התייעצות ילד איטי - איך מטפלים?

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
ילד בן חמש וחצי. מוכשר ומבריק. מסוגל לקרוא ביום שני ספרים, לפעמים גם בלי ניקוד. אבל מה, איטי להחריד. הנשמה יוצאת. כל פעולה כמו התלבשות, סדר, הליכה, וכל משימה אחרת, אורכת פי עשר מזמנה. לפעמים הוא חוזר מהת"ת לבד, דרך של חמש דקות אורכת לו חצי שעה או ארבעים דקות! (טוב, אבל בדרך יש נוף, ויש שמים, ופרחים כל כך יפים, ולפעמים אפילו רואים מנוף מנחית חומרי בניה. ולאן יש למהר.) זאת לא בעיה של מוגבלות, כי כשהוא רוצה "לארגן קייטנה" לשכנים, אז הוא יעיל ומהיר להפליא. כשזה באמת חשוב לו, הוא מאיץ בכולם.
אפשר לתת לו תמריצים, בסגנון: "עד שמונה אפס אפס יש שוקו ועוגיה" או "אם תגיע עד שתיים ורבע, אמתין לך" וכדומה. אבל זה לא פתרון מהותי ולא שייך גם לחזור עליו כל פעם.
כאמור, הוא ילד מוכשר, יש לו עולם עשיר של מחשבה ושל שפה. הוא מסוגל לשבת שעתיים לקרוא ספר. הוא לפעמים בהחלט מרחף בעולם משלו ואין עם מי לדבר, כך שהבעיה בהחלט קשורה גם לרחפנות.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
ילד בן חמש וחצי. מוכשר ומבריק. מסוגל לקרוא ביום שני ספרים, לפעמים גם בלי ניקוד. אבל מה, איטי להחריד. הנשמה יוצאת. כל פעולה כמו התלבשות, סדר, הליכה, וכל משימה אחרת, אורכת פי עשר מזמנה. לפעמים הוא חוזר מהת"ת לבד, דרך של חמש דקות אורכת לו חצי שעה או ארבעים דקות! (טוב, אבל בדרך יש נוף, ויש שמים, ופרחים כל כך יפים, ולפעמים אפילו רואים מנוף מנחית חומרי בניה. ולאן יש למהר.) זאת לא בעיה של מוגבלות, כי כשהוא רוצה "לארגן קייטנה" לשכנים, אז הוא יעיל ומהיר להפליא. כשזה באמת חשוב לו, הוא מאיץ בכולם.
אפשר לתת לו תמריצים, בסגנון: "עד שמונה אפס אפס יש שוקו ועוגיה" או "אם תגיע עד שתיים ורבע, אמתין לך" וכדומה. אבל זה לא פתרון מהותי ולא שייך גם לחזור עליו כל פעם.
כאמור, הוא ילד מוכשר, יש לו עולם עשיר של מחשבה ושל שפה. הוא מסוגל לשבת שעתיים לקרוא ספר. הוא לפעמים בהחלט מרחף בעולם משלו ואין עם מי לדבר, כך שהבעיה בהחלט קשורה גם לרחפנות.
ריפוי בעיסוק.
יש כמה וכמה גישות שיכולות לסייע.
 

nevertheless

משתמש פעיל
למי זה מפריע, לכם או לא?
אם לו-צריך להעביר את האחריות לזמנים אליו, גם אם יאחר 3 שבועות יום יום רצוף לחיידר. ללמד אותו ולהסביר לו שיש זמנים לכל דבר, ושהוא אחראי על הזמנים שלו.
והכי-לתת לו להינות מהחיים, אלו חיים מרתקים ועשירים ומאי עניין.
אם לכם זה מפריע ולו לא-אולי תלכו למישהו שיטפל בכם?
 

999

משתמש מקצוען
ילד בן חמש וחצי. מוכשר ומבריק. מסוגל לקרוא ביום שני ספרים, לפעמים גם בלי ניקוד. אבל מה, איטי להחריד. הנשמה יוצאת. כל פעולה כמו התלבשות, סדר, הליכה, וכל משימה אחרת, אורכת פי עשר מזמנה. לפעמים הוא חוזר מהת"ת לבד, דרך של חמש דקות אורכת לו חצי שעה או ארבעים דקות! (טוב, אבל בדרך יש נוף, ויש שמים, ופרחים כל כך יפים, ולפעמים אפילו רואים מנוף מנחית חומרי בניה. ולאן יש למהר.) זאת לא בעיה של מוגבלות, כי כשהוא רוצה "לארגן קייטנה" לשכנים, אז הוא יעיל ומהיר להפליא. כשזה באמת חשוב לו, הוא מאיץ בכולם.
אפשר לתת לו תמריצים, בסגנון: "עד שמונה אפס אפס יש שוקו ועוגיה" או "אם תגיע עד שתיים ורבע, אמתין לך" וכדומה. אבל זה לא פתרון מהותי ולא שייך גם לחזור עליו כל פעם.
כאמור, הוא ילד מוכשר, יש לו עולם עשיר של מחשבה ושל שפה. הוא מסוגל לשבת שעתיים לקרוא ספר. הוא לפעמים בהחלט מרחף בעולם משלו ואין עם מי לדבר, כך שהבעיה בהחלט קשורה גם לרחפנות.

כנראה זה משתנה בן אחד לשני, יש שניתן לטיפול ועזרה, ויש שזה האופי שלהם.
מה שברור, שהגישה לטיפול בזה צריכה להיות רק בדרך חיובית ונעימה, ולא בדרך הפוכה.
 

פרידא

משתמש מקצוען
יש לי גם בן כזה, וזה באמת מעצבן. מלביש חולצה וחולם חצי שעה, מכנס-עוד חצי שעה וכן הלאה...
אפשר לזרז עם מבצעים. למשל הבן שלי חייב שוקו בבוקר, הוא היה קם ושותה בעצלתיים ואז מתחיל להתלבש. מאז שאמרתי לו -קודם מתלבשים ואז שוקו, אז הוא מזדרז יותר להתלבש. וגם- אם הוא לבוש מאוחר מדי- אז הוא לא מקבל...
צר לי לאכזב אותך אבל אני לא חושבת שאפשר לשנות את זה- זה אופי. ויש לי כמה ילדים כאלו.
השנה הוא התחיל טיפול בריטלין כי הוא ריחף גם בחיידר, והוא ילד ממש מבריק! כך שלא מימש את הפוטנציאל שלו והיה ממש חבל.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
יש לי גם בן כזה, וזה באמת מעצבן. מלביש חולצה וחולם חצי שעה, מכנס-עוד חצי שעה וכן הלאה...
אפשר לזרז עם מבצעים. למשל הבן שלי חייב שוקו בבוקר, הוא היה קם ושותה בעצלתיים ואז מתחיל להתלבש. מאז שאמרתי לו -קודם מתלבשים ואז שוקו, אז הוא מזדרז יותר להתלבש. וגם- אם הוא לבוש מאוחר מדי- אז הוא לא מקבל...
צר לי לאכזב אותך אבל אני לא חושבת שאפשר לשנות את זה- זה אופי. ויש לי כמה ילדים כאלו.
השנה הוא התחיל טיפול בריטלין כי הוא ריחף גם בחיידר, והוא ילד ממש מבריק! כך שלא מימש את הפוטנציאל שלו והיה ממש חבל.
אופי אי אפשר לשנות, כלים להתנהלות פרקטית יותר בחיים - אפשר לרכוש!!!
יש לי ילדים כאלו, מאד מפתיע איך זה קרה. דומים שתי טיפות מים לאמא שלהם כשהיתה קטנה...
יש כלים לרכישת תפקודים ניהוליים. וזה עובד, ועוד איך עובד.
 

פרידא

משתמש מקצוען
זהו. שאצלי זה ממש מדהים. חצי אני וחצי בעלי. חצי זריזים עם ראש על הכתפיים- שאותם אני הכי אוהבת לשלוח לשליחויות וקניות. והחצי השני- ריחוף....... אבל מה, יש להם סבלנות, והם מרתקים את הקטנים עם סיפורים...
פעם הבן שלי בא לרחוץ רגליים והכניס ברוב ריחוף את הרגל לאסלה...
או שבשבוע הוא יצא מהחיידר ויש ממול שלט על הבנין שהוא קצת מנצנץ. אז הוא נעמד וברך "עושה מעשה בראשית"...
מה שחשוב זה לא לשים סטיגמות. (לא אומרת שאני לא חוטאת בזה) זה- הרחפן.
יש כלים לרכישת תפקודים ניהוליים. וזה עובד, ועוד איך עובד.
מאד מעניין. איפה אפשר ללמוד את זה?
כשזה אצלו זה לא נורא. אבל הבת שלי בת 17 יכולה להגיד לי ביום שישי ב-3 בצהריים. אוף, אין מספיק חלב. אולי אני אלך לקנות?
מה היא חושבת שפתוח עכשיו?
אולי הייתי צריכה לתת לה ללכת ולראות חנות סגורה?
איך אפשר ללמד אותה לאחוז ראש? עכשיו זה עוד בסדר אבל איך היא תנהל בית?
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
מאד מעניין. איפה אפשר ללמוד את זה?
כשזה אצלו זה לא נורא. אבל הבת שלי בת 17 יכולה להגיד לי ביום שישי ב-3 בצהריים. אוף, אין מספיק חלב. אולי אני אלך לקנות?
מה היא חושבת שפתוח עכשיו?
אולי הייתי צריכה לתת לה ללכת ולראות חנות סגורה?
איך אפשר ללמד אותה לאחוז ראש? עכשיו זה עוד בסדר אבל איך היא תנהל בית?
בגיל 17 כבר יותר קשה לטפל....
ובטח יותר יקר.
דווקא לקטנים יותר קל לעזור, במסגרת ריפוי בעיסוק בהתפתחות הילד. הם לא עוסקים שם רק במוטוריקה, אלא הרבה מאד גם בתפקודים ניהוליים - כל מה שקשור לקשב, רצף, התארגנות מראש ועוד ועוד.
לבת ה- 17 את יכולה ללמוד כלים איך לעזור לה (ואז פחות להתלבט איך להגיב לה ביום שישי בשלוש בצהרים וכו'), או לתת לה ללמוד לבד מיעל זלץ ודומותיה, שעוסקות ביישום הפרקטי של התפקודים הניהוליים בחיי היומיום.
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
כשזה אצלו זה לא נורא. אבל הבת שלי בת 17 יכולה להגיד לי ביום שישי ב-3 בצהריים. אוף, אין מספיק חלב. אולי אני אלך לקנות?
מה היא חושבת שפתוח עכשיו?
אולי הייתי צריכה לתת לה ללכת ולראות חנות סגורה?
איך אפשר ללמד אותה לאחוז ראש? עכשיו זה עוד בסדר אבל איך היא תנהל בית?
בדוגמא הזו זה די קל להחזיר אליה את השאלה:
את חושבת ללכת לקנות עכשיו?
 
מנסיון,
-כמו שכתבו-ריפוי בעיסוק-עובדים על התארגנות וכדו'...
-הרבה פעילות גופנית:
ספורט טיפולי,שחיה-הדרותרפיה,
-פיזיותרפיה
-לפעמים יכול להיות קשור להפרעת קשב למרות שהוא חכם ומבריק וגם קורא הרבה ובריכוז-כדאי לעקוב בהמשך.
 
נערך לאחרונה ב:

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
תודה על התשובות המעולות!
נשמח לשמוע עוד מניסיונכם.
 

A F

משתמש מקצוען
למי זה מפריע, לכם או לא?
אם לו-צריך להעביר את האחריות לזמנים אליו, גם אם יאחר 3 שבועות יום יום רצוף לחיידר. ללמד אותו ולהסביר לו שיש זמנים לכל דבר, ושהוא אחראי על הזמנים שלו.
והכי-לתת לו להינות מהחיים, אלו חיים מרתקים ועשירים ומאי עניין.
אם לכם זה מפריע ולו לא-אולי תלכו למישהו שיטפל בכם?
אני חולק עליך וסליחה מראש ילד שלא מתנהג כמו שצריך צריך עזרה גם אם כרגע טוב לו עם זה..... ילד שמתחצף למי זה מפריע?! לילד?! לא! להורים אז שיטפלו בעצמם..... וכו' וכו' אנו כהורים צריכים לטפל או לפחות לבדוק/לאבחן כל קושי שיש לילדינו בעבר זה היה מאוד מסובך כמעט ולא היה מאבחנים ומי שהלך נחשב למשוגע.... לא פחות! היום ב"ה המון ילדים ומתבגרים נעזרים ולא להכיר אותם.... בהצלחה וכל הישועות
 

nechami21

משתמש מקצוען
פעם הבן שלי בא לרחוץ רגליים והכניס ברוב ריחוף את הרגל לאסלה...
או שבשבוע הוא יצא מהחיידר ויש ממול שלט על הבנין שהוא קצת מנצנץ. אז הוא נעמד וברך "עושה מעשה בראשית"...
אולי בדיקת עיניים?
כשזה אצלו זה לא נורא. אבל הבת שלי בת 17 יכולה להגיד לי ביום שישי ב-3 בצהריים. אוף, אין מספיק חלב. אולי אני אלך לקנות?
אם היא מסוגלת להגיד את זה לידך כנראה את נותנת לה דימוי עצמי חיובי, והיא לא זקוקה לחשוב על כל מילה לפני שהיא אומרת.
[QUOTE="גלבוע, post: 7248398, member: 15757"
לבת ה- 17 את יכולה ללמוד כלים איך לעזור לה (ואז פחות להתלבט איך להגיב לה ביום שישי בשלוש בצהרים וכו'), או לתת לה ללמוד לבד מיעל זלץ ודומותיה, שעוסקות ביישום הפרקטי של התפקודים הניהוליים בחיי היומיום.[/QUOTE]
כדאי לפנות לרופא ילדים / משפחה מומחה לאבחון קש"ר ולראות אם מדובר בקושי בקשב של אי שימת לב לפרטים. מומלץ לבדוק זאת עכשיו מכיון שכאשר מתחילים שידוכים זה הופך להיות מסובך. כמו כן בתור אמא לילדים הנושא גם מסובך (לא תמיד ניתן לקחת טיפול תרופתי)
כך לפחות כשהיא תתחתן בע"ה תדעי שבדקת את הנושא ומנעת בעיות מראש.
 

nechami21

משתמש מקצוען
ילד בן חמש וחצי. מוכשר ומבריק. מסוגל לקרוא ביום שני ספרים, לפעמים גם בלי ניקוד. אבל מה, איטי להחריד. הנשמה יוצאת. כל פעולה כמו התלבשות, סדר, הליכה, וכל משימה אחרת, אורכת פי עשר מזמנה.
יש איטיות שעדיין תואמת גיל.
מומלץ ללמד מודעות לזמן. להכיר שעון באופן כללי, תחושת זמן- האם עבר הרבה זמן מאז ש.. או קצת זמן? וכן לנסות לבדוק איתו כמה זמן הוא צריך לכל מטלה. (למדוד בזמן ביצוע סביר) ולהכין תוכנית בוקרלפי זמנים עם טיימר לתזכורת כל 10 דקות. בסיומ התוכנית יש אכן שוקו ועוגיה אך באופן קבוע. (כי אם מתארגנים בזמן יש זמן גם לאכול).
אם עדיין יש קושי מומלץ לפנות לריפוי בעיסוק.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  12  פעמים

לוח מודעות

למעלה