דרוש מידע כיתבו צוואה (קיבלתי במייל)

מצב
הנושא נעול.

רחשי הלב

משתמש מקצוען
בלת"ק
רעיון למנוע מריבות ועוגמת נפש:
אני שמעתי על הורים שלאחר שכתבו צוואה הזמינו את כל ילדיהם ביחד, והראו לכולם ביחד את הצוואה-
הם הרוויחו שלאחר 120 אין מריבה כי כולם ראו לעיני כולם את הצוואה ואת רצון ההורים...

2 ההורים עדיין בחיים - עד 120...
ואני שמעתי על הורים שעשו את זה והרוויחו את המריבות 20 שנה לפני הזמן.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
כי כשיש ירושה, בד"כ מדובר באבא שרוצה שהכסף יתחלק בין הילדים שלו, לא בין המחותנים.
ובד"כ הקשר בין בני הנפטר לכסף הוא *קצת* שונה מהקשר בין אחי הכלה לעניין.
מסכים.
אבל לחדד שכל זה זה סברות רגשיות שאין להם תוקף הלכתי
הדבר היחיד שיש לו תוקף הלכתי זה רצון המת
ואם ידוע במפורש שרצה שהכסף ילך לכולם אז דברייך נכונים בהחלט.

מכיוון שאנחנו מדברים באופן שלא ידוע על רצון כזה
אז ממילא הלכתית הכסף הגיע לבנים ללא כל טורח ולבנות אין שום דבר בכסף הזה.
בדיוק כאילו שהם זכו בלוטו.


בנוסף לכל זה, יש חוקי מדינה ש*משום מה* תקפים רק לבנות הנפטר ולא לגיסים של יושב השבעה
כמה מוזר...
לא הבנתי בדיוק
אבל בסופו של דבר צריך בירור אמיתי
שכל אחד יעשה עם עצמו מאיפה נובעות הסברות שלו
האם יש לו נגיעה כלשהי(ואז הוא כבר פסול בכלל לדון בנושא זה)

ותמיד תמיד הכי טוב לברר את זה עם מורה הוראה רציני
 

בייסי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אוטומציה עסקית
אם תוכלי לחדד את הנקודה כי לא הבנתי מספיק.

לפי מה שאת מכירה
לקחת כסף על חתימה גם במקרה שההורים לא גילו בדעתם שום רצון כלשהו מי יהיה היורש

האם גם אז זה לגיטימי מבחינה תורנית לבקש מחצית מהסכום עבור החתימה??
זה מח' הפוסקים, אם אני לא טועה מקובל לקחת 10% על חתימה.
 

פוניבז'-וולף

משתמש פעיל
תשאלו אלמנים ואלמנות צעירים איזה דרך חתחתים הם עוברים שיכלה להחסך אם הייתה צוואה אחת פשוטה, שכל מה שצריך זה שיהיה כתוב בה זה שכל בן זוג מוריש (כמובן מתנה מחיים וכו') לבן\ת זוגו את כל כספו ונכסיו, ולהחתים על הצוואה 2 עדים... לדיינים יש צוואות מוכנות כאלו.
נכון, עם צואה זה דקה ברבנות מניסיון.
צו קיום צואה ואז הולכים לטאבו וכו' לקיים.

משא"כ כשצריכים לפסוק את החלוקה, הכל מסובךך.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
טוה ממה שאני קורא כאן אפשר לללמוד שצריך לבזבז את כל הכסף במשך החיים ולא להשאיר כלום לילדים, הכי טוב!
אצל הירושלמים אומרים
"כשיש חובות -אין מריבות"
אבל מי שחכם פשוט מסדר צוואה מסודרת
ואז אין שום בעיה הכל תקף גם הלכתית וגם משפטית
 

סיפורים

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
הפקות ואירועים
סיפור מפוברק,
אם אין צוואה - לפי החוק (שאינו דין תורה לצערנו) הבנות יורשות בשווה.
במידה והן לא רוצות לגזול את אחיהן - עליהן לחתום על ויתור זכויות (עליו כן מותר להם לדרוש סכום הגיוני)
מעבר לכך, אם הן מתנגדות לחלוקה לפי ההלכה - החוק בצד שלהן. אין להן צורך לריב, מספיק לפנות לערכאות - ולקבל את גזלתן.

איך יתכן שהבנים קיבלו את הכסף ללא חתימה של אחיותיהן?
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
מסכים.
אבל לחדד שכל זה זה סברות רגשיות שאין להם תוקף הלכתי
הדבר היחיד שיש לו תוקף הלכתי זה רצון המת
ואם ידוע במפורש שרצה שהכסף ילך לכולם אז דברייך נכונים בהחלט.

מכיוון שאנחנו מדברים באופן שלא ידוע על רצון כזה
אז ממילא הלכתית הכסף הגיע לבנים ללא כל טורח ולבנות אין שום דבר בכסף הזה.
בדיוק כאילו שהם זכו בלוטו.
יש לכם ספק אם האבא היה מעדיף להעניק לבנותיו או לגיסי בנו?
לומר שלבנות אין כלום, כשיש חוקי מדינה - זה לא ממש מדויק....
בכל מקרה החידוד אינו תואם למקור, והסברתי מאד ברור למה.
לא הבנתי בדיוק
אבל בסופו של דבר צריך בירור אמיתי
שכל אחד יעשה עם עצמו מאיפה נובעות הסברות שלו
האם יש לו נגיעה כלשהי(ואז הוא כבר פסול בכלל לדון בנושא זה)

ותמיד תמיד הכי טוב לברר את זה עם מורה הוראה רציני
חוקי המדינה מורים לחלק את הירושה עם הבנות. לא עם הגיסים של היורש.
וגם מבחינה הלכתית יש בימנו התייחסות לחוקי מדינה (ע"ע כל נושא ההפרדה הרכושית. גם אם זה נעשה *רק* בבית משפט - זה עדיין תקף הלכתית, וזוג שלא מעוניין בכל בפועל - חייב לחתום על כך בפני בי"ד)
לא הבעתי שום סברא (ולכן גם לא מובנת לי ההתקפה של @לרעהו ). יכולים לבדוק לאורך כל השרשור. רק ציינתי שהחילוק לא מדויק.
 

פוניבז'-וולף

משתמש פעיל
הורי כתבו צוואה אצל א' מגדולי דייני ישראל, והוא סיפר שאביו רצה לתת לו פי שניים כי הוא בכור, אז הוא אמר לו אני אקבל פי שניים, ואפסיד את האחים שלי.
וככה הוא המליץ לאבי זצ"ל לחלק שוה גם לבנות, ומשאירים משהו לקיים את דין התורה. שהוא מחוץ לצוואה. כך שבכור יקבל בו פי שניים והבנים כדין.

לפעמים צואה אינה עוזרת, ואני מכיר מקרוב כזה דבר כי מערערים וכו', צריך גם ובעיקר חינוך לזה.
ואבי זצ"ל הזהיר אותנו על זה הרבה לפני שנפטר.
 

שושנה שרה

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
אצל הירושלמים אומרים
"כשיש חובות -אין מריבות"
אבל מי שחכם פשוט מסדר צוואה מסודרת
ואז אין שום בעיה הכל תקף גם הלכתית וגם משפטית
לא תמיד זה עוזר...
מכירה מקרוב משפחה שההורים השאירו צוואה מסודרת וחוקית
והלך שם כאסח
אם רוצים תמיד אפשר למצוא על מה לריב...
 

בייסי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אוטומציה עסקית
1. רוב גדולי ישראל סוברים שכדי לתת לבנות בצוואה חלק מהנכסים יש סוברים שזה שווה בשווה ויש סוברים כחצי זכר [אביא בקצרה הגריא"ל שטינמן הרב וואזנר להבדיל מחיים לחיים הרבה דיינים שחיים היום כדוגמת הרב שפרן ועוד.
חצי זכר
2. כמו כן הרבה גדולי ישראל נתנו חלק לבנות או שווה בשווה או כחצי זכר
חצי זכר
3. אם לא נכתב צוואה וזה רצון האב הילדים לא חייבים לתת אפילו אם האב אמר זאת במפורש (ואמנם יש בזה תנאים אם היה שכיב מרע או שציווה מחמת מיתה)אבל יש להרבה שיטות לפנים משורת הדין לילדים לתת
אלף תודות
4. אחד מהסיבות שיש עניין לתת לבנות זה מחמת השלום [והיות שהבנות היום עוזרות להורים במידה שווה לכן הם יותר מרגישות שזה מגיע להם ולכן יש דרכי שלום]
רק רוצה לציין שבציבור הליטאי שהורי הבנות כבר נתנו את הדירה לבת מחיים. אז בזמן הירושה הבנים מקבלים, ואין כל הגיון שהבנות תתלוננה על זה.
 

אסתי בראון

משתמש מקצוען
אם תוכלי לחדד את הנקודה כי לא הבנתי מספיק.

לפי מה שאת מכירה
לקחת כסף על חתימה גם במקרה שההורים לא גילו בדעתם שום רצון כלשהו מי יהיה היורש

האם גם אז זה לגיטימי מבחינה תורנית לבקש מחצית מהסכום עבור החתימה??
כל דיני הירושה שבהן הבנות לא יורשות הגיע מכך שהן ירשו את חלקן דרך הבעלים- כלומר שלא תצאנה מופסדות. הראשונות שתבעו את זכותן לרשת את אביהן היו בנות צלופחד.


צו ירושה בביה"ד הרבני: מבחינה פרקטית, בכדי שלביה"ד הרבני תהיה סמכות להוציא צו ירושה, חייבים כל היורשים לחתום על הסכמתם לסמכות שפוט ביה"ד. ישנו דיון הלכתי אם הבת רשאית להתנות את חתימתה, בהסדר ירושה השונה מדין תורה. למעשה יכולה הבת לסמוך על הפוסקים אשר מתירים לה להתנות את חתימתה וביה"ד יפסוק לתת לה חלק מהירושה, וכ"כ הרב שלמה דיכובסקי חבר בית הדין הגדול לשעבר: "… נער הייתי ועדיין לא זקנתי, ומתוך אלפי תיקי ירושה שבהם דנתי לא היה גם תיק אחד שחילקנו את העזבון בין הבנים תוך נישול הבת והאשה, מדובר גם בתיקי ירושה של משפחות חרדיות ומדקדקות בקלה כבחמורה, כולל משפחות של גדולי תורה. בכל אותם צווי ירושה, שהם לכאורה בניגוד להלכה ביצענו בהסכמת הצדדים, הקנאות מתאימות, ע"מ לחלק את העזבון לפי ההלכה – מדיני הקניינים גם אם לא מדיני הירושה…" (תחומין כרך יח)

מבחינה פרקטית, צו ירושה שינתן ע"י ביה"ד הרבני, יחלק את הרכוש בין היורשים באופן הדומה לירושה עפ"י חוק הירושה, אולם לא מכוחו של החוק, אלא עפ"י דיני הקניינים בהלכה ובהסכמת כל היורשים. ( הרב עו"ד יעקב דיכובסקי).
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כן. אני נותנת המון דברים שאני לא חייבת.
כל עוד זה לא בא על חשבון המשפחה שלי, אז בשמחה.
כאן מדובר על סכום שמחולק בשווה באופן חד פעמי ולא על "ניצול" על בסיס קבוע, כי לך יש כישורים כאלו ואחרים אז תני לי כי את אחותי/שכנתי/גיסתי. זה באמת לא ראוי.
וואו.
אז הנה את בעצם מודה שאם את מרגישה ניצול את לא תעזרי.
אז את חושבת שזה ניצול והם חושבים שזה ניצול.
בעיני לדוגמא, השיח על שיוויון ואחוה וכו' במקרים של סכומים גדולים שאין שום חיוב לתת אותם נראה לי ניצול ציני הרבה יותר גדול.
הסיכום הוא ש:
סדנא דארעא חד הוא
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
יש לכם ספק אם האבא היה מעדיף להעניק לבנותיו או לגיסי בנו?
לומר שלבנות אין כלום, כשיש חוקי מדינה - זה לא ממש מדויק....
בכל מקרה החידוד אינו תואם למקור, והסברתי מאד ברור למה.
גם בזמן ירושת התורה האם יש לך ספק שהאבא מעוניין שילך לבנות?
בכל אופן כל עוד הוא לא גילה בדעתו את זה
אין לזה שום משמעות הלכתית.

חוקי המדינה מורים לחלק את הירושה עם הבנות. לא עם הגיסים של היורש.
וגם מבחינה הלכתית יש בימנו התייחסות לחוקי מדינה (ע"ע כל נושא ההפרדה הרכושית. גם אם זה נעשה *רק* בבית משפט - זה עדיין תקף הלכתית, וזוג שלא מעוניין בכל בפועל - חייב לחתום על כך בפני בי"ד)
לא הבעתי שום סברא (ולכן גם לא מובנת לי ההתקפה של @לרעהו ). יכולים לבדוק לאורך כל השרשור. רק ציינתי שהחילוק לא מדויק.
נושא ההפרדה הרכושית זה נושא אחר-לאשה באופן כללי יש זכות גם מבחינה תורנית לקבל זכויות ולומר "איני ניזונת ואיני עושה" ועוד שלל זכויות שחז"ל תיקנו
וזה נושא אחר.
 

ניק 196

משתמש מקצוען
אידיאל אולי יפה,
במחינה הילכתית הכי נכון לעשות זה לחלק את הירושה כפי דין תורה. [עם צוואה שלא יוכלו לריב אח"כ].
ולקיים את הפסוק 'והיה ביום הנחילו את בניו את אשר יהיה לו'.
אפשר לקיים את זה בנכס אחד קטן / סכום כסף מסוים.
אגב, יש הרבה שמחלקים את הנכסים שווה בשווה לבנים ובנות, ומשאירים סכום קטן שאותו יחלקו כפי דיני התורה, בכדי לקיים בו את עיקר ההלכה של ירושה.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
כל דיני הירושה שבהן הבנות לא יורשות הגיע מכך שהן ירשו את חלקן דרך הבעלים- כלומר שלא תצאנה מופסדות. הראשונות שתבעו את זכותן לרשת את אביהן היו בנות צלופחד.


צו ירושה בביה"ד הרבני: מבחינה פרקטית, בכדי שלביה"ד הרבני תהיה סמכות להוציא צו ירושה, חייבים כל היורשים לחתום על הסכמתם לסמכות שפוט ביה"ד. ישנו דיון הלכתי אם הבת רשאית להתנות את חתימתה, בהסדר ירושה השונה מדין תורה. למעשה יכולה הבת לסמוך על הפוסקים אשר מתירים לה להתנות את חתימתה וביה"ד יפסוק לתת לה חלק מהירושה, וכ"כ הרב שלמה דיכובסקי חבר בית הדין הגדול לשעבר: "… נער הייתי ועדיין לא זקנתי, ומתוך אלפי תיקי ירושה שבהם דנתי לא היה גם תיק אחד שחילקנו את העזבון בין הבנים תוך נישול הבת והאשה, מדובר גם בתיקי ירושה של משפחות חרדיות ומדקדקות בקלה כבחמורה, כולל משפחות של גדולי תורה. בכל אותם צווי ירושה, שהם לכאורה בניגוד להלכה ביצענו בהסכמת הצדדים, הקנאות מתאימות, ע"מ לחלק את העזבון לפי ההלכה – מדיני הקניינים גם אם לא מדיני הירושה…" (תחומין כרך יח)

מבחינה פרקטית, צו ירושה שינתן ע"י ביה"ד הרבני, יחלק את הרכוש בין היורשים באופן הדומה לירושה עפ"י חוק הירושה, אולם לא מכוחו של החוק, אלא עפ"י דיני הקניינים בהלכה ובהסכמת כל היורשים. ( הרב עו"ד יעקב דיכובסקי).
מעניין מאוד.
אז בתוצאה הסופית כמה יקבלו הבנות?
50 אחוז?
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
גם בזמן ירושת התורה האם יש לך ספק שהאבא מעוניין שילך לבנות?
בכל אופן כל עוד הוא לא גילה בדעתו את זה
אין לזה שום משמעות הלכתית.
התעלמתם מהדבר *הכי* משמעותי שציינתי.
יש חוקי מדינה והם תקפים ביהדות.
נושא ההפרדה הרכושית זה נושא אחר-לאשה באופן כללי יש זכות גם מבחינה תורנית לקבל זכויות ולומר "איני ניזונת ואיני עושה" ועוד שלל זכויות שחז"ל תיקנו
וזה נושא אחר.
הבאתי דוגמא, ואתם הפכתם אותה לחלוטין.
הדוגמא שלי היתה הפוכה. אשה שחתומה על הפרדה רכושית, מבחינה חוקית, ובפועל רוצה להסמך על שולחן בעלה. (ההיפך מ'איני ניזונת') מה קורה אז?
גם אם היא חתמה רק בבית משפט (ערכאות, לצורך העניין) - זה עדיין תקף הלכתית. למה? חוקי מדינה...
 

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
כל עוד זה לא בא על חשבון המשפחה שלי, אז בשמחה.
זה לא על חשבון המשפחה שלך?
שאת טבועה בים שלו חובות ומגיע לך מליון ש"ח בדין מההורים שנפטרו
תחלקי את זה לאחים שלך?
זה כבר לא קל...
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה