אם כן אני מבקש סליחה ומחילה.ממש לא!
ככה להלבין את כותב הסיפור ברבים???
מצטער, אני לא מרגיש שאותו מישהו 'אוהב ומכיל' את הבחור, ודואג לאותו בחור באמת, אלא שיש כאן מישהו שדואג אך ורק למערכת, ל'דרך המסורה', ולכך שאף אחד לא יטה מן השביל, והוא לא באמת יורד לחקרו של הבחור.יש כאן מישהו שדואג לבחור רציני שלא ימעד, לו היו עוד כמה נפשות אוהבות ומכילות כמהו יתכן שמימדי הנשירה היו פחות זוועתיים, גם אחר שאבד סברו ובטל סיכוייו עדין חש הוא את הבחור האובד.
כך למשל הקטע הבא:
הוא לא נשמע כמי שבא להכיל את הבחור ולאהוב אותו כמו שהוא, אלא יותר כמי שבא להתווכח איתו, להראות לו שהוא לא צודק, ולהוציא אותו קטן. אם הוא באמת היה דואג לבחור עצמו ולא למסגרת, היה מנסה להבין מאיפה התחושות שלו באות, על איזה מקום זה יושב, ולא מתווכח איתו כמו באיזה סימפוזיון, שבו כל אחד מנסה להוריד את השני."אתה נראה לי מאד ערכי" השבתי לו, "אתה נראה "בֶּן תֶּיירֶה" אך יתכן שאתה דווקא אומר דברים כאלו?"
"כן? מי אמר שבן תיירה צריך ללמוד כל היום? אינני מוצא סיפוק כאן, אני רוצה לצאת לעבוד!"
הופתעתי.
הוא איננו קוטר מצוי, משנתו סדורה לו היטב והוא ברור עם עצמו ביחס למטרותיו.
"מה זאת אומרת?" עניתי "התורה זה הדבר האמיתי, פה אתה מתעסק עם נצח, אתה מעיף פה מלאכים, אתה בורא עולמות, זה המגרש של הגדולים!"
"מה מעיף מלאכים, תן לי לעוף מפה, אני רוצה לעבוד, להרגיש שאני שווה, למצוא סיפוק בעשייה, בשביל מה זה טוב לשבת וללמוד כל היום, מי שכיף לו - בכייף, לי לא!"
"שלא תבין אותי לא נכון, אני עם אבא ככה" נופף בידו אל מול פני מחכך אצבע ואמה זו בזו, "אבל בקטע של התורה זה לא בשבילי"
"אבל אבא אמר ללמוד תורה" הוספתי להקשות "אתה הרי רוצה לשמח אותו?"
אכן. יש לי בטן מלאה על מאמרי מערכת, על ראשי ישיבות ומשגיחים, שלא רואים אותך בתור אדם כשלעצמו, בתור אובייקט, אלא בתור סובייקט, בתור אחד מיני רבים, שצריך להמשיך להיסחף בזרם הנכון, לחשוב את המחשבות הנכונות, ולומר את הדברים המקובלים.צר לי או שלא, אך תחושה עמומה לוחשת לי שניגשת לנושא הזה מאוד טעון, הלא כן?
שוב רואים שהדאגה היא לא לבחור עצמו, אלא 'לנו', 'לכל הדור כולו', 'שאיבד את גדול הדור'. וכשהבחור הנ"ל שומע את צורת הדיבור הזו, זה רק גורם לו להמשיך ולהתרחק, להמשיך ולהתרתח על המערכת שלא מעניין אותה בכלל האינדיבידואל, אלא רק הקולקטיב, שיחסר לה עוד בורג לשמן את המערכת.שתבין, לא מדובר בבחור פשוט, כזה שגם בשהותו בישיבה לא עשה דבר.
מדובר בבחור שיכול היה לצאת תלמיד חכם עצום גדול בתורה, ראש ישיבה גדול, ואולי גדול הדור, וכל זה אבד לנו בעוונותינו ובמקומו קיבלנו 'רק' "יהודי חרדי לכל דבר הממשיך לקיים מצוות בהידור" כנראה שבכל זאת יש שלא הפנימו את מעלת לומדי התורה.