דרוש מידע מוזיקה לא נוצרית

-משתמש

משתמש צעיר
יש מישהו עם ידע לגבי מוזיקה קלאסית (שכוללת גם נעימות מרגיעות שברצוני להוריד),
איך ניתן לדעת על מקורה,
יתכן שהיא דתית נוצרית, ואז ישנה בעיה.
אשמח לתשובה מהירה ומוסמכת.
 

משה אהרן גולד

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
בזה בוודאי אין חשש:











 

Bot

משתמש צעיר
הרב שלנו אמר שאם אין שם מילים אז אין בזה בעיה.
 

צ'וק

משתמש מקצוען
מה הכוונה מוזיקה נוצרית?
נוצרי ניגן?
נוצרי הלחין?
השמיעו את זה בכנסיה?
ואם אפשר מקור לאיסור?
נ.ב. מי שרוצה להחמיר על עצמו מכל סיבה שהיא אשריו ומה טוב חלקו! (או שנאמר עליו המחמיר בדבר שאינו צריך נקרא הדיוט)
 

משה אהרן גולד

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מה הכוונה מוזיקה נוצרית?
נוצרי ניגן?
נוצרי הלחין?
השמיעו את זה בכנסיה?
ואם אפשר מקור לאיסור?
נ.ב. מי שרוצה להחמיר על עצמו מכל סיבה שהיא אשריו ומה טוב חלקו! (או שנאמר עליו המחמיר בדבר שאינו צריך נקרא הדיוט)
מנגינה שמקורה הוא בנצרות.
 

יוק

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מה הכוונה מוזיקה נוצרית?
נוצרי ניגן?
נוצרי הלחין?
השמיעו את זה בכנסיה?
ואם אפשר מקור לאיסור?
נ.ב. מי שרוצה להחמיר על עצמו מכל סיבה שהיא אשריו ומה טוב חלקו! (או שנאמר עליו המחמיר בדבר שאינו צריך נקרא הדיוט)
אם אתחיל לצטט את המקורות בחז"ל ובראשונים בחומרת האיסור ייקח לך שעתיים לקרוא ולא תסיים!
מהיכן הביטחון והזלזול הזה?
 

ווילי וונקה

משתמש מקצוען
לפי השמות של היצירות אפשר לדעת
קנטטות הרבה פעמים נכתבו לשירה בכנסיה
כנ"ל רקוויאם
מיסות למיניהן
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בבאך יכול להיות בעיה
אבל סימפוניות ידועות של בטהובן, מוצארט, צ'ייקובסקי ומנדלסון, הכל מוזיקה חילונית
ובמוזיקה חילונית אין בעיה? ספרי החסידות מלמדים שהמקום ממנו יוצאת הנגינה בנפש המנגן הוא המקום אליו היא נכנסת בנפש השומע. "הִנֵּה מִי שֶׁשּׁוֹמֵעַ נְגִינָה מִמְּנַגֵּן רָשָׁע קָשֶׁה לוֹ לַעֲבוֹדַת הַבּוֹרֵא. וּכְשֶׁשּׁוֹמֵעַ מִמְּנַגֵּן כָּשֵׁר וְהָגוּן, אֲזַי טוֹב לוֹ" (ליקוטי מוהר"ן סימן ג').

והגמרא שואלת: "אחר מאי (אלישע בן אבויה, איזו טינה היתה בלבו כלפי שמיא? ורש"י פירש: "מפני מה בא לידי כך", דהיינו לידי חטאים כאלה גדולים, או לעונשים כאלה גדולים בגיהנום המתוארים בגמרא לפני כן, "ולא הגינה תורתו עליו")? זמר יווני לא פסק מפומיה". (חגיגה טו ב)
 

אברך צעיר (?)

משתמש פעיל
מקובלנו שדברי חז"ל הם דייקא

'זמר יווני לא פסק מפומיה' - מפומיה דייקא, לא פסק דייקא, יווני דייקא

ליקוטי מוהר"ן אינו רמב"ן ורמ"א

שאל השואל לגבי מוזיקה קלאסית
הוא יודע שלא חיברוה ר' יענק'ל תלמוד והגרב"ד ליבוביץ
הנח להם לישראל
 

יוק

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מקובלנו שדברי חז"ל הם דייקא

'זמר יווני לא פסק מפומיה' - מפומיה דייקא, לא פסק דייקא, יווני דייקא

ליקוטי מוהר"ן אינו רמב"ן ורמ"א

שאל השואל לגבי מוזיקה קלאסית
הוא יודע שלא חיברוה ר' יענק'ל תלמוד והגרב"ד ליבוביץ
הנח להם לישראל
עיין בקישור את תשובות הרמב"ם לגבי זמר הישמעלים

נ.ב. יש עוד עשרות ראשונים שמדברים דברים חמורים על זמר העכו"ם

אני מביא רק את הלשון של הפלא יועץ בערך שיר (אמנם מהאחרונים אבל הלשון שלו לשון פנינים ממצה את כל הנושא על רגל אחת)

וכשם שטוב להודות לה' ולזמר בשירות ותשבחות, כל קְבל דנא אסורא רבא איכא לשורר שירי נכרים ושירי עגבים ובפרט על היין, שעובר על מה שכתוב (ישעיה כד ט) בשיר לא ישתו יין. והן בעוון פשתה המספחת הזאת באיזה מקומות ובפרט בין הבחורים בשמחת מרעות, ובין אנשים זה דרכם כסל למו, לשורר שירי נכרים ושירי עגבים, או לעינים שכך רואות ולאזנים שכך שומעות. וכבר אמרו רבותינו זכרונם לברכה (סוטה מח, ב) אדנא דשמע זמרא תעקר. עוד אמרו (שם) זמרא בביתא, חרבא בסופא. והמון העם לא ידעי דאיכא אסורא וחמר שבו. וראוי למנהיגי הערים שיעמדו בפרץ ויודיעום ויפרישום מהך אסורא, שהרי אמרו בש''ס (שם), דרב הונא בטל זמרא, קם מאה אוזי בזוזא ומאה סאה חטי בזוזא ולא אבעין, אתא רב חסדא זלזל בה, אבעיא אוזא בזוזא ולא אשתכח:


הנה כי כן ראוי למנהיגי הערים לחוס על עריהם שתהא ברכת השם מצויה ביניהם. אך מה יעשו מנהיגי הדור שאין דורם דומה יפה, שאם ידרשו אלף חכמים אלפי אלפים דרושים ששירי נברים ושירי עגבים אסורים, הנשים והבחורים לא משגחי בהו, אי משום שלא יאמינו וישחקו למו, או משום שאינם יכולים לכף את יצרם להניח מנהגם הרע, כי לא ידעו שירות ותשבחות השם, באלה למדו לשונם, ומה ישוררו בשמחות וגיל, ולו חכמו ישכילו ששתיקותם יפה. ויקראו למשוררים או משוררות שיודעים לשורר שירים של תורה שהן הודאות לה' ובקשות, וההעדר טוב ממציאות הרע, וחושבים לעשות מצוה כגון, לשמח חתן וכלה וכדומה, ועברה היא בידם שמנבלים פיהם ופוגמים אותה, והלואי שלא תהפך שמחה לתוגה, כמאמר רבותינו זכרונם לברכה (שם) זמרא בביתא וכו'. ובראות חכמי הדור שאין דבריהם נשמעים, הצנועים מושכים את ידיהם מלהוכיח על כל דבר פשע, כמאמר רבותינו זכרונם לברכה (שבת קמח, ב) הנח להם לישראל מוטב יהיו שוגגים ואל יהיו מזידים. אבל האיש היודע באשתו ובני ביתו שהם יראי שמים ושומעים לדבריו, יזהיר אותם בשבע אזהרות שלא ישמע על פיהם שירי נכרים ושירי עגבים בשום מקום, וכל שכן שלא יניח בשום אפן לשוררם בביתו, ובזה לא תאנה אליו רעה ונגע לא יקוב באהלו, והיה שלום בחילו:


ומי שחננו השם קול ערב, אם יוציא אותו לשורר לדבר עברה, הרי זה דומה למי שכבדו המלך בלבוש נאה כדי שיתגאה בו בבואו לפניו, והוא מלבישו לכלבו כי יקצף המלך מאד. ואם יכתב בפנקסו אלו השירים הרעים, כך יכתבו בפנקסו של מעלה ויקראו לפניו בשעת הדין, ועל הכל יביא אלהי''ם במשפט:


וזו רעה חולה שיש באלו דברים שדשו בהם רבים ונעשו להם כהתר גמור, כגון זה של שירים רעים, ואסור דברים בטלים, ואסור בטול תורה אפלו רגע כשהוא פנוי וכדומה, כשידרש להם החכם ויאמר, זה עוון גדול ועוון פלילי. יאמר, כמה מכביד עלינו זה החכם ורוצה לעשות אותנו פרושים מזה העולם כמלאכי השרת, ומי יוכל עמד לקים דבריו, כך מצינו את העולם מימי קדם ושנים קדמוניות, וכך נהגו, וכך מנהג כל העולם, מה שיהיה מהם יהיה ממנו. אבל מי יתן והיה שתבוא נשמה מאותו עולם, כמו שבאה לרבנו יחיאל וספרה לו, כיצד מדקדקים וכיצד דנים באותו עולם על כל דהוא דבר פשע אפלו כחוט השערה, וכל שכן אסורים כאלו שכל המאמין בדברי רבותינו זכרונם לברכה הקדושים שהם אמת ודבריהם אמת, יודה יודה שהם עוון פלילי וענשם חמור רע ומר. ועל מי יש לנו להשען, על אבינו שבשמים, הוא ברחמיו רע ומר. ועל מי יש לנו להשען, על אבינו שבשמים, הוא ברחמיו יטע בלב עמו ישראל אהבתו ויראתו לעשות רצונו כרצונו ולשמע דברי חכמים לטוב להם, אמן כן יהי רצון:
 

joelly

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
וואלסים, וריקודי עם שונים ג"כ אין בעיה.
אופרות ובלטים כנ"ל.
 

אוהב ספר

משתמש פעיל
עיין בקישור את תשובות הרמב"ם לגבי זמר הישמעלים

נ.ב. יש עוד עשרות ראשונים שמדברים דברים חמורים על זמר העכו"ם

אני מביא רק את הלשון של הפלא יועץ בערך שיר (אמנם מהאחרונים אבל הלשון שלו לשון פנינים ממצה את כל הנושא על רגל אחת)
המדברים על שירי עכו"ם היינו שירי עגבים (פריצות).
אך שירים סתם אינם גרועים משירי "זמרים חסידיים",
[אמנם הפלא יועץ מכניס בתוך דבריו לשיר רק שירי שירות ותשבחות לקב"ה, אך כמדו' שלא זה הנושא כאן].
 

יוק

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
המדברים על שירי עכו"ם היינו שירי עגבים (פריצות).
אך שירים סתם אינם גרועים משירי "זמרים חסידיים",
[אמנם הפלא יועץ מכניס בתוך דבריו לשיר רק שירי שירות ותשבחות לקב"ה, אך כמדו' שלא זה הנושא כאן].
טעות בידך
א' לא עיינת בדברי הרמב"ם
ב' כמו שכתבתי יש עוד עשרות ראשונים שמתייחסים לזה ובמפורש לא מדברים דווקא על שירי עגבים אלא על עצם שירי העכו"ם.
ג' בחרת להתייחס רק לחלק קטן מדברי הפלא יועץ כדאי שתקרא שוב את מה שהוא אומר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה