למה מונים מספרים בלשון נקבה - הרי 'מספר' לשון זכר?

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2499121:
בפירוש לא! 'רגע - כמימרא'. רגע זה אולי שניה, ואם אדם איטי ביותר בדיבורו - אולי שתיים.

נכתב ע"י שמואל גרינשטיין;2499199:
רגע הוא זמן קצר בלתי מוגבל. לא שניה ולא דקה.
חני

נכתב ע"י ערך רב;2499212:
ולעצם הענין: ברמב"ם (פ"י מקידוש החודש ה"א) כתוב ש"רגע" הוא אחד מ-76 בחלק, והחלק הוא כידוע 1/18 מדקה.
בהגדרות המילוניות של דורנו רגע הוא בלתי מוגדר, אבל כפי שציינתי - חז"ל הגדירו כי 'רגע' הוא כפי הזמן שלוקח לומר מלה זו. ניסיתי לשער על פי קצב הדיבור כמה זה - לא כתבתי מספר מוחלט אלא 'אולי' - דהיינו בקירוב, בהשערה. תודה לרב ערך על הדיוק מן הרמב"ם, ולפיו על פי הרמב"ם 'רגע' הוא 0.043859649122807 של דקה (ששים לחלק ל18 ואת התוצאה לחלק ל76) ואילו שניה היא 0.0166666666666667 של דקה (1 לחלק ל60).
לפי זה רגע הוא (תוצאה ראשונה לחלק לתוצאה שניה) 2.631578947368415 שניות... (פחות משלוש שניות, כך שההשערות שלי לא כל כך פרועות:))
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2499913:
בהגדרות המילוניות של דורנו רגע הוא בלתי מוגדר, אבל כפי שציינתי - חז"ל הגדירו כי 'רגע' הוא כפי הזמן שלוקח לומר מלה זו. ניסיתי לשער על פי קצב הדיבור כמה זה - לא כתבתי מספר מוחלט אלא 'אולי' - דהיינו בקירוב, בהשערה. תודה לרב ערך על הדיוק מן הרמב"ם, ולפיו על פי הרמב"ם 'רגע' הוא 0.043859649122807 של דקה (ששים לחלק ל18 ואת התוצאה לחלק ל76) ואילו שניה היא 0.0166666666666667 של דקה (1 לחלק ל60).
לפי זה רגע הוא (תוצאה ראשונה לחלק לתוצאה שניה) 2.631578947368415 שניות... (פחות משלוש שניות, כך שההשערות שלי לא כל כך פרועות:))

'רגע' הוא 0.043859649122807 של דקה (ששים לחלק ל18 ואת התוצאה לחלק ל76) - כוונתך: 'רגע' הוא 0.043859649122807 של שניה, הלא כן? כלומר כארבע מאיות.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י חגי פאהן;2499939:
'רגע' הוא 0.043859649122807 של דקה (ששים לחלק ל18 ואת התוצאה לחלק ל76) - כוונתך: 'רגע' הוא 0.043859649122807 של שניה, הלא כן? כלומר כארבע מאיות.
לא, כארבע מאיות של דקה, לא של שניה (עקוב אחרי דברי רב ערך - 1/76 של 1/18 של דקה!) חישבתי מה החלק (העשרוני) של שניה מדקה, חילקתי את תוצאת החילוק של [1/76 של 1/18] בחלק של שניה מדקה (שהוא מאית ושני שלישי דקה) וקיבלתי כמה שניות הן 'רגע'.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;2500007:
לא, כארבע מאיות של דקה, לא של שניה (עקוב אחרי דברי רב ערך - 1/76 של 1/18 של דקה!) חישבתי מה החלק (העשרוני) של שניה מדקה, חילקתי את תוצאת החילוק של [1/76 של 1/18] בחלק של שניה מדקה (שהוא מאית ושני שלישי דקה) וקיבלתי כמה שניות הן 'רגע'.

אבל זה לא יכול להיות, כי חלק בעצמו הוא כ-3 שניות, ואותו צריך לחלק ב-76, אז איך יצא יותר משניה?
עקבתי אחרי דברי ערך רב, וכבר חישבת את החישוב הראשון לפי שניה ולא לפי דקה (60/18/76 במקום 1/18/76) ולכן לא צריך לחלק שוב.
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
הנוסחה היא: 0.043=(76*18)/60

ומכיון שה-60 הם שניות, גם ה-0.043 הם חלקי שניות.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אמת, טעיתי (משמע בשעות הקטנות של הלילה אסור לי לחשב חישובים). חן-חן לכם.
ולמסקנה, 'רגע' הוא שבריר שבשבריר של שניה.
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
ברשותכם, אולי אחזור לנושא המרכזי של האשכול.
אנכי הק' טענתי כי החלוקה בין עצמים בלשון זכר לעצמים בלשון נקבה אינה מורה כלל על מהות כלשהי בעצם, רק שם שמתאים להטיות הזכר מוגדר כשם זכרי, ושם המתאים להטיות הנקבה נקרא שם נקבי.
על כן אין להתפלא שהירח הוא זכר והלבנה היא נקבה, למרות שמדובר באותו עצם, וכן אין להתפלא על שמות המשמשים הן בזכר והן בנקבה, כמו שמש ורוח.
כמו כן, מה שמספר סתמי הוא בלשון נקבה הרי זה משום קלות הלשון בלבד.
ואילו הר' חגי טוען בלהט כי לא יעלה על הדעת שהתורה תחלק דברים רק לפי הנוחות, ואיך ש"הולך" בלשון. אלא בודאי עצם המוגדר כזכר הרי זה משום שהוא משפיע, כתכונת הזכר, ואילו עצם המוגדר הנקבה, הרי זה משום שהוא מקבל, כתכונת הנקבה.
ואת קושייתי מירח ולבנה וכו' תירץ ע"פ דרכו, ואחרים העירו שהוא חידוש גדול ואינו מוכרח וכו'.

לפי דבריו, יש לדון שאסור לשים תפוח ועגבניה במגירה אחת במקרר משום ייחוד ;)
מה דעת שאר חכמי הפורום?
האם יש ראיות לכאן או לכאן?
 

חנה4

משתמש סופר מקצוען
D I G I T A L
לא התעמקתי בכל האשכול אז אולי אני שואלת משהו שכבר נרשם כאן.
אוטובוס קו חמש, למה בלשון נקבה?
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י chanak4;2504869:
לא התעמקתי בכל האשכול אז אולי אני שואלת משהו שכבר נרשם כאן.
אוטובוס קו חמש, למה בלשון נקבה?

מילא שלא התעמקת בכל האשכול, אבל גם לא בכותרת?!
האם לא הבחנת שזהו הנושא של האשכול?

ולעצם הענין בקיצור עייני בהודעות מס' 29 ו-31, וישמע חכם ויוסף לקח.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה