שוב, פרט לציטוט.סימן הקריאה צועק על הקורא מהי התחושה שאמורה להיות לו ביחס לטקסט, ואף אחד לא אוהב שצועקים עליו.
ויותר מזה, אף אחד לא אוהב שאומרים לו מה לעשות. ואיך להרגיש.
ואף אחד לא אוהב שמתערבים לו בקריאה.
זה לדעתי אחד הדברים שהופכים את הסופר לסופר.והנה שבירת קיר רביעי עדין עדין עדין. כי הראת, מי הכותב. שיודע שהבכי- עצוב.
במקום זאת, אפשר לומר, בכי קטוע, לדוגמא. כי זאת עובדה.
'היא לחשה' - במקום: 'היא אמרה בלחש'.
'היא מיהרה' - 'במקום היא הלכה במהירות'.
'היא העיפה את המחבת, האדימה. המחבת נפל, הכיור - רעד'. - במקום: 'היא העיפה את המחבת לכיור בזעם'.
'הוא התקרב, נטה קדימה ואמר בשקט, בלי לעצור'. במקום: 'הוא התקרב, שפת גופו שידרה חוזק'
זה מדויק. תודה!תיאורי פעולה
תיאורי פעולה זה שוב פעם התערבות של הקורא בסיפור.
הכותב דואג שלא נבין את המשפט כמו שהוא תכנן שנבין, אז הוא מספר לנו מה הוא התכוון.
וכן, זהו גם שבירה של הקיר הרביעי, לדעתי. אמנם בצורה הכי עדינה שיש. אבל זו התערבות הכותב.
הרי הכותב רואה תמונה ומפרשן לנו אותה:
"היא הלכה במהירות".
"היא דיברה בקול זועק".
ולמה לא להשתמש בהם? כי תראה לנו, אל תגיד.
אל תספר לקוראים שלך מה קורה. תראה להם מה קורה.
המשפט : "יעלי בכתה בכי עצוב". בעצם אומר שהכותב רואה את הבכי שלה, ומפרשן שהוא עצוב.
והנה שבירת קיר רביעי עדין עדין עדין. כי הראת, מי הכותב. שיודע שהבכי- עצוב.
במקום זאת, אפשר לומר, בכי קטוע, לדוגמא. כי זאת עובדה.
'היא לחשה' - במקום: 'היא אמרה בלחש'.
'היא מיהרה' - 'במקום היא הלכה במהירות'.
'היא העיפה את המחבת, האדימה. המחבת נפל, הכיור - רעד'. - במקום: 'היא העיפה את המחבת לכיור בזעם'.
'הוא התקרב, נטה קדימה ואמר בשקט, בלי לעצור'. במקום: 'הוא התקרב, שפת גופו שידרה חוזק'
עם זה אני לא בטוחה שאני מסכימה באופן גורף.סימני קריאה, מנסים לתת את הטון של הכותב לקורא.
יהודה גזבר אומר, שכל פעם ששם סימן קריאה, הוא חזר אחר כך אל הטקסט וראה שזה מיותר. הוא בבלוג שלו מפרגן שלושה סימני קריאה שמותר להשתמש בהם במהלך הקריירה ואני החצופה חולקת שוב פעם.
אל. תשתמשו. בסימני. קריאה.
והוא (גזבר) הסביר זאת מעולה:
סימן הקריאה צועק על הקורא מהי התחושה שאמורה להיות לו ביחס לטקסט, ואף אחד לא אוהב שצועקים עליו.
ויותר מזה, אף אחד לא אוהב שאומרים לו מה לעשות. ואיך להרגיש.
ואף אחד לא אוהב שמתערבים לו בקריאה.
גם אני.עם זה אני לא בטוחה שאני מסכימה באופן גורף.
יצא לי לקרוא בלוג של איתמר זוהר לכמה כללים לכתיבת סיפור קצר,קצר קצר קצר. בוא נתמקד בקצר.
הגדרה מצוינת. וכקוראת תמימה אני יכולה לומר שלמרות שלא ידעתי לשייך את הדוגמאות האלה לשבירת קיר כלשהו, הן בהחלט עיצבנו אותי.שבירת הקיר הרביעי:
את המושג הקיר הרביעי, ושבירתו, כולם מכירים. (אם לא רוצו לעשות גוגל מהר) וגם מנסים שלא לשבור אותו.
מה זה שבירת הקיר הרביעי כולם יודעים, וגם מנסים שלא לעשות את זה. בצורה גסה.
כי זוהי צורה מיושנת מאוד לכתיבה, כמו לדוגמא: 'עכשיו נראה מה קרה בינתיים עם שיינדי מיודעתינו'.
אבל הרבה כותבים נופלים בזה בנקודות עדינות ואפורות יותר.
לדוגמא:
"שעתיים קודם לכן, בבית משפחת ג'יקובס".
או אפילו עדין יותר:
"מה בעצם הוא צריך? הוא לא יודע. במה? אהבה? או אולי קהל? אולי יבוא יום ויבין. עכשיו, הוא רק רוצה חברים"
תיאורי פעולה
'היא לחשה' - במקום: 'היא אמרה בלחש'.
'היא מיהרה' - 'במקום היא הלכה במהירות'.
'היא העיפה את המחבת, האדימה. המחבת נפל, הכיור - רעד'. - במקום: 'היא העיפה את המחבת לכיור בזעם'.
'הוא התקרב, נטה קדימה ואמר בשקט, בלי לעצור'. במקום: 'הוא התקרב, שפת גופו שידרה חוזק'.
שבירת הקיר הרביעי
את זה ממש אהבתי. מדויק.6 הרשו לעצמכם להיות סדיסטים. לא משנה כמה תמימים ומתוקים הגיבורים הראשיים – תגרמו לכך שיקרו להם דברים איומים, כדי שהקוראים יידעו מי הם באמת
לאאאא8 תנו לקוראים כמה שיותר מידע מוקדם ככל האפשר. אין סיבה להתמהמה. על הקוראים להבין מה מתרחש, היכן ולמה, כדי שיוכלו לגמור את הסיפור בעצמם לפני שהג'וקים יאכלו את הדפים האחרונים
האם אין הבדל בין המשפטים?או כמו שאומר סטיבן קינג:
מחיקת המיותר: למדו חוק – במשפט שמנוסח היטב אין אפילו מילה אחת מיותרת. רוצים דוגמא חיה? הנה המשפט האחרון בסגנון נקי יותר: חוק – במשפט שמנוסח היטב אין מילה מיותרת.
חושבת שהנכון הוא לא "קצרו!" אלא "התמקדו!" תבחרו את המילים שלכם כמו כלים. כלי טוב, כמו מקלף עם זיז לעקירת פגמים בפרי, חוסך שימוש בשני כלים. כמו שהסברת לגבי תיאורי פעולה.כנ"ל לגבי פסקאות – אסור שיהיו בהן משפטים מיותרים שחוזרים על עצמם או שאינם תורמים למסר. הגישה היא שכל מילה חשובה וכל מילה מספרת סיפור. מילים מיותרות הן כמו עודף תבלינים בתבשיל.
אמת. ואת המשפט הזה צריך להצמיד לתחתית המסך רגע לפני סגירת קובץ.לא כיף לוותר על מילים שלנו, אבל לפעמים עדיף, וכדאי.
אחד הגרועים שגורמים לי להרגיש ילדה קטנה קטנה, שנכנסה עם אמא גאון למערת שדים.סוגריים, זה מקום בו הכותב מפסיק את הסיפור ומוסיף פרטים שלא קשורים ישירות לטקסט עצמו.
זאת אומרת, שהכותב מפסיק את הסיפור כי הוא מבין כמשקיף מבחוץ על הסיפור, שלקורא חסר ידע, או הסבר מפורט יותר אז הוא מוסיף את זה בתוך סוגריים.
מיותר.
עכשיו אני רואה שהוא כן כתב רק על אלו שלא כחלק מציטוט. וחשוב מאד ההבדל הזה. סוגריים לדעתי אף פעם לא עוברים בסיפורת. סימני שאלה וקריאה בציטוט- עוברים ודאי, ואפילו מתבקשים. ושלא בציטוט, גם אני מסכימה שאין להם מקום, אלא אם הכותב כותב בשם עצמו בגלוי, או בשם דמות כלשהיא בגוף ראשון. אז, מותר להעביר את הדרך בה הוא או הדמות חווים את הסיפור.סימני שאלה שלא כחלק מציטוט, מכניסים שאלות שהקורא אמור לשאול את עצמו, והכותב, שלא סומך עליהם שישאלו את עצמם, כותב להם במפורש את השאלה.
שלא כחלק מהסיפור.
אלא אם הכותב כותב בשם עצמו בגלוי, או בשם דמות כלשהיא בגוף ראשון. אז, מותר להעביר את הדרך בה הוא או הדמות חווים את הסיפור.
הרעיון של הטרמה נכון בעיניי, ותודה על התזכורת הזו, אבל לא חושבת שצריך לרמוז עד כדי כך. קוראים מנוסים יבינו את כל הסיפור מהרמזים השתולים.רגע קטן שבו שלומי הלך ברחוב ומישהו פשוט נעץ בו מבט. הוא חשב שזה מוזר אבל לא התעכב לרגע כי הוא רצה לחזור בזמן לארוחת ערב. לקראת הסוף מסופר לשלומי על השליחות שלו ושהוא נבחר כבר לפני זמן רב על ידי מישהו שבחן את ההתנהגות שלו ואת האינטליגנציה הנוזלית שלו. ואז שלומי נזכר ואומר לעצמו: וואלה, עכשיו אני מבין!
וזאת לאמממההה? ניגנה המורה, כי הוא חוטא למציאות ולכנות ומפעיל את רפלקס ההקאה.וזאת נקודת ההבדל בין מסר בכפית למסר שכתוב היטב. מסר בכפית פשוט לא מסוגל להכיל הפרכה אמתית וכנה.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: