חזור בך בן אדם, חזור בך!

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
הוא נכנס אל חדר השיעורים ידו לופתת את הגמרא בטבעת חנק, "אוףףף עוד פעם השיעור הזה, אין לי עצבים" סינן כמו לעצמו תוך שהוא יורה את הגמרא מתוך ידו אל השולחן המתקלף שבחדר השיעורים של רֶבּ שִֹמְחֶה.

לבושו מוקפד, חזותו נאה, ודמותו התמירה משדרת מבלי יודעין ארשת רוגע מלכותית, אולם נדמה היה כי בינו לבין רוחו שוררת מלחמה מתמדת, הנפש והגוף מסוכסכות האחת עם רעותה במלחמה שתוצאותיה חזויות מראש, כך לפחות הוא סבר.

ישוב הייתי לצידו, מביט בו בהערצה מהולה בתמהון, על מה יצא הקצף? הלא חזותו מוכיחה עליו כי יש לו "שַייכֶעס" לעולמה של תורה מה פשר המרמור שהסתנן מאליו מידי צהרים עת קרַב השיעור לבוא?

באותו היום "התעלה מעל עצמו", שצף של "ברכות" נשפכו מפיו כסריותה של ים הנפלטת אל שפתה.
קפאתי על יושבי בתדהמה, ובפרץ בלתי נשלט נפניתי אליו, מביע את תרעומתי על ה"פנינים" שזה עתה נתגלגלו מפיו.

"אני נגד ישיבות", הגיב לי שלא ממין העניין, "גם כך אני רגל בחוץ, אין לי צל של מושג מה אני עושה כאן" כך בחד משמעיות פתר את כל תמיהותי.

באיחור של רגע הבנתי שכעת העכבר הוליד הר, ואם עד עתה הגיגיו היו לי לחידה, הרי שכעת התחלפו היוצרות ודמותו האצילית הפכה בעיני לחידה האמיתית, מפני שאלו משפטים הצפויים להשמע מפי נוער מתמודד, אך מה לבית הקברות אצל פרח כהונה זה?

תמיד אמרו לי שאני חקרן לא קטן, הפעם הרשתי לנבואה זו להגשים את עצמה, וכשבאמתחתי גם טצדקי לחפירה הנכחית בסברי שיש בידי לסייע ולו במעט, נברתי בסביבתו הקרובה אודותיו, לא הופתעתי מהמידע שדליתי מכיוון שאני כמו המידע סברנו כי ממדובר בבחור:
  • אינטלגנט וחושב.
  • מוכשר מאד.
  • עוֹיבֶד השם אמיתי.
  • תפילותיו לשם דבר בישיבה.
  • בן למשפחה טובה.
אך מאד הופתעתי מהניגודים שבין אישיותו להתנהגות שם בחדר השיעורים.
היתכן כי באותה אישיות טמונים הניגודים הללו?
ושמא לא הבנתי את דבריו ביום האתמול?
כך או כך לא מצאתי כל חיבור בין האינפורמציה שגיבבתי אודותיו לבין דיבוריו והתנהגותו התמוהה בחדר השיעורים של רֶבּ שִמחֶה.

כעת עמדתי מול חידת היקום!

בכדי לוודא את תחושותי, תזמנתי את עצמי פעמים נוספות אל חדר השיעורים המחניק הוא צלח את המבחנים בכבוד הראוי לגינוי ומפעם לפעם הוסיף עוד כהנה וכהנה.
כל אימת שדיבר על התורה, ראיתי חשרת עננים שחורים מכסה את פניו, הוא פער את פיו בבוטות וזלזול, נדמה היה כי צמחה לה אישיות אחרת לנגד עיני.

אך תמיד כשנשתתק, חזרתי לראות דמות אצילית מיוסרת קמעא, נפש צעירה אבודה בנפתולי החיים, נפש החיה בעולם שכולו טוב, נוגעת לא נוגעת באושר האין סופי ומקללת את היום שנולדה שם!

חיים של אבסורד...
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
סיפור קשה...
כתוב טוב, מצליח להעביר את הסיטואציה.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
וואו!
איזה יופי של קטע!
ואיזה אומץ לעצור אותו כך.

התיאור מיוחד במינו ואהבתי את:
לבית הקברות אצל פרח כהונה זה?

שאני כמו המידע סברנו כי ממדובר בבחור:

בקטנה:
הנפש והגוף מסוכסכות האחת עם רעותה
מסוכסכים האחד עם רעהו.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
תודה על התגובה המפורטת והמחכימה.

ובקטני קטנה:

מסוכסכים האחד עם רעהו

חצי מוסכם שכן היה צריך לומר:

מסוכסכים האחד עם רעותו [גוף-נפש]
או לחילופין האחת עם רעהּ (?!?)[נפש-גוף]

וכמאמרם ז"ל "וגם הנפש לא תמלא".
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
האבסורד היה מרתק ועוצמתי.

אך לא העת לעסוק באנתרופולוגיה, גם לא בפסיכולוגיה כשעל כף המאזנים מוטלת נשמה מפרפרת את עצמה למוות.

החלטתי לנפץ את תקרת הזכוכית המחוסמת שעטה עליו, המתנתי לשעת כושר בו נפשו ההומיה תאט ממרוצת תנועתה אז אוכל למצוא מסילות ללבו הטהור.

זה אכן קרה לאחר מספר ימים, בשעת הסצנה הקבועה בחדר השיעורים.

שיערתי שבמפגש הנפיצות בין משאלות ליבו לשאיפות נשמתו אוכל לקפוץ על הרכבת הפתלתלה הסואנת למולי, בדיעבד התברר שזה היה קל מן הצפוי.

"השיעור הזה של רֶבּ שִמְחֶה, מי ביקש ממנו שימסור שיעור?" לאט לעצמו עת נכנס מעדנות.

"מה זאת אומרת, זה תפקידו בישיבה!" הערתי באגביות, זורק עליו מבט קצרצר בחצי עין.

"כן, אבל אנחנו לא מעוניינים" השיב בכעס.
"ובכלל אני לא יודע מה אני עושה כאן, למה אני נכנס לשיעור הזה בכלל?"

"אולי כי אתה לומד בישיבה הזו?" הערתי לו בסרקזם דקיק, נזהר לו להרגיז יתר על המידה.

אולי, אני לא קשור לכאן בשום דבר?" השיב לי בהתרסה, "זה לא המקום שלי, אני כאן בטעות, אין לי דבר משותף עם לימוד תורה, ואין לזה שום משמעות לגבי"

"אתה נראה לי מאד ערכי" השבתי לו, "אתה נראה "בֶּן תֶּיירֶה" אך יתכן שאתה דווקא אומר דברים כאלו?"

"כן? מי אמר שבן תיירה צריך ללמוד כל היום? אינני מוצא סיפוק כאן, אני רוצה לצאת לעבוד!"

הופתעתי.
הוא איננו קוטר מצוי, משנתו סדורה לו היטב והוא ברור עם עצמו ביחס למטרותיו.

"מה זאת אומרת?" עניתי "התורה זה הדבר האמיתי, פה אתה מתעסק עם נצח, אתה מעיף פה מלאכים, אתה בורא עולמות, זה המגרש של הגדולים!"

"מה מעיף מלאכים, תן לי לעוף מפה, אני רוצה לעבוד, להרגיש שאני שווה, למצוא סיפוק בעשייה, בשביל מה זה טוב לשבת וללמוד כל היום, מי שכיף לו - בכייף, לי לא!"

"שלא תבין אותי לא נכון, אני עם אבא ככה" נופף בידו אל מול פני מחכך אצבע ואמה זו בזו, "אבל בקטע של התורה זה לא בשבילי"

"אבל אבא אמר ללמוד תורה" הוספתי להקשות "אתה הרי רוצה לשמח אותו?"

הוא התבלבל קמעא "אני אוהב אותו אבל מי אמר שצריך ליישם את כל מה שאמר?"

"סוג של דתי בלב" אמרתי לו, "אהבה בלתי מחייבת ותו לא"

"אתה לא מבין" הוא עונה לי, מבט מיואש נשקף מעיניו.

הגיע זמן להרפות "עזוב את זה עכשיו אז מה אתה כן חושב לעשות, להיות זבן במכולת?"

"ממש, אבל ממש לא" הגיב בבוז "רציתי לצאת ללימודים אקדמאים אבל הורי טוענים שאין לי ראש ללימודים"...

"תרשה לי לחלוק עליהם", השבתי לו, "אתה נראה לי בחור מרשים ביכולתיך, אין לי ספק שתצליח בכל דבר שתבחר".

"שתבין, אני כבר שואל את נפשי למות, אני מתפלל לא לקום בבוקר אין לי כל משמעות לחיים שלי" קטע אותי בגילוי לב מזעזע, אך מדהים בכנות שלו.

הבטתי בו, בחור משכמו ומעלה, בעל נפש גבוהה, שטרם הפנים שנפשו לעולם לא תמלא ממנעמי החיים, וכל סיפוק שיציעו לה לא יפייס אותה לפי שהיא חוצבה מן ההיכלות הגבוהים ביותר שתחת כסא הכבוד, מפרכסת היא לצאת ולחבור למקורה הנעלם מעיני שליטה הגשמי, שבלא יודעין מייסר את החלק המשמעותי שלו עצמו בחיי הבל משמימים.

נ.ב. אם ירצה השם, וירצו הקוראים, אשמח להעלות פרקים נוספים.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
יסוריו נגעו ללבי, לא יכולתי לעמוד מנגד.

"שתבין" אמרתי לו "זה לא באמת משנה היכן תשקיע את עצמך, סיפוק ומשמעות לא תמצא באף מקום!"

"למה אתה מקלל אותי כך" תקף אותי כמעט נעלב "מה אני כזה לוזר בעיניך עד שלא אמצא מנוחה בשום דבר שאעשה?"

"הבנת אותי מצויין, אבל הפוך בדיוק מכוונתי" חייכתי לעברו "אני אובייקטיבי, ואני רואה את מה שאתה לא מסוגל לראות, אני רואה לפני בחור מוכשר, בעל נשמה גבוהה, בן תורה אמיתי שמחפש את הסיפוק שלו בעולם, שלא משיג אותו במקום בו הוא דורך ולכן הוא מחפש את הסיפוק במחוזות רחוקים, הבעיה היא שאינך מבין שאת הסיפוק לא תמצא אלא תייצר!"

"מה זאת אומרת" קטע אותי באחת "אם אין לך סיפוק בעשייה כנראה אתה לא עושה את הדברים הנכונים, אין אדם שיכול לעבוד ללא קבלת תגמול!
אבא שלי היה ברוקר גדול, אמנם לא היה לו אושר אך לכל הפחות היה לו עושר, אחר כך עמד לפני פשיטת רגל ונאלץ לעבוד בתחומים אחרים בהם התנדבות מסויימת לקהילה שם הוא מוצא סיפוק רב, זאת אומרת אתה חייב תגמול כל שהוא על פעולותיך, כאן בישיבה אין לי ואתה אומר לי לא להמשיך הלאה ולחפש?"

חששתי שמא לא יבין את הדברים, אך החלטתי לנסות בכל זאת לומר אותם, אם לא יועיל לא יזיק...

"על הרב דסלר שמעת, נכון?" הוא הנהן בראשו,
"לרב דסלר יש מאמר בשם "שאיפה בחירה הנאה" שם הוא מלבן את כל הנושא הנאות בני האדם מהשורש, השאלה הבסיסית מובילה לנושא שכר ועונש, והיא: אם כל אדם בוחר את דרכו על פי הנאותיו בחיים, אין כל סיבה לזכות את הצדיק ולהביאו לעולם הבא, ואת הרשע להעניש לנצח, הלא שניהם הלכו אחר תאוות ליבם, "במקרה" אצל הצדיק נטיות ליבו היו חיוביות, ואצל הרשע שליליות, מה אשם הרשע בכך, הלא חָפַץ להנות כמו הצדיק?"

מסקנתו של הרב דסלר היא, שמעולם לא הבנו את משמעותה של ההנאה.

"הנאה" איננה טבע מולד המשפיע על האדם להנות מפעולות מסויימות, אלא הגדרות של חסרים שהאדם עצמו מזין את מחשבתו בהם, ועל ידי כך בוקעת היא השאיפה למלא את אותם חסרים.
אם החוסר בר השגה, הרי שההנאה שהאדם יפיק מן מילוי החוסר תהא זעומה, לעומת זאת ככל שמילוי החוסר יהיה קשה למילוי, ההנאה שיפיק האדם מהגשמת השאיפה שלו תהא גבוהה, וככל שיקשה עליו למלאות את החוסר שהציב לעצמו, כך תגבר ההנאה.

קח דוגמא.
ארוחת הצהרים בישיבה לא משהו, בטנך מקרקרת בכל עוז, אתה רעב!
אתה מגדיר לעצמך שכעת אתה צריך להשביע את רעבונך, בהמשך אתה ניגש לפלאפל בקרן הרחוב ורוכש לעצמך מנה עסיסית עם צ'יפס רותח וטחינה נוזלת, תהנה נכון? נניח שתי נקודות מתוך עשר. עכשיו דמיין לך את אותה מנת פלאפל במוצאי צום כמה תהנה כעת? חמש נקודות מתוך עשר.
דמיין לעצמך את אותה מנת פלאפל אחרי שלשה ימי תעייה במדבר כעת זה כבר שמונה נקודות מתוך עשר.
למה? הרי זו אותה מנה?
התשובה היא כי בתעייתך במדבר הגדרת את האוכל כחוסר הגדול ביותר שיש לך ובנוסף זה הדבר הכי לא בר השגה מבחינתך, לכן כשהגשמת את השאיפה נהנית מאד לעומת אותה מנה שאכלת במקום ארוחת הצהריים בישיבה.

עיניו התרחבו בהארה, חשתי כי התחבר אל הדברים.

"יתרה מזאת" הוספתי "במדבר היית נהנה גם מאותה ארוחת צהריים שבה בישיבה לא היית מוכן לגעת, ועוד היית מלקק את שפתיך בתאבון, זאת משום שהנאה איננה חד משמעית והיא מושפעת מהגדרותיו של האדם.
זהו גם ההסבר היחיד לתופעת מטפסי ההרים.
הם לא שפויים!
עוזבים את חיי הנוחות לכמה חודשים, שמים נפשם בכפם לטפס לפסגת ההר, מכות, חבלות, נפילות, מפולות שלגים, מחלות גובה... תגיד אתה שפוי, מה אבד לך שם למעלה?
הוא מחפש ס י פ ו ק ! ! !
אז הוא הגדיר לעצמו שכשיעלה לפסגת ההר הוא יהיה מאושר למרות, ועל אף, ושמא בגלל הקושי הגדול שלו להגיע לשם, וכשהגיע לפסגת ההר עד שנעשה איברים איברים אין מאושר ממנו בתבל!

כעת תאמר לי אתה, עד היכן צריך לנדוד בשביל למצוא סיפוק? לטפס לפסגת האוורסט? לנחות על הירח?
הסיפוק הוא כאן, אנו רק צריכים להגדיר הדרך שלנו כחוסר, אז כשנזכה להגשים אותו למרות, ועל אף, ושמא בגלל הקשיים, אז נזכה לסיפוק האמיתי". סיימתי איכשהו את נאומי הסוער.

האמת, נאיביות היתה בי, חשבתי אותו ל"חושב", הוא אמנם מאד נהנה מכיוון החשיבה החדשני, אך משפט המחץ שלו הגדיר את דעתו בפני היטב:

"ועדיין, אני בטוח שבעשיה אחרת אמצא סיפוק הרבה יותר גדול..."
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
יסוריו נגעו ללבי, לא יכולתי לעמוד מנגד.

"שתבין" אמרתי לו "זה לא באמת משנה היכן תשקיע את עצמך, סיפוק ומשמעות לא תמצא באף מקום!"

"למה אתה מקלל אותי כך" תקף אותי כמעט נעלב "מה אני כזה לוזר בעיניך עד שלא אמצא מנוחה בשום דבר שאעשה?"

"הבנת אותי מצויין, אבל הפוך בדיוק מכוונתי" חייכתי לעברו "אני אובייקטיבי, ואני רואה את מה שאתה לא מסוגל לראות, אני רואה לפני בחור מוכשר, בעל נשמה גבוהה, בן תורה אמיתי שמחפש את הסיפוק שלו בעולם, שלא משיג אותו במקום בו הוא דורך ולכן הוא מחפש את הסיפוק במחוזות רחוקים, הבעיה היא שאינך מבין שאת הסיפוק לא תמצא אלא תייצר!"

"מה זאת אומרת" קטע אותי באחת "אם אין לך סיפוק בעשייה כנראה אתה לא עושה את הדברים הנכונים, אין אדם שיכול לעבוד ללא קבלת תגמול!
אבא שלי היה ברוקר גדול, אמנם לא היה לו אושר אך לכל הפחות היה לו עושר, אחר כך עמד לפני פשיטת רגל ונאלץ לעבוד בתחומים אחרים בהם התנדבות מסויימת לקהילה שם הוא מוצא סיפוק רב, זאת אומרת אתה חייב תגמול כל שהוא על פעולותיך, כאן בישיבה אין לי ואתה אומר לי לא להמשיך הלאה ולחפש?"

חששתי שמא לא יבין את הדברים, אך החלטתי לנסות בכל זאת לומר אותם, אם לא יועיל לא יזיק...

"על הרב דסלר שמעת, נכון?" הוא הנהן בראשו,
"לרב דסלר יש מאמר בשם "שאיפה בחירה הנאה" שם הוא מלבן את כל הנושא הנאות בני האדם מהשורש, השאלה הבסיסית מובילה לנושא שכר ועונש, והיא: אם כל אדם בוחר את דרכו על פי הנאותיו בחיים, אין כל סיבה לזכות את הצדיק ולהביאו לעולם הבא, ואת הרשע להעניש לנצח, הלא שניהם הלכו אחר תאוות ליבם, "במקרה" אצל הצדיק נטיות ליבו היו חיוביות, ואצל הרשע שליליות, מה אשם הרשע בכך, הלא חָפַץ להנות כמו הצדיק?"

מסקנתו של הרב דסלר היא, שמעולם לא הבנו את משמעותה של ההנאה.

"הנאה" איננה טבע מולד המשפיע על האדם להנות מפעולות מסויימות, אלא הגדרות של חסרים שהאדם עצמו מזין את מחשבתו בהם, ועל ידי כך בוקעת היא השאיפה למלא את אותם חסרים.
אם החוסר בר השגה, הרי שההנאה שהאדם יפיק מן מילוי החוסר תהא זעומה, לעומת זאת ככל שמילוי החוסר יהיה קשה למילוי, ההנאה שיפיק האדם מהגשמת השאיפה שלו תהא גבוהה, וככל שיקשה עליו למלאות את החוסר שהציב לעצמו, כך תגבר ההנאה.

קח דוגמא.
ארוחת הצהרים בישיבה לא משהו, בטנך מקרקרת בכל עוז, אתה רעב!
אתה מגדיר לעצמך שכעת אתה צריך להשביע את רעבונך, בהמשך אתה ניגש לפלאפל בקרן הרחוב ורוכש לעצמך מנה עסיסית עם צ'יפס רותח וטחינה נוזלת, תהנה נכון? נניח שתי נקודות מתוך עשר. עכשיו דמיין לך את אותה מנת פלאפל במוצאי צום כמה תהנה כעת? חמש נקודות מתוך עשר.
דמיין לעצמך את אותה מנת פלאפל אחרי שלשה ימי תעייה במדבר כעת זה כבר שמונה נקודות מתוך עשר.
למה? הרי זו אותה מנה?
התשובה היא כי בתעייתך במדבר הגדרת את האוכל כחוסר הגדול ביותר שיש לך ובנוסף זה הדבר הכי לא בר השגה מבחינתך, לכן כשהגשמת את השאיפה נהנית מאד לעומת אותה מנה שאכלת במקום ארוחת הצהריים בישיבה.

עיניו התרחבו בהארה, חשתי כי התחבר אל הדברים.

"יתרה מזאת" הוספתי "במדבר היית נהנה גם מאותה ארוחת צהריים שבה בישיבה לא היית מוכן לגעת, ועוד היית מלקק את שפתיך בתאבון, זאת משום שהנאה איננה חד משמעית והיא מושפעת מהגדרותיו של האדם.
זהו גם ההסבר היחיד לתופעת מטפסי ההרים.
הם לא שפויים!
עוזבים את חיי הנוחות לכמה חודשים, שמים נפשם בכפם לטפס לפסגת ההר, מכות, חבלות, נפילות, מפולות שלגים, מחלות גובה... תגיד אתה שפוי, מה אבד לך שם למעלה?
הוא מחפש ס י פ ו ק ! ! !
אז הוא הגדיר לעצמו שכשיעלה לפסגת ההר הוא יהיה מאושר למרות, ועל אף, ושמא בגלל הקושי הגדול שלו להגיע לשם, וכשהגיע לפסגת ההר עד שנעשה איברים איברים אין מאושר ממנו בתבל!

כעת תאמר לי אתה, עד היכן צריך לנדוד בשביל למצוא סיפוק? לטפס לפסגת האוורסט? לנחות על הירח?
הסיפוק הוא כאן, אנו רק צריכים להגדיר הדרך שלנו כחוסר, אז כשנזכה להגשים אותו למרות, ועל אף, ושמא בגלל הקשיים, אז נזכה לסיפוק האמיתי". סיימתי איכשהו את נאומי הסוער.

האמת, נאיביות היתה בי, חשבתי אותו ל"חושב", הוא אמנם מאד נהנה מכיוון החשיבה החדשני, אך משפט המחץ שלו הגדיר את דעתו בפני היטב:

"ועדיין, אני בטוח שבעשיה אחרת אמצא סיפוק הרבה יותר גדול..."

אשמח לשמוע חוות דעת בעיקר על הקטע האחרון (בינתיים), זהו קטע לכאורה כבד, גם כך קשה קשה לנהל דיאלוג כתוב ועוד בעניינים גבוהים כאלה.
האם זה עובר?
מעניין?
משעמם?
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
קודם כל הקטע כתוב מאוד יפה ובשפה גבוהה.
אני רק קצת תוהה האם שיחות נערכות במשלב הזה.
אהבתי את הדוגמאות שמובאות בו בהרחבה.

הקטע מרגיש קצת מעין שיחת מוסר או הרצאה, אם זו המטרה, אז זה בסדר.

המשפטים קצת ארוכים ולפעמים צריך להפוך פסיקים לנקודות.
למשל במשפט הזה:
אחר כך עמד לפני פשיטת רגל ונאלץ לעבוד בתחומים אחרים בהם התנדבות מסויימת לקהילה שם הוא מוצא סיפוק רב, זאת אומרת אתה חייב תגמול כל שהוא על פעולותיך, כאן בישיבה אין לי ואתה אומר לי לא להמשיך הלאה ולחפש?"
למשל אחרי 'סיפוק רב' ו'פעולותיך'.

חושבת שאפשר לקרוא את הקטע בעיקר כשנמצאים בפוקוס כי הוא מצריך ריכוז.

עריכה: שכחתי להוסיף, הקטע לא משעמם בכלל!
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
קודם כל הקטע כתוב מאוד יפה ובשפה גבוהה, לא משעמם בכלל!
קצת ערכתי אבל מסכים לגמרי.

אבל,
בהחלט היה קטע של החוישב מול הנהנתן. שיחות כאלו מסתיימות בבדיחה טובה של הליצן מול אכזבה של המשמיס.

לדעתי, במסגרת הקלילה של פרוג, צריך לכתוב רק ראשי פרקים של הנושא והקורא אמור להמשיך להגות בזה בזמנו הפנוי.

שלא נרגיש כמו הספרים שמתחילים בסיפור כדלהלן:
הצעיר בעל המבט הנוגה פסע אט אט והתיישב על הספסל. סביבו צייצו ציפורים וצרצרו צרצרים וכו'.

כאן מגיע הקטע של הזקן החכם שמתיישב לידו ומדובב אותו.
בהמשך הספר נהיה רק:

אמר הצעיר: (אבל כך וכך וכך)
אמר הזקן: (מה זה מעניין מה הוא אמר)
 

הפקות כתיבה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
מוזיקה ונגינה
שלא נרגיש כמו הספרים שמתחילים בסיפור כדלהלן:
הצעיר בעל המבט הנוגה פסע אט אט והתיישב על הספסל. סביבו צייצו ציפורים וצרצרו צרצרים וכו'.

כאן מגיע הקטע של הזקן החכם שמתיישב לידו ומדובב אותו.
בהמשך הספר נהיה רק:

אמר הצעיר: (אבל כך וכך וכך)
אמר הזקן: (מה זה מעניין מה הוא אמר

הסיפור אכן הזכיר לי את סגנון הספר "רננו צדיקים" של הרב מילר, ספר מדהים בעיני, ואני כותבת את זה לשבח.
עמוק ומלא מחשבה. אולי באמת במסגרת הפורום הסגנון קצת כבד, אבל וודאי יש כאלו שיהנו. אני ביניהם.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
לדעתי, במסגרת הקלילה של פרוג, צריך לכתוב רק ראשי פרקים של הנושא והקורא אמור להמשיך להגות בזה בזמנו הפנוי.
מה הכוונה ראשי פרקים? תן דוגמא יותר מפורטת.
הכתיבה בפרוג לא נועדה רק על מנת להישאר בו, אלא ללמוד ולהתפתח גם מעבר...
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מה הכוונה ראשי פרקים? תן דוגמא יותר מפורטת.

כשדיאלוג בין אנשים בסיפור מדבר על מקרים שקרו, זה מעניין. זה בעצם סיפור שמישהו מספר.

דיאלוג על רגשות, גם מעניין. יש דרמה. מה קורה בלב של כל אחד ומה הוא מרגיש.

כשזה מגיע לשיחה על דעות ותובנות, כאן כבר צריך להיזהר שלא להפוך את הסיפור לשני מרצים שמשוחחים על במת האקדמיה והקורא הנבוך מביט פעם על זה ופעם על ההוא עד שצוארו נתפס.

אני לא יודע אם יש בזה כלל אצבע.
אולי כשמתחילים לצטט מהמקורות סימן שכדאי להקליל.

בספרים של @Ruty Kepler יש כמה וכמה ויכוחים דעתניים, אבל זה מגיע אחרי שכבר התחברנו לדמות ואכפת לנו מדעותיה. יתכן שגם פה חסר לנו עוד קצת היכרות עם הבחורים.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
דיאלוג אמור לקדם משהו בעלילה. לא רק לתת מוסר, או להעביר רעיונות שהסופר רוצה להעביר לקוראיו.

כלומר, בסדר גמור שהסופר ירצה להעביר רעיונות.
אבל אם הם כתובים בדיאלוג, כשאחת הדמויות הופכת למנחילת הרעיון, זה לא סיפור. כמו שציינו, זו יכולה להיות הרצאה, שיחה, מאמר עיוני. לא סיפור.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ידעתי שיש לי עוד הזדמנות אחרונה, ולמרות תגובתו הצוננת אנסה שוב להעביר את המסר.
האמת לא פיתחתי ציפיות רבות בדברים שיאמרו, זה היה יותר בשביל להרגיע את המצפון ולחוש שעשיתי את המקסימום הנדרש.

במחשבה שניה אני חושד בעצמי שהייתי אנוכי, שידעתי שבמקום שאני לא אצליח לא יצליחו אחרים.
שהרי כעת כל כובד משקלו הרוחני, ואף הגשמי מונח על כתפיי, זה היה כבד! שמא בחרתי אני להתנער מכך על ידי הטחת האמת ורחיצה בניקיון כפי.

"ריש לקיש, ראש השודדים העירוני, מה שנקרא עבריין צמרת, מזנק מגדת הירדן האחת אל הגדה השניה, מדוע? כי דמיין שישנה אפשרות לחטוא בגדה שממול.
כשנחת על הקרקע תרתי משמע, וזיהה את רבי יוחנן זכה לקבל ממנו ניתוח אישיות מקצועי - "חילך לאורייתא - כוחך זה לתורה!"
הוא לא התרשם והמשיך לשקוע במדמנת החטא תוך שהוא עונה בעזות מצח "שופרך לנשי" יופיך לנשים, אמר לו רבי יוחנן, יש לי אחות יפה ממני, אם תשקיע בתורה, תקבלנה לאשה!
ריש לקיש למד תורה בצעירותו הוא לא הסתדר במסגרת והלך לרעות בשדות זרים, הכיצד אפשר לגרום לו לאהוב את התורה? הכיצד היה מוכן רבי יוחנן להפקיר את אחותו לשודד רע מעללים המצטרף אל בית המדרש?

התשובה היא: ריש לקיש פסק להגדיר לעצמו את לימוד התורה כחסר שלו והפך את צבירת הממון בדרכים כשרות או פחות לערך ומטרה העומדת בפני עצמה.
ידוע ידע רבי יוחנן כי ביום שתהיה לריש לקיש סיבה טובה לרצות ללמוד והוא יציב את זה כמטרה קשה להשגה בראש מעייניו הוא יחל להנות מן הלימוד, כשיהנה יתמכר, וכשיתמכר להנאת התורה ודאי ישתנה ועל כן בטוח היה כי אחותו הטהורה תתאים במדוייק לאדם גדול זה!
כעת הבנת אותי?
כל אדם, ובעיקר המוכשרים כמונו מסוגלים לייצר לעצמנו הנאה בלימוד התורה.
לייצר הנאות בחיים תצטרך בכל מצב, השאלה באיזה תחומים.
מדוע לא לייצר הנאות בממלכת הנצח האין סופי, אלא לעמול ולייצר הנאות, בעולם חולף ולא קיים?"

הוא הקשיב בדריכות, חושק את שפתיו, כשסיימתי הרפה.

"אתה צודק" ענה לי "אמרת דברים יפים אבל מבחינתי אני כבר לא בישיבה, מנוי וגמור, סתום וחתום" חתם ולא פירש.

התייאשתי.
האפסה כל תקווה?

בסוף אותו החודש עזב את הישיבה...
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
@מטאלי
רק עכשיו קראתי את שלושת החלקים האחרונים.
הרגשתי שהתפספס בענק.
סליחה על הביקורת הנוקבת, כן? אני פשוט מנסה להבהיר את מה שנראה לי כמה שניתן, ודווקא בגלל האיכות שיש כאן. מקווה שבסדר.

הכתיבה יפהפיה. הרעיון נהדר, והפוטנציאל מעולה.
אבל מה קרה בין הקטע הראשון לשלושת האחרים?

כעת עמדתי מול חידת היקום!
לא טיפלת בה.

בקושי ניתן לה ביטוי. היא מובעת רק מהמקום של "המטיף".
בצורת השיח שהשתמשת, ישנה בעייה מהותית מלבד זו שציינו כאן- שהיא אינה מקדמת את העלילה. זהו אינו דיאלוג. ומשכך- הוא מקיים רק צד אחד במשוואה, והצד השני גווע למוות.

לו יצוייר שהייתי אותו בחור שאינלימושג מה עובר עליו, הדבר היחיד שהייתי חושבת תוך כדי ההטפה הוא- די שקט די שקט די די די.
לא זו החוויה שאתה רוצה להעביר לקוראים. שווה לעשות כאן שיעורי בית מעמיקים. להביא את הצד השני, להטמיע את הרעיונות שהמספר מעביר בתוך השיחה בצורה זורמת, בדיאלוג ולא מונולוג, להוסיף את שפת הגוף של השומע כתגובות שיובנו לקורא, להשתמש יותר באמוציות שיסעירו את הרוחות לשני הצדדים, ולנסות להעמיק גם את שורות הסיום.

(מקווה שזו לא הייתה "הטפה" מסוג שונה, אבל קשה לוותר על האיכות הזו. עוד קצת עבודה לטעמי, וייצא מתוק מעז. וזה יהיה מעולה.)
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
לא טיפלת בה.

יש דברים נסתרים, לא נבין לא נדע...
ישנה בעייה מהותית מלבד זו שציינו כאן- שהיא אינה מקדמת את העלילה

מי אכן טען שישנה כאן עלילה?
לו יצוייר שהייתי אותו בחור שאינלימושג מה עובר עליו, הדבר היחיד שהייתי חושבת תוך כדי ההטפה הוא- די שקט די שקט די די די.

בכנות גם אני!
אין לי צל של מושג כיצד החזיק מעמד...
לא זו החוויה שאתה רוצה להעביר לקוראים

מדוע כך החלטתם?
להטמיע את הרעיונות שהמספר מעביר בתוך השיחה בצורה זורמת, בדיאלוג ולא מונולוג,

מונולוג הוא גם צורת העברת מסרים, מי קבע שיש להשתמש תמיד בדיאלוג?
זה יותר נעים, מעניין, מגרה מחשבה, אך הכרחי?
להוסיף את שפת הגוף של השומע כתגובות שיובנו לקורא,

נכון מאד.
קיבלתי, תודה.
להשתמש יותר באמוציות שיסעירו את הרוחות לשני הצדדים,

במקור הם אינם!

תודה על תגובה מפורטת ונעימה!
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
"עוד קרבן עוֹלָה על מִזְבַּח החטאת" הרהרתי לעצמי בהחמצת יתר שעה שבישר לי חברו לשיעור את הבשורה המרה באותו יום מדוכדך.
לא ששערתי שדרשת בר המצווה שלי (תרתי משמע) אכן תפעל פעולה בליבו החומד את חופשת העבדים שם בחוץ, אך מכאן ועד לחמוק מהיכל הישיבה מהר כל כך?

אותה שעה גמרתי עם עצמי שאני ממשיך לעקוב אחריו מרחוק, לדעה מה יעשה לו.

למען לא אחשד במציצנות יתר אדגיש, שכמעט בעל כרחי עמדתי לראות כיצד יפול דבר שהרי חידת היקום הגלומה בו טרם נפתרה, ובחור מעודן שכמהו אין מקומו במרחבי התוהו האין סופיים שיש לעולם החוצני להציע.
מה איפה יעלה בגורלו?
האם אכן חזותו מוכיחה עליו, או שמא נטיית ליבו?

וכך, צררתי פריטי מידע רלוונטיים במעמקי זכרוני, בתחילה שמעתי שהוא הצטרף למכינה על מנת להשלים בגרויות.
אחר כך פגשתיו באקראי וסריקה בלתי רציונלית בעליל הבהירה כי בעניין התדמית טרם נרשם שינוי משמעותי.
תקופה לאחר מכן קיבלתי ד"ש מחבר משותף הלומד באוניברסיטה כי פגש שם את אחד מבוגרינו...

הערכתי את אומץ ליבו לעשות צעד של ממש על מנת לממש את סיפוקיו - ולא בדרך הקלה! לצאת מאזור הנוחות על מנת לנוע אל ארץ לא זרועה וזאת למען אידיאל!

יחד עם זאת רחמתי עליו.

לעיתים הזיתי , ובדמיוני אני רואהו מטפס על הר עצום עם שני מדריכים מקומיים, צפודים בעלי עור שחום מבריק, רגלו מגובסת ידיו מצולקות, ולמרות זאת הוא מקרין אושר אין סופי.

והנה הרגע שהגיע לפסגה הוא כבר שומע את הקלקות המצלמות ובורר את מילותיו נרגשות לקראת אין ספור ראיונות עתידיים.

לפתע הדרמה החלה.

עשרות ילידים פורצים מבקתות קש ספונות עד מחציתם באדמה מקיפים אותו בטבעת חנק.
שני המדריכים פורצים בצחוק אכזרי, ומסמנים לעבר המדורה.

הוא טרם מפנים במה מדובר.

יצור מכוער נטפל אליו גורר אותו משערותיו אל מרכז המעגל ממש ליד המדורה, עיניו נפערות בתדהמה כשהוא מזהה עצמות אדם שבורות על פני האדמה.
במאמץ אחרון הוא מנסה לברוח, אולם מה יכול אדם בודד שבור זרועות ורגל לפעול אל מול עדת קניבלים מורעבת?

המכוער מניף שיפוד עץ זית חד קודקוד אל עבר גולגולתו עוד רגע יתפצפץ מוחו, וחוט השדרה יפנה את מקומו לטובת גזע עץ...

"אבל אתם עובדים אצלי? שכרתי אתכם אני הוא הבוס!!!"
הוא צורח אל זוג המדריכים שדומים כעת להפליא לבני מינם.

דקות ארוכות השבט כולו מתגלגל על הרצפה אוחז את בטנו מצחוק, ושמא מרעב...

לבסוף הקיפוהו כולם ובעינים מרושעות שאגו לעברו "אבל היית במקום בטוח, באת לכאן מרצונך החופשיייייי"

המכוער ננער בזעף ממקומו השיפוד בידו, ואני ננער בבהלה קורע את חוט מחשבותי.

אהה!
כיצד חולפת לה תהילת עולם...
 

יעקב1245

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
מאוד יפה
"עוד קרבן עוֹלָה על מִזְבַּח החטאת"
זה צרם לי, כי בכל מקום מעלים את החטאת על העולה. אני מבין את הפואנטה אליה התכוונת, אך שים לב שזה ממש שינוי גדול. אין כזה דבר מזבח החטאת.
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
הערתך התקבלה!
למרות זאת חוששני שזה בדיוק המצב בו רציתי שיעמוד הקורא, כל הסיטואציה הזו מעוררת צרימה אחת גדולה, ואין לך תחושת צרימה גדולה מדו המשמעותיות של משפט זה.
דווקא האבסורד שבו (עולה על מזבח חטאת), הוא המסמל את הסיטואציה הקשה (נער צעיר העולה כליל לקרבן על מזבח תאוות החטא).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה