עזרה לבחור, לבחור, לבחור פתגמים!

אינספריישן

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
ישנה בחירה חופשית בכל עת על דברים מסוימים. אך לא על הכל!
רוצח המונים לא מסוגל שלא לרצוח. הוא יכול לבחור האם לרצוח מאה אנשים או תשעים. המעשה אינו כפוי משמים. אך הוא השחית את נפשו אל מעבר לנקודת הבחירה של, לא לרצוח. יש לו עדיין בחירה לרצוח "רק" תשעים ולהוריד למחר את נקודת הבחירה בין תשעים לשמונים וכן הלאה.
אותו הדבר להיפך.
אדם מן השורה אינו בחירי לרצוח. הוא לא מסוגל לכך (שוב ללא כפייה משמים אלא ממנו עצמו) הוא כן בחירי להתעלל בבן אדם ולהשחית את נפו עוד ועוד עד שיוריד את נקודת הבחירה שלו בין לרצוח או לא לרצוח.
כמובן שאלו דוגמאות קיצוניות, אך כל בן אנוש במקומו ודרגתו הוא.
לפי דברייך, בחירה חופשית היא תהליך ולא 'זבנג' לא מצאתי מילה בוגרת יותר שמספיק מבטאת... סורי
 

כותב השורות

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
לא כל מעשה רע נעשה מכח הבחירה. גבול הבחירה משתנה מאדם לאדם ומזמן לזמן לפי בחירותיו הקודמות.
נמצא שישנם מעשים- רעים או טובים שנעשים שלא מכח הבחירה אלא מכם אינסטינקט, כבהמה.

להיות כבהמה היא בחירה מוחלטת ברע גם אם נקרא לזה אינסטינקט
הייתי מדמה את זה בצורה מופרעת לפרופילים בפלאפון
פעיל - בחירה ברע
רטט - בחירה באינסטינקט
שקט - בחירה בטוב
אני מתכוון לרעיון...
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עדיין, יכול להיות מצב של בחירה בין גרוע יותר לגרוע ביותר. אם כך, זוהי עדיין בחירה בברירת המחדל.
אם הקב"ה שם אותך במצב הזה, יש בחירה שבה הוא רוצה שתבחר.
ואם תבחר בה - עשית את הטוב ביותר.
אולי בעיניך זה רע, אבל זה מה שהקב"ה (שהוא עצם הטוב) רוצה, ולכן זה טוב.
ישנה בחירה חופשית בכל עת על דברים מסוימים. אך לא על הכל!
רוצח המונים לא מסוגל שלא לרצוח. הוא יכול לבחור האם לרצוח מאה אנשים או תשעים. המעשה אינו כפוי משמים. אך הוא השחית את נפשו אל מעבר לנקודת הבחירה של, לא לרצוח. יש לו עדיין בחירה לרצוח "רק" תשעים ולהוריד למחר את נקודת הבחירה בין תשעים לשמונים וכן הלאה.
אותו הדבר להיפך.
אדם מן השורה אינו בחירי לרצוח. הוא לא מסוגל לכך (שוב ללא כפייה משמים אלא ממנו עצמו) הוא כן בחירי להתעלל בבן אדם ולהשחית את נפו עוד ועוד עד שיוריד את נקודת הבחירה שלו בין לרצוח או לא לרצוח.
כמובן שאלו דוגמאות קיצוניות, אך כל בן אנוש במקומו ודרגתו הוא.
אם ניקח את רבי אלעזר בן דורדיא - גם לאדם השפל ביותר יש בחירה לעזוב הכל ולהפוך לצדיק.
לאדם צדיק אין בחירה ליפול למקום גרוע בבת אחת, אלא בהדרגה, וזה אחד מיותרונות האור על החושך.
 

אינספריישן

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
להיות כבהמה היא בחירה מוחלטת ברע גם אם נקרא לזה אינסטינקט
הייתי מדמה את זה בצורה מופרעת לפרופילים בפלאפון
פעיל - בחירה ברע
רטט - בחירה באינסטינקט
שקט - בחירה בטוב
אני מתכוון לרעיון...
נאה לי ש'פעיל' = בחירה בטוב, שקשה ודורשת הרבה יותר, לעומת 'שקט' = בחירה ברע + השתקת המצפון.
 

כותב השורות

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ישנה בחירה חופשית בכל עת על דברים מסוימים. אך לא על הכל!
רוצח המונים לא מסוגל שלא לרצוח. הוא יכול לבחור האם לרצוח מאה אנשים או תשעים. המעשה אינו כפוי משמים. אך הוא השחית את נפשו אל מעבר לנקודת הבחירה של, לא לרצוח. יש לו עדיין בחירה לרצוח "רק" תשעים ולהוריד למחר את נקודת הבחירה בין תשעים לשמונים וכן הלאה.
אותו הדבר להיפך.
אדם מן השורה אינו בחירי לרצוח. הוא לא מסוגל לכך (שוב ללא כפייה משמים אלא ממנו עצמו) הוא כן בחירי להתעלל בבן אדם ולהשחית את נפו עוד ועוד עד שיוריד את נקודת הבחירה שלו בין לרצוח או לא לרצוח.
כמובן שאלו דוגמאות קיצוניות, אך כל בן אנוש במקומו ודרגתו הוא.

אני מטיל ספק בדוגמא ולא רק...
רוצח המונים לא מסוגל שלא לרצוח???
אולי הוא צמצם את היכולת שלו לבחור כלו' מבחינת קל/קשה
אבל עצם הבחירה אם לעשות או לא לא משתנה
אדם הוא לא בהמה
יהיה אשר יהיה
 

כותב השורות

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
נאה לי ש'פעיל' = בחירה בטוב, שקשה ודורשת הרבה יותר, לעומת 'שקט' = בחירה ברע + השתקת המצפון.


כשזה קורה בבית הכנסת גם אתה מסכים שהכל מתהפך
לא???
זה רק דוגמא
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני מטיל ספק בדוגמא ולא רק...
רוצח המונים לא מסוגל שלא לרצוח???
אולי הוא צמצם את היכולת שלו לבחור כלו' מבחינת קל/קשה
אבל עצם הבחירה אם לעשות או לא לא משתנה
אדם הוא לא בהמה
יהיה אשר יהיה
שמעתי לזה הוכחה יפה.
גם המאפיונר הגדול ביותר, זה שחייב לחסל כל יום כמה אנשים, אם יהיה מישהו שבו תלויים חייו שלו - הוא לא יהרוג אותו.
מכאן שיש לו יכולת לשלוט בעצמו.
 

אינספריישן

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
גם המאפיונר הגדול ביותר, זה שחייב לחסל כל יום כמה אנשים, אם יהיה מישהו שבו תלויים חייו שלו - הוא לא יהרוג אותו.
לא שמענו על עשירי עולם שבהודעה אחת מוטטו את מניות החברה שלהם? מנהלים שפיטרו את המזכיר המוכשר?
כל סיפורי הפולקלור היהודי מלאים במושקה'ס מפוטרים למרות ידיעתו הברורה של הפריץ התורן כי הוא טועה.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לא שמענו על עשירי עולם שבהודעה אחת מוטטו את מניות החברה שלהם? מנהלים שפיטרו את המזכיר המוכשר?
כל סיפורי הפולקלור היהודי מלאים במושקה'ס מפוטרים למרות ידיעתו הברורה של הפריץ התורן כי הוא טועה.
לפעמים כח אחר (גאווה, שנאה וכד') יכול לנצח בבחירה, ולהביא את האדם לבחירה מוטעת.
ת'כלס, זה עובד ככה כל פעם שבוחרים לעשות עבירה. שמענו על עשירי עולם ברוחניות שבחרו לעזוב הכל ("שימש 80 שנה בכהונה גדולה ולבסוף פרש ונעשה צדוקי"), וזה לא אומר שלא הייתה להם בחירה.
גם אדם שבוחר להתאבד - בוחר בזה.
זה היופי בבחירה חופשית. היא חופשית לגמרי לכל הכיוונים.

אדם אוהב חיים, מסוגל להתאפק ולא לרצוח את מי שמעניק לו אותם. הוא מסוגל לבחור בחיים שלו, אם ירצה. מה שהעקרב במשל הידוע - לא יכול.
 

כותב השורות

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
לא שמענו על עשירי עולם שבהודעה אחת מוטטו את מניות החברה שלהם? מנהלים שפיטרו את המזכיר המוכשר?
כל סיפורי הפולקלור היהודי מלאים במושקה'ס מפוטרים למרות ידיעתו הברורה של הפריץ התורן כי הוא טועה.

הלכה בידוע שעשיו שונא ליעקב
ולקייים את ההלכה עדיין צריכים אנו לבחירה...
נטייה חזקה גם היא עוצמתית מאוד איננה הופכת את האדם לחסר בחירה
עיין רמב"ם בשמונה פרקים
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה