מדוכא או מדוכה

יעלולה

משתמש מקצוען
שלום,
איך כותבים מדוכא ביסורים או מדוכה ביסורים?
תודה למגיבים
 

אסתיג

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
"תשב אנוש עד דכא"
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י rog;1909733:
יתכן גם מדוכה לש' דיכוי עם סגול כמו מפונה


גם לשון דיכוי הוא מהשורש "דכא". ואינו קשור למפונה שהוא משורש "פנה" המסתיים בה"א.

והרי כמה פסוקים מהתנ"ך הקדוש (קרדיט: תורת אמת):
אָכֵן חֳלָיֵנוּ הוּא נָשָׂא וּמַכְאֹבֵינוּ סְבָלָם... וְהוּא מְחֹלָל מִפְּשָׁעֵנוּ מְדֻכָּא מֵעֲוֹנֹתֵינוּ (ישעיה נג, ד-ה):

וה' חָפֵץ דַּכְּאוֹ הֶחֱלִי (ישעיה שם, י).

מָרוֹם וְקָדוֹשׁ אֶשְׁכּוֹן וְאֶת דַּכָּא וּשְׁפַל רוּחַ לְהַחֲיוֹת רוּחַ שְׁפָלִים וּלְהַחֲיוֹת לֵב נִדְכָּאִים (שם נז, טו).

ולגבי הטענה של דיכוי:
לֹא דֻכְּאוּ עַד הַיּוֹם הַזֶּה (ירמיה מד, י).
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
נכתב ע"י rog;1909733:
יתכן גם מדוכה לש' דיכוי עם סגול כמו מפונה

אתם בטוחים שיש צורה כזו?
משום מה, לא נשמע לי כלל.

חני
 

יעלולה

משתמש מקצוען
תודה למגיבים
ראיתי כרגע שמרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו על דיני אבלות כותב שיש לכתוב מדוכה בה' ולא בא' שזה מלשון דכאון, וח"ו לומר על הצדיק שהיה בדכאון מיסוריו.
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י יעלולה;1909882:
תודה למגיבים
ראיתי כרגע שמרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל בספרו על דיני אבלות כותב שיש לכתוב מדוכה בה' ולא בא' שזה מלשון דכאון, וח"ו לומר על הצדיק שהיה בדכאון מיסוריו.

את/ה בטוח/ה?
אפשר מקור מדוייק בבקשה?

כי על מצבת הגר"ע יוסף זצוק"ל עצמו כתוב "המדוכא ביסורים"!
 

קבצים מצורפים

  • מצבת הגרע יוסף 2.jpg
    KB 6 · צפיות: 32
  • מצבת הגרע יוסף.jpg
    KB 649.4 · צפיות: 28

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י אורי ש;1909966:
מענין לענין, דבר שהטריד אותי מזמן, וכמעט ונדכאתי ממנו...

מדוכא בסגול או מדוכא בפתח?

לא בזה ולא בזה, אלא בקמץ.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מדוכא בקמץ בכ"ף, כמו ממולח, משותף, מסובך, מלוטש (הווה יחיד בבניין פֻעל). שים לב - גם מסולא, ממולא (פלפל ממולא) בקמץ!
לעומתם - שרשי ל"ה בהווה יחיד באותו הבניין - בסגול: מעולה, מפונה, משונה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מקור הטעות - החלפה בין נחי ל"א (דכא, מלא, רפא, סלא) לבין נחי ל"ה (עלה, רפה, גלה, שנה).
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיין (ושנן...) תגובה 12 ותמצא את ראשך בחזרה לפני שמישהו אחר ימצאהו ולא ימצא בו סימנים:)
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

יש גם "כִּי דִכִּיתָנוּ בִּמְקוֹם תַּנִּים וַתְּכַס עָלֵינוּ בְצַלְמָוֶת", "לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה אֱלֹקים לֹא תִבְזֶה", "נְפוּגוֹתִי וְנִדְכֵּיתִי עַד מְאֹד שָׁאַגְתִּי מִנַּהֲמַת לִבִּי".
יכול להיות שהם שזורים זה בזה, שהרי יש מחלוקת בין בני אשכנז וספרד לגבי הפסוק "לֹֽא יָבֹא פְצֽוּעַ דַּכָּא וּכְרוּת שָׁפְכָה בִּקְהַל ה'", בספרי התורה הספרדיים כתוב בה' ובאשכנזיים בא' (או הפוך).
אלא אם מישהו יביא פה איזה חילוק מדהים במשמעות שיתיישב על ליבות השומעים (ואני חולם על כזה).
 

תפוז סיני

משתמש פעיל
hebrewbooks_org_28096_27.pdf
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה