דיון למה לפתוח לציבור נושא כזה רגיש?

  • פותח הנושא 101
  • פורסם בתאריך

האם אתם רואים מטרה בכתיבה על אלימות במשפחה, חוץ מסיפוק וריגוש?

  • כן

  • האמת שלא.


תוצאות הסקר יוצגו רק לאחר הצבעתכם.

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
א. כשעושים מנושא מסוים סוד, הוא מקבל הילה ורצון בוער לבדוק אותו ביסודיות.
אין שום עניין להסתיר. המקסימום הוא לספר לנוער ש'כן, יש דבר כזה, וגם אני לא מספיק מתמצאת בו', ותו לא.

ב. מי אמר ומי שמך לשופט, שאת אומרת שהנוער לא נחשף לכל מיני דברים? את לא יודעת עם מה נוער מתמודד באמת.

ג. הדיבור על הנושא יוצרת לגיטימציה להרבה מתמודדים שנאלצים להסתיר וחיים בפחד עם סימנים מובהקים של מצוקה. פתאום, כשיודעים שהם מתמודדים עם XYZ בלי פרטי עומק, הם יכולים להניח למעטפת הסוד ולהתחיל לחיות.
 

בא בחשבון

משתמש מקצוען
ובכן... 'בא בחשבון' זה שם גברי, לא?
מעליב... :(
ובכן... 'בא בחשבון' זה שם גברי, לא?

אני מבין שאת מדברת על הטרדה, ואם כי גם הנתונים של 'כל ילד חמישי' נשמעים לי מופרכים למדי, ומעולם לא הכרתי והרחתי סביבי סיפורים כאלו [חוץ ממה שסיפרו לי], אבל הנושא של האשכול כאן הוא אלימות במשפחה, ועל זה דיברתי.
צודק שהנתונים שהבאתי הם על הטרדה, אבל שמעתי מאותה עו"סית כל כך הרבה סיפורים על אלימות שזה לא יאמן.
לפעמים גם היא לא מאמינה - כי היא עובדת בלשכת הרווחה בעיר בה היא מתגוררת ואז היא מגלה שהשכן החביב מהבניין ליד הוא לא תמיד כל כך חביב.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
הודעה מאת @כנפיים:



ראיתי ת'סקר שלך ורציתי לכתוב לך.
לא יודעת מי האישיות המוערכת שאמרה לך כך, אבל אי אפשר להתעלם מהבהלה שבשאלה.

השאלה הזו לא עולה בדרך כלל, כשמדובר בסדרות המתארות מחלות קשות, בעיות גופניות כאלו ואחרות, התמודדות עם אובדן, וכד',
השאלה הזו גם לא עולה כשבסדרות ובספרים מוכרים ומוערכים מתוארת אלימות קשה ואפילו סאדיזם. שלא לדבר על חשיפת הנוער והילדים לסיפורי רצח, והתעללויות בספורי מתח.

והרי גם כאן היה אפשר לשאול את אותן שאלות. בשביל מה זה טוב? למי זה עושה טוב? וגם לבחון, מהו הנזק ומהי התועלת?
יש לי תחושה שלענות על השאלות הללו, יהיה קשה הרבה יותר.

אבל אף אחד לא שואל.

השאלות עולות רק כשבא מישהו טורף את מגדל הקלפים שבנינו, בו הרשעים הם רשעים נורא, והצדיקים- צדיקי עד. הרשעים-עם רצח בעיניים, (או בנפש - למבוגרים) והצדיקים-טהורי מבט וארוכי זקן, בעלי שאיפות נעלות, שטעם החטא היחיד שהם טעמו, היה סטיית המחשבה בתפילה, או נדנוד קל של גאוה, וגם הוא היה מריר מאד עבורם.

הן עולות דווקא כשמדובר בבעיות שהחברה נוטה להתעלם מהן. כאלו, שהיה נעים לנו מאד לחשוב שאינן קיימות במחננו, שהכתר בו עיטרנו את עצמנו כחברה נעלה ומעולה (ובצדק), מוכיח את עצמו בכל התחומים, ומונע מהן להתקיים בתוכנו.

ובכן, בעיניי, השאלה הזו, "למה זה טוב?" לא רלוונטית, זו שאלה נמנעת, מפוחדת ומבוהלת. השאלה הנכונה היא- למה זה לא טוב?

בכל זאת אנסה לענות עליה.
זה טוב כי כל היכרות שלנו עם מצבי חיים שונים, סיטואציות, תחושות של אנשים, מורכבויות מצבים, מפתחת בנו משהו.

זה טוב כי יכולות רגשיות, מנטליות, תובנות חיים עמוקות והרבה כוח ויכולת התמודדות- צומחים מהיכרות עם חלקים שונים בחיים, ודווקא מאלו הפחות קלים לעיכול, והיותר כואבים.

זה טוב כי הצפת תופעות חברתיות ודיון בהן מגביר את המודעות, ומשביח אותנו כחברה.

הנטייה שלנו כחברה שמרנית, להרחיק ולהתרחק מהצפת בעיות שונות, ובאופן כללי, ממורכבויות שונות, נובעת גם מחרדה על גורל הדור הצעיר (שהיא חרדה לגיטימית ומובנת, כל אדם חרד על הדבר היקר לו מכל.) שמא יתבלבל, שמא לא יקרא נכון את המפה, אולי חלילה יבין שייתכן שגם בתוך נופת הצופים של חברתנו, ישנם בורות שורצים נחשים.
אולי יחדרו גווני האפור אל יקום השחור-לבן האוטופי אותו הרכבנו עבורו בעמל רב כל כך.

אם בשם היהדות באה הטענה, הרי שמקורותינו מלאים בהוכחות כי מאז ומעולם לא הוסתרו שגיאות ונפילות בני אדם, צדיקים וגדולי אומה. ולא היו תופעות מהן התעלמה היהדות מתוך "ערך" של "לא כדאי לדבר על זה".

אפשר לראות את זה לאורך חמישה חומשי תורה, בסיפורי הנ"ך, והלאה. זו מהותה של היהדות. וחי בהם. היא מלווה את החיים על כל מה שהם כוללים, ואינה עוקפת בעיות. ודאי שלא מסתירה אותן.

הנטייה הזו נובעת גם מתפיסה שאומרת, שמה שלא מדברים עליו לא קיים. התפיסה הזו מלווה חלקים נרחבים בחיינו, כמו התעלמות מרגשות שליליים, הדחקת קשיים אובייקטיביים, ועוד רבים.

למרות שישנה תועלת מסויימת במקרים מסוימים, בהסתרת הנתונים כמות שהם, נדמה שהגיע הזמן לבחון גם את הנזקים הקשים שגוררת התנהלות זו.

נדמה שהגיע הזמן להסתכל טוב טוב בעיניים, למחירים שגבתה צורת ההסתכלות הזו מהחברה ומהיחיד. מהתבוננות, גם אם לא מעמיקה, עולות שאלות מהותיות, לגבי שלל תופעות.

האם ישנו קשר בין התעלמות מקשיים, ודה-לגיטימציה לדיבור אודותיהם, לחוסר כנות בין האדם לבין עצמו, ולריחוק רגשי?

האם ישנו קשר בין הריחוק הרגשי של אנשים מעצמם, הנובע מצורת החיים הזו, לבין הריחוק הגדול בין אנשים לאלוקיהם ולתורתם?

האם אנו כחברה, נעשים טובים יותר, כשהבעיות נותרות נסתרות, או שאנחנו רק לומדים טוב יותר לרמות את עצמנו, ואת ילדנו?

האם אין באחיזת העיניים הזו, תרומה מכרעת לשלווה בה מתקבלת בחברה שלנו הסתירה הפנימית של חיצוניות יראת שמיים ופנימיות רקובה ורחוקה?

האם כחברה המייצגת ערכים נעלים כל כך, מצופה מאיתנו להעלים עין מתופעות הנוגדות את אותם ערכים? ולא רק על הטיפול בבעיה בשטח באה השאלה, אלא גם על העלאת המודעות.

אמת כי ישנה אחריות גדולה על הכותב/ת המתעסק/ת בנושאים רגישים, להעמיד את הדברים בפרופורציה הנכונה להם, לא להכליל, להקיף את התופעות מכל ההיבטים, להיות זהירים בתיאור סימני התופעה, להישאר אובייקטיביים כמה שניתן, לטפל בכל באחריות הראויה, ובעיקר, לזכור את השליחות.

אבל בעיניי, אין בכל ההסתייגויות האלו, כדי להצדיק הימנעות.

מובן שכל האמור לעיל הוא דעתי האישית. כשאני רואה את הכתיבה הרגישה, היכולת להעביר היטב את הסיטואציה ולהקיף את התחושות, עולה בי רק המחשבה-
אם צריך לעשות את זה, ככה צריך לעשות את זה.
אם יש מישהו שצריך לעשות את זה, את צריכה לעשות את זה.

ה' יתקן אותך בעצה טובה. מתפללת עלייך.
 

מירי איצקוביץ

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
ואני רוצה לכתוב דעה שונה!!!
ובכן, גודלנו - אני והחברה שסביבי בסביבה שמורה, כן, שמורה, ולא דיברנו על מקרים בציבור, גם שלנו, שנוגעים לאלימות לסוגיה, וכו'.
ומה שאני באה לומר זה שלא גדלתי עם שום חור בהשכלה. כמו כל אחד ידעתי שאין כזה דבר חברה מושלמת, אבל בתור נערה צעירה ממש לא התעמקתי בבעיות במשפחה, פשוט מכיוון שהיו נושאים יותר מעניינים.
נו ו--- כשנודעתי לכך בגיל בוגר ממש וגם לאחר שנישאתי לא הרגשתי אסון מזה שלא נחשפתי לכך בגיל יותר צעיר, ואדרבה שמחתי שלא היה עלי להתמודד עם הדילמות והמחשבות על כך בגיל צעיר.
אל דאגה אף אחד לא נותר נאיבי במהלך החיים, ולכתוב על זה בקול גדול ולהנגיש את החלק המכוער של הציבור שישנו אצלנו גם לרווקות (ובמיוחד בספרים האלו לנשואות בלבד... חה חה חה...) סתם עושה להן טראומה בלי קשר.
קדימה לזרוק אבנים.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
הודעה מאת @כנפיים:



ראיתי ת'סקר שלך ורציתי לכתוב לך.
לא יודעת מי האישיות המוערכת שאמרה לך כך, אבל אי אפשר להתעלם מהבהלה שבשאלה.

השאלה הזו לא עולה בדרך כלל, כשמדובר בסדרות המתארות מחלות קשות, בעיות גופניות כאלו ואחרות, התמודדות עם אובדן, וכד',
השאלה הזו גם לא עולה כשבסדרות ובספרים מוכרים ומוערכים מתוארת אלימות קשה ואפילו סאדיזם. שלא לדבר על חשיפת הנוער והילדים לסיפורי רצח, והתעללויות בספורי מתח.

והרי גם כאן היה אפשר לשאול את אותן שאלות. בשביל מה זה טוב? למי זה עושה טוב? וגם לבחון, מהו הנזק ומהי התועלת?
יש לי תחושה שלענות על השאלות הללו, יהיה קשה הרבה יותר.

אבל אף אחד לא שואל.

השאלות עולות רק כשבא מישהו טורף את מגדל הקלפים שבנינו, בו הרשעים הם רשעים נורא, והצדיקים- צדיקי עד. הרשעים-עם רצח בעיניים, (או בנפש - למבוגרים) והצדיקים-טהורי מבט וארוכי זקן, בעלי שאיפות נעלות, שטעם החטא היחיד שהם טעמו, היה סטיית המחשבה בתפילה, או נדנוד קל של גאוה, וגם הוא היה מריר מאד עבורם.

הן עולות דווקא כשמדובר בבעיות שהחברה נוטה להתעלם מהן. כאלו, שהיה נעים לנו מאד לחשוב שאינן קיימות במחננו, שהכתר בו עיטרנו את עצמנו כחברה נעלה ומעולה (ובצדק), מוכיח את עצמו בכל התחומים, ומונע מהן להתקיים בתוכנו.

ובכן, בעיניי, השאלה הזו, "למה זה טוב?" לא רלוונטית, זו שאלה נמנעת, מפוחדת ומבוהלת. השאלה הנכונה היא- למה זה לא טוב?

בכל זאת אנסה לענות עליה.
זה טוב כי כל היכרות שלנו עם מצבי חיים שונים, סיטואציות, תחושות של אנשים, מורכבויות מצבים, מפתחת בנו משהו.

זה טוב כי יכולות רגשיות, מנטליות, תובנות חיים עמוקות והרבה כוח ויכולת התמודדות- צומחים מהיכרות עם חלקים שונים בחיים, ודווקא מאלו הפחות קלים לעיכול, והיותר כואבים.

זה טוב כי הצפת תופעות חברתיות ודיון בהן מגביר את המודעות, ומשביח אותנו כחברה.

הנטייה שלנו כחברה שמרנית, להרחיק ולהתרחק מהצפת בעיות שונות, ובאופן כללי, ממורכבויות שונות, נובעת גם מחרדה על גורל הדור הצעיר (שהיא חרדה לגיטימית ומובנת, כל אדם חרד על הדבר היקר לו מכל.) שמא יתבלבל, שמא לא יקרא נכון את המפה, אולי חלילה יבין שייתכן שגם בתוך נופת הצופים של חברתנו, ישנם בורות שורצים נחשים.
אולי יחדרו גווני האפור אל יקום השחור-לבן האוטופי אותו הרכבנו עבורו בעמל רב כל כך.

אם בשם היהדות באה הטענה, הרי שמקורותינו מלאים בהוכחות כי מאז ומעולם לא הוסתרו שגיאות ונפילות בני אדם, צדיקים וגדולי אומה. ולא היו תופעות מהן התעלמה היהדות מתוך "ערך" של "לא כדאי לדבר על זה".

אפשר לראות את זה לאורך חמישה חומשי תורה, בסיפורי הנ"ך, והלאה. זו מהותה של היהדות. וחי בהם. היא מלווה את החיים על כל מה שהם כוללים, ואינה עוקפת בעיות. ודאי שלא מסתירה אותן.

הנטייה הזו נובעת גם מתפיסה שאומרת, שמה שלא מדברים עליו לא קיים. התפיסה הזו מלווה חלקים נרחבים בחיינו, כמו התעלמות מרגשות שליליים, הדחקת קשיים אובייקטיביים, ועוד רבים.

למרות שישנה תועלת מסויימת במקרים מסוימים, בהסתרת הנתונים כמות שהם, נדמה שהגיע הזמן לבחון גם את הנזקים הקשים שגוררת התנהלות זו.

נדמה שהגיע הזמן להסתכל טוב טוב בעיניים, למחירים שגבתה צורת ההסתכלות הזו מהחברה ומהיחיד. מהתבוננות, גם אם לא מעמיקה, עולות שאלות מהותיות, לגבי שלל תופעות.

האם ישנו קשר בין התעלמות מקשיים, ודה-לגיטימציה לדיבור אודותיהם, לחוסר כנות בין האדם לבין עצמו, ולריחוק רגשי?

האם ישנו קשר בין הריחוק הרגשי של אנשים מעצמם, הנובע מצורת החיים הזו, לבין הריחוק הגדול בין אנשים לאלוקיהם ולתורתם?

האם אנו כחברה, נעשים טובים יותר, כשהבעיות נותרות נסתרות, או שאנחנו רק לומדים טוב יותר לרמות את עצמנו, ואת ילדנו?

האם אין באחיזת העיניים הזו, תרומה מכרעת לשלווה בה מתקבלת בחברה שלנו הסתירה הפנימית של חיצוניות יראת שמיים ופנימיות רקובה ורחוקה?

האם כחברה המייצגת ערכים נעלים כל כך, מצופה מאיתנו להעלים עין מתופעות הנוגדות את אותם ערכים? ולא רק על הטיפול בבעיה בשטח באה השאלה, אלא גם על העלאת המודעות.

אמת כי ישנה אחריות גדולה על הכותב/ת המתעסק/ת בנושאים רגישים, להעמיד את הדברים בפרופורציה הנכונה להם, לא להכליל, להקיף את התופעות מכל ההיבטים, להיות זהירים בתיאור סימני התופעה, להישאר אובייקטיביים כמה שניתן, לטפל בכל באחריות הראויה, ובעיקר, לזכור את השליחות.

אבל בעיניי, אין בכל ההסתייגויות האלו, כדי להצדיק הימנעות.

מובן שכל האמור לעיל הוא דעתי האישית. כשאני רואה את הכתיבה הרגישה, היכולת להעביר היטב את הסיטואציה ולהקיף את התחושות, עולה בי רק המחשבה-
אם צריך לעשות את זה, ככה צריך לעשות את זה.
אם יש מישהו שצריך לעשות את זה, את צריכה לעשות את זה.

ה' יתקן אותך בעצה טובה. מתפללת עלייך.
כל מילה, ויותר. כל הככבוד על ההשקעה שבתגובה. וההיקף.
 

רותי רפפורט

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
בלת"ק
לדעתי טוב להציף את הנושא, בזהירות הנדרשת ובלי תיאורי אימה מיותרים.
אנשים הסובלים ממתעללים בתוך המשפחה, מרגישים חוץ מן הכאב וההשפלה, גם תחושה עמוקה של בושה ואשמה, ואם הם יקראו ספר בו הגיבור עובר את מה שהם חווים, הם יכולים להבין מה עובר עליהם ו: 1. להבין שהם אינם אשמים. 2. לדעת שהם אינם היחידים הסובלים, אלא זו תופעה קיימת. 3.לפנות לגורמים המתאימים.
כוח של ספרות הוא אדיר.
לפני 10 שנים בערך, כתבתי את "זכור שהייתי" על אישה שבעלה חלה בסכיזופרניה. עד אז הנושא הנפשי היה טאבו כמעט מוחלט. הפתיחות בנושא רק עשתה טוב לקהל.
אז נכון שיש הבדל בין חולי נפש לבין אלימות במשפחה, אבל כשנושא נפתח בצורה ראויה, אפשר להביא דרכו תועלת רבה לסובלים.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
הודעה מאת @כנפיים:



ראיתי ת'סקר שלך ורציתי לכתוב לך.
לא יודעת מי האישיות המוערכת שאמרה לך כך, אבל אי אפשר להתעלם מהבהלה שבשאלה.

השאלה הזו לא עולה בדרך כלל, כשמדובר בסדרות המתארות מחלות קשות, בעיות גופניות כאלו ואחרות, התמודדות עם אובדן, וכד',
השאלה הזו גם לא עולה כשבסדרות ובספרים מוכרים ומוערכים מתוארת אלימות קשה ואפילו סאדיזם. שלא לדבר על חשיפת הנוער והילדים לסיפורי רצח, והתעללויות בספורי מתח.

והרי גם כאן היה אפשר לשאול את אותן שאלות. בשביל מה זה טוב? למי זה עושה טוב? וגם לבחון, מהו הנזק ומהי התועלת?
יש לי תחושה שלענות על השאלות הללו, יהיה קשה הרבה יותר.

אבל אף אחד לא שואל.

השאלות עולות רק כשבא מישהו טורף את מגדל הקלפים שבנינו, בו הרשעים הם רשעים נורא, והצדיקים- צדיקי עד. הרשעים-עם רצח בעיניים, (או בנפש - למבוגרים) והצדיקים-טהורי מבט וארוכי זקן, בעלי שאיפות נעלות, שטעם החטא היחיד שהם טעמו, היה סטיית המחשבה בתפילה, או נדנוד קל של גאוה, וגם הוא היה מריר מאד עבורם.

הן עולות דווקא כשמדובר בבעיות שהחברה נוטה להתעלם מהן. כאלו, שהיה נעים לנו מאד לחשוב שאינן קיימות במחננו, שהכתר בו עיטרנו את עצמנו כחברה נעלה ומעולה (ובצדק), מוכיח את עצמו בכל התחומים, ומונע מהן להתקיים בתוכנו.

ובכן, בעיניי, השאלה הזו, "למה זה טוב?" לא רלוונטית, זו שאלה נמנעת, מפוחדת ומבוהלת. השאלה הנכונה היא- למה זה לא טוב?

בכל זאת אנסה לענות עליה.
זה טוב כי כל היכרות שלנו עם מצבי חיים שונים, סיטואציות, תחושות של אנשים, מורכבויות מצבים, מפתחת בנו משהו.

זה טוב כי יכולות רגשיות, מנטליות, תובנות חיים עמוקות והרבה כוח ויכולת התמודדות- צומחים מהיכרות עם חלקים שונים בחיים, ודווקא מאלו הפחות קלים לעיכול, והיותר כואבים.

זה טוב כי הצפת תופעות חברתיות ודיון בהן מגביר את המודעות, ומשביח אותנו כחברה.

הנטייה שלנו כחברה שמרנית, להרחיק ולהתרחק מהצפת בעיות שונות, ובאופן כללי, ממורכבויות שונות, נובעת גם מחרדה על גורל הדור הצעיר (שהיא חרדה לגיטימית ומובנת, כל אדם חרד על הדבר היקר לו מכל.) שמא יתבלבל, שמא לא יקרא נכון את המפה, אולי חלילה יבין שייתכן שגם בתוך נופת הצופים של חברתנו, ישנם בורות שורצים נחשים.
אולי יחדרו גווני האפור אל יקום השחור-לבן האוטופי אותו הרכבנו עבורו בעמל רב כל כך.

אם בשם היהדות באה הטענה, הרי שמקורותינו מלאים בהוכחות כי מאז ומעולם לא הוסתרו שגיאות ונפילות בני אדם, צדיקים וגדולי אומה. ולא היו תופעות מהן התעלמה היהדות מתוך "ערך" של "לא כדאי לדבר על זה".

אפשר לראות את זה לאורך חמישה חומשי תורה, בסיפורי הנ"ך, והלאה. זו מהותה של היהדות. וחי בהם. היא מלווה את החיים על כל מה שהם כוללים, ואינה עוקפת בעיות. ודאי שלא מסתירה אותן.

הנטייה הזו נובעת גם מתפיסה שאומרת, שמה שלא מדברים עליו לא קיים. התפיסה הזו מלווה חלקים נרחבים בחיינו, כמו התעלמות מרגשות שליליים, הדחקת קשיים אובייקטיביים, ועוד רבים.

למרות שישנה תועלת מסויימת במקרים מסוימים, בהסתרת הנתונים כמות שהם, נדמה שהגיע הזמן לבחון גם את הנזקים הקשים שגוררת התנהלות זו.

נדמה שהגיע הזמן להסתכל טוב טוב בעיניים, למחירים שגבתה צורת ההסתכלות הזו מהחברה ומהיחיד. מהתבוננות, גם אם לא מעמיקה, עולות שאלות מהותיות, לגבי שלל תופעות.

האם ישנו קשר בין התעלמות מקשיים, ודה-לגיטימציה לדיבור אודותיהם, לחוסר כנות בין האדם לבין עצמו, ולריחוק רגשי?

האם ישנו קשר בין הריחוק הרגשי של אנשים מעצמם, הנובע מצורת החיים הזו, לבין הריחוק הגדול בין אנשים לאלוקיהם ולתורתם?

האם אנו כחברה, נעשים טובים יותר, כשהבעיות נותרות נסתרות, או שאנחנו רק לומדים טוב יותר לרמות את עצמנו, ואת ילדנו?

האם אין באחיזת העיניים הזו, תרומה מכרעת לשלווה בה מתקבלת בחברה שלנו הסתירה הפנימית של חיצוניות יראת שמיים ופנימיות רקובה ורחוקה?

האם כחברה המייצגת ערכים נעלים כל כך, מצופה מאיתנו להעלים עין מתופעות הנוגדות את אותם ערכים? ולא רק על הטיפול בבעיה בשטח באה השאלה, אלא גם על העלאת המודעות.

אמת כי ישנה אחריות גדולה על הכותב/ת המתעסק/ת בנושאים רגישים, להעמיד את הדברים בפרופורציה הנכונה להם, לא להכליל, להקיף את התופעות מכל ההיבטים, להיות זהירים בתיאור סימני התופעה, להישאר אובייקטיביים כמה שניתן, לטפל בכל באחריות הראויה, ובעיקר, לזכור את השליחות.

אבל בעיניי, אין בכל ההסתייגויות האלו, כדי להצדיק הימנעות.

מובן שכל האמור לעיל הוא דעתי האישית. כשאני רואה את הכתיבה הרגישה, היכולת להעביר היטב את הסיטואציה ולהקיף את התחושות, עולה בי רק המחשבה-
אם צריך לעשות את זה, ככה צריך לעשות את זה.
אם יש מישהו שצריך לעשות את זה, את צריכה לעשות את זה.

ה' יתקן אותך בעצה טובה. מתפללת עלייך.
וואו איזו תגובה חשובה!
ואם כבר כתיבה, כתוב טוב ומנומק!
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
אי אפשר להשוות את הדור המוחצן ושופע הידע של היום למה שהיה פעם.
אנחנו חיים היום, עם ההתמודדויות של היום והכלים של היום. אי אפשר לבוא בכלים של לפני אפילו 10 שנים, ולהשתמש בהם להתמודדויות הנוכחיות.

וחומרי קריאה הם כלים לכל דבר.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
א. כשעושים מנושא מסוים סוד, הוא מקבל הילה ורצון בוער לבדוק אותו ביסודיות.
אין שום עניין להסתיר. המקסימום הוא לספר לנוער ש'כן, יש דבר כזה, וגם אני לא מספיק מתמצאת בו', ותו לא.
לא צריך לעשות סוד, וגם לא צריך להתייחס אליו בכלל. אכן, אם יש נושא שלא מעוניינים לדבר עליו, אין גם לרמוז עליו. פשוט להתעלם.
ב. מי אמר ומי שמך לשופט, שאת אומרת שהנוער לא נחשף לכל מיני דברים? את לא יודעת עם מה נוער מתמודד באמת.
ברור שהכל עניין של מינון. ויש מחיר בחשיפת 'כל מיני דברים' לאלו שלא מתמודדים עימם.
למה מעליב? אפשר להחליף בקלות ל'באה בחשבון'...
לפעמים גם היא לא מאמינה - כי היא עובדת בלשכת הרווחה בעיר בה היא מתגוררת ואז היא מגלה שהשכן החביב מהבניין ליד הוא לא תמיד כל כך חביב.
אם היא מגלה על כך רק במסגרת תפקידה, הרי שהמצב 'טוב'.
כשנחשב כמה שכנים יש בבניינה [35], ובבניינים הסמוכים לה [עוד 100 בערך], ומתוכם רק אחד חשוד באלימות במשפחה, הרי שמדובר על פחות מאחוז.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לדעתי תלוי באיזו אלימות מדובר -
אם מדובר באלימות פשוטה, של האב כלפי ילדיו וכדומה, הרי שאין חדש בסיפורים מעין אלו, וכמובן שיש כאן נידון הלכתי לגבי 'חושך שבטו שונא בנו' ו'המכה את בנו גדול עובר ב'לפני עיור'', ואין שוני גדול בין זה לבין שאר בתים שבורים ורצוצים, שנכתבים עליהם סיפורים חדשים לבקרים.
כאשר מדובר באלימות בין האיש לאשתו - בזה בהחלט מדובר בנושא רגיש. כל הנושא של 'בינו לבינה' מושתק בספרות החרדית מכל הסיבות הנכונות, וכאשר אחד מבני הזוג מתייחס לשני באלימות, יש לבן הזוג מספיק צעדים לנקוט כדי לבלום את האלימות, אלא שאי אפשר לפרש אותם על גבי הכתב, וא"כ נמצא הספר חסר.
אבל כמדומני שחסיה ברטלר בספרה האחרון נגעה בנושא.
 

שרה.

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
כאשר מדובר באלימות בין האיש לאשתו - בזה בהחלט מדובר בנושא רגיש. כל הנושא של 'בינו לבינה' מושתק בספרות החרדית מכל הסיבות הנכונות, וכאשר אחד מבני הזוג מתייחס לשני באלימות, יש לבן הזוג מספיק צעדים לנקוט כדי לבלום את האלימות
ואז כשאתה מוצא את עצמך כלוא בחיים בלתי נסבלים, אתה חושב שהבעיה אצלך. שאצל כולם הכל בסדר, שהעולם מטבעו נעים וטוב, ואתה פשוט חלש/טיפש/רע מכדי ליהנות ממנו. אתה סובל סתם, סבל שאפשר להביא לו קץ, ואתה לא עושה זאת כי הכל תקין חוץ מבעיה קטנה אצלך שאתה פשוט צריך לפתור.
אתה מתבייש לבקש עזרה.
אתה מתבייש לספר שקשה לך.
אתה מרגיש אשם.
אתה סובל נורא, ואתה מתבייש בסבל הזה. לא ידעת שהוא קיים עד שהרגשת אותו על בשרך, וגם משאתה מרגיש אתה סבור שאתה היחיד בעולם שעובר את זה.
ההשתקה מביאה לחוסר לגיטימציה לסבול ולחוסר לגיטימציה לעצור את זה. היא משמרת בעיות בעיות בפריזר בתוך קופסאות סגורות. היא מטאטאת הרבה גועל-נפש מתחת לשטיח. היא מייצרת תמונת מציאות יפה ונקייה שלא מפריעה לנו לעבור הלאה לסדר היום, אבל מייצרת גם הרבה כאב לא מטופל.
 

עיתונאית

משתמש סופר מקצוען
דעתי -
ככל שהנושא רגיש יותר, יש צורך לכתוב אותו ממקום נקי, מקצועי, רגיש יותר.
זה לא סותר את עצם העלאה.
צריך רק לדעת שברוב המקרים העלאת הנושא לא באמת תורמת שמקרים אלו לא ישנו, הם אולי מרחיבים לנו את הידע, והשימת לב, ונותנים כנפיים למי שסובל מכך, או לכל הפחות הבנה לתהליך בו הוא נמצא, אך מי שחושב שאם נדבר על הנושא - התופעה תמוגר או לכל הפחות תפחת - טועה.
התופעה קיימת מאז ומעולם ותמשיך להיות כזו כל עוד יצר האדם רע מנעוריו.
לכן, צריך לחשוב היטב למה כותבים, וגם למה אנחנו בעצם אוהבים לקרא על חומרים כאלו.
אם המקום הוא נקי - יבורך הכותב והקורא, אם יש משהו דק מן הדק שמעורב בו אי שם בתת מודע אפילו, כדאי לעצור בזה.
נקודה למחשבה.
 

שרה.

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
מסכימה לגמרי. כוונתי היתה שכתיבה של הדברים ודיבור עליהם בהחלט יכולה למגר את תופעות הלוואי שעלולות להגרם מההשתקה.
 

עיתונאית

משתמש סופר מקצוען
מסכימה לגמרי. כוונתי היתה שכתיבה של הדברים ודיבור עליהם בהחלט יכולה למגר את תופעות הלוואי שעלולות להגרם מההשתקה.

לא בטוחה שזה ימגר לגמרי, אולי יפחית, רק קחי בחשבון שזה יביא תופעות לוואי אחרות...
לדוגמה: אם עסקו כאן באלימות (שבעיני זה הדבר הכי פחות גרוע מסוגי האלימות הקיימות, עיין ערך הפרעת אישיות, נושא בפני עצמו) ילדה שחווה זאת בבית, ברגע שהסביבה שלה מודעת יותר, היא תדאג להסתיר יותר.
גם סוג של סבל, שגורר עימו עוד תופעות לוואי...
כמו כן, ילד - אפילו סביבה שלא יודעת איך לנהוג, ולפעמים גם עו"ס ורווחה, לא באמת מטפלים בבעיה. הם זיהו נכון, אבל הידע שלהם זה הנשק איתו הם פוצעים את הקורבן, לא תמיד, אבל קיים.
אני חושבת, שוב, שפיתרון אמיתי זה לא יביא, אולי הקלה.
ושוב, פתרון שמזמין עוד אתגר וחוזר חלילה, עד שיתוקנו מעשיהם.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
רק מילה על אלימות, נגעו בזה כאן בעקיפין.
בעבר היה נהוג להעניש באופן פיזי. ובשל כך זה היה עונש לגיטימי.
היום מאחר והדבר הולך ונעשה מחוץ לתחום ולא אכנס אם בצדק או שלא. ענישה פיזית מעבר לעצם ההכאה היא השפלה. ילד שמכים כיום חש מושפל. והשפלה היא ענישה הרבה יותר קשה מהכאה, היא ודאי לא פחותה מאלימות מילולית, שהיא כמובן נוראית.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
רק מילה על אלימות, נגעו בזה כאן בעקיפין.
בעבר היה נהוג להעניש באופן פיזי. ובשל כך זה היה עונש לגיטימי.
היום מאחר והדבר הולך ונעשה מחוץ לתחום ולא אכנס אם בצדק או שלא. ענישה פיזית מעבר לעצם ההכאה היא השפלה. ילד שמכים כיום חש מושפל. והשפלה היא ענישה הרבה יותר קשה מהכאה, היא ודאי לא פחותה מאלימות מילולית, שהיא כמובן נוראית.
הכאה תמיד היתה השפלה, ובמיוחד בשיטה שהיתה נהוגה ב'חיידרים' שבאירופה, של הכאה על חלקי גוף חשופים...
 

DESIGNIK

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
ילדים מטבעם הם ילדים ולא תמיד לוקחים את החיים קשה כמו המבוגרים, לעתים נדמה לנו שהנה הם עלו על משהו חשוד וזהו הם גילו את כל הסודות שלא רצינו שהם ידעו,
אבל הם כבר המשיכו הלאה לשחק בקלפים עם הילד של השכנים.
יש לי קרוב משפחה חוקר במשטרה, לא להאמין לסיפורים, אדם מהרחוב המקביל שלי שהטריד כל כך הרבה מה שהכי כואב בסיפור זה שהוא לא שתה ולא אכל כלום בזמן המעצר כי זה לא הבדץ שהוא מקפיד לאכול, וזה רק מוכיח עד כמה ההדחקה בציבור שלנו גורמת לאנשים להישאר בני אדם ששומרים על קלה כבחמורה בחוץ ולגדול למפלצות מבפנים,
זהו מחיר ההשתקה.
הנתונים שלו הם הרבה יותר גבוהים ממה שאתם חושבים,
אולי אפשר לנסות לשאול את אגודת השומרים בשנים האחרונות הם נכנסו לזה חזק.
יש לי סיפור שבוער בעצמות לכתוב על חברה טובה שגדלה בצמר גפן ונחשפה לצד הפחות יפה של העולם, אבל עזבו נהיה כבר קיצ'י לכתוב פה על זה, אבל תדעו זה קיים ובאחוזים קצת יותר גבוהים ממה שחושבים.
תשאלו כל מי שמתעסק בזה ונחשף לנתונים האמיתיים והוא יגיד לכם שצריך לכתוב,
כמו כל דבר רגיש זה צריך להיעשות בתבונה וממקום של תרומה ובניה של הקורא ולא ממקום של לפטם את הציבור במה שהם אוהבים.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה