וזה קטע קטן אבל חשוב:
והוא עפ"י מה שראיתי בחידושי חתם סופר על התורה מהדו"ת פרשת משפטים, שמביא שרבים תמהים על דרשתם ז"ל – "ורפא ירפא - מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות"
דמה יועיל להרופא? אם זכיותיו או רחמי ד' מכריעים שיתרפא - למה להרופא? ואם חלילה להיפך - מה יועיל הרופא?
וכותב החתם סופר לתרץ בכזאת, והוא: דידוע דהקב"ה שם חוק לטבע, ורצונו שיתנהג העולם על פי דרך הטבע שהטביע.
והנה חולה אשר על פי הרופא עוסק בסמי רפואה אשר טבעם לרפאות אותו מחוליו ולגהה מזורו - כדי לשנות הטבע שלא ירפא באלו הסמים הוא מעשה נס, ואין עוונותיו גדולים כ"כ שהקב"ה יעשה נס נגד הטבע, היינו שלא יועילו לו סמי הרפואה
וכן מי שאינו זוכה שיעשה לו רפואה על פי נס - מכל מקום אם מתנהג על פי הטבע לרפואתו יועילו לו זכויותיו ובפרט רחמי שמים שיירפא,
ועוד - כל מה שהוא יותר בדרך הטבע - אין צריך זכות כל כך לזה ולא ינכו לו מזכיותיו.
עד כאן דברי החתם סופר הנפלאים.
(מתוך שו"ת ציץ אליעזר)
והוא עפ"י מה שראיתי בחידושי חתם סופר על התורה מהדו"ת פרשת משפטים, שמביא שרבים תמהים על דרשתם ז"ל – "ורפא ירפא - מכאן שניתנה רשות לרופא לרפאות"
דמה יועיל להרופא? אם זכיותיו או רחמי ד' מכריעים שיתרפא - למה להרופא? ואם חלילה להיפך - מה יועיל הרופא?
וכותב החתם סופר לתרץ בכזאת, והוא: דידוע דהקב"ה שם חוק לטבע, ורצונו שיתנהג העולם על פי דרך הטבע שהטביע.
והנה חולה אשר על פי הרופא עוסק בסמי רפואה אשר טבעם לרפאות אותו מחוליו ולגהה מזורו - כדי לשנות הטבע שלא ירפא באלו הסמים הוא מעשה נס, ואין עוונותיו גדולים כ"כ שהקב"ה יעשה נס נגד הטבע, היינו שלא יועילו לו סמי הרפואה
וכן מי שאינו זוכה שיעשה לו רפואה על פי נס - מכל מקום אם מתנהג על פי הטבע לרפואתו יועילו לו זכויותיו ובפרט רחמי שמים שיירפא,
ועוד - כל מה שהוא יותר בדרך הטבע - אין צריך זכות כל כך לזה ולא ינכו לו מזכיותיו.
עד כאן דברי החתם סופר הנפלאים.
(מתוך שו"ת ציץ אליעזר)