הקישור לאתר חב"ד.לאיזה קישור כוונתך?
הקישור לאתר חב"ד.לאיזה קישור כוונתך?
אה, את זה לא בדקתי. רק ראיתי מלמעלה שהוא מדבר על הנושא, אבל לא קראתי את מה שכתוב שם. (וכפי שכתבתי, אני גם לא מכיר את האתר, אז אין לי אחריות...)הקישור לאתר חב"ד.
כי מבואר בגמרא שם שאהבה גדולה מיראה, ומפרש רש"י שאין הכוונה לפרוש מיראת העונש ועל כרחך דהיא יראת הרוממות.איך אתה רואה זאת ברש"י?
שמעתי מיהודי עובד ה' מופלג [שאחד מגדולי האדמו"רים בדורנו העיד בו שהוא בעל רוח הקודש], שיש בחינת יראת חטא - עוד לפני בחינת יראת הרוממות.כי מבואר בגמרא שם שאהבה גדולה מיראה, ומפרש רש"י שאין הכוונה לפרוש מיראת העונש ועל כרחך דהיא יראת הרוממות.
אני לא בטוח שצריך לזה מקור. כשאני חושב על כך, דומני שזו סברא פשוטה.שמעתי מיהודי עובד ה' מופלג [שאחד מגדולי האדמו"רים בדורנו העיד בו שהוא בעל רוח הקודש], שיש בחינת יראת חטא - עוד לפני בחינת יראת הרוממות.
ועניינה בקיצור נמרץ - שסטייה מציווי ורצון ה' הינה דבר בלתי אפשרי, לא מתקבל על הדעת. או כלשונו 'זה לא מסתדר עם החיים, אם אני עובר עבירה - אז למה אני חי בכלל?'
[והיא נובעת מהחדרה בעומק ההכרה שוב ושוב. כי בתוך הלב יש 'אוצר של יראת שמים' [לשון התניא, לא אברהם פריד,] וצריך רק לגלות אותו.
מקווה שהסברתי קצת ברור.
הוא אמר שכל דבריו אינם חידושים אלא מספה"ק, אולם מפני כבודו כמובן לא שאלתי מה מקורותיו.
גם אני הק', אך כל שכן שהוא אומר שהכל מהספרים.אני לא בטוח שצריך לזה מקור. דומני שזו סברא פשוטה.
רק זאת אוסיף עוד, שהעניין היה מבוסס על חמישה סוגי לשונות שראינו במקורות:שמעתי מיהודי עובד ה' מופלג [שאחד מגדולי האדמו"רים בדורנו העיד בו שהוא בעל רוח הקודש], שיש בחינת יראת חטא - עוד לפני בחינת יראת הרוממות.
ועניינה בקיצור נמרץ - שסטייה מציווי ורצון ה' הינה דבר בלתי אפשרי, לא מתקבל על הדעת. או כלשונו 'זה לא מסתדר עם החיים, אם אני עובר עבירה - אז למה אני חי בכלל?'
[והיא נובעת מהחדרה בעומק ההכרה שוב ושוב. כי בתוך הלב יש 'אוצר של יראת שמים' [לשון התניא, לא אברהם פריד,] וצריך רק לגלות אותו.
מקווה שהסברתי קצת ברור.
הוא אמר שכל דבריו אינם חידושים אלא מספה"ק, אולם מפני כבודו כמובן לא שאלתי מה מקורותיו.
כבר כתב המסילת ישרים (פרק כ"ד) ש'יראת חטא' הינה חלק מ'יראת הרוממות', ואילו 'יראת העונש' הינה דרגה פחותה בהרבה, עיי"ש.עשיתי חיפוש קצר באנציקלופדיה התלמודית בפרויקט השו"ת, ולהלן צילום מסך של חלק מתוכו:
צפה בקובץ המצורף 704487
יישר כח!אור החיים הקדוש דברים י, יב:
ועתה ישראל מה וגו' כי אם ליראה וגו'. כוונת הכתוב היא על זה הדרך לפי שיש ב' הדרגות שחפץ ה' מישראל עשות והם זו למעלה מזו. א' היא היראה, למעלה ממנה האהבה, ואמר להם שאינו מבקש מהם כי אם היראה, וטעם הדבר היא לפי שהיראה תסובב אתכם ללכת בכל דרכיו כי הירא לא יחדל מיראתו אפילו באחת מאלף שעליו לעשות, ולא זו בלבד מגיעתו אלא עוד לו 'ולאהבה אותו' הרי שהיראה היא פתח ליכנס לשער האהבה, ולזה כשאמר הכתוב 'מה ה' שואל כי אם ליראה' דקדק לומר 'ועתה' פירוש מה שהוא שואל ליראה הוא עתה בזמן הזה שאתה בא לישא עול האלהות אבל אין זה תכלית מה שחפץ ממנו עשות אלא שזה יעמידנו בגדר האהבה. ולדרך זה יתיישב מאמר מה וגו' כי אם וגו' שבערך האהבה שהיא דבר המקווה תהיה היראה מלתא זוטרתי, ובגמרא שאמרו (מגילה כ"ה א) אטו יראה מלתא זוטרתי וכו', הכוונה היא כיון שבערך משיגיה גדולה היא לא תקרא קטנה הגם שבערך האהבה היא למטה ממנה ותירץ לגבי משה וכו' שגם בערך המשיגים ישנה בגדר קטן:
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
4.06
כ"ז אייר
קורס משולב בינה מלאכותית
קורס פיתוח ובניית אתרים
קריירה מתקדמת, ביקוש עצום, וממוצע משכורות גבוה במיוחד!
מלגות גבוהות ומשתלמות!
2.06
כ"ה אייר
פתיחת מסלול
קורס עריכת וידאו
מלגות והנחות משמעותיות!
4.06
כ"ז אייר
#רקבפרוג
הרצאה מרתקת:
הכירו את טווינמושן
עם גל אקסלרוד
עולם מטורף משל הדמיות! ממשק חדשני שמאפשר לבצע הדמיה כמעט כמו משחק מחשב
לתלמידים ובוגרים בלבד!
27.06
כ"א סיוון
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
27.06
כ"א סיוון
השקה חגיגית!
עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק א
א אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב:ב כִּי אִם בְּתוֹרַת יְהוָה חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה:ג וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ:ד לֹא כֵן הָרְשָׁעִים כִּי אִם כַּמֹּץ אֲשֶׁר תִּדְּפֶנּוּ רוּחַ:ה עַל כֵּן לֹא יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים:ו כִּי יוֹדֵעַ יְהוָה דֶּרֶךְ צַדִּיקִים וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד: