הטבע:
''רד ידיד אל הגן,
נצא אל השדה.
שם נחשוב מחשבות,
על נפלאות של בורא העולם.
מטפסת נמלה אל קינה,
על גבה עלה כה כבד.
הקיץ הסתיים,
החורף מתקיים,
מהקור יש להתחמם.
ראה מה יפים הפרחים,
מספר העלים כה מושלם.
קיץ וחורף מתחלפים,
כל שנה בדיוק בזמן.
בזמן נגמר היום ובא הלילה,
כמו שעון הולכים הכוכבים.
וסוף של העולם בהרים של קרח לבן,
גם הדוב השבע נרדם.
אדם של עור ועצם,
יציר הבורא הגדול.
ואיש עוד לא הבין,
איך הוא מדבר ורואה וחולם.
מיליונים של תאים מחוברים,
עורקים ורידי גידים ואיברים.
ומי ששכל בו ברור יהיה לו,
זה ה' שברא הכל.
אהה, אני מאמין,
שה' שם בשמים,
רק הוא ברא ועוד בורא
כזה עולם גדול יפה.
אחד היה הוא ויהיה,
בלי עזרה לבד עושה.
כי מי את זאת יוכל לדעת,
איך הוא עושה הכל לבד.
לו הפכו כל הימים לדיו,
וכל גבעול לעט נובע,
השמים לו הפכו פתאום,
ליריעת קלף ללא מידה.
ויכתבו שנים מאה,
לא תהיה אך התחלה,
לגדולתו של היוצר
שבכל יום גדלה יותר.
אתה הלא יודע,
שאין להניע לא רגל או יד.
גם לא ניתן לבלוע,
טיפה אחת מן הכד.
עד שהבורא הרשות יתן
הוא בעצמו יאמר לך "כן".
יאמר הוא "לך!" נלך,
יאמר "עצור!" נעצור,
ובלעדיו כלום לא יעזור.
הבית בו חי יהודי,
המשפחה איתה משתדך,
לא בחירה שלו היא
אלא שכך התברך.
הכל נכתב למעלה ונחתם,
גם כובע ונעל רשומים הם שם.
וכל שנעשה עוד יהיה יפה
כשיגיע הזמן לזה.
קצת קש נפל בדרך,
עלה מן העץ נשר.
נשאתם הרוח הנה
מונחים הם במקום שנגזר.
ובדיוק ברגע הנכון,
ודווקא לא בצעד העליון,
ושום דבר לא סתם מקרה אין בעולם,
ולכל עניין יש עוד עניין.
אהה, אני מאמין
שהבורא מביט מלמעלה,
והוא עצמו הכל מנהיג,
וגם אותנו כאן למטה.
הוא עכשיו עלי משגיח.
ולך הוא מבקש,
תאמין מאד בזה,
ורק אליו תקווה.
אל השמים עף הייתי,
אילו כנפיים רק היו לי.
על קצה הקשת אז עמדתי,
ולעולם שר את שירי.
מי שצריך לישועה
ומאמין בכל ליבו בל תיפול עליו רוחו,
הבורא הוא לצידו.''
התורה והאומות:
''בעזרת ה' נפתח בשיחה,
ונספר על ימי השמחה.
השמחה שורה על פני כולם,
התורה מגיעה לעולם.
בורא העולם הגיבור והנורא,
מחפש חתן לבתו - התורה.
השמחה שורה על פני כולם,
התורה מגיעה לעולם.
אל אומות העולם הוא פונה בשאלה -
מי רוצה את התורה ככלה?
האומות שואלות מה והיכן?
איי, אף אחד אינו מוכן.
ומה היה לבסוף עם התורה?
הבה נספר מה שקרה.
ירד המלאך עם התורה ובא,
הישר לרוסיה, למוסקבה.
לרוסים הוא הראה את התורה,
אולי יאהבו לשמרה.
אומרים הם לו: חרשו,
אמור רק ...
אומר להם המלאך: "אנכי ה'",
מאחרים אין להתרשם.
אומרים הם לו: לא, תודה,
כנראה, חבר, שאינך מודע,
שאותנו המסורת לימדה
שלא כך מנהג העדה.
לא-לא-לא, לא, תודה,
אצלנו לא זו העמדה.
אולי בגרמניה - לך תדע,
יקבלו אותך באהדה.
טס המלאך וחוצה את פולין,
ומגיע לברלין.
לגרמנים הוא מראה את התורה,
אולי יאהבו לשמרה.
אומרים הם לו: בסדר, גרייט,
רק אמור וואס דארט שטייט
אומר להם המלאך: לא תרצח,
רצח הוא דבר מופרך.
עונים הם לו: לא, תודה,
כנראה מיין הר, שאינך מודע,
שאותנו המסורת לימדה
לרצוח בלי גבול ומידה.
לא-לא-לא, לא, תודה,
אצלנו לא זו העמדה.
אולי בצרפת - לך תדע,
יקבלו אותך באהדה.
טס המלאך במעוף זריז,
ומגיע לפריז.
לצרפתים הוא מראה את התורה,
אולי יאהבו לשמרה.
אומרים הם לו: סיבופלה,
רק דבר אחד גלה.
אומר להם המלאך דברים ברורים:
שִמרו חיי משפחה טהורים.
עונים הם לו: לא, תודה,
כנראה, מיסייה, שאינך מודע,
שאותנו המסורת לימדה
שלא כך מנהג העדה.
לא-לא-לא, לא, תודה,
אצלנו לא זו העמדה.
אולי באנגליה - לך תדע,
יקבלו אותך באהדה.
טס המלאך לכיוון הנידון,
ומגיע ללונדון.
לאנגלים הוא מראה את התורה,
אולי יאהבו לשמרה.
אומרים הם לו: Thank you, Sir,
רק עוד קצת הסבר חסר.
אומר להם המלאך: "לא תחמוד"
זה דבר שחשוב ללמוד.
עונים הם לו: לא, תודה,
כנראה, מיסטר, שאינך מודע,
שאותנו המסורת לימדה
לחמוד בלי גבול ומידה.
לא-לא-לא, לא, לא, תודה,
אצלנו לא זו העמדה.
אולי באמריקה - לך תדע,
יקבלו אותך באהדה.
ממשיך המלאך בטיסת המרתון,
ומגיע לוושינגטון.
לאמריקאים הוא מראה את התורה,
אולי יאהבו לשמרה.
אומרים הם לו: Thank you, fine,
מה כאן הביזנס, באיזה ליין?
אומר להם המלאך בקול רועם:
קיימו כיבוד אב ואם.
עונים הם לו: לא, תודה,
אומתנו תמיד צעירים כיבדה
מבוגרים נועדו אך ורק כדי
לחגוג את Mother's Day.
לא-לא-לא, לא, תודה,
אצלנו לא זו העמדה.
אולי הערבים - לך תדע,
יקבלו אותך באהדה.
טס המלאך במעוף מהיר,
ומגיע לקהיר.
לערבים הוא מראה את התורה,
אולי יאהבו לשמרה.
אומרים הם לו: טוב, מבסוט,
רק צריך לדעת, זה לא פשוט.
אומר להם המלאך: "לא תגנוב",
לגנוב זה דבר לא טוב.
עונים הם לו: לא, תודה,
כנראה, חוואג'ה, שאינך מודע,
שאותנו המסורת לימדה
לחמוד בלי גבול ומידה.
לא-לא-לא, לא, תודה,
אצלנו לא זו העמדה.
אולי אל-יהודים - לך תדע,
יקבלו אותך באהדה.
באמצע הדרך עומד המלאך,
והנה הוא רואה יהודי משולח.
טלית קטן לו ארוכה ורחבה,
התמלא לבו בחדווה.
ליהודי הוא מסר את התורה,
והוא הודה לו וקרא:
רק המתן נא שעה קלה,
אתן לך קבלה.
אין לי זוג יותר מוצלח,
כך חושב לו המלאך.
גם התורה וגם היהודים,
בעולם הם מנודים.
יהודים מאמינים הם בתורה,
ואינם יכולים לעשות כל רע.
על השבת הקדושה שומרים,
ומכבדים את ההורים.
מששמע את זאת המלאך,
חזר למקום שמשם נשלח.
את התורה זיווג, הותיר בעולם,
במקום הטוב מכולם!''
יאקוב:
''במדינת אוז'בקיסטן
בין הרי דיגא'ן בגבול הודו ואפגניסטן ,
שוכן כפר אחד, נידח מבודד, מגיעים אליו
רק במטוס מיוחד,
הלילה דממה, ציוץ לא נשמע,
הכפר וההר אפופים תרדמה,
ואי שם בשדה, מורחק מנודה,
טרקטור קטן בין שבילים מדדה,
יושב על הטרקטור בחור מגודל לנהוג
כך נראה לעולם לא יחדל נקרא הוא
בשם יעקב הזמר מנין הוא איש
לא יודע לומר מפויחות הפנים משומנת היד,
תקלה יש בטרקטור מתקן הוא מיד,
כמוהו אין איש שיודע בכפר
לחלץ את הטרקטור מבוץ ועפר,
בכל האזור איש לא ידע את סודו,
עד כמה רחוק הוא נמצא מעיר מולדתו,
איך אותו הטילה רכבת רוסית לכאן בדרך ניסית,
ועם הטרטקור יוצא הוא יום יום לעבוד קשה ואיום.
נהג הוא לשיר מנגינות ערבות בלילות,
למרחקים הן היו נשמעות ומצלצלות,
צלליות אנשים שם היו מתכנסות,
מקשיבות ואינם תופסות,
מיהו זה הטג'יק המוזר מבטו עליהן לא הוחזר,
כי בלילות תקפו אותו הגעגועים,
לא להרים ולא לטג'יק אם פראים,
מתעגעג היה לביתו להוריו לבית שאולי כבר חרב,
לישיבה שבה נהג לבלות בלימוד בימים ובלילות,
אמר רבא אמר רב פפא ואילו אביי אחרת חושב,
קושייה חדשה הוא מיישב, מביא ראיה והכל מתיישב ,
והמהרש"א רשב"א ריטב"א,
עובר לו הזמן אך הוא לא חש בו רמב"ם רמב"ן רבינו תם,
תענוג עילאי נפלא ומסותם אמר רב הונא סבר המנונא,
שמאי סברא חדשה העלה תקף אותו הלל בשאלה,
עד שבחוץ השחר עלה,
בשבת בבית התה ליד הקומוקם הוא ישב לו, יעקב,
עם החברים על הריצפה,
את הגעגועים הוא לא שכח וזה מאוד כאב לו, יעקב.
ולא הוקל לו אף כמלוא טיפה,
והנה פונה אליו הבעל הבית ראש השבט,יעקב.
נדבר ישר ולעניין,
את ביתי אתן לך היא צעירה ומלבבת, יעקב.
וגם כספית זה עסק מצויין, 30 פרות 20 שוורים,
הרבה בגדים לך אתנה, יעקב.
סכום כסף רב וגם עוד מתנות,
ושומעים זאת הטג'יקים והם צועקים בוא הנה, יעקב.
אין כמוה בין כל הבנות,
יעקב יושב מושפל פנים ואינו אומר דבר,
ומפליג עשרות שנים הרחק הרחק אל העבר,
הוא רואה את אמו מדליקה נרות ובפיה תחינה,
על יענקלה, בורא שמור נא שלא יאבד את האמונה,
יעקב מתרומם ומכריז הוא הזאת יהודי אני לא אוכל לעשות זאת,
התורה עלי אוסרת לקחת אישה שאינה מאמינה בתורה הקדושה,
ישב ראש השבט ועיבד לו תוכנית להכין למחר סעודה המונית,
את יעקב יביאו שלא מרצונו וכך על כורחו הוא יהיה חתנו,
בשעת בין הערביים יעקב יושב לו לבד,
יושב וחושב מבין שהסיכוי כבר אבד,
עוד מעט הם לכאן מגיעים ואותו על כורחו מביאים,
ישקוהו באופיום ובשפע יינות עד שיאבד העשתונות,
מאחורי ההרים אט אט השמש גלשה,
יעקב ממתין אומר הוא ווידוי בלחישה,
אי שם צבוע מרים את קולו, הפסגות ניבטות למולו,
פניהם לשמים אומרות בלא מילים החיים אכן לא קלים,
והנה לפתע הוא שומע הוא קול נגינה,
את הכלה מובילים כבר לשם ברינה,
וכמו משינה הוא פתאום מתנער ומתחיל ללכת מהר,
הוא רק יכנס ויקח מחדרו את חפציו וצרורו,
הולך לאיטו כמו אל מותו מגיע לשער פותח דלתו,
ומביט אל תוך האולם המואר ריח היין באפו כבר בער,
אמר רבא אמר רב פפא אותיות הוא רואה כמו מתוך הגמ'
מדברות וקוראות זועקות במורא מה לך ר' יענקל ברח מהרה,
התזמורת מנגנת הכלה בראש יושבת, יעקב.
וסביבה עשרות זרי פרחים,
ואביה ואמה ביחד עם כל בני השבט, יעקב.
להביא אותך הם כבר הולכים.
ובראש ההר בשעות הליל האפלות והעלומות,
מטפס לו יעקב חרש בעיניים עצומות,
ובשני צידיו שוחות לעומק לטרפן הם שוחרת,
אך יעקב כלל אינו חושש ופניו בגיל מאירות,
דרך התורה אחת היא ובדרך זו אצעד טוב יותר להתרסק כאן וממנה לא לנטות לצד,
אין דבר שיטיל מורא על לב בן ישראל,
רק ילך בדרך התורה וישמור אתו הק-ל.''
יוסף מוקיר שבת:
''שמעו נא מעשה נושן שבגמרא הוא כבר מובא
מספרים אותו באופן קבוע
חי לו יהודי אי שם אישה וילדים שבעה
בשם יוסף מוקיר שבת ידוע
עני ואביון מתחת לכל דמיון
בקתתו העלובה על שפת הים ניצבה
והבקתה הקטנטנה מלוכלכת ומוזנחת
הוא לא בזבז אפילו לירה
עבד קשה יומם וליל
על לחם צר הוא מתקיים
והכסף הוא חסך כל השבוע
האישה הבנים והבנות
לא היו להם כל תלונות
בבית, אמנם, אין דבר
אבל הכל ידעו זאת כבר
שבהגיע יום חמישי
יאמר בשמחה "יקירתי"
"הכיני נא אשתי היקרה
את סלי הקניות מהרה
הנה כל הכסף בידך
קני כל מה שיעלה בדעתך
דגים רק מצויינים,
גדולים, וטריים ושמנים
גם יין טוב ובשר
דבר שלא יחסר
פירות טובים ורעננים
המחירים כלל לא משנים"
והאישה יצאה לקניות
וחזרה עמוסה חבילות טעונות
מיד התחילה בעבודה
וכל הלילה לא ישנה.
ואפתה ובשלה תבשילים טעימים עוגה גדולה
ובשלה ואפתה לרגע לא שקטה
ולשבת הקדושה הביאו אורחים שלושה
הבקתה יפה ומאירה כמו גן עדן מזהירה
ובראש השולחן
ר' יוסף על כסאו מוכן
יושב כמלך בפנים מאירות
בחן וברגש שר זמירות
אשת חיל מי ימצא
כמו השבת אין בנמצא.
"יוסף מוקיר שבת, יוסף מוקיר שבת"...
ושם מעבר לפינה מספר דקות רק הליכה
עמד ארמון גדול וקצת צנוע
וסביבו היתה גינה וגם גדר שם ארוכה
ושער שאף פעם לא פתוח
והאדם ששם ישב מליונר גדול נחשב
ובליבו הרע רק ידע לכל יהודי שנאה
וצורר היהודים זקן מופלג מאד היה
אולי אפילו בן שמונים וכמה
ואשתו עם ילדיו נסעו הרחק באוניה
ואיש כבר לא ידע על מה ולמה
והוא היה קמצן, לא הביט בפני קבצן
כך חי לו לבדו מבלי אנשים לצידו
עברה תקופה קצרה, והוא חלה במחלה חמורה
אל ביתו הביא רופא שגם בכוכבים צופה
וכך הוא מנחש כל מה שיתרחש
והוא אמר כי הוא יודע דבר
שהרכוש שהוא צבר
את כל כולו יירש
ר' יוסף היהודי הרש
הגוי שמע והחווירו פניו
אי, זה כלל לא מצא חן בעיניו
הוא לא המתין עד מחר
ואת כל רכושו הגדול מכר
וקנה תמורתו יהלום,
הגדול ביותר ממש חלום
הוא פרם את מגבעתו
ובתוכה תפר אותו
וכך הלך חסר הדעת על הרים, ירד בקעות
בורח מחברת בני אדם
ומראשו את המגבעת לא להסיר הקפיד מאד
אכן איתה הוא גם ישן
בדרך הוא בה עבר
והגיע לשפת נהר
והגשר שעליו נטוי
היה עבורו פיתוי
וממש באותה שניה כשעל הגשר הוא עלה
החלה רוח סערה נשמעת
גשם זעף פתאום נהיה הרוח בזעם יללה
העיפה מראשו את המגבעת
הרוח אותה חטפה
ואל המים מיד סחפה
והגוי מרוב זעמו
קפץ אחריה בעצמו
והנה הופיע דג יותר מדיי הוא לא בדק
את המגבעת הוא בלע ומשם בשחייה עלה
יחד עם עוד דגים אל רשת הדייגים
השבת כבר התקרבה כשהדג אל החוף הובא
הדייגים מסתובבים, מחפשים אך שום קונה אינם מוצאים
החליטו כי מוצא אחרון יוסף מוקיר שבת הוא הפתרון
אומר ר' יוסף "טוב אבל לאשתי אין כבר כוח, כמה חבל"
אומרת היא "לא נורא, יש לי עוד קדירה"
את הבטן היא פתחה ובקול גדול צרחה
"יהלום יהלום" הרי זה ממש חלום
יהלום יהלום, ר' יוסף מעיף מבט
"יהלום, מממ.. יהלום, אבל זה לא כמו השבת"
אמר על כך יהודי אחד
שבסיפור אין שום חידוש מיוחד
מה שעל השבת מבזבזים
חוזר בתוספת אחוזים''
קרדיט לאתר "חסידיסק" כאן יש עוד....
http://www.chasidisk.com/default.asp
להקליד בחיפוש פריד ואז מקבלים את כל השירים של פריד.