ברצוני לעשות סדר בנושא האיבחונים ואז תוכלו לשפוט לאן לפנות.
אבחון דידקטי
אבחון הכולל הערכה של היכולות הלימודיות של הילד באמצעות מטרייה רחבה של מבחנים הבודקים הישגים בתחומי הלמידה השונים: קריאה, הבנת הנקרא, חשבון, כתיבה וכתיב, קשב וריכוז, תהליכי זיכרון, התארגנות ואסטרטגיות למידה.
המטרה? לבחון קיומן של לקויות למידה, להעריך את מאפייני הלמידה של הילד ומוקדי הכוח שלו. האבחון הדידקטי מציע תוכנית התערבות: טיפול בילד, המלצות להוראה מתקנת, המלצות להורים ולמסגרת הלימודית (כולל התאמות לימודיות).
מתי לפנות? כשיש קשיים לימודים כגון קשיים בקריאה, הבנת הנקרא, כתיבה, תפקודי זיכרון, קשב.
אבחון פסיכולוגי
אבחון כוללני המשלב את התחום השכלי והרגשי של הילד. האבחון כולל מבחן אינטליגנציה להערכת היכולות הקוגניטיביות של הנבדק ומבחנים השלכתיים הבודקים את התפקוד הרגשי-חברתי-התנהגותי.
המטרה? לבדוק את תחומי החוזק והקושי של הילד. משמש כבסיס להתערבות בתחום הקוגניטיבי והרגשי.
מתי לפנות? כשעולה חשד לקשיים רגשיים המשפיעים על התפקוד בלימודים, כשעולה התלבטות לגבי בשלות של הילד למסגרת של הת''ת, לקראת ועדת שילוב לצורך קבלת תגבור או לקראת ועדת השמה לבחירת מסגרת לימודית מתאימה.
אבחון פסיכו-דידקטי
אבחון כוללני המשלב את התחום הדידקטי והפסיכולוגי. כולל מבחן אינטליגנציה להערכת היכולות הקוגניטיביות, מבחנים השלכתיים הבודקים תפקוד רגשי והערכת תפקודי למידה, בדומה לאבחון הדידקטי.
המטרה? לבחון קיומן של לקויות למידה, לזהות את מקור הקושי ולהעריך את מאפייני הלמידה של הילד ומוקדי הכוח שלו.
האבחון מציע תוכנית התערבות: טיפול בילד, המלצות להוראה מתקנת, המלצות להורים ולמסגרת הלימודית .
מתי לפנות? כשיש קשיים לימודיים נרחבים, חשד לקשיים רגשיים, לקראת ועדת שילוב בתלמוד תורה לצורך קבלת תגבור ולקראת ועדת השמה לבחירת מסגרת לימודית מתאימה.
אבחון קשב וריכוז
תהליך הערכה, המיועד לבדוק קיומה של הפרעת קשב. האבחון נערך על ידי רופא המומחה בתפקודי קשב וריכוז (נוירולוג/ פסיכיאטר/רופא ילדים שעבר תת התמחות בקשב). כחלק מהבדיקות התומכות בתהליך לעיתים הרופא עושה שימוש באבחון קשב ממוחשב. האבחונים הממוחשבים הנפוצים בשראל הם: brc, moxo, tova.
המטרה? לקבל תמונה מלאה על תפקודו הקשבי של הנבדק בכל תחומי החיים בסביבות השונות בהן הוא מתפקד. יש לשלול מקורות קושי אחרים כגון בעיות רפואיות, התפתחותיות, נפשיות ואחרות המצריכות תהליך טיפולי שונה לאבחנה של קשב וריכוז. האבחון מסייע בבניית תוכנית טיפול מקיפה המתייחסת לתחומי התפקוד השונים המושפעים מהפרעת הקשב.
מתי לפנות? כשעולה תמונה תפקודית של ילד עם תנועתיות יתר, חולמנות, קושי בעבודה עצמאית וצורך בתיווך, קושי להתרכז לאורך זמן, טעויות של חוסר תשומת לב, מוסחות, קשיי התארגנות - כל אלו יעלו חשד לקושי בקשב.
אבחון ריפוי בעיסוק
הערכה רחבה וכוללת על תפקודיו של הילד המתייחסת לתחומים רבים: מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה וגרפו מוטוריקה, תפיסה וקוגניציה (למידה, חשיבה) והתארגנות ביום-יום (לבוש, רחצה, אכילה).
המטרה? להביא את הילד לתפקוד אופטימלי בחיי היום יום, באופן שיאפשר תחושת בטחון עצמי והשתלבות בסביבה בהתאם לגילו,
מתי לפנות? כשקיימת הרתעות/חיפוש מתמיד אחר מגע פיזי, קושי במפגש עם מרקמים/חומרים שונים, סרבול בתנועות הגוף/הימנעות מפעילות מוטורית, קושי במשימות הדורשות תיאום בין שני צידי הגוף, ישיבה לא יציבה, מאמץ מוטורי/התעייפות בפעילויות ידיים, ויסות כח לא מותאם, אחיזת עיפרון/מספריים לא יעילה, קושי בדיוק וציור מכוון, קושי בתפיסה חזותית וקשיי התארגנות.
אבחון קלינאי/ת תקשורת
הערכה של יכולותיו וקשייו של הילד בכל אחד מתחומי השפה השונים: שפה, דיבור, שמיעה ותקשורת.
המטרה? להעריך את קשייו של הילד ביחס לנורמה לבני גילו בשלבים השונים של רכישה והתפתחות השפה והשפעותיהם על התפתחות משחק וחשיבה.
מתי לפנות? כשהשפה אינה ממשיכה להתפתח ולהתקדם, כשקיים רושם שישנם פערים בין שפתו של הילד לזו של בני גילו, דיבור משובש, שיבושי הגייה, בעיות בקצב דיבור (גמגום), הפרעות קול וצרידות והפרעות תקשורת (קושי ביצירת קשר עין, דיבור מונוטוני, קשר עם הסביבה).
בברכה המטפל האלמוני m.a