר באחות תאומה של השאלה האם תקראו אותו ספר פעמיים, או במקרה וגילו לכם את הסוף המפתיע של הסיפור - האם תאבדו עניין בקריאתו.

לפי דעתי, סיפור שכל עניינו להפתיע במהלכים, הוא אולי טוב בשביל לספק את יצר הסקרנות, וזה אמנם יחזיק את הקורא עד הסוף המר, אבל הוא לא ייצא עם תחושה של סיפוק או הנאה. אין כאן חוויה ספרותית אמתית, מפני שרגע לאחר שיסיים לקרוא את הטוויסט המופרע, וכל הקצוות ייסגרו - שוב לא ימצא עניין בספר ובסיפור.
מנגד, ספר טוב, אני חושב, הוא כזה שאפשר יהיה לשוב אליו שוב ושוב, גם כשהעלילה כבר מוכרת והסוף ידוע - אבל הדרך, המילים, הצורה, ההגשה, התחושות - הם כמו לפסוע בין ערוגות שושנים מלבלבות ורב-גוניות, שהיא חוויה גדולה בזכות עצמה, גם אם תדע להיכן השביל מוביל אותך בסופו של דבר.
האמנם?
 

ערער בערבה

משתמש מקצוען
אם אראה פרטים חדשים שלא הכרתי וכתיבה בעלת רמה ושופעת ידע - אני אקרא שוב.
 

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
נכתב ע"י ערער בערבה;2233158:
אם אראה פרטים חדשים שלא הכרתי וכתיבה בעלת רמה ושופעת ידע - אני אקרא שוב.

וכמובן שהכותרת לא תספר מה הסיפור, כי אז לא אטרח לחפש פרטים חדשים או כתיבה טובה....;)
 

dLive

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י משויטט;2233126:
כשאתם בוחרים סיפור לקרוא, האם תתעקשו על כך שהעלילה תהיה חדשה ומפתיעה, או ש'תסכימו' לקרוא סיפור מוכר וידוע ואפילו לעוס, אם הוא כתוב היטב? (לפחות תבדקו אם הוא כתוב היטב?)
לכאורה מדובר באחות תאומה של השאלה האם תקראו אותו ספר פעמיים, או במקרה וגילו לכם את הסוף המפתיע של הסיפור - האם תאבדו עניין בקריאתו.
לא לשתי השאלות. (לא מתעקש על עלילה חדשה, לא מאבד עניין בקריאה חוזרת.)

נכתב ע"י משויטט;2233126:
לפי דעתי, סיפור שכל עניינו להפתיע במהלכים, הוא אולי טוב בשביל לספק את יצר הסקרנות, וזה אמנם יחזיק את הקורא עד הסוף המר, אבל הוא לא ייצא עם תחושה של סיפוק או הנאה. אין כאן חוויה ספרותית אמתית, מפני שרגע לאחר שיסיים לקרוא את הטוויסט המופרע, וכל הקצוות ייסגרו - שוב לא ימצא עניין בספר ובסיפור.
מנגד, ספר טוב, אני חושב, הוא כזה שאפשר יהיה לשוב אליו שוב ושוב, גם כשהעלילה כבר מוכרת והסוף ידוע - אבל הדרך, המילים, הצורה, ההגשה, התחושות - הם כמו לפסוע בין ערוגות שושנים מלבלבות ורב-גוניות, שהיא חוויה גדולה בזכות עצמה, גם אם תדע להיכן השביל מוביל אותך בסופו של דבר.
האמנם?
תיאור מדויק. מה שחשוב לי זו רמת הכתיבה.
 

משויטט

משתמש מקצוען
נכתב ע"י ערער בערבה;2233158:
אם אראה פרטים חדשים שלא הכרתי וכתיבה בעלת רמה ושופעת ידע - אני אקרא שוב.

נכתב ע"י Ushaya;2233196:
וכמובן שהכותרת לא תספר מה הסיפור, כי אז לא אטרח לחפש פרטים חדשים או כתיבה טובה....;)

אני למד מכאן שלדידכם אין שום ערך לעצם צורת ההגשה. האנושות מחפשת את החדש והמקורי ואת הרעיון שאף אחד עוד לא חשב עליו, למרות שזה (הדמיון) לכאורה החלק הקל בכתיבת סיפור.

חוץ מזה, האם זה לא נשמע לכם כמו אתגר גדול, לקחת סיפור בנאלי מן האוב, ולצקת בו תוכן ורוח חיים, לספר אותו מזווית חדשה ולהפוך אותו לסיפור מרתק?

ואני הייתי סבור שיש בזה דווקא ערך מוסף.
 

עריכה נהדרת

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
אני דווקא הייתי מאד שמחה לקרוא סיפורים ישנים בכתיבה חדשה.
אני אוהבת מאוד את הניחוח הישן והטוב של הסיפורים המוכרים, ומסוגלת לקרוא כמה וכמה פעמים.
כמובן רק אם כתוב ברמה גבוהה.
 

עדינה הלפגוט

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
יש משהו מעצבן נורא בכתבות והרצאות עם סיפורים כל כך ישנים ונדושים. נוכחתי בהרצאה של יותר משעה בה תואר ברב רגש סיפורם של רחל ורבי ועקיבא הידוע לכולנו עוד מהגן.
כמובן שזה שונה לגמרי כשזה מגיע כדי לחדש פרטים חדשים ולא ידועים או כדי לחדד שאלה מפתיעה מתוך סיפור כל כך ידוע.
 

משויטט

משתמש מקצוען
נכתב ע"י מולטימדיה ה;2234035:
יש משהו מעצבן נורא בכתבות והרצאות עם סיפורים כל כך ישנים ונדושים. נוכחתי בהרצאה של יותר משעה בה תואר ברב רגש סיפורם של רחל ורבי ועקיבא הידוע לכולנו עוד מהגן.
כמובן שזה שונה לגמרי כשזה מגיע כדי לחדש פרטים חדשים ולא ידועים או כדי לחדד שאלה מפתיעה מתוך סיפור כל כך ידוע.

וכשזה מוצג בצורה כזו, זה באמת נשמע משעמם נורא.
אבל כשתיקח את הסיפור, כל סיפור, ותיתן לדמיון לספר אותו מחדש, תמצא בו טעם חדש ולעתים יפיפה. דעתי הענייה.
 

יעל ברג

משתמש מקצוען
אותי זה יעניין מאד. ראשית - אני לא זוכרת את הפרטים המדוייקים מאותם סיפורים שקראתי בילדותי. שנית - גם את מה שאני זוכרת אשמח לקרוא שוב במבט בוגר. כמובן שזה אך ורק בתנאי שהכתיבה משובחת.
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
נכתב ע"י מולטימדיה ה;2234035:
יש משהו מעצבן נורא בכתבות והרצאות עם סיפורים כל כך ישנים ונדושים. נוכחתי בהרצאה של יותר משעה בה תואר ברב רגש סיפורם של רחל ורבי ועקיבא הידוע לכולנו עוד מהגן.
כמובן שזה שונה לגמרי כשזה מגיע כדי לחדש פרטים חדשים ולא ידועים או כדי לחדד שאלה מפתיעה מתוך סיפור כל כך ידוע.

דווקא פעם לקחתי את הסיפור של רחל ור' עקיבא לנקודה שבת הגביר לקחה את רועה הצאן רק בגלל שהיא ראתה בו מידות טובות.
בלשון ימינו: משהו כמו בת הראששיבע/ הח"כ/ הגביר, שתיקח את משלוחן הפיצה כי ראתה בו מידות טובות...
(ועוד הבנות בגיל כלשהו לא מבינות למה כלבא שבוע היה כזה רשע שהדיר אותה מנכסיו)

אני לא מצליחה להבין עד עצם היום הזה. איך דורות של מורות בסמינרים השונים ללא יוצא דופן לוקחות את הסיפור כסמל, דוגמא ומודל לעזיבת מחמודי תבל עבור "בית של תורה" כשהמסר ההרבה יותר חזק ממנו זה: דרך ארץ קדמה לתורה, מידות קודמות ללימוד.

כך שאני בהחלט אקרא סיפור ידוע, מוכר ושבלוני אם הוא יציג זווית חדשה, תובנה רעננה שלא הופיע עד עצם היום הזה.
 

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
נכתב ע"י משויטט;2233937:
אני למד מכאן שלדידכם אין שום ערך לעצם צורת ההגשה. האנושות מחפשת את החדש והמקורי ואת הרעיון שאף אחד עוד לא חשב עליו, למרות שזה (הדמיון) לכאורה החלק הקל בכתיבת סיפור.

חוץ מזה, האם זה לא נשמע לכם כמו אתגר גדול, לקחת סיפור בנאלי מן האוב, ולצקת בו תוכן ורוח חיים, לספר אותו מזווית חדשה ולהפוך אותו לסיפור מרתק?

ואני הייתי סבור שיש בזה דווקא ערך מוסף.

לא לזה קוראים "כתיבה טובה"??
לקחת משהו, אפילו מוכר, ולכתוב אותו מזווית מעניינת חדשה, זה אומר לכתוב שוב היטב את הסיפור המוכר.
(ע"ע "פורשים כנפיים" של מיה קינן. וסליחה אם טעיתי בשם שאני לא זוכרת במדויק, אבל את הסיפורים המוכרים- כל כך מוכרים!- ומוגשים בצורה חדשה, אני לא שוכחת.)
 

♦ברכי קעניג♦

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
אני מאד אוהבת לקרוא מדרשי חז"ל בצורה מענינת, שמביאה תובנה חדשה- צורת הגשה יפה ומרעננת.
 

אגודה אחת

משתמש פעיל
נכתב ע"י y&m;2234143:
דווקא פעם לקחתי את הסיפור של רחל ור' עקיבא לנקודה שבת הגביר לקחה את רועה הצאן רק בגלל שהיא ראתה בו מידות טובות.
בלשון ימינו: משהו כמו בת הראששיבע/ הח"כ/ הגביר, שתיקח את משלוחן הפיצה כי ראתה בו מידות טובות...
(ועוד הבנות בגיל כלשהו לא מבינות למה כלבא שבוע היה כזה רשע שהדיר אותה מנכסיו)

אני לא מצליחה להבין עד עצם היום הזה. איך דורות של מורות בסמינרים השונים ללא יוצא דופן לוקחות את הסיפור כסמל, דוגמא ומודל לעזיבת מחמודי תבל עבור "בית של תורה" כשהמסר ההרבה יותר חזק ממנו זה: דרך ארץ קדמה לתורה, מידות קודמות ללימוד.

כך שאני בהחלט אקרא סיפור ידוע, מוכר ושבלוני אם הוא יציג זווית חדשה, תובנה רעננה שלא הופיע עד עצם היום הזה.

סופר אמיתי יודע (נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות) איך לכתוב את העלילה עד שגם אלו שאינם אוהבים סיפורים מפעם יקראו את הסיפור עד הסוף
כגון: 1. כותרת מפוצצת [כגון הסיפור של רבי עקיבא - איך מחליפים שם?!]
2. התחלה ספרותית מכיוון אחר לגמרי כך שהקורא לא יקלוט מה הסיפור [כנ"ל - לקובי לא היה לחם לאכול... עד שנהיה רבי עקיבא]
ועוד.... ותן לחכם ויחכם עוד...
מה דעתכם... מסכימים???...
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
אשמח לקרוא מזוית ראיה חדשה, מרעננת ונותנת מבט נוסף על כל הסיפור.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י משויטט;2233937:
אני למד מכאן שלדידכם אין שום ערך לעצם צורת ההגשה. האנושות מחפשת את החדש והמקורי ואת הרעיון שאף אחד עוד לא חשב עליו, למרות שזה (הדמיון) לכאורה החלק הקל בכתיבת סיפור.

'אין שום ערך לצורת ההגשה'? איפה אמרנו כזה דבר?
יש הרבה ערך. ההגשה היא כמו צלחת יפהפיה ומפיות תואמות וסכו"ם מכסף. אבל אם לא מגישים בזה שום אוכל, בשביל מה ערכו את השולחן?

נכתב ע"י אגודה אחת;2234171:
סופר אמיתי יודע (נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות) איך לכתוב את העלילה עד שגם אלו שאינם אוהבים סיפורים מפעם יקראו את הסיפור עד הסוף
כגון: 1. כותרת מפוצצת [כגון הסיפור של רבי עקיבא - איך מחליפים שם?!]
2. התחלה ספרותית מכיוון אחר לגמרי כך שהקורא לא יקלוט מה הסיפור [כנ"ל - לקובי לא היה לחם לאכול... עד שנהיה רבי עקיבא]
ועוד.... ותן לחכם ויחכם עוד...
מה דעתכם... מסכימים???...

מי שיתחיל ספרותית מכיוון אחר בהתחלה מפוצצת, וימשיך אח"כ אל הסיפור המוכר, ברגע שאעלה על התרמית, אחת דינו - נטישה.

אבל אם יואיל מישהו להביא זויות חדשות על הסיפור הישן, אקרא בשמחה רבה.
הבעיה היא שמעטים מאד הם אלו שמסוגלים, נפשית ומעשית, לתת זויות חדשות לסיפורים ישנים.
 

Sara led

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
אומן אמיתי יכול לקחת סיפור הכי נדוש, לעוס ומוכר
ולהעניק לו חיים. ליצור קונפליקטים ולסחוף את הקורא גם בלי שהתכוון.
אם נתפס לדוגמא של רחל ורבי עקיבא, הייתי בהחלט מופתעת ושמחה לקחת ספר
שעל כריכתו מתנוסס שם של סופר/ת ידועה בכתיבה מעולה ( מצטערת, כזו אני) ולקרוא בפנים משפטים מתוחכמים ומנוסחים טוב. ולמצוא את עצמי במתח מה רחל עשתה בסוף....
 

יועץ_סתרים

משתמש רשום
דווקא הדוגמאות שמובאות כאן, הן מצוינות לדבר כזה.

הגרף פוטוצקי, יוסל'ה קמצן קדוש, ישיבת וולאז'ין וכו'.... אצל רובן, מעולם לא ניסו להביא את הסיפור האמיתי על פרטיו. (והמציאות אפילו מפתיעה מאוד גם אם מתעלמים מפולמוסים על העובדות ההיסטוריות כמו למשל בוואלזין)

אם מישהו יביא את הסיפור מחדש, וייגע בכל הנקודות שלרובם אינן ידועות, יביא פרטים מסודרים יותר (מיקומים מדוייקים, שמות, תאריכים) שיוציאו את הסיפור מהטשטוש ומהקו הכללי של המסר בלבד, יכול להיות שזה יהיה רעיון.
 

שירי12

משתמש סופר מקצוען
לספר את מה שידוע לכולם במילים אחרות - זה משעמם.
לספר ולהוסיף עובדות חדשות, תובנות שקשורות אלינו באמת, נקודות אנושיות של האנשים שנדמים לנו כאגדה - יכול להיות יופי של דבר.
אבל שוב, זו אמנות גדולה.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה