למה מונים מספרים בלשון נקבה - הרי 'מספר' לשון זכר?

שכל הישר

משתמש רשום
למשל 'בניין מספר חמש' - למה 'חמש', לא בניין ולא מספר הם לשון נקבה?

והאם בספר תורני מתאים יותר לכתוב מספרים בלשון זכר: מספר שלושה, מספר חמשה??

לא נשמע טוב, אה?

חכמי פרוג אשמח לתשובה, תודה.
 

66666664

משתמש רשום
לא מונים מספרים בלשון נקבה,
חמשה - זה זכר!!!
מי אמר ש-ה' הופכת לנקבה?
 

שכל הישר

משתמש רשום
הרב שש שש משזר לא הבין את שאלתי.

כששואלים אותך מה מס' הטלפון שלך, אתה עונה: אפס שלוש, שש שש שש, שש שש שש, שש ארבע, נכון?

למה לא: אפס שלושה, ששה ששה ששה וכו'
 

טוהר השלום

משתמש מקצוען
הצלצול - טעות. התכוונתי להגיב, שמספר סתמי יבוא תמיד בצורת הנקבה, מה שאין כן כשמונים את שמות העצם, ואז יש להתייחס למינו של העצם.
 

שכל הישר

משתמש רשום
נכתב ע"י טוהר השלום;2493549:
הצלצול - טעות. התכוונתי להגיב, שמספר סתמי יבוא תמיד בצורת הנקבה, מה שאין כן כשמונים את שמות העצם, ואז יש להתייחס למינו של העצם.

כן, אבל למה??

חכמי פרוג - מר איפכא, ערך רב, חגי, אייכם???
 

נעמיתוש

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
יוצרי ai
יש מספר- זכר, ויש סיפרה- נקבה.
ספרה היא מספר חד ספרתי (0-9) מספר הוא כל מספר שבעולם (0-X)
 

שכל הישר

משתמש רשום
נכתב ע"י נעמיתוש;2493747:
יש מספר- זכר, ויש סיפרה- נקבה.
ספרה היא מספר חד ספרתי (0-9) מספר הוא כל מספר שבעולם (0-X)

תודה.

ומתי משתמשים עם סיפרה ומתי עם מספר.

ומה הפשט, 'בניין מספר חמש'?
 

Yisrael

משתמש פעיל
צורת היסוד של מספרים היא נקבה. עכשיו תשאל למה?

כנראה התשובה היא שעצם העובדה שצורת הזכר מוסיפה על צורת הנקבה מעידה על כך שההוספה היא הטייה וצורת היסוד היא בלי ה-ה'
 

נעמיתוש

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
יוצרי ai
נכתב ע"י Yisrael;2493790:
זו בסך הכל פרסומת לספר חשבון לתלמידים...

זה הכל? :confused::(

הכותרת שהפנתה לקישור הנ"ל היתה- כשאלת הניק.
 

שכל הישר

משתמש רשום
נכתב ע"י Yisrael;2493784:
צורת היסוד של מספרים היא נקבה. עכשיו תשאל למה?

כנראה התשובה היא שעצם העובדה שצורת הזכר מוסיפה על צורת הנקבה מעידה על כך שההוספה היא הטייה וצורת היסוד היא בלי ה-ה'

הזכר נברא ראשון וממנו הנקיבה (במין האנושי - לפחות).

הסברא שהוזכר, כלל הוא בדקדוק, או סברא עצמית?
 

שכל הישר

משתמש רשום
ספר שמואל ב פרק ב
(טו) וַיָּקֻמוּ וַיַּעַבְרוּ בְמִסְפָּר שְׁנֵים עָשָׂר לְבִנְיָמִן וּלְאִישׁ בֹּשֶׁת בֶּן שָׁאוּל וּשְׁנֵים עָשָׂר מֵעַבְדֵי דָוִד

אך אין ראיה משם, כי מדובר במספר האנשים
 

לאה ל

משתמש פעיל
אולי מדובר בטעות שהשתרשה בציבור?

הרי גם התשובה 'עשרה לשש' לשאלת 'מה השעה?' בטעות יסודה, שהרי גם דקות וגם שעות - לשון נקבה הם, הלא כן?
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י לאה ל;2493820:
אולי מדובר בטעות שהשתרשה בציבור?

הרי גם התשובה 'עשרה לשש' לשאלת 'מה השעה?' בטעות יסודה, שהרי גם דקות וגם שעות - לשון נקבה הם, הלא כן?

זו החלטת אקדמיה מפורשת. אני מנסה להבין למה, אבל הקבצים של ההסבר חסומים לי...
http://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/meeting92.pdf?&~nfopt(fileDistorted=1)
http://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/meeting164-165.pdf?&~nfopt(fileDistorted=1)

מכל מקום "עשרה לשש" מתייחס לרגעים, שהרי "מינוט" ביידיש הוא גם דקה וגם רגע, וכך סבא יעקב ז"ל היה מסתכל בלוח ואומר, "שבת נכנסת בעוד שבעה רגעים". אבל בואו לא נערב שמחה בשמחה...
 

לאה ל

משתמש פעיל
נכתב ע"י חגי פאהן;2493851:
זו החלטת אקדמיה מפורשת. אני מנסה להבין למה, אבל הקבצים של ההסבר חסומים לי...
http://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/meeting92.pdf?&~nfopt(fileDistorted=1)
http://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/meeting164-165.pdf?&~nfopt(fileDistorted=1)

מכל מקום "עשרה לשש" מתייחס לרגעים, שהרי "מינוט" ביידיש הוא גם דקה וגם רגע, וכך סבא יעקב ז"ל היה מסתכל בלוח ואומר, "שבת נכנסת בעוד שבעה רגעים". אבל בואו לא נערב שמחה בשמחה...

סבא יעקב התכוון לשניות אולי, כי 'שניה' היא 'רגע' ('שניה אחת', 'רגע אחד' - בשניהם הכוונה: 'לא עכשיו')
ש'דקה' תיקרא 'רגע' - לא שמענו.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י לאה ל;2493868:
סבא יעקב התכוון לשניות אולי, כי 'שניה' היא 'רגע' ('שניה אחת', 'רגע אחד' - בשניהם הכוונה: 'לא עכשיו')
ש'דקה' תיקרא 'רגע' - לא שמענו.

אז עכשיו שמעת. הייתי שם ואני אומר לך - השבת נכנסה כעבור שבע דקות.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה