שיתוף - לביקורת טוב לי בחיים // מונולוג של גְאוּלִים (מבוסס על סיפור אמיתי)

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
פרסום וקופי
אל תקנא בי.

אני יודע שזה נשמע לך מוזר.

אבל באמת, חשוב לי להגיד לך את זה: טוב לי בחיים שלי.

נכון, אין לי רכב יפה כמוך. גם לא בית משלי. בטח שלא יחידות דיור. אני קם מוקדם, לפנות בוקר ועובד קשה, פיזית, עד לפנות ערב. ויש לי ששה ילדים בלי עין הרע, ואשתי כמעט ולא עובדת, ואני מקבל שכר מינימום ועוד קצת.

אתה לעומת זאת עצמאי ובעל עסק, ולקוח אחד מכניס לך סכום גדול יותר מהמשכורת החודשית שלי, שבין כה לא מספיקה לכל מה שאני צריך. אז מה אני עושה, אתה שואל? מאיפה יש לי כסף לחיות?

התשובה האמיתית היא, שאני לא בדיוק יודע. כל חודש המשכורת נכנסת במלואה לבנק, מכסה את ההתחייבויות ואת השכירות. בשביל הקניות אני צריך להשיג כספים מן הצד. אז בימי שישי אני יוצא לסבב של זיכוי הרבים. אבל כן, אני ואשתי חיים טוב. חיים רגוע. חיים עם המון אמונה ועם הרבה תפילה.

אני רואה אותך עמוס. טרוד. חי סביב העבודה עשרים וארבע שעות ביממה, ולא רוצה להתחלף איתך לרגע. טוב לי הרוגע. טוב לי השקט. אני חוזר הביתה מהעבודה די מותש, אבל לפחות בלי העול. ישר שאני מגיע, אני מתיישב ללמוד קצת בסלון. אם אחד הילדים עושה בעיות, אני קורא לו לשבת לצידי. לפעמים אני לומד אתו משהו קל שמתאים לגילו. זה מחולל פלאים. הלימוד שלי אמנם לא לימוד עמוק. אם תשאל אותי שאלות על מה שלמדתי, אני לא אצליח לזכור כלום. אני בטוח. אבל מה, אני משתדל לשמוח בכל דף שאני לומד. בכל משנה. בכל פרק תהלים שאני קורא.

מה?! אין לך זמן קבוע לאמירת תהילים? ללימוד תורה? אוי ואבוי. רחמנות! אתה חייב לנסות את זה. אתה לא מבין איזה תרופה זה לנפש. זה פשוט הופך אותי לאיש אחר.

אחר כך אני הולך לבית כנסת למנחה-מעריב ושיעור קצר. חי את החיים הטובים. היפים. משוחח מעט עם חברים. טוב לי. רגוע לי. אני חוזר הביתה. אוכלים ארוחת ערב.

ביום שישי בבוקר אין לי עבודה, אז אני מנצל את הזמן לזכות את עם ישראל, אני מסתובב בין המניינים ואוסף צדקה, שיהיה איך לכסות את הקנייה השבועית. לפני שאני יוצא לסבב, שנינו מתפללים ביחד ומבקשים מהשם יתברך שיפתח לאנשים את הלב ואת הכיס. שתהיה לי ברכה והקנייה השבועית תהיה גדולה ותמלא את הארונות בשפע גדול. לפעמים אני מצליח יותר, לפעמים פחות. הגודל של הקנייה נקבע לפי מה שיש.

לאחרונה, אשתי אמרה לי שקשה לה עם המצב הזה שהקנייה לשבת מתבצעת רק בשעה אחת אחר הצהריים של יום שישי, שעות ספורות לפני שבת. שאלתי אותה באיזה יום היא הייתה שמחה שנעשה את הקנייה. היא אמרה שביום רביעי.

שבוע לאחר מכן, ביום רביעי, ביקשתי מהקדוש ברוך הוא שיעזור לי לשמח את אשתי. אמרתי לעצמי, הרי אין לי אפשרות ביום רביעי לעשות סיבוב של זיכוי הרבים בשטיבל'ך. אני כמעט כל היום בעבודה וכשאני חוזר, אני מותש. ויהודי הרי לא ירד לעולם כדי להיות משועבד עשרים וארבע שעות לעבודה. מה אעשה? אני מאמין בהשתדלות. החלטתי איפה שאני יוסיף עוד 'השתדלות'.

בדרך חזור מהעבודה עברתי על אנשי הקשר בטלפון שלי, כל שם שחשבתי שאולי תהיה לו יכולת לעזור לי, קיבל ממני שיחה קצרה. פתאום נתקלתי בשם של יהודי שכבר הרבה זמן לא הייתי אתו בקשר. התקשרתי אליו והצעתי לו להשתתף בזכות של האכלת שש ילדים רעבים והוריהם. להפתעתי, הוא פנה אליי ואמר לי: אם אתה מסכים לשמור סוד ולא לגלות לאף אחד כמה נתתי לך, אני יעביר לך לבנק נתינה נחמדה. הסכמתי כמובן, ואחרי דקות אחדות היה לי בבנק אלף שקל.

באותו ערב יצאנו יחד לעשות קניה גדולה, שמילאה את הבית בשפע גדול שמספיק לשבוע ויותר. בשבוע שאחרי, ביום רביעי, מתקשר אליי אחד מקרובי משפחתי ואומר לי שמישהו נתן לו ארבע מאות שקל בשבילי. הבית כבר היה מלא ברוך ה', והסכום הזה הספיק לקניה נוספת שהביאה אלינו שפע גדול.

ככה זה: מתפללים וה' שולח.

בכל שבוע מחדש אנחנו רואים ניסים. בחסדי שמים, מאז שאשתי ביקשה, הקנייה השבועית מתבצעת כבר ביום רביעי. ככה פתאום גם ימי שישי נהיו יותר רגועים, ויש לי זמן קצת לעצמי. לעזור בארגון הבית, בבישולים. הכול נעשה יותר בנחת.

יש לי אימייל?! לא, מה פתאום. אני רואה את כולם תקועים עם הראש במסכים, לכולם יש מכשירים ומחשבים, ואני מודה על כך בליבי כמעט בכל יום מחדש שאני לא מחובר לכל הטכנולוגיה הזו. להגיד לך שזה לא מדבר אליי? מה פתאום. זה קורץ לי. אני לא חי במאדים. לפעמים כשיש צורך אני הולך לחדר מחשבים, אני יודע איך עובדים עם מחשב. אבל לא מעבר. לא בבית. לא בעבודה. לא בחיים עצמם.

בקיצור, ככה אנחנו חיים. טוב לנו. אנחנו הרבה מתפללים והרבה מודים. ברוך ה' אנחנו לא עושים חובות חדשים וגם מצליחים להחזיר בכל חודש קצת מן החובות הישנים. כן, היו זמנים בתחילת דרכינו שלא ידענו מספיק איך לחיות, אבל זהו זה, אלו הם החיים: על טעויות משלמים...

אבל חשוב לי לומר לך: אל תחשוב שהחיים שלנו כל כך ורודים, אל תקבל ממני רושם מוטעה שהכול כל כך חלק ויפה. לא נעים לומר, אבל לפעמים היצר הרע בא לבקר, מידי פעם אני צריך להתמודד עם ניסיונות, הרחוב מושך לי את העיניים, הילדים מכעיסים אותי, אין לי סבלנות. פתאום יש תקופות שהלימוד הולך יותר בקושי, שהעצלנות מושכת אותי להתנמנם.

אבל כן, כשאני רואה אותך, עם כל הכסף, והרכב הבוהק, והעסק המצליח, והמצח המקומט, והדאגות, והיחידות, והמשכנתאות, והצ'קים, והעול - אני ממש לא מקנא. מתנצל, פשוט לא מדבר אליי לחיות ככה. אני מבין שיש אנשים שזה מתאים להם, שיהיה להם לבריאות, שייהנו. באמת. אני מפרגן מכל הלב. לי פשוט זה לא מתאים, ואני אומר תודה לה' שהציל אותי מחיים כאלה.
 

איש חדש

מהמשתמשים המובילים!
צילום מקצועי
שכנעת!
איפה אפשר להירשם?
לא בכל המקומות חייבים להרשם,
שמעתי שיש בתי כנסיות שאפשר פשוט לבוא ולהתחיל סיבוב.



הסיפור מזכיר לי מידי את עלון "השגחה פרטית" והאמת שאני סולד מאוד מאוירת לגטימיות השנוור הפושה בציבורינו.

לא יתכן שהשגחה פרטית היא בדרך בזיון נורא כ"כ.
פעם ב'יתד' כשהיו רוצים לתאר השגחה ממונית, היו כותבים, שפתאום קיבל ירושה, החזר ביטוח לאומי.

היום יש פיחות זוחל אדיר, בנושא של "לא לידי מתנת בשר ודם".

מה היה רע, אם גיבור סיפורינו היה אומר,
"נכון אין לי כסף להכל, על הרבה דברים אני מוותר,
אבל ב"ה 'יש לי כל' אני מאושר."

ואני אגלה לכם סוד ידוע, יש אלפי אברכים כאלה.
שרואים השגחה פרטית כל יום, מתמודדים ושמחים בחלקם ולא עושים סיבוב על אף אחד. (ועדיין לפעמים חסר להם דברים, ובתדירות גבוהה מוותרים על דברים)

@אשר לב אין פה בכלל ביקורת על הסיפור שכתוב היטב, וגם המסר המרכזי נכון בהחלט, העניין הוא המסר החבוי.
 
נערך לאחרונה ב:

אשר לב

סופר, עורך וקופירייטר
פרסום וקופי
העניין הוא המסר החבוי
אני משתהה לראות כיצד הטור הזה, מעורר שיח מרתק בכמה וכמה פלטפורמות.

חלק מגיבים אליו בהתרגשות, "וואו, כמה מחזק!", וחלק חשים מולו תחושת סלידה.

במקרה זה, תיארתי שיחה עם אדם אמיתי שחי כך. אברך שעובד לפרנסתו קשות, במשך תשע שעות ביום, ואין הקומץ משביע את הארי.

אצטט שני תגובות שתפסו אותי במיוחד:

"לא מבין מה אתם מתפלאים ועושים קולות של סלידה מתופעת ה'שנור'.
יש יהודים רבים שעובדים בשכר מינימום ומקבלים 30 לשעה
עובדים ביום 10 שעות + 300 ליום
כפול 22 ימים בחודש 6,600 ₪
ויש להם בית עם 5-6 ילדים
והאשה לא עובדת.

רק שכר הלימוד והמשכנתא והלחם והחלב בחודש מגיע לסכומים הללו.
האם לא נראה לכם שהם צריכים לעשות השלמת הכנסה בשטיבלאך?
כנראה אתם כל כך חיים את זה שאברכים חיים למעלה מדרך הטבע,
עד שאינכם מצליחים לפתוח את הראש ולחשב מבחינה כלכלית, שבאמת זה לא הגיוני
וצריכים פה נסים גלויים".

תגובה נוספת:
א. לגבי מה שאתם אומרים שהטור מעודד את התופעה - מי שחי כך, אינו זקוק לעידוד מאף אחד.
ב. עדיף פי מליון מי שחי כך, על פני מי שחי בחובות. עליו לא נאמר "לווה רשע ולא ישלם".
הלוואי שכל אלו שחיים בהלוואות היו נוקטים בשיטה הזאת.
ג. האמת היא שבאמת לא משנה איך עושים זאת. הנקודה היא שמרכז החיים הוא לחיות. וכל דבר שמפריע לזה, להזיז הצידה.
הרצפט: אמונה בטחון וגבולות.
 

אלעזר 1

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
מוזיקה ונגינה
UX UI
D I G I T A L
יוצרי ai
1658875555465.png
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הסיפור כתוב ממש יפה.

וגם אני מצטרף לאלו שמסתייגים מהמסר שבסיפור הזה, ובסיפורי העלון 'השגחה פרטית', לפיו הניסים וסיפורי ההשגחה הפרטית שאנו מחנכים את ילדינו לצפות להם, הם 'שיתרמו לי עוד אלף שקל', 'שפלוני הגביר 'יחליק לי' מעטפה שמנה', 'שיהיה לי 'סיבוב טוב' בשטיבלאך'; זאת בעוד אנו מבקשים בכל יום בברכת המזון 'ונא אל תצריכנו ה' אלקינו לא לידי מתנת בשר ודם ולא לידי הלוואתם... שלא נבוש ולא נכלם לעולם ועד'.
 
נערך לאחרונה ב:

קנקן חדש

משתמש פעיל
עריכה תורנית
למי שחושש מהכוונה בברכת המזון, הרי שיש מי שפירשו את הדברים כי האדם של"ע נזקק לידי מתנת בשר ודם, לא יראה את הדברים ואת המתנות כמי שבאים מידי מתנת בשר ודם אלא כמגיעים מידו הרחומה של בורא כל העולמים.
משום כך הרי שהמסר בסיפור מעולה, כי אכן הגם שאילוצי החיים מצריכים את נשוא הסיפור לערוך 'סיבוב' בשטיבלאך, הרי הוא אינו מתייחס למתנות שהוא מקבל כמגיעות מידי בשר ודם, אלא מידו הרחומה של הקב"ה, ועובדה היא שכאשר ביקש לפנות לעצמו את ימי שישי, נענה לכך משמים.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
למי שחושש מהכוונה בברכת המזון, הרי שיש מי שפירשו את הדברים כי האדם של"ע נזקק לידי מתנת בשר ודם, לא יראה את הדברים ואת המתנות כמי שבאים מידי מתנת בשר ודם אלא כמגיעים מידו הרחומה של בורא כל העולמים.
למי שחושש מדברי הברייתא 'מצות האב על הבן... ללמדו אומנות', הרי יש שפירשו את דברי רבי מאיר במשנה 'לעולם ילמד אדם את בנו אומנות נקיה וקלה' על אומנות השנור.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה