דרוש מידע ילדה בת 10 עם שגיאות כתיב

ספרנוביץ

משתמש פעיל
מה אפשר לעזור לילדה בת 10 עם שגיאות כתיב חמורות.
יצויין שהיא קוראת הרבה.
 

leaha

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
מצטרפת לשאלה
 

פוינט

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
הרבה פעמים שגיאות כתיב בגיל הזה זו נקודה של שימת לב ומודעות.

1. אפשר ללמד את הילדה שפעם ביום באיזה ספר שהיא בוחרת,
היא קוראת שורה אחת, כשהיא מתייחסת לכל מילה - ממה היא מורכבת
ולומר בקול את המילה ואת האותיות, או לחילופין בכל חומר קריאה שמגיע אליה, להתייחס למילה אחת ולשים לב לאיות.
זה מאמן את המוח להתייחס להרכב המילה.

2. להתמקד בצמד אותיות מבלבל - למשך התקופה הקרובה, למשל אותיות א ע ה שהגייתן זהה, במילים שהן מופיעות, היא צריכה לבקש עזרה בכתיבה, כששוב חוזרים על המילה ועל הרכב האותיות.

3. ראיתי פעם טבלה יפה, של מילים עם אותה משמעות, וסובבות סביב אות אחת
לדוג' כל המילים של הגשם מתאפיינות עם האות ט - שצורתה טיפה
מטר, מטריה, טיפה, טיפטוף, טל.

והנה מאתר הידברות https://www.hidabroot.org/article/224177
חלק ממאמר של הרב זמיר כהן עם אותו רעיון:
למשל, ילד המחליף בכתיבה בין האות כּ' לאות ק', יש ללמדו לזכור כי בעוד שהאות ק' נראית קוצנית ודוקרת, צורת האות כּ' הנראית ככלי המונח על צידו מזכירה בית קיבול, דבר המכיל משהו (וכפי שאכן זוהי האמת על פי סוד האותיות).

ולכן, טרם כתיבת כל מילה יש להרהר לרגע להיכן היא שייכת. אם ברצונו לכתוב מילה שמשמעותה דקירה, כגון: קוץ, קיפוד, קידוח, קילשון, מקל, מזרק, דוקרן, קרן וכדומה יש לכותבה באות ק'; ואם משמעותה דבר המכיל משהו, כגון: כלי, כף, כפית, כוס, כד, כר, כלוב, כלא, כוורת, כיור, כמות, מכמורת, מכרה, בית-כנסת, מיכל, שכונה, אכסניה, וכדומה, יש לכותבה באות כ'. כלל זה נכון הן במילים המבטאות כלי המכיל בתוכו, והן במילים המבטאות כלי המכיל באמצעות כפייתו ממעל, כמו: סיכוך, כיסוי, סמיכה, כפייה וכדומה.
...
כל מילה המבטאת אדם, לא תיכתב באותיות ה' או ע' אלא רק באות א'. כגון: אדם, אנוש, איש, אשה, אב, אם, אח, אחות.
לעומת זאת, האות ע' העמוקה והמורגשת... ונראית כעוף פורס כנפיים, מופיעה במילים המבטאות עומק או מעוף לגובה. כגון: העמקה, תעופה, עמידה (התרוממות לגובה), ערימה, עץ, וכדומה, וכן במילים המבטאות חומריות מורגשת כגון עור לעומת אור.
ואילו האות ה' המבטאת עדינות והדגשה, ומשמשת כ-ה' הידיעה, תופיע במילים ההופכות זכר לנקבה, מלך - מלכה, אמר - אמרה, וכדומה, ובמילים המצביעות על מישהו בהדגשה כגון: הוא, היא, הם, הן.

התעסקות חוויתית עם האותיות, יכולה לעורר מודעות ולעזור מעט לשימת הלב.

חשוב כמובן להדגיש, שיש מצבים שזה לא עוזר, וניתן להיעזר בהוראה מתקנת.
 

ספרנוביץ

משתמש פעיל
תוכלי להעתיק דוגמאות לשגיאות שיש לה?
הזרה/עזרה, החים/אחים (באותו דף במקום אחר כתבה תקין "אחים", מעניין...), הצבנית/עצבנית, לסים/לשים, לאצמי/לעצמי,
זה מה שראיתי בדק' אחרונות, אבל יש עוד הרבה כמובן
יש דרך לעבוד.חשוב קודם להבין את סוג השגיאות
שגיאות בשורש (מסחקת. במקום משחקת ) יותר נסלחות למשל משגיאות בתבנית המילה ( הלכטי. במקום הלכתי)
 

הרי האלפים

משתמש צעיר
תתני לה להקליד הרבה /להתכתב הרבה במייל /הודעות
היה לי כמה חברות עם שגיאות בגיל ממש גדול
ומאז שהם התחילו עם הכתיבה במחשב נגמר להם השגיאות
 

reish

משתמש מקצוען
הרבה פעמים שגיאות כתיב בגיל הזה זו נקודה של שימת לב ומודעות.

1. אפשר ללמד את הילדה שפעם ביום באיזה ספר שהיא בוחרת,
היא קוראת שורה אחת, כשהיא מתייחסת לכל מילה - ממה היא מורכבת
ולומר בקול את המילה ואת האותיות, או לחילופין בכל חומר קריאה שמגיע אליה, להתייחס למילה אחת ולשים לב לאיות.
זה מאמן את המוח להתייחס להרכב המילה.

2. להתמקד בצמד אותיות מבלבל - למשך התקופה הקרובה, למשל אותיות א ע ה שהגייתן זהה, במילים שהן מופיעות, היא צריכה לבקש עזרה בכתיבה, כששוב חוזרים על המילה ועל הרכב האותיות.

3. ראיתי פעם טבלה יפה, של מילים עם אותה משמעות, וסובבות סביב אות אחת
לדוג' כל המילים של הגשם מתאפיינות עם האות ט - שצורתה טיפה
מטר, מטריה, טיפה, טיפטוף, טל.

והנה מאתר הידברות https://www.hidabroot.org/article/224177
חלק ממאמר של הרב זמיר כהן עם אותו רעיון:
למשל, ילד המחליף בכתיבה בין האות כּ' לאות ק', יש ללמדו לזכור כי בעוד שהאות ק' נראית קוצנית ודוקרת, צורת האות כּ' הנראית ככלי המונח על צידו מזכירה בית קיבול, דבר המכיל משהו (וכפי שאכן זוהי האמת על פי סוד האותיות).

ולכן, טרם כתיבת כל מילה יש להרהר לרגע להיכן היא שייכת. אם ברצונו לכתוב מילה שמשמעותה דקירה, כגון: קוץ, קיפוד, קידוח, קילשון, מקל, מזרק, דוקרן, קרן וכדומה יש לכותבה באות ק'; ואם משמעותה דבר המכיל משהו, כגון: כלי, כף, כפית, כוס, כד, כר, כלוב, כלא, כוורת, כיור, כמות, מכמורת, מכרה, בית-כנסת, מיכל, שכונה, אכסניה, וכדומה, יש לכותבה באות כ'. כלל זה נכון הן במילים המבטאות כלי המכיל בתוכו, והן במילים המבטאות כלי המכיל באמצעות כפייתו ממעל, כמו: סיכוך, כיסוי, סמיכה, כפייה וכדומה.
...
כל מילה המבטאת אדם, לא תיכתב באותיות ה' או ע' אלא רק באות א'. כגון: אדם, אנוש, איש, אשה, אב, אם, אח, אחות.
לעומת זאת, האות ע' העמוקה והמורגשת... ונראית כעוף פורס כנפיים, מופיעה במילים המבטאות עומק או מעוף לגובה. כגון: העמקה, תעופה, עמידה (התרוממות לגובה), ערימה, עץ, וכדומה, וכן במילים המבטאות חומריות מורגשת כגון עור לעומת אור.
ואילו האות ה' המבטאת עדינות והדגשה, ומשמשת כ-ה' הידיעה, תופיע במילים ההופכות זכר לנקבה, מלך - מלכה, אמר - אמרה, וכדומה, ובמילים המצביעות על מישהו בהדגשה כגון: הוא, היא, הם, הן.

התעסקות חוויתית עם האותיות, יכולה לעורר מודעות ולעזור מעט לשימת הלב.

חשוב כמובן להדגיש, שיש מצבים שזה לא עוזר, וניתן להיעזר בהוראה מתקנת.
זה רעיון יפה, אבל מורכב מאד עבור ילדה צעירה.
במיוחד שלא יעיל עבור רוב המילים בשפה.

ממליצה לפנות לאשת מקצוע בתחום. מורה מתקנת טובה או קלינאית תקשורת שעובדת עם ילדים בגיל בי"ס.
 
מה אפשר לעזור לילדה בת 10 עם שגיאות כתיב חמורות.
יצויין שהיא קוראת הרבה.
יכול מאוד להגיעה ממקום ריגשי
כדאי לבדוק
הקריאה היא לא מדד פה ,המצוקה הנפשית יכולה לגרום לזה מאוד



(בעית קשב וריכוז , בעית מיקוד, כאב שרירים ביד,)
 

ג פלג

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
לי היה שגיאות כתיב עד כיתה ח' והייתי ילדה שקוראת המון!
היום אין בכלל
עבר לבד

לא יודעת אם צריך להקיש מהמקרה הזה, אבל זה גם יכול לקרות
 

החיים מצחיקים :)

משתמש מקצוען
לי היה שגיאות כתיב עד כיתה ח' והייתי ילדה שקוראת המון!
היום אין בכלל
עבר לבד

לא יודעת אם צריך להקיש מהמקרה הזה, אבל זה גם יכול לקרות
הסיפור שלי :) ושל עוד כמה שאני מכירה
אם זה לא ברמה חריגה זה יעבור מעצמו (אם היה ברמה חריגה המורה היתה אומרת לך)
 

תותית י.

משתמש מקצוען
תתיעצו עם מורה מתקנת,
פעם הייתי חונכת של ילדה ג"כ ככה וכשהתיעצתי עם מורה מתקנת היא אמרה שזה אמור לעבור עם הגיל (היא טענה שזה אזור במח שמתפתח עם הזמן) וחבל להשקיע בזה מאמצים עכשיו. ממליצה לכם גם לברר עם הפרטים שלכם
 
לי היה שגיאות כתיב עד כיתה ח' והייתי ילדה שקוראת המון!
היום אין בכלל
עבר לבד

לא יודעת אם צריך להקיש מהמקרה הזה, אבל זה גם יכול לקרות
מסכימה לגמרי אני גם קראתי המון !!!!!!!!

נזכרת שפעם מישהו אמר לי
שהמוח כבר חושב הרבה אחרי המילה שצריך לכתוב והוא כבר באות הבאה בתור
ואין לו תמיד זמן להקדיש לאות הנכונה

(ואם אתם מורות , נוראה תיסכל בתור ילדה לדעת את הכל ,ובסוף לקבל 95% בגלל שגיאות כתיב זה כי המוח מיהר בזמן המבחן זה לא כי היא לא יודעת איך צריך לכתוב )
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קג

א לְדָוִד בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי וְכָל קְרָבַי אֶת שֵׁם קָדְשׁוֹ:ב בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי וְאַל תִּשְׁכְּחִי כָּל גְּמוּלָיו:ג הַסֹּלֵחַ לְכָל עֲוֹנֵכִי הָרֹפֵא לְכָל תַּחֲלֻאָיְכִי:ד הַגּוֹאֵל מִשַּׁחַת חַיָּיְכִי הַמְעַטְּרֵכִי חֶסֶד וְרַחֲמִים:ה הַמַּשְׂבִּיַע בַּטּוֹב עֶדְיֵךְ תִּתְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר נְעוּרָיְכִי:ו עֹשֵׂה צְדָקוֹת יי וּמִשְׁפָּטִים לְכָל עֲשׁוּקִים:ז יוֹדִיעַ דְּרָכָיו לְמֹשֶׁה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲלִילוֹתָיו:ח רַחוּם וְחַנּוּן יי אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חָסֶד:ט לֹא לָנֶצַח יָרִיב וְלֹא לְעוֹלָם יִטּוֹר:י לֹא כַחֲטָאֵינוּ עָשָׂה לָנוּ וְלֹא כַעֲוֹנֹתֵינוּ גָּמַל עָלֵינוּ:יא כִּי כִגְבֹהַּ שָׁמַיִם עַל הָאָרֶץ גָּבַר חַסְדּוֹ עַל יְרֵאָיו:יב כִּרְחֹק מִזְרָח מִמַּעֲרָב הִרְחִיק מִמֶּנּוּ אֶת פְּשָׁעֵינוּ:יג כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים רִחַם יי עַל יְרֵאָיו:יד כִּי הוּא יָדַע יִצְרֵנוּ זָכוּר כִּי עָפָר אֲנָחְנוּ:טו אֱנוֹשׁ כֶּחָצִיר יָמָיו כְּצִיץ הַשָּׂדֶה כֵּן יָצִיץ:טז כִּי רוּחַ עָבְרָה בּוֹ וְאֵינֶנּוּ וְלֹא יַכִּירֶנּוּ עוֹד מְקוֹמוֹ:יז וְחֶסֶד יי מֵעוֹלָם וְעַד עוֹלָם עַל יְרֵאָיו וְצִדְקָתוֹ לִבְנֵי בָנִים:יח לְשֹׁמְרֵי בְרִיתוֹ וּלְזֹכְרֵי פִקֻּדָיו לַעֲשׂוֹתָם:יט יי בַּשָּׁמַיִם הֵכִין כִּסְאוֹ וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה:כ בָּרְכוּ יי מַלְאָכָיו גִּבֹּרֵי כֹחַ עֹשֵׂי דְבָרוֹ לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל דְּבָרוֹ:כא בָּרְכוּ יי כָּל צְבָאָיו מְשָׁרְתָיו עֹשֵׂי רְצוֹנוֹ:כב בָּרְכוּ יי כָּל מַעֲשָׂיו בְּכָל מְקֹמוֹת מֶמְשַׁלְתּוֹ בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יי:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

יוקרה בשולחן החג • פרס לזוכה • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה