בהחלט אם יתחיל זיוף של חודש אחד במשכורת מכירה כמה שיעזבו באותו רגע, גם אם זה יהיה אל הבלתי נודע, את ההימור על הכסף שלהם כבר שמו שנה שלמה,
ומבחינה אידיאולוגית כל מי שקצת מבין כיצד מתנהלת ההנהגה החרדית יודע שמלחמות וזעקות עושים כי צריך וחשוב ויש לזה תכלית בפני עצמה, אבל לקחת את הכותרות האדומות לחיי המעשה לא תמיד מחייב. (הנל נכתב מתוך ניסיון אישי בנושא הזה בהתייעצות עם אחד מגדולי הדור [אולי לא ממש אלה החתומים במכתב הנל] וכן בנושאים אחרים שיצאו עליהם מכתבים באותם צבעים)
לא כדאי לדון בפורום ציבורי בנושא טעון זה, מהי ההשקפה הנכונה בנושא הממ"ח.
====
מה שכן יש להבדיל
מהותית בין הוראה
ליחיד והוראה
לציבור, אלו נושאים שונים
לחלוטין, שאלות נפרדות והכרעות נפרדות.
ת"ח העיד בפני שהוא הגיע להתייעץ יחד עם בחור ישיבה, שהיו לו בעיות עם הצבא, והגיעו להגר"ש אוירבך
בעצמו [זה היה לפני הרבה שנים, עוד לפני פרוץ עיקר המחלוקת בין הגר"ש להגראי"ל והגר"ח] זצוק"ל.
במקרה הנ"ל היתה סיבה מיוחדת שכדאי שהלה יתגייס והוא העיד לי את שהוא שמע במו אוזניו, ר' שמואל אמר 'מה הבעיה שיתגייס ? [כמובן: כי היה שם הכרח מסויים, במקרה אישי ונסיבותיו].
גם הגר"ש אוירבך עצמו חילק בין הוראה ליחיד להוראה ציבורית.
גם הגרא"מ שך בעצמו התיר לפעמים בהוראה
פרטית למישהו ללכת לצבא.
לכן כשמורה ספציפית זאת או אחרת שואלת האם לעבור לממ"ד, אינו דומה לחלוטין לשאלה הכללית והציבורית על הממ"ח.
לכן הוראה
ליחיד והוראה
לציבור, אלו נושאים שונים
לחלוטין.
ואין ללמוד מהם דבר.
דוגמא
אברך שרוצה לצאת לעבוד: פעמים רבות [מקרה מקרה ונסיבותיו] יעודדו אותו אישית גדולי ישראל לכך, כי זאת היא חובתו האישית.
אבל נלחמו בכל כוחם באלו שמדרבים ומארגנים קבוצות של אברכים לעבודה.
מכיר אברך שהגראי"ל היתיר לאשתו אישית ללכת ללמוד באקדמיה.
ברור שמי שיארגן אנשים שיצאו בתפילה באמצע חזרת הש"ץ הוא רשע.
אבל אדם פרטי שעומד בפני הפסד אוטובוס וכדומה, לפעמים מותר לו לצאת מוקדם מהתפילה [בכפוף לבירור ההלכה].
הוראה ליחיד והוראה לציבור אינם דומים לזה כלל.
אדרבה לכו שאלו את גדולי ישראל האם יש מקרים שמותר ליחיד דברים מסוימים שלציבור הם נלחמים עליהם בכל העוצמה והתוקף.
==============
הגראי"ל שטיינמן היטיב לנסח זאת באמירה קצרה וממצה, בעצרת בחירות בבית שמש שנועדה לבלום את מפלגת "טוב": "מים אחרונים חובה. לצערנו, יש שאינם מקפידים על מים אחרונים בסוף הסעודה ועדיין הם חרדים. אבל לעשות מזה אידאולוגיה, שיטה?"