דרוש מידע זהירות, וּפָ֣קַדְתִּ֔י עַ֖ל כָּל־לֹחֲצָֽיו! (על דרך גיוס הכספים מחברי הקהילה/בית הכנסת)

מצב
הנושא נעול.

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
קיימת או לא קיימת זה נתון לדיון

תכלס אני יודעת על מקומות כל אחד נתן כמה שיכל ואף אחד לא כפה

אחד נתן 4,000 בפריסה של 5 שנים
ואחד נתן הו"ק של 700 ל13 שנים

וכל אחד מהם קיבל הערכה אישית עצומה!!!
אבל 110K היו חייבים לתת?
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
האם אכן זה המצב? ממש מציגים אותו כמי שהפנה עורף? מעמידים אותו על עמוד הקלון?
או שזה יותר תחושה סובייקטיבית של אי נעימות חברתית / תדמיתית (יגידו עליי שאני קמצן/ סנוב/ ווטאבר ולא נעים לי עם זה...)?
לא מאמין שאתה באמת מיתממם. על מה שופכים את כל הכסף של האירועים אם לא בשביל להביא למצב הזה?
 
וכשאתה גבאי ביהכ"נ קטן שצריך לרהט מחדש את ביהכ"נ אחרי אינספור תלונות של המתפללים, ואף אחד לא משתף פעולה, כולל אותם מתלוננים,
אמרת את משפט המחץ. כגבאי ביה"כ אני יכול להעיד עד כמה זה נכון... רוב רובם של התלונות מגיעות מאלו שאין להם הו"ק ולא בהכרח נמצאים במצב כלכלי קשה יותר מכולם.
רוב רובו של הציבור משתף פעולה למרות הקושי של כולם. וגם לא מתלונן.
האנשים שאני הכי מעריץ הם מנהלי העמותות, מוסדות התורה והחסד שלנו. הם חוט השדרה של החברה הנפלאה שלנו. אלו שלוקחים אחריות עבור כולנו.

אני חייב להזהיר אתכם ממשהו. משהו חשוב, שלא יתפספס לכם בדרך.

יש לכם רעיונות גדולים. חשובים. לטובת כולנו. אתם רצים לממש אותם. בשביל כולנו.
בשביל לממש צריך כסף. ואתם יוצאים לגייס את הכסף.
השמות מתחלפים - מצ'ינג, דינר, מגבית, ווטאבר. השורה התחתונה - אותו דבר. אתם מבקשים - יותר מדוייק מגייסים - כסף מיהודים טובים.
מצוין. קלאסי. אפילו מובן מאליו, מתבקש.


אני רוצה לשים סטופ אחד. שאתם חייבים לשים לב אליו.

עם כל האבסורד שבדבר, אם אתם מבקשים כסף מאלו שלא חייבים לכם - תתפרעו. תנסו את כל הדרכים שביכולתכם.
אבל אם אתם מבקשים כסף מאלו שחייבים לכם - תזהרו. במלוא הרצינות. זה ממש מ ס ו כ ן.

אם אתם מבקשים כסף, נניח, לבניית בית כנסת קהילתי. למי פונים, כמובן? לקהילה... מה מובן יותר.

כמה לוקחים מהם? כמה שצריך!

יושבים, מתכננים תוכנית גרנדיוזית. לוקחים את שורת הסיכום, מחלקים במספר חברי הקהילה - ו- הופ! זה היעד שלנו.

הקמפיין קל ופשוט. הלקוחות "שבויים" בבית הכנסת שלנו. מזמינים את מומחה גיוס הכספים, הם מרססים את בית הכנסת בחומרי פרסום מכל סוג, כמה זמן שרוצים. לא צריכים לשלם על זמן מסך לפי דקה...
ואז לוקחים את כולם לנשף יוקרתי. מביאים את טובי מגידי המישרים ושוטפי המוח. ואז מקרינים על מסך את השמות. וכל אחד חותם. כמה שביקשו.

תזהרו. זה מסוכן. ממש מסוכן. לא אמרתי שאסור לעשות מגבית. הפוך. צריך. אבל זה משחק באש. !Be careful

הנביא ירמיה מתאר לנו את הגאולה העתידה, בצבעים הזוהרים ביותר:
כֹּ֣ה אָמַ֣ר ד' הִנְנִי־שָׁב֙ שְׁבוּת֙ אָהֳלֵ֣י יַֽעֲק֔וֹב וּמִשְׁכְּנֹתָ֖יו אֲרַחֵ֑ם
וְנִבְנְתָ֥ה עִיר֙ עַל־תִּלָּ֔הּ וְאַרְמ֖וֹן עַל־מִשְׁפָּט֥וֹ יֵשֵֽׁב
וְיָצָ֥א מֵהֶ֛ם תּוֹדָ֖ה וְק֣וֹל מְשַׂחֲקִ֑ים
וְהִרְבִּתִים֙ וְלֹ֣א יִמְעָ֔טוּ וְהִכְבַּדְתִּ֖ים וְלֹ֥א יִצְעָֽרוּ
וְהָי֤וּ בָנָיו֙ כְּקֶ֔דֶם וַעֲדָת֖וֹ לְפָנַ֣י תִּכּ֑וֹן -
וּפָ֣קַדְתִּ֔י עַ֖ל כָּל־לֹחֲצָֽיו.


מי אלו הלוחצים הללו, שיפקדו באותו היום, בר מינן?
הגמרא מסבירה: (בבא בתרא ח')
ופקדתי על כל לוחציו, ואמר ר' יצחק בר שמואל בר מרתא משמיה דרב:
ואפילו על גבאי צדקה.


הקהילה שלכם מורכבת, לפחות בחלקה אם לא ברובה, מאברכים הלומדים תורה מתוך הדחק. מעמלי יום שחיים מן הפה ליד. מאנשים נמצאים לקראת נישואי הילדים, באמצעם, או לאחריהם, מלקקים את המחיר הכלכלי של הנחת.

יש, יש הבדל. הגמרא מסבירה בהמשך. יש גם דין של "ממשכנין על הצדקה". וההבדל הוא: הא דאמיד, הא דלא אמיד. כלומר "ופקדתי על לוחציו", נאמר בעיקר ביחס לאלו שהם אינם אמידים. שאין להם.

ואל תגידו לא הכרחנו. קהילה שלמה שמוכנסת לתוך אווירה חזקה ש"כולם חייבים", וכשנותנים מתנות יקרות ערך מראש, על חשבון ההוראת קבע שתנתן, זה נקרא להכריח.

אול רייט. האחריות לבית הכנסת היא של הקהילה. זה ברור.

אבל דבר ראשון, אל תקפצו גבוה מידי. אל תתכננו לבדכם תוכניות גרנדיוזיות, כשהציבור מצידו הרבה יותר סולידי. אל תאבדו קשר עם הקרקע. תבנו תוכניות שהציבור שלכם יכול ורוצה לעמוד בהן.

ודבר שני, אל תכניסו את כולם למיטת סדום. יש כאלו שאין להם, ויש כאלו שיש להם. וקשה מאוד לדעת את ההבדל.
וכן, גם אתם, בתור גבאים, לא יודעים הכל על כולם. איפה.

יש גם עוד משהו. יש כאלו שבאמת יש להם הכנסות, אבל הם נתנו כבר יותר מחומש מנכסיהם, ואפילו רבע, למקרי צדקה בסביבתם. הם לא יכולים לתת יותר.

אז כן, תעשו קמפיין. אבל בעדינות. בלי וולגאריות. כמה שזה מפתה, אל תבנו סביב חברי הקהילה שלכם חומה בלתי עבירה, שאפשר להשתחרר ממנה רק כשמגהצים את הכרטיס אשראי (כולל להגדיל את המסגרת).
תנו למי שצריך, את האופציה להתחמק. כן, כן. להתחמק.

כן, דווקא בגלל שהם חייבים. עם או בלי מרכאות. דווקא המחויבות הזו - היא מה שמסבכת את העסק.

ועוד שורה אחת. מה שהכי כואב לי, זו ההערכה שמגיעה לכם. לא מגיע לכם, הריכולים האלו מאחורי הגב. כל אלו שמפחדים לומר משהו בקול, כדי לא יהיו "האלו שהורסים לכולם", ומקטרים - בכאב אמיתי - בשקט. לא מגיע לכם שאנשים ירצו להקיא את ארוחת הגורמה שאתם מביאים להם בערב ההתרמה, כשהם יודעים שהם עצמם יצטרכו לשלם את הארוחה הזו, מכסף שאין להם.

זהו. זה לא קל. זה מורכב. אבל כבר אמרתי, אני מעריץ אתכם. בטוח שתעמדו בכבוד במשימה. כי אחרי ולפני הכל, הצלחתכם - הצלחתנו!

דברים נכונים מאד. אבל מובן מאליו שכמו כל דבר צריך לדעת את הגבולות לשני הכיוונים, ומן הסתם לגבאי ביה"כ יש גם מידע מינימלי על המצב הכלכלי של כל אחד מבני הקהילה וממילא יודע גם עם מי להתנהג יותר ברגישות.
אבל צריך גם לזכור שלפני שמגיעים בתביעה כלפי הגבאים והעסקנים, יש להציע פתרונות חילופיים, אחרת נישאר ללא בתי כנסת.
שוב, כמובן לכל דבר צריך לדעת את הגבולות, אך לא כל פעם שמתפלל בביה"כ מסרב לתת הו"ק זה אומר שאין לו. האם גם מזגן בבית שלו לא היה לו לעשות? ובכן, לבנות בית כנסת לשכונה זה לא פחות חשוב (מי שחושב אחרת צריך לעשות חשבון נפש). המטלה הזו מוטלת על כל בני הקהילה כאחד ואינה מוטלת על הגבאים יותר מעל כל אחד אחר. סה"כ הם התנדבו לארגן את כל מה שאחרים לא הסכימו לעשות...
 

efrat1

משתמש סופר מקצוען
יוצרי ai
אחרי שהציבור החליט שרוצים לבנות בנין לבית הכנסת (רוב הציבור+רב הקהילה), והגבאים הסכימו לנהל את הפרויקט המסובך הזה, צריך לתת בהם אמון ולהבין שהם לא מבקשים סתם כדי להציק.
בלת"ק מכאן
זו תמימות או היתממות לחשוב שמישהו התייעץ עם המתפללים
הגבאים מגיעים עם פרויקט בסדר גודל גרנדיוזי ש90% מהמתפללים, היו מעדיפים לקצץ אותו לחצי.
הם לא צריכים שיהיה בבית המדרש 700 מקומות ישיבה, וגם גובה התקרה ההיסטרי בבית ראשון לא ממש מטריד אותם.
אבל הגבאי והאדריכלים כבר הגיעו עם שרטוטים מוכנים, ורק נשאר לקהל הקדוש לשלם את כל אשר יושת אליהם. (כמה? בקטנה, הו"ק של 250 ש"ח לחודש כפול 30 שנה - וזה המינימום)
 
נערך לאחרונה ב:

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
נקודה חשובה שכמה הציגו כאן. כאילו זה חד חד ערכי. או חורבה דלוחה, או שבונים בית כנסת. ואל תדאגו, כל הגבאים בונים מינימום שבמינימום, תסמכו עליהם.

זה כמובן קשקוש.

דוגמה קלאסית. האם לבנות בית כנסת מבטון או מפנלית. שני אופציות, שניהם אופציות קיימות, יש הרבה בתי כנסת של יהודים טובים מפנלית, והרבה בית כנסת של יהודים טובים מבטון. ההבדל בעלות הכספית - ברור.

האם אלו לא שני אופציות? האם לא צריך לחשוב טוב טוב לפני שבוחרים באופציה היקרה, האם הציבור יכול ורוצה לעמוד בה?

כנ"ל, בעצם די דומה, בית כנסת שכבר נמצא בקראוון. ורוצים לעבור לבניין. הקראוון נעים, ונוח, ויש בו ארון קודש יפה. ואם צריך שטיבלאך נוספים, אפשר לקנות עוד קראוון.

האם לעבור ולבנות בניין? שאלה! יש לה שני צדדים... וצריך לדון אותה בכובד ראש, ואם אין איזה ספונסר גדול - צריכים לקחת בחשבון ובמלוא הרצינות את הנושא המדובר כאן.

אלו רק שני דוגמאות כלליות, ויש עוד המון המון פרטים. כל מי שבנה פעם משהו, יודע שעל כל פסיעה ופסיעה, כל בלוק וקרמיקה וצבע וחלון ומה לא, עומד בפניו מנעד רחב מאוד של אפשרויות.
 
נערך לאחרונה ב:

החכמה צודקת

משתמש מקצוען
אז חבל שאני כבר לא יכול לערוך את ההודעה הראשונה, ולכתוב אפשר גם אחרת, תשאלו את @במבוש !
הצחקת אותי,
ראשית, מה גודל ביהכנ"ס?
שנית, היא ציינה שזה בבניה ולכן
הגבאים עצמם עוד לא יודעים כמה כסף עוד יצטרכו בשביל לגמור
זה דברים שעולים הון ויש הוצאות בלתי צפויות.
 

whitestar

משתמש מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
(כמה? בקנה הו"ק של 250 ש"ח לחודש כפול 30 שנה - וזה המינימום)
חושבת שכל משפחה צריכה לעשות את השיקולים הפיננסים שלה!

יכולה רק לומר שאנחנו עשינו שיקול של תרומה לבי"כ שלנו על פני מליון ואחת תרומות קטנות לכל מיני אירגונים ושות'
 

whitestar

משתמש מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
הצחקת אותי,
ראשית, מה גודל ביהכנ"ס?
שנית, היא ציינה שזה בבניה ולכן
הגבאים עצמם עוד לא יודעים כמה כסף עוד יצטרכו בשביל לגמור
זה דברים שעולים הון ויש הוצאות בלתי צפויות.
מאמינה שחלק מהקהילה יתנו תוספת כי הם מרגישים שייכות
לפחות אנחנו
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
אמרת את משפט המחץ. כגבאי ביה"כ אני יכול להעיד עד כמה זה נכון... רוב רובם של התלונות מגיעות מאלו שאין להם הו"ק ולא בהכרח נמצאים במצב כלכלי קשה יותר מכולם.
רוב רובו של הציבור משתף פעולה למרות הקושי של כולם. וגם לא מתלונן.
כפי שכתבתי, אכן לא מתלוננים לאזני הגבאים... רק מאחורי הגב ):
ועוד שורה אחת. מה שהכי כואב לי, זו ההערכה שמגיעה לכם. לא מגיע לכם, הריכולים האלו מאחורי הגב. כל אלו שמפחדים לומר משהו בקול, כדי לא יהיו "האלו שהורסים לכולם", ומקטרים - בכאב אמיתי - בשקט. לא מגיע לכם שאנשים ירצו להקיא את ארוחת הגורמה שאתם מביאים להם בערב ההתרמה, כשהם יודעים שהם עצמם יצטרכו לשלם את הארוחה הזו, מכסף שאין להם.
ושוב, בפעם האלף. אני מדבר רק על המקרים של הכפיה והלחיצה. אין לי קצה של מושג מה קורה אצלכם בבית כנסת. ואני שמח לשמוע כאן שיש מקומות שזה לא כך. אבל עצם זה שאין הרבה שמתלוננים, לא בהכרח אומר.
 
בלת"ק מכאן
זו תמימות או היתממות לחשוב שמישהו התייעץ עם המתפללים
הגבאים מגיעים עם פרויקט בסדר גודל גרנדיוזי ש90% מהמתפללים, היו מעדיפים לקצץ אותו לחצי.
הם לא צריכים שיהיה בבית המדרש 700 מקומות ישיבה, וגם גובה התקרה ההיסטרי בבית ראשון לא ממש מטריד אותם.
אבל הגבאי והאדריכלים כבר הגיעו עם שרטוטים מוכנים, ורק נשאר לקהל הקדוש לשלם את כל אשר יושת אליהם. (כמה? בקנה הו"ק של 250 ש"ח לחודש כפול 30 שנה - וזה המינימום)
בקיצור כנראה יש את כל סוגי הגבאים, כשם שיש גם את כל סוגי המתפללים...
אבל להכליל בצורה כזו את 'הגבאים' זה מעט מגעיל.
האם אינך מכיר גבאים שבסה"כ דואגים לשרת את האינטרס הציבורי, שכולם או רובם היו מעוניינים בו?
אגב, בדר"כ כשבונים ביה"כ עם 700 מקומות מן הסתם יש גם 700 מתפללים כך שיש גם יותר מי שישלם על הבנייה.
 

efrat1

משתמש סופר מקצוען
יוצרי ai
יש הרבה אנשים שחתמו הראשונים בשביל שיהיה בית כנסת סביר, מקום להתפלל בו. הם רצו ונתנו הו"ק של 150 ש"ח כשרק אמרו שצריך, בלי שום קמפיינים וטררם וחודש שלם של שטיפת מוח.
אבל "משום מה", כשמגיעים לבנות בית כנסת הכי גבוה והכי מפואר בעיר, פלוס אולמות שמחה וגן ילדים וכו' וכו', ומבקשים מהם הו"ק של 500 ש"ח בחודש, אותם אנשים קצת מתחמקים... ולכן צריך לשפוך מאות אלפי ש"ח על קמפיינים גרנדיוזיים...

*הבהרה, 500 ש"ח זה רק רק שלב א. בית כנסת הכי גבוה בעיר צריך גם ארון קודש הכי גבוה כנל, חיפוי אבן ירושלמית כנל, וכן הלאה. ההודעה על המגביות הנוספות תגיע בנפרד...)
אז מגיע השלב של "השלם זה הבנין"
בו מתפללים בשלד בטון כעור, צינורות מיזוג אוויר מרכזי בצבע כסוף משתלשלים בכל פינה, על פתחי החלונות דבוקים ניילונים עבים, וגבאי בית הכנסת החרוץ דוחק במתפללים להגדיל את ההוראת קבע, כדי שבתפילות הימים הנוראים , יוכלו לפתוח לראשונה את עזרה הנשים.
 

אמא למתוקים

משתמש פעיל
אני חושבת שכי פשוט היה להשאוות השתתפות וכניסה לבית כנסת לאירוע שצריך לקנות כרטיס מראש. שילמת? נכנסת. שילמת הרבה? יכול להכנס בתדירות גבוהה יותר, קיבלת מקום טוב יותר וכו'
אבל - הרי ברור שאי אפשר לעשות כן.(ראה סיפור הלל הזקן...) לכן חייבים לעשות את זה בצורת תרומות. הבעיה היא שאנשים חושבים שאם הם תרמו כבר מגיע להם כל העולם ממש בגדר מסרו נפשם, פשוט לא קולטים שזה כמו לקנות כרטיס כניסה.
 

efrat1

משתמש סופר מקצוען
יוצרי ai
חושבת שכל משפחה צריכה לעשות את השיקולים הפיננסים שלה!

יכולה רק לומר שאנחנו עשינו שיקול של תרומה לבי"כ שלנו על פני מליון ואחת תרומות קטנות לכל מיני אירגונים ושות'
כנראה פספסת את הפוסט של אפרסמון...
בדיוק על זה תלונתו.
 
ושוב, בפעם האלף. אני מדבר רק על המקרים של הכפיה והלחיצה. אין לי קצה של מושג מה קורה אצלכם בבית כנסת. ואני שמח לשמוע כאן שיש מקומות שזה לא כך. אבל עצם זה שאין הרבה שמתלוננים, לא בהכרח אומר.
תערוך שוב את הציטוט (לא ברור על מה התשובה)
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
בלת"ק מכאן
זו תמימות או היתממות לחשוב שמישהו התייעץ עם המתפללים
הגבאים מגיעים עם פרויקט בסדר גודל גרנדיוזי ש90% מהמתפללים, היו מעדיפים לקצץ אותו לחצי.
הם לא צריכים שיהיה בבית המדרש 700 מקומות ישיבה, וגם גובה התקרה ההיסטרי בבית ראשון לא ממש מטריד אותם.
אבל הגבאי והאדריכלים כבר הגיעו עם שרטוטים מוכנים, ורק נשאר לקהל הקדוש לשלם את כל אשר יושת אליהם. (כמה? בקטנה, הו"ק של 250 ש"ח לחודש כפול 30 שנה - וזה המינימום)
אני מסכים, כלומר מסכים שיש מקרים כאלו, לא שזה כך בכל המקומות.
יש גם מקרים אחרים, כאשר כתב @רק לבין הסדרים.. . ויבורכו. ולא עליהם האשכול...
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יי חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יי כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יי וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

הסוואה • אתגר 21 • אתגר נושא פרסים 🎁

לוח מודעות

למעלה