כללי זכויות, קבצים פתוחים ומה שבינהם... דחוף!

רחליש

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
תאור קצר של הרקע:
פנה אלי לקוח (חנות בהתהוות) שביקש וקיבל הצעת מחיר ללוגו, ניירת, מודעה, ושלט לחנות.
כנראה שהוא קיבל את הצעת המחיר, והזמין בהתחלה רק את הלוגו (מטעמי דחיפות, העסק עמד להיפתח, והוא רצה לרוץ עם הלוגו). עיצבתי לוגו, ולקראת סיום, הוא חזר אלי שהוא החליט לפנות למשרד פרסום לכל מסע הפרסום, ורק את הלוגו אני אסיים. כך היה.
בלילה אחד הוא שלח לי מייל, שלא הסתייע לו לעבוד מול משרד פרסום (כי הסתבר שבאופן פרטי זה יצא לו זול יותר) ולכן, הוא כן מזמין ממני גם מודעה, התאמה למודעה נוספת ושלט לחנות, עד למחרת בצהרים- בדחיפות.
יצאנו לדרך, איכשהו הצלחתי להנדס את היום וסיימתי את מה שהוזמן.
אנחנו ביחסים טובים (מקצועית) ולכן הוא שלח לי להתרשם מהבאנר שהכינו לו באתר חדשות מסויים- והפלא ופלא- פשוט לקחו את העיצוב שלי, מתוך הPDF אפילו לא העתיקו, פשוט עבדו עם הקובץ עצמו. (מיותר לציין שלא שאלו אותי, ולא קיבלו ממני קובץ פתוח או הסכמה...). החלטתי להבליג.

לאחרונה הלקוח התקשר לבקש את הקובץ פתוח, כיון שהוא רוצה שהמודעות שעיצבתי יהוו מיתוג (הוא טוען שזו היתה החשיבה מלכתחילה, אך בשום צורה הוא לא ציין זאת בפני). וכיוון שבעיתון נותנים לו בתוך עסקת הפרסום גרפיקה חינם, והמודעות שלו יצטרכו לעבור עדכונים לעיתים קרובות, הוא רוצה את הקובץ הפתוח, והוא לא מעוניין לשלם לי על שינויים כשהו יכול לקבל אותם חינם.
אני באופן עקרוני מעולם לא מסרתי קבצים פתוחים לשום מטרה, וגם אין לי עניין לעשות את זה עכשיו, אבל פה די נתקענו...
אני הבהרתי שבשביל לקבל קובץ פתוח/זכויות שינוי הוא יצטרך לשלם (למעשה, כמו שהייתי מתמחרת מיתוג שלם אם הייתי יודעת שבזה מדובר)

הלקוח קיבל ממני הצעה מפורטת עם חוזה, הוא אמנם לא חתם, אבל אישר את תחילת העבודה במייל אחרי שקיבל את החוזה.


אז מה שרציתי להתייעץ איתכם בעצם:
  1. אם הוזמנה ממני עבודה לדפוס, והלקוח מעוניין בבאנר זהה/דומה שלא אני מכינה, האם שייך להעביר קובץ פתוח? האם מותר לו להשתמש בקובץ סגור שקיבל ממני (בחוזה כתוב במפורש שאני מוכרת את אישור השימוש לעבודה הספציפית שהכנתי לו- במקרה הזה דף A5).
  2. האם זה לגיטימי לתת לו קבצי חומר גלם (רקע, לוגו ואלמנטים ייחודיים שהוא רוצה כמיתוג) ולא כעבודה מוגמרת, ע"מ שיפיקו מהם באנר?
  3. מה עושים אם העבודה הייתה מוצלחת ובדיעבד הלקוח רוצה להפוך אותה למיתוג?
  4. איך הגיוני לתמחר שינויים קטנים שצריכים להתעדכן בד"כ אחת לשבוע (כמו שינוי שעות פתיחה, לדוג'), במודעה שהתמחור שלה היה כחד פעמית?
  5. הלקוח הציע לי שאני אתן קובץ סגור עם מקום ריק לשינויים, והוא ישלח לי לאישור בכל פעם שמערכת העיתון תתקן את השינויים (שוב, כי הגרפיקה אצלם כלולה במחיר...), נשמע לכם הגיוני?
ולסיום, מיותר לציין, שאני ממש לא בעניין לריב, זה לקוח שחוזר אלי תמיד, זה אמנם עסק חדש שלו, אבל בעסק הישן, עשיתי בשבילו הרבה עבודות, ואני באמת ביחסים טובים, ולא רוצה לאבד אותו,
ומצד שני, זה לא רציני ולא הגיוני, שעל כל העבודה כולל כל השינויים העתידים במודעה, כולל העובדה שכבר הפכו אותה לבאנר, כולל הפיכת המודעה על כל האלמנטים שלה למיתוג כללי וכולל העובדה שהכל היה בלחץ מטורף של זמן (מהלילה לבוקר...). ישלמו לי רק כמו על פלייר A5 פשוט... (אם אתם ממש רוצים לדעת, בתמחור שלי= 700 ש"ח...)

מה לעשות???
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
אגב, אישור במייל הינו כהסכמה וחתימה לכל דבר וענין...
 

יצחק למפרט

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
נכתב ע"י רחליש;621965:
אז מה שרציתי להתייעץ איתכם בעצם:
  1. אם הוזמנה ממני עבודה לדפוס, והלקוח מעוניין בבאנר זהה/דומה שלא אני מכינה, האם שייך להעביר קובץ פתוח? האם מותר לו להשתמש בקובץ סגור שקיבל ממני (בחוזה כתוב במפורש שאני מוכרת את אישור השימוש לעבודה הספציפית שהכנתי לו- במקרה הזה דף A5).
  2. האם זה לגיטימי לתת לו קבצי חומר גלם (רקע, לוגו ואלמנטים ייחודיים שהוא רוצה כמיתוג) ולא כעבודה מוגמרת, ע"מ שיפיקו מהם באנר?
  3. מה עושים אם העבודה הייתה מוצלחת ובדיעבד הלקוח רוצה להפוך אותה למיתוג?
  4. איך הגיוני לתמחר שינויים קטנים שצריכים להתעדכן בד"כ אחת לשבוע (כמו שינוי שעות פתיחה, לדוג'), במודעה שהתמחור שלה היה כחד פעמית?
  5. הלקוח הציע לי שאני אתן קובץ סגור עם מקום ריק לשינויים, והוא ישלח לי לאישור בכל פעם שמערכת העיתון תתקן את השינויים (שוב, כי הגרפיקה אצלם כלולה במחיר...), נשמע לכם הגיוני?
1. מה שמקובל אצלנו (עבדתי כפרילנסר בערוץ 7 ) להכנת באנרים בפלאש- הוא שאנחנו מקבלים קובץ פתוח. מובן שהקובץ הזה לא מתגלגל לידי הלקוח בשום צורה.
2. לגיטימי להעביר אותם היישר למכין הבאנר, כמובן בתשלום נוסף ובתנאי שאת סומכת עליו שלא יעביר ללקוח.
3. מתמחרים כמו מיתוג.
4. לפי הזמן והכאב ראש שלוקח לך, כמובן. אם את ברמה של לקחת 700 שקל על מודעה, אז לא פחות מ-150 לשינוי הכי קטן שינו (ובתנאי שהוא שינוי שכל שבוע משתנה). אם זה דורש צריבת אלמנטים ובאלגן נוסף מצדך - אז אמור לעלות יותר.
5. כן, אבל בתשלום של 300 אם את לוקחת 150 על שינוי או משהו כזה.
קחי בחשבון שהם עלולים לפשל ולהוציא לך שם רע למודעה (שימוש בפונטים לא כמו שצריך, פיקסול וכל הצרות שישנם בעיתונים מקומיים שכאלה).
 

יצחק למפרט

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב פונטים
עימוד ספרים
איפה נעמה כשצריך אותה? :)
 

shira

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
מה לעשות?
להעביר לו את הקבצים הפתוחים.
את אומרת שזה לקוח קבוע שלך, שחוזר אלייך עם עבודות חדשות,
אני לא רואה סיבה להתחיל להתווכח ולהרוס את הקשר שלכם בגלל הקבצים הפתוחים.
 

תמנתי ווב דיזיין

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
UX UI
D I G I T A L
לוגו צריך להעביר קבצים פתוחים.
לקוח שלא ביקש מלכתחילה, אולי אפשר לבקש תוספת תשלום על זה.
בסך הכל צריך לזכור, שתוך שנה במילא העיצוב יצטרך לעבור שינוי
ואולי כן ירצה לעשות אצלך.
אז תני לו מחיר עם ובלי קבצים פתוחים ותקחי כמה שאת חושבת שהיית מקבלת על תוספת השינויים.

היו לי כמה לקוחות כאלה. אחד קיבל רק את הרקע סגור [משוטח] שיוכל רק לשנות טקסט והשני רצה הכל פתוח אבל מכיוון שלא רצה לשלם את מה שסיכמנו, סירבתי לתת לו גם בתוספת תשלום.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  63  פעמים

לוח מודעות

למעלה