מאמר טראמפ כמודל, שטיין כמשל, ולדר כנמשל

מצב
הנושא נעול.

משויטט

משתמש מקצוען
1.

היום קראתי בחדשות על ספר זיכרונות חדש שהוציאה לאור אחייניתו של נשיא ארה"ב, אשה בשם מרי טראמפ, פסיכולוגית בת 55, ובו היא טוענת כי בילדותו עבר דודה הנשיא התעללות בידי אביו האלכוהוליסט, וכתוצאה מזה "המשפחה שלי יצרה את האדם המסוכן ביותר בעולם". היא מאמינה כי דודה עומד בכל תשעת הקריטריונים על פי מדריך האבחון ל"הפרעת אישיות אנטי חברתית, שבצורתה החמורה ביותר נחשבת בדרך כלל לסוציופתיה". יפה.

בכך היא מצטרפת אל יועצו הבכיר לשעבר של טראמפ, ג'ון בולטון, שגם הוא הוציא או עומד להוציא ספר גדוש ברכילויות עסיסיות על המהלכים האפלים בבית הלבן בתקופת כהונתו של האדמוני הנלבב. שניהם יחד מצטרפים לתקשורת הממוסדת ולרשתות החברתיות (ולקורונה, אבל זה נושא אחר) שמנהלות קמפיין מתואם למזער את סיכוייו להיבחר בשנית.

אל מול זה ברצוני לטעון שהניסיונות הללו לא ישפיע מהותית על סיכוייו להיבחר (אם לא הקורונה שאין לדעת איך וכמה תשפיע). מפני שגם אם כל הטיעונים נגדו יהיו מבוססים ומאומתים עם הוכחות ומסמכים, דבר לא יוכל להפריע לנִראות של העניין ברמת המאקרו. בולטון ומארי ודורסי וצוקרברג ושות', במאמציהם, בעיני הרוב הרפובליקני הדומם, בסך הכל ערקו לצד השני. הציבור אינו מתעניין בפרטים הקטנים, אלא מסתכל על התמונה הגדולה, ואם יצאת נגד הנשיא שלי – סימן שאתה כבר לא בצד שלי. וממילא כל פועלם אינו מצליח לצאת מגדר שכנוע המשוכנעים.

אפשר לראות את התופעה הזו גם אצלנו בין ימין ושמאל. לא משנה כמה הטיעונים זה כנגד זה יהיו כבדי משקל, כולם מתבצרים בעמדותיהם ביתר שאת ובזים לפרטים הטכניים המורעפים עליהם מן הפלזמה.

זה לא אומר שהמון העם המתעלם מן הפרטים, מתעלם בעצם מן האמת, משום שהאמת מסתבר היא אלסטית וגמישה מאוד תלויה בעיני המתבונן. כל העניין כולו הוא מאיפה אתה מסתכל עליה.

בקיצור, הציבור בימינו שופט כל דבר הרבה יותר על פי תחושת הלב ולפי שטח המציאות, מאשר על פי הנתונים מאחורי הקלעים. השאלה המרכזית היא האם אני אוהב אותו או לא. עכשיו גם אם תוכיח לו באותות ובמופתים שטראמפ הוא מטורלל על כל הראש ומוביל את אמריקה לאפוקליפסה רב מישורית, הוא יפעל על פי התחושה הבסיסית שלו, שהנה הכל טוב, ומקסימום נזמבר את המערכת הבלתי נסבלת מעצם היותה, העיקר שבחיר ליבי ינצח.

(יש אמנם איזו מסה קריטית של השחרה תקשורתית שבכוחה לשנות מהלכים, אבל גם זה לא הנושא היום).



2.

כמסיבת פרידה מן המוזיקה לקראת בין המצרים, צפיתי אמש בגמר של תכנית הקלידנים של קול חי, שהתקיים במוצ"ש האחרון בתכניתו של מנחם טוקר, אחרי שבדרכים במוצאי שבתות החורף יצא לי לשמוע אי אלו חלקי פרקים.

קודם כל עלי לומר שהיה מרתק, ולא פשוט להחזיק שלוש שעות אירוע בלי להמאיס. למען האמת, לא תכננתי לראות הכל. חשבתי לדלג לקטעים נבחרים ולסכם את הפרק הזה בחיים בעשרים דקות עד חצי שעה. אבל כאמור, היה מרתק.

ברור שמבחינה מקצועית יש המון מקום לשפר. גם מבנה התכנית, גם חוסר ההגינות הזועקת, גם התוויית חלק מהכללים תוך כדי תנועה, גם ליהוק הזמרים, גם השיפוט ועוד. זה בהחלט היה קצת חובבני לעומת הבזז שהעניין הזה עורר. וגם זה טבעי למדי למוטציה תרבותית חרדית חדשה כזו.

לפי דעתי השיפוט האמתי היה אמור להתבצע על פי הקטע האינסטרומנטלי בחלק הראשון. (בהם כולם היו מופלאים, ומעל כולם – מנדי ברנדווין, לטעמי – וכדלהלן). בחלק שליוו את הזמרים, רובם פשוט חירבו, הפריעו וניסו לקחת את כל הפוקוס לעצמם - כהרגלם, והקלידנים יצאו דפוקים. ודווקא על פי זה הם נשפטו.

תאמרו, והרי זה מה שקלידן אמור לעשות באירועים, להוות עזר כנגד הזמר המהולל. זה נכון, ועדיין, יש כמה הבדלים, ובראשם התיאום שנבנה עם הזמר לפני כל אירוע ובוודאי לאחר כמה אירועים, שלא היה כאן, והעובדה שכאן הקלידן עצמו אמור להיות במרכז ולא יכול להיות שהזמר ישפיע כל כך על סיכוייו (מילא אם היו נותנים לכולם את אותו זמר, כפי שנעשה בשלב האחרון) ועוד.

אבל הסערה האמתית שקמה לאחר התכנית, היתה של אמני התחום, על עזות הקהל להעדיף את שטיין על פני דויטש. ניצחון הטראקים על פני הפדל ססטין. המסקנה הברורה: צריך להחליף את העם.

אני לא מבין גדול במוזיקה, ואני אפילו לא מחזיק מעצמי כזה, ודווקא לכן זכותי לטעון כדלהלן.

סבורני שהעולם, בעידן החוצפה, בגלל כמה גורמים, עובר לאט לאט מתרבות של כניעה למומחים ומבינים, לתרבות של שפיטה פשטנית הרבה יותר. אנחנו כבר לא צריכים את הזמר הדגול שיאמר שההוא מנגן מצוין, אלא התחלנו להעז להביע את דעתנו גם בנושאים אומנותיים, על פי הפרמטר הבראשיתי התמים – נהניתי או לא נהניתי. זה תפס אותי או לא. עשה לי משהו או כן. ככה פשוט.

ואת הפרמטר הבסיסי הזה – חסר לאמנים באותו תחום, מעצם היותם אמנים. מה שאני הבור רואה כתענוג וזרימה משובחת, האמן רואה כקטסטרופה בלתי מקצועית. ואז הוא אוכל את הלב איך זה שאין מי שיעריך אמנות טהורה.

לסיכום: לפי דעתי, כמייצג בלתי מוכתר של פשוטי העם, בחירתו של שטיין היתה מוצדקת מאוד, מפני שמבלי להיכנס לפרטים והמינוחים האמנותיים – הוא פשוט עשה את העבודה. הקפיץ ושימח והפעים את קצב הלב באופן סוחף. בעוד דויטש הסתדר היטב עם הפשלות של הזמר, הראה ביצועים מורכבים ופסנתריים ושילובים של מקצבים וליוויים שונים, אבל טיפה פחות סחף את הרחבה.

(לשם הדיוק: סבורני שזאת הסיבה שלא שייך לשפוט בתחרות מעין זו על פי שירים שקטים, שבאופן גורף תמיד יסחפו פחות ואכ"מ).



3.

התובנה הזו קשורה לחלקים רבים בחיים, ולכל המקצועות האמנותיים, ובתוכם תחום הכתיבה.

יש כותבים מחוננים, כאלו שמלהטטים בשפה, מחוללים קסמים שחור על גבי לבן, ועושים במילים כבשלהם. הם מסוגלים להתפייט עד דכדוכה של נפש, לפרשן את המילים באופן שאפשר רק להשתומם מול התופעה, לרדת לדקויות ולשבור מליצות בחן ובחסד וליצוק לתוכן משמעויות עמוקות ומזהירות.

משוררים טובים יהוו דוגמא מצוינת. מה שאני כותב במאמר ארוך בן אלפיים מילה, הם מתמצתים לכמה שורות נוקבות עד השיתין, כל מילה תכיל רבדים אינסוף של משמעויות. אבל לא רק משוררים, גם אלו שכותבים בשפה גבוהה, עמוקה, בורחת מפשטנות, מהווים תענוג עילאי שמימי, אבל רק עבור מי שיודע להעריך.

כמובן שלא הוגן להשוות בין שירה לכתיבה, אבל לצורך העניין נאלץ לקבל את הדמיון הרב שבין הכתיבה הגבוהה לשירה.

לעומת זאת, יש כותבים שאמנותם היא בפשטותם. וכשהם מספרים סיפור, הם מספרים אותו. לא מלהטטים במילים ולא הולכים בגדולות, פשוט מספרים. ולדר, יהווה דוגמא לסוגה הזאת. למרות שהוא לא היחיד. אפילו ההתחלה אצלו היא בלתי יומרנית כלל "שמי יוסי ואני גר בירושלים", או בגרסה המעודנת טיפה בסיפורים למבוגרים.

אלו שחיים את הכתיבה, אוהבים את הקריאה ויודעים להעריך יצירת פרוזה איכותית, עשויים אולי למצוא עצמם נעלבים בשם הציבור הרחב שבוחר את הסיפורים הילדותיים על פני אלו מלאי ההשראה והקסם וההשקעה.

המציאות טוענת, לפחות בינתיים ולפחות אצלנו בציבור, שעיקר הביקוש הוא לכתיבה הפשוטה והבלתי יומרנית. ההמון נהנה מסיפור פשוט וקולח ופחות מיצירת מופת אינטלקטואלית רבת השראה.

וכמה שהעניין עצוב (אולי), בסוף, במבחן הציבורי, הכל יצטמצם לשאלה הבסיסית: האם אהבתי או פחות. האם נהניתי לקרוא או שנפל עלי כבד. זה הכל.

ובכן, אדם שמשקיע בכתיבה לשם מימוש עצמי, או כדי ללתת ביטוי למעמקים הסוערים בנפשו, והעיקר לדידו הוא להוציא את אשר על ליבו אלי גוויל, אין ספק שכדאי לו ולעולם שיישאר בתחומו, ואל יבוש מפני המלעיגים עליו, וייתכן שבסופו של דבר אף יפתיע את עצמו ואת היקום כאשר דבריו יקנו שביתה ויפרצו אל ההמון.

אבל אדם שרוצה שיקשיבו לו, מי שמעוניין לפנות לציבור, לא רק משיקולים מסחריים אלא גם משיקולי השפעה, ייתכן שכדאי שיאמץ את הכתיבה הפשוטה הבלתי מתיימרת, לספר ולכתוב את דבריו בפשטות, בדיוק, בקריצה לפעמים, בגובה העיניים. הדברים הללו יקנו שביתה בשוק. מסתבר שזה מה שהמון העם דורש.
 
נערך לאחרונה ב:

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
קודם כל, הכתיבה שלך נפלאה כתמיד. זורמת, סוחפת, מחכימה ומענגת.

שנית, אהבתי מאוד את התיאור של החוט העצוב / המרגיז שהעולם טווה בין שלושה אנשים מעולמות שונים לחלוטין.
והחוט המשולש לא במהרה ינתק, וחבל.

אל מול זה ברצוני לטעון שהניסיונות הללו לא ישפיע מהותית על סיכוייו להיבחר (אם לא הקורונה שאין לדעת איך וכמה תשפיע). מפני שגם אם כל הטיעונים נגדו יהיו מבוססים ומאומתים עם הוכחות ומסמכים, דבר לא יוכל להפריע לנִראות של העניין ברמת המאקרו. בולטון ומארי ודורסי וצוקרברג ושות', במאמציהם, בעיני הרוב הרפובליקני הדומם, בסך הכל ערקו לצד השני. הציבור אינו מתעניין בפרטים הקטנים, אלא מסתכל על התמונה הגדולה, ואם יצאת נגד הנשיא שלי – סימן שאתה כבר לא בצד שלי. וממילא כל פועלם אינו מצליח לצאת מגדר שכנוע המשוכנעים.
ויכוח ישן נושן עד כמה הדברים מהזן הזה משפיעים על דעת הקהל.
במציאות - הקמפיינרים לא נולדו אתמול. סמוך עליהם.

בקיצור, הציבור בימינו שופט כל דבר הרבה יותר על פי תחושת הלב ולפי שטח המציאות, מאשר על פי הנתונים מאחורי הקלעים.
הרעיון הוא לשנות לציבור את תחושת הלב.
ואני דווקא רואה את תחושת הלב כאפשרות מסוכנת לנטייה מהמציאות, ודווקא משום שהציבור שופט ע"פ תחושת הלב, הוא ממש לא שופט לפי המציאות בשטח (או שטח המציאות, כפי שקראת לזה). מקסימום הוא מעוות את המציאות לפי רצונו.
איך אמר החלמאי? אל תבלבל אותי עם עובדות.

בחלק שליוו את הזמרים, רובם פשוט חירבו, הפריעו וניסו לקחת את כל הפוקוס לעצמם - כהרגלם, והקלידנים יצאו דפוקים. ודווקא על פי זה הם נשפטו.
כלומר, הצלחתו של הקלידן היתה תלויה בהתנהגותו של הזמר? מסכים. הצדק הורה שכולם ינגנו לזמירותיו של אותו זמר, כפי שעשו מאוחר יותר עם ג'רופי.

אבל הסערה האמתית שקמה לאחר התכנית, היתה של אמני התחום, על עזות הקהל להעדיף את שטיין על פני דויטש
ממש כך? הלא חמישים אחוז (שלושה) מהשופטים האמנים בחרו בשטיין בלי קשר לדעת הקהל?!

לסיכום: לפי דעתי, כמייצג בלתי מוכתר של פשוטי העם, בחירתו של שטיין היתה מוצדקת מאוד, מפני שמבלי להיכנס לפרטים והמינוחים האמנותיים – הוא פשוט עשה את העבודה. הקפיץ ושימח והפעים את קצב הלב באופן סוחף. בעוד דויטש הסתדר היטב עם הפשלות של הזמר, הראה ביצועים מורכבים ופסנתריים ושילובים של מקצבים וליוויים שונים, אבל טיפה פחות סחף את הרחבה.
מסכים עם שפיטתך. מבחינה מקצועית הייתי מעדיף את דויטש או ברנדווין, ואילו מבחינה מעשית הייתי מעדיף את שטיין. (את הרביעי פחות שמעתי, אז אני לא כולל אותו בשיפוט שלי).
ודווקא כאן בולט ההבדל בין הבחירה הציבורית בטראמפ לבין הבחירה בשטיין. הבחירה בשטיין לא אמורה להתבסס על מקצועיות אלא על הקפצת רחבת הריקודים, כיון שחיפשו כאן את הקלידן הבא לאירועים ולא את הפסנתרן הבא בקונצרט. משא"כ אצל טראמפ שעומד לשדד מערכות תבל, ובחוסר מקצועיותו עלול להמיט אסון.

(לשם הדיוק: סבורני שזאת הסיבה שלא שייך לשפוט בתחרות מעין זו על פי שירים שקטים, שבאופן גורף תמיד יסחפו פחות ואכ"מ).
כך גם סברו השופטים.

המציאות טוענת, לפחות בינתיים ולפחות אצלנו בציבור, שעיקר הביקוש הוא לכתיבה הפשוטה והבלתי יומרנית. ההמון נהנה מסיפור פשוט וקולח ופחות מיצירת מופת אינטלקטואלית רבת השראה.
אתה צודק, דווקא מפני שהדגשת את הנאתו של ההמון. זו בעצם המשוכה העיקרית שעל הסופר לעבור. הוא יכול להתחפר בסגנון כתיבתו העילאית והמסתלסלת, אבל הוא לא ישיג בכך קהל קוראים רחב, אלא קהל קוראים אינטליגנטי. וכפי שסיימת את מאמרך הנפלא.
בשלושה מילים: כמות מול איכות.
לשיקולו של הסופר.


נ.ב. אולי תעתיק את המאמר הנפלא הזה לטור דעה במגזין.
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יפה מאד.
וכמו שאמרו כבר, כשמדובר על צריכת תרבות, ברור שהיא צריכה לפנות להמון העם, ומה שהוא אוהב זה מה שצריך לתת לו. אבל כשמדובר על הנהגת מעצמה, יש בעיה חמורה בזה שהעם נותן את השלטון לבור סכל, שכוחו בפרובוקטיביותו.
אם כי כמובן שיש יופי בזה שהדמוקרטיה מעל הכל, וגם הדמוקרטים שבטוחים שטראמפ הוא חורבן לעולם, לא עשו מהפכה צבאית, אלא העבירו את השלטון לידיו בצורה חלקה.
 

משויטט

משתמש מקצוען
ואני דווקא רואה את תחושת הלב כאפשרות מסוכנת לנטייה מהמציאות, ודווקא משום שהציבור שופט ע"פ תחושת הלב, הוא ממש לא שופט לפי המציאות בשטח (או שטח המציאות, כפי שקראת לזה). מקסימום הוא מעוות את המציאות לפי רצונו.
איך אמר החלמאי? אל תבלבל אותי עם עובדות.
אכן חסרה כאן מילה: שטח המציאות הסובייקטיבית. בסופו של דבר הפרט לא רואה את כל ההאשמות שטופלים המתנגדים במנהיגם. הוא מכיר את חייו, והם סבירים, ומכאן ואילך אל תבלבלו אותי עם עובדות (ואי אפשר לומר שאין בזה צדק כלשהו).
ממש כך? הלא חמישים אחוז (שלושה) מהשופטים האמנים בחרו בשטיין בלי קשר לדעת הקהל?!
אין לי חשק להיכנס לעניין, אבל קל מאוד היה לזהות את ההתארגנות ביניהם לשם יצירת מצב השוויון הזה, להגברת הדרמה. מעבר לזה שמסופקני אם בחנו את שטיין בגלל ביצועיו או בשל ה'סיפור' המעניין שהוא יצר (בן 17 וכו')
משא"כ אצל טראמפ שעומד לשדד מערכות תבל, ובחוסר מקצועיותו עלול להמיט אסון.
לא חושב שההבדל ברעיון הוא גדול כל כך. בשני המקרים מדובר בהבעת אי אימון ב'מקצוענים' שמתיימרים להיות חכמים יותר מהמציאות.(ואכן המציאות די הוכיחה שטראמפ לא היה האסון אותו ציירו).
העבירו את השלטון לידיו בצורה חלקה.
ואין לי כוח לחפש עוד, אבל באמת שהדמוקרטיים במוצאי ניצחון טראמפ שברו שיאים של כפירה בדמוקרטיה.
עדיף שתהיה אתה, ותעשה את זה טוב. העולם כבר יתרגל.
זה בדיוק הנושא, אם אכן עדיף, ואם אכן העולם יתרגל.
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
יפה מאד.
וכמו שאמרו כבר, כשמדובר על צריכת תרבות, ברור שהיא צריכה לפנות להמון העם, ומה שהוא אוהב זה מה שצריך לתת לו. אבל כשמדובר על הנהגת מעצמה, יש בעיה חמורה בזה שהעם נותן את השלטון לבור סכל, שכוחו בפרובוקטיביותו.
אם כי כמובן שיש יופי בזה שהדמוקרטיה מעל הכל, וגם הדמוקרטים שבטוחים שטראמפ הוא חורבן לעולם, לא עשו מהפכה צבאית, אלא העבירו את השלטון לידיו בצורה חלקה.
בצורה חלקה?
תנועות השמאל שלרוב מושבן בחוף המזרחי והמערבי והתקשורת המגויסת לצידן נוקטות בכל אמצעי כדי להפיל את טראמפ.
וממש לא אכפת להן שהוא גרף את רוב הקולות משאר מדינות ארה"ב.
ואני בכוונה אומרת שמאל כי עוד יש פה ושם דמוקרטים הגונים שלא נוהגים בכוחנות כזו.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ואין לי כוח לחפש עוד, אבל באמת שהדמוקרטיים במוצאי ניצחון טראמפ שברו שיאים של כפירה בדמוקרטיה.
בצורה חלקה?
תנועות השמאל שלרוב מושבן בחוף המזרחי והמערבי והתקשורת המגויסת לצידן נוקטות בכל אמצעי כדי להפיל את טראמפ.
וממש לא אכפת להן שהוא גרף את רוב הקולות משאר מדינות ארה"ב.
ואני בכוונה אומרת שמאל כי עוד יש פה ושם דמוקרטים הגונים שלא נוהגים בכוחנות כזו.
הפגנות ותעמולה תקשורתית הן דרך דמוקרטית למופת בשביל לגייס את דעת הקהל לצידם, על מנת לנצח בבחירות הבאות.
עצם העובדה שכל הממסד השפוי והמהוגן פינה את מקומו לטראמפ המטורלל ואנשיו, היא היא לוז הדמוקרטיה.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
הפגנות ותעמולה תקשורתית הן דרך דמוקרטית למופת בשביל לגייס את דעת הקהל לצידם, על מנת לנצח בבחירות הבאות.
עצם העובדה שכל הממסד השפוי והמהוגן פינה את מקומו לטראמפ המטורלל ואנשיו, היא היא לוז הדמוקרטיה.
דה לגיטימציה עיקשת וקריאה לחקירות וסתימת פיות לכל מי שמעז לחשוב אחרת הם לא דמוקרטיה.
השמאל הקיצוני דמוקרטי רק כלפי עצמו. ראינו מה קרה בניו יורק טיימס לא מזמן.
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
הפגנות ותעמולה תקשורתית הן דרך דמוקרטית למופת בשביל לגייס את דעת הקהל לצידם, על מנת לנצח בבחירות הבאות.
עצם העובדה שכל הממסד השפוי והמהוגן פינה את מקומו לטראמפ המטורלל ואנשיו, היא היא לוז הדמוקרטיה.
והיא היא גם מה שיהרוס אותה בסוף.
הקלות שבה דמוקרטיה יכולה להמליך על עצמה דיקטוטור מציגה את הבעיה שקיימת ביסודו של כל ליברלזם:
במוקדם או במאוחר הוא כורת את הענף שעליו הוא יושב.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  105  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה