למה אומרים הֶעָרָה בסגול?

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

וגם הארה וכדומה? הרי זה שם פעולה של בניין הפעיל בנחי ע"ו: הכנה, הבנה, הרמה בחטף קמץ.
ולמיטב ידיעתי הצורה הזו לא מופיעה במקרא אלא רק במשנה. במקרא המקבילה שלה היא: תנופה, תרומה, תבונה.

למישהו יש הארה?
 

רִפְקִי.

משתמש סופר מקצוען
זה מה שכתוב באתר של האקדמיה, אבל זה לא עונה על השאלה.

2.1.9 משקל הַפְעָלָה בגזרת ע"ו והכפולים
1. הה"א במשקל הַפְעָלָה בגזרת ע"ו ובגזרת הכפולים מנוקדת בסגול כשפ' הפועל גרונית. למשל: הֶאָצָה, הֶחָלָה, הֶעָזָה, הֶעָרָה.

2. שמות במשקל הַפְעָלָה מגזרת הכפולים מנוקדים על דרך שם הפעולה בגזרת ע"ו – בלא דגש. למשל: הֶאָטָה, הֲגָנָה, הֲזָמָה, הֲסָבָה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הסיבה היא - שימו לב לשלבים:
א. כאשר צריך לבוא חטף פתח לפני א', ה', ח' או ע', הוא הופך לפתח (ר' בתנ"ך: העידותי לעומת הקימותי, החילות ועוד - חפשו בקונקורדנציה, וכמובן - ה' השאלה ב'האם').
ב. כאשר צריך לבוא פתח לפני האע"ח קמוצה הוא הופך לסגול: פחה ('הקריבהו נא לפחתך'), נהג, שֶען, בהלה (לעומת סכנה).
היוצא מזה: הארה, הערה - בסגול תחת הה"א.
ובהזדמנות זו אציין, שהיה לי ויכוח נוקב עם מו"ל אחד, שהשיג עלי על שניקדתי "לְהַאִירָהּ" וטען בתוקף שצריך קמץ בה"א, שהרי כך מנוקד מפורש בסידור (בפיוט 'שימו לב אל הנשמה'). הסברתי לו את השלבים הנ"ל, ויש לקוות כי נחה דעתו...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
סעיף 2 בציטוט של סימולציה היכה אותי בתדהמה. ממתי ה'חידוש' הזה? יש לי חשד שהאקדמיה נהגה בזה (הגנה, הסבה וכיו"ב) 'שבשתא כיון דעל- על', ואפשר לברך על כך 'ברוך מתיר אסורים'...
 

רִפְקִי.

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1918609:
הסיבה היא - שימו לב לשלבים:
א. כאשר צריך לבוא חטף פתח לפני א', ה', ח' או ע', הוא הופך לפתח (ר' בתנ"ך: העידותי לעומת הקימותי, החילות ועוד - חפשו בקונקורדנציה, וכמובן - ה' השאלה ב'האם').
ב. כאשר צריך לבוא פתח לפני האע"ח קמוצה הוא הופך לסגול: פחה ('הקריבהו נא לפחתך'), נהג, שֶען, בהלה (לעומת סכנה).
היוצא מזה: הארה, הערה - בסגול תחת הה"א.
ובהזדמנות זו אציין, שהיה לי ויכוח נוקב עם מו"ל אחד, שהשיג עלי על שניקדתי "לְהַאִירָהּ" וטען בתוקף שצריך קמץ בה"א, שהרי כך מנוקד מפורש בסידור (בפיוט 'שימו לב אל הנשמה'). הסברתי לו את השלבים הנ"ל, ויש לקוות כי נחה דעתו...

יפה! תודה!

אבל לא הבנתי. לא מספיק רק השלב השני? למה רלוונטי סעיף א'?
 

רִפְקִי.

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1918609:
הסיבה היא - שימו לב לשלבים:
א. כאשר צריך לבוא חטף פתח לפני א', ה', ח' או ע', הוא הופך לפתח (ר' בתנ"ך: העידותי לעומת הקימותי, החילות ועוד - חפשו בקונקורדנציה, וכמובן - ה' השאלה ב'האם').
ב. כאשר צריך לבוא פתח לפני האע"ח קמוצה הוא הופך לסגול: פחה ('הקריבהו נא לפחתך'), נהג, שֶען, בהלה (לעומת סכנה).
היוצא מזה: הארה, הערה - בסגול תחת הה"א.
ובהזדמנות זו אציין, שהיה לי ויכוח נוקב עם מו"ל אחד, שהשיג עלי על שניקדתי "לְהַאִירָהּ" וטען בתוקף שצריך קמץ בה"א, שהרי כך מנוקד מפורש בסידור (בפיוט 'שימו לב אל הנשמה'). הסברתי לו את השלבים הנ"ל, ויש לקוות כי נחה דעתו...

טוב ניסיתי להבין לבד. ולא הצלחתי.

השלב הראשון הוא שהיה אמורה להיות כתוב: הַאְוָרָה
השלב השני הוא שהו' נשמטה והיה אמור להיות כתוב: הַאְרָה
בשלב השלישי שינינו את השווא לחטף פתח,כך: הַאֲרָה.

אז למה לא נשארנו כך?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מחילה, למה בשלב השני שלך לא בא לידי שום ביטוי העדר הוא"ו? מה שקורה - הו' נופלת והא' מקבלת את הקמץ שלה. ואידך זילי גמורי...
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

תודה רבה אפכא מסתברא. תמיד חשבתי שזה סתם יוצא מן הכלל כל ה"העידותי" וחבריו, ולא שמתי לבי שיש פה כלל.
וגם בנושא ה"הסבה", באמת מעניין על סמך מה כך קבעה האקדמיה. היכן מצינו גזרת כפולים שהאות הכפולה לא בסוף המילה והיא לא דגושה?
 

רִפְקִי.

משתמש סופר מקצוען
אם זה מעניין מישהו, זו התשובה שקיבלתי מהאקדמיה לאחר ששלחתי אליה את השאלה, עוד לפני שענו עליה כאן :)

שלום וברכה,

בשמות הפעולה בבניין הפעיל משורשי ע"ו (וע"ע) הה"א מנוקדת בחטף-פתח: הֲבָנָה, הֲקָמָה וכו'. ואולם כשפ' הפועל היא עיצור גרוני אמור החטף לבוא בין שתי גרוניות. במקרים כאלה החטף הופך לתנועה מלאה.
כך למשל ניקודה הרגיל של ה"א השאלה הוא חטף-פתח (הֲרָאִיתָ?), אבל פתח לפני עיצור גרוני (הַאִם?).
במקרה של שם הפועל של בניין הפעיל שתי תנועות באות בחשבון: פתח או סגול. סגול רגיל לפני עיצור גרוני בקמץ. למשל עם ה"א השאלה: הֶאָנֹכִי (במדבר יא, יב), ולכן נקבעה תנועה זו גם במקרה ששאלת עליו: הֶעָרָה וכו'.

בברכה,
ברק דן

לבירור נוסף באותו עניין אנא ציינו פנייה חוזרת ואת מספר הפנייה.
שימו לב! אין להשיב ב"השב" או ב"reply" אלא באמצעות הקישור הזה:
http://hebrew-academy.huji.ac.il/Pages/haveQuestion.aspx
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

פשששששששששששששששששש
זה בפרשה שלי! האנכי הריתי את כל העם הזה, ועל דבר זה הייתי מצטער כל ימיי, מפני מה אומרין האנכי ולא האנכי? איזה כיף.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כי החי"ת אינה מקבלת תשלום דגש, ועל כן הפת"ח האמור להיות באות שלפניה הופך לסגול, אבל העי"ן מקבלת תשלום דגש, והפת"ח הופך לקמץ.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

זה מבלבל מאד, כי לפעמים יש לה תשלום דגש (במדבר כד כב) ולפעמים אין (מלכים א יד י, תהלים פח יז, נחמיה י לה, דה"י ב ד כ). ואותי בכלל לימדו בישיבה שיש לה רק בבנין פֻּעַל, באותו מעמד של ה'.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא, הידיעה שלך בעניין חלקית ביותר. יש כללים ברורים, אם כי יש כמה יוצאים מן הכלל (כמו הדוגמא בחומש במדבר, שהיא יוצאת מן הכלל). יש כללים שונים לגבי ה"א הידיעה ואחרים לגבי הבניינים הכבדים וכן לגבי נפעל עתיד ציווי. אין לי פנאי לפרט כרגע, אבל אם תמצא ספר דקדוק טוב תוכל ללמוד אותם בלי קושי.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

נדמה לי שעליתי על משהו (במקום השיעורי בית שכרגיל לא עשיתי):

רָעָה, הָעָם, הָעָרֶב - קמץ ולא סגול משום שההטעמה על הע'; לעומת הֶעָרֹב שבו ההטעמה לא על הע'.

אך בח' זה לא ככה, אלא תמיד יש סגול: הֶחָג, הֶחָדְרָה, הֶחָרֶב.

וה'? לכאורה דומה לע' לענין זה: הָהָר, הָהָרָה (ההטעמה בה') לעומת הֶהָרִים (ההטעמה לא בה'). אבל מה עם וְלַבֶּהָרֶת, הִטֶּהָרוּ שבהם ההטעמה בה' ועדיין יש סגול, כמו ח' ולא כמו ע'? (אולי הם יוצאים מן הכלל? נפקא מינה אם צריך לומר תעודה מְזָהָה או מְזֶהָה? זה ממש חשוב)

-עכשיו אני הולך לחטוף-
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
העלית רעיון מעניין. אין לי פנאי כרגע לערוך מחקר, אבל לגבי תעודה מזהה אין ספק - מְזַהָה ולא משהו אחר (בבניין פיעל אין תשלום דגש לה"א).
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n4980591:
העלית רעיון מעניין. אין לי פנאי כרגע לערוך מחקר, אבל לגבי תעודה מזהה אין ספק - מְזַהָה ולא משהו אחר (בבניין פיעל אין תשלום דגש לה"א).

ולח' יש תשלום דגש בהתפעל? א"כ למה אומרים יִתְנֶחָם?
ולה' יש תשלום דגש בהתפעל? א"כ למה אומרים הִטֶּהָרוּ?

אומר מה שהמורה שלי לימד אותי, יכול להיות שהוא טעה אבל כך הוא לימד, שהסגול אינו תשלום דגש למרות שהוא בא באותו מיקום. תשלום דגש הוא החלפת התנועה הקטנה שהיתה אמורה להיות לפני הדגש שהיה אמור להיות באות הגרונית, בתנועה גדולה (דהיינו צירה במקום חיריק חסר, חולם חסר במקום קובוץ וקמץ במקום פתח). הסגול הוא עצמו תנועה קטנה ולכן זה לא נקרא תשלום דגש (לא יודע איך כן). ולכן לענ"ד יש ספק, וקשה לי להאמין שיש פתח באות שלפני ה"א קמוצה, מה שלא מצינו בתורה, לא בנביאים ולא בכתובים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הדיון נראה קצת כמו דו שיח של חרשים. מה שכתבתי שאין תשלום דגש לה"א - כמובן לא התכוונתי לסגול, וכל בר בי רב דחד יומא בדקדוק יודע שתשלום דגש הוא מתנועה קטנה לתנועה גדולה. כל מה שהתיחסתי אליו לא היה אלא לקמץ בזי"ן, כפי שכתבת בהודעתך (מס' 15) - 'מְזָהָה'. אתה מנקד בעבר זִהָה, כמו טִהֵר, ולא טֵהֵר, ו'מְטַהר' ולא 'מְטָהר', ועל כן ברור שלא 'מְזָהֶה' או 'מְזָהָה', בקמץ בזי"ן. אין לי פנאי כרגע לחקור את ההשערה המעניינת שלך בעניין ההטעמה של העי"ן הקמוצה וכל השאלות שמסביב, אבל אקווה שלא ירחק היום ואגיע לזה....
 

משה טאובה

משתמש חדש
הפתח נוטה להתחלף בסגול כשהמיבטא קשה מידיי בפתח. לכן צריך לומר הערה בסגול, וגם האטה, בתנ''ך יש אינסוף עדים לכך. אחת הדוגמאות היא אחת כשהחי"ת בקמץ הא' בסגול, וכשהחי''ת בפתח גם האל''ף.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה