לפעמים אפשר לבחור פשוט להתרחק מהלכלוך, ולחיות בעולם נקימאמר נפלא מפורום לתורה של הרב @דוד ה מצורף קישור למקור (פתוח רק בפורום אקטואליה).
שרים רדפוני חנם - לדמותו של חשדן
כולם מכירים את ר' שימען, איך אפשר לא להכיר אותו?
ר' שימען הוא יהודי יקר, איש חסד, אוהב תורה ופיקח, אוהו כמה פיקח.
ר' שימען התברך במח חד כתער ולשון מושחזת ברמה שתגרום קנאה לכל סכין ויקטורניקוס
אקראית.
כמובן שר' שימען לא נותן לשכלו ולשונו להחליד ח "ו, איך הוא חושב תמיד לא אומר בפה כמובן,
הוא לא בעל גאווה. יש סיבה מדוע התברכתי במתנות אלו, ואיזו תביעה תהיה עלי בשמים אם אוותר
על השימוש בהם.
כך מלבד כל מעלותיו נודע שימען בשערים כחושף שחיתויות . הוא לא מפספס אף פריט מידע ומוחו
מבצע קישורים במהירות הבזק. הוא יודע להצביע על כל קומבינה המתבצעת בציבור החרדי, ועל
האינטרס הנסתר מאחורי כל פעולה.
כן, שימען הוא כבר לא שימעלה חייכן עם קסקט, הוא אדם מבוגר שיודע להאיר את הפינות האפלות
שבציבוריות החרדית . אולי יש לומר את הציבוריות החרדית כולה, שהרי לדבריו כולם נמצאים להם
באותה פינה אפלה שם הם רוקחים את זממם האפל.
כך יודע שימען לנתח את השינויים בהרכב הוועדה, את סדר החתימות במכתב על המקוואות, את
מפת האינטרסים במאבק במוגן, ואת הסיבה לתמיכה המפתיעה בקווי הנייעס.
למרות ששימען לא למד ליב"ה רח" ל מסכת סוכה הוא למד, כך שמעט ידע מתמטי יש לו. הוא מנצל
אותו בעתות מבחן ובחשבון פשוט מכפיל את שכר הלימוד של ההורים, מוריד את שכר המלמדים
המשוער ) הלוואי והם היו מקבלים שכר מינימום, הוא גונב אותם(, מחשב ניקיון וחשמל ) העירייה
משלמת את זה, מידיעה( ומוכיח כמה שכר הלימוד מופרך ) מה אפשר לומר, גם מנהלים צריכים
לחתן ילדים(.
הוא אף בקיא בנבכי דירותיו של השר והסמינר של הבת, הג'ובים בהסתדרות הציונית ומה
"ערייבים" עושים עם הכסף עד שהיתום מתחתן. ר' שימען יודע הכל והוא נוהג טובת עין בידיעותיו
וממש לא שומר אותם לעצמו . אם תשאל את ר ' שימען מהיכן הוא יודע הכל תראה ארשת נבוכה
מבזיקה על פניו, אך אז הוא יאמר בחיוך קל "הכל מהתיירה" וימשיך בלהט .
שלא תטעו, ר' שימען הוא איש טוב באמת, הוא ירא שמים ומדקדק במצוות, יש לו מטבע עם פרוטה
חמורה בבית ) קרן המעשרות זה לא בשבילו, הוא שמע עליהם משהו(, אוכל הערינ"ג מ" כהן חמוצים "
בלבד ) מהחבית הבדוקה כמובן, למה הוא לוקח עוד שקל?( , מחובר לגנרטור ) שהחזונאישני"ק הזה
יגזור עלי קופון, שיהיה לו לבריאות(, לא נוגע בתותים ) לטחינה בלבד? שלא ימכרו לי תותים( והוא
בהחלט יודע ספר . הוא פשוט יודע עוד כמה ספרים כמו ספר התקציב של עיריית בני ברק למשל.
אם אתם שואלים איך אדם כזה מדבר לשון הרע, התשובה היא שהוא לא מדבר לשון הרע. ר' שימען
בקיא ב"שמירת הלשון" הוא מכיר את ההיתר של אפי תלתא, יודע לצטט כי " מפרסמים את החנפים",
שולט בגמרא ש"אין ממנים פרנס על הציבור בלא קופה של שרצים התלויה בצווארו שאם תזוח
דעתו עליו יאמרו לו חזור לאחוריך", והוא אכן אומר ואפילו צועק חזור לאחוריך.
ובכל סערה חדשה הפוקדת את הציבור החרדי חדשות לבקרים יודעים כל באי בית הכנסת כי מוטב
להם לפנות אל מעונו הצנוע של שימען לצד פינת הקפה, לחזות בתנועת היד המבטלת ולשמוע את
האמת המסתתרת בצל החדשות .
ר' שימען יודע כי לפעמים נגרם נזק קל בעקבות לשונו, לא כל אדם מצליח להביט במראה שר '
שימען מציב מולו בלי להיפגע, לפעמים יש המעדיפים לחיות בהכחשה ולא להכיר באמת
שבפעולותיהם.
כך כאשר נערכה מגבית לאחזקת העירוב השכונתי . ר' שימען לא מטלטל כמובן אבל נוות ביתו
מטלטלת מה שגרם לר' שימען לרתום את לשונו למען המגבית, הוא עמד בפתח בית הכנסת ונשא
נאום חוצב להבות על כך שאין מה להתמרמר על השכר שאחראי העירוב נוטל, אתם הייתם מסכימים
ללכת בחורף ובחורב לבדוק את החוטים? מגיע לו כל שקל.
אחראי העירוב המסכן שידע עד היום שהוא עובד בהתנדבות החל לקבל בקשות למעשרות והודיע
על פרישה מתפקידו, אבל את ר' שימען זה לא בלבל . זו לא בושה לקבל שכר על עבודה, אינסטלטור
מקבל משכורת? למה שאחראי עירוב יתבייש בזה מה ההבדל? פשוט נבלה בשוק ואל תזדקק
לבריות.
יום אחד נפל דבר בישראל , אם נהיה דקדקנים לא דבר נפל אלא דב. הגבאי המסור של בית הכנסת
דב ברנהולץ החליק ושבר את רגלו . בית כנסת מכובד המחזיק ג' חדרים, ג' מנייני מנחה, ג' כוללים
וסוג אחד של קפה לא יכול להישאר חודשיים בלי גבאי. כך אחרי דיונים והתלבטויות, תככים
ואינטריגות, נבחר ר' שימען לממ"ג ) ממלא מקום גבאי( עד חזרתו של ר' דב בכוחות רעננים.
ר' שימען הוא לא טיפוס של גבאי, עבודה פיזית למען הציבור אינה חלק אינטגרלי ממהותו, הוא
מעדיף עבודה בפה ולא בידיים. אך ההכרח לא יגונה והאפשרות ליצור שינויים בבית הכנסת שיחקקו
אותו בהיסטוריה לנצח ) מתקן לייבוש ידיים במקום מגבות נייר( מילאו את ר' שימען ברטט של
התרגשות.
בסיומה של שחרית חש ר' שימען בטפיחה על כתפו, נהיית מקושר צוהל אליו ידידו, קרוב לצלחת ,
אל תשכח אותנו שם במרומי מגדל השן. זה בהתנדבות מגמגם שימען שלראשונה מזה זמן רב איבד
את לשונו אשר הוא נוהג למשמש בה בכל שעה. "בהתנדבות " מחייך החבר, ברור, כולם אומרים
את זה, אל תדאג אין עיני צרה, תרבחו ותסעדו, נפרד ממנו הידיד.
ר' שימען חוזר לביתו בצעד כושל, הוא נכנס מבעד לדלת ובנו מתנפל עליו, אבא זה נכון שאנחנו
עשירים? ר' שימען מחייך בנחמדות ואומר לו "אתה יודע שאצלנו בבית לא מדברים על כסף, אך
מהיכן רעיון העוועים הלז ?" מה פירוש, תמיד אמרת שר' דב מקבל המון כסף על העבודה ו"זה
בסיידר", אז עכשיו אנחנו מקבלים את הכסף. גבאי זה מאוד רווחי, שכחת?
נוות ביתו מגיחה מהחדר ומחלצת אותו מהמבוכה, " אצל אבא זה אחרת, אבא צדיק, הוא עושה הכל
בהתנדבות" .
אם את אומרת שאבא פראייר אז בסדר, ממלמל בנו בתשובה, חשבתי שכל מי שיכול לקחת לוקח ,
למה רק אבא לא.
לפני שנים רבות יצאה יצירה בדיונית שסיפרה על כך שהעולם אינו כפי שנראה, השולטים בעולם
הם רובוטים רק שהם משחקים במח של האנשים כך שהאנשים יחשבו שהם שולטים בעולם . הצורה
היחידה להשתחרר משליטה זו היא ע"י הבנה מוחלטת כי האמת שונה ממה שנראה לעיניים. התוצאה
המרה של דבר זה היתה התאבדויות של אנשים שהציבו את עצמם מול מכוניות במחשבה כי זה
ישחרר אותם מהדמיון כאילו יש מכונית לפניהם ומשליטת הרובוטים.
איך עדיף לחיות? חיים מאושרים בלי אינטרס ופרטים, או חיים חשדניים וחיפוש אחרי המקום בו
מרמים אותך? אפשר באמת לחפש בכל מקום את הנסתר, למצוא היכן יש עושק וגזל? אם לזאת
קראת חיים אמור לי א-לי מה זה מת.
למה אני צריך לדאוג לכל העולם, למה צריך לעניין אותי איך פלוני הרוויח את ממונו . אין לי דרך
לשנות את העולם, יש לי דרך להרוס לעצמי את החיים. לפקפק בכל מה שסובב אותי ולחיות בעולם
מפוקפק, לא רוצה את זה, זה לא שווה את הידע.
זה לגבי מנוחת הנפש, אבל הרבה יותר חמור מזה זו השחתת הנפש, כמו שכבר כתבתי חיים בסביבת
שחיתות גורמים לקהות חושים בנושא, לפתע אפשר לעגל פינות ולהוריד סטנדרטים.
אפשר להתמודד עם זה באמצעות מחאה פנימית על כל עוול, אבל יש דרך קלה יותר . אפשר לא
לדעת מזה כלל, להתקין נטפרי על הנפש. מה שאתה לא יודע לא יפגע בך, וכמו הפתגם הידוע "ידע
הוא כח וכח משחית".
אז מה אתם בוחרים " תסמונת הזרזיר" או "תסמונת בת היענה", לחשוד בכל דבר או לעצום עיניים?
ברור שציבור בו כולם בנות יענה לעולם לא ישרש שחיתות, אך יתכן בהחלט שהוא בבחינת אי
אפשר לעולם בלא בורסקאי. אתה בשם או בורסקאי? תבחר.
לא להיות בורסקאי, אבל לא לחפות על הרפש בבושם.
משום מה יש שוב ושוב ניקים כאן באשכול הנותנים מצג כאילו יש 2 אופציות:
1. לתמוך תמיכה נלהבת במטרות התובעים והכותבים נגד. להאמין שמטרתם היא כולה קודש ורק להציל עשוקים. לתמוך בממ"ח ולמחוק את הנפרדות של החינוך החרדי .
2. לתמוך בחינוך העצמאי ללא סייג. להציג אותו כמלאך זך ונקי שלא סטה מעולם מדרך הישר ורק רודפי הדת מעלילים עליו.
לדעתי יש אופציה שלישית-
לרצות ללכת לאורם של גדו"י ומתוך כך להבין עד כמה קריטי להיות תחת חינוך חרדי ועצמאי,
להבין שבודאי המטרה של רב הכתבים והפקידים היא הרס החינוך הזה,
ובמקביל לבקר בחריפות את החינוך העצמאי על אי הסדרים הכספיים שהתגלו בו,
על אי מתן זכויות המגיעות למורותיו בדין,
ועל העובדה שכאשר רודפי הדת חיפשו אותו בפינה- היה להם הרבה מה למצוא.